اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

برای رفاه مردم چه کرده‌ایم؟



اخبار ,اخبار اقتصادی , رفاه مردم

اخبار اقتصادی - برای رفاه مردم چه کرده‌ایم؟

اگر قرار باشد مرتب دم از حمایت محرومان بزنیم و به مرفهین و صاحبان ثروت و مكنت بد و بیراه و ناسزا بگوئیم و در عمل حتی قادر نباشیم هزینه‌های معمول و مرسوم و كاملاً قانونی و عرفی رفاه را از آنان بگیریم تنها خودمان را فریب داده‌ایم.

یكی از ضعف های اساسی اقتصاد و حتی فرهنگ كشور این است كه ما بخصوص در سال‌های پس از انقلاب، همواره در حرف هزینه رفاه را بالا بردیم اما در عمل كمتر توانستیم هزینه رفاه را محاسبه و دریافت كنیم.

حتی بسیاری از مقامات و مسئولین ما نیز در سخنرانی‌ها و گفته‌ها و نوشته‌ها از مستضعفین، محرومین و طبقات فرودست جامعه صحبت كرده و در مقام حمایت و تعریف و تمجید از آنان قلم فرسودند و خطابه‌ها خواندند و در نقطه مقابل مرفهین را به عتاب و سخن‌های صواب و ناصواب نواختند اما آنچه در عمل اتفاق افتاد این بود كه هزینه رفاه را از آنان نستاندند. و اغلب موفق نشدند حتی سهمی را كه كشورهای حامی سرمایه‌داری از سرمایه‌داران به نفع فرودستان می‌ستانند از آنان بستانند.

 

اینكه ما در نوشته‌ها و خطابه‌ها به نكوهش و نقد سرمایه‌داری بپردازیم و یا به آنان ناسزا بگوییم و یا آنان را دزد و فاسد بخوانیم اما در عمل تمام راه‌های ورود سرمایه‌داری و كسب ثروت‌های بادآورده و حتی نامشروع را ناخواسته یا نتوانسته باز بگذاریم و یا اینكه در مراقبت از معبرها و گردنه‌ها و برج‌های نگهبانی غفلت كنیم تا آنها راههای نفوذ به سفره بیت‌المال را بیابند و بتازند و به ثروت‌های كلان دست یابند و تازه پس از آن‌هم نتوانیم سهمی از آن را كه حق مشروع حكومت است برداریم، همه و همه از جمله عجایب روزگار ماست كه در حوزه فرهنگ، جامعه و اقتصاد كشور ما اتفاق می‌افتد.

در كشورهای پیشرفته نه به آدم مرفه و سرمایه‌دار بد و بیراه می‌گویند و یا با خشم و غضب به او نگاه می‌كنند و نه با بغض و كینه با آنان طرف می‌شوند. اما اگر همان آدم یك سال مالیاتش را نداد نقره داغش می‌كنند و یا اگر در اعلام درآمدش تخلف كرد و یا از زیر بار دادن مالیات فرار كرد مثل یك جانی چنان با او برخورد می‌كنند كه دیگر از این كارها نكند. رفاه را بد نمی‌دانند، به جنگ رفاه هم نمی‌روند اما هزینه رفاه را می‌ستانند و دریافت هزینه رفاه باعث می‌شود كه بتوانند به طبقات فقیر جامعه بهتر كمك كنند. در ایران اما نمی‌دانیم به چه علت تنها به جنگ لفظی با رفاه می‌رویم بدون آنكه هزینه‌های رفاه را بستانیم. بگذارید با چند مثال مسأله را روشن كنیم.

می‌گوییم باید به روستاییان كمك كرد و به مدد آنها شتافت. حال اگر یك روستایی بخواهد یك انشعاب برق تهیه كند چه رقمی باید بدهد؟ هزینه انشعاب برق او با هزینه انشعاب برق برجسازی كه در بهترین منطقه تهران انشعاب برق خریداری می‌كند چقدر تفاوت دارد؟ یك انشعاب برق در یك منطقه تجاری مرغوب و گران چرا باید همان مقداری باشد كه در یك منطقه فقیر و محروم؟ در آن منطقه این انشعاب چه ارزش افزوده‌ای ایجادمی‌كند و اگر نباشد چه؟ و جالب اینكه یارانه برق به همان نسبت كه به یك خانوار ساكن در یك روستای دورافتاده تعلق می‌گیرد به خانوار ساكن در گران‌ترین نقطه شهر هم اعطا می‌شود.

 

در مورد گاز، آب و خط تلفن و سایر خدمات دولتی نیز وضع همین است. در حقیقت هیچ هزینه‌ای بابت رفاه گرفته نمی‌شود. حداقل مكانیزمی وجود ندارد كه یارانه به رفاه و مرفهین جامعه تعلق نگیرد.

شما می‌خواهید در بهترین نقطه شمالی و منطقه جنگلی ویلا داشته باشید. اشكالی ندارد. لازم هم نیست به طرف بد و بیراه بگوئیم و یا با آبرویش بازی كنیم. می‌خواهد استخر داشته باشد، اسب داشته باشد، هواپیمای اختصاصی داشته باشد(!) اشكالی ندارد. تنها باید هزینه‌هایش را بپردازد و حتی هزینه آب و برق و عوارض شهرداری و آسفالت و تلفن یك ویلا برای یك آدم مرفه نباید همان هزینه‌ای باشد كه یك شهروند محلی كشاورز در همان منطقه می‌پردازد. او باید هزینه‌های رفاه را بپردازد چون پانصد یا هزارمتر زمین را در یك منطقه كشاورزی معطل كرده و می‌خواهد رفاه اختصاصی داشته باشد. پس باید هزینه رفاه را بپردازد و این عین عدل است.

اما ما چه می‌كنیم؟ فردی كه یك مازارتی میلیاردی می‌خرد آیا هزینه‌ای برای این رفاه و عبور و مرور در خیابانها می‌پردازد؟ وقتی برای بیمه مراجعه می‌كند با فهرست و لیستی كه به شوخی شبیه است مواجه می‌شود كه بیمه بدنه را براساس تعداد سیلندر محاسبه كرده‌اند و آنهم چقدر ناشیانه و ابتدایی! و نه براساس قیمت! راستی عوارض سالیانه شهرداری یك ماشین یك میلیاردی با یك ماشین ده میلیونی در سال چه میزان با یكدیگر تفاوت دارند؟ مالیات و عوارض سالیانه خانه‌ای كه متری پانزده میلیون معامله می‌شود با خانه‌ای كه متری یك میلیون تومان هم مشتری ندارد چقدر از هم فاصله دارند؟ مالیات معاملات چطور؟

راستی چرا باید در آمارهایمان بخوانیم كه طبقات مرفه جامعه ما 5 برابر بیشتر از طبقات ضعیف از یارانه انرژی استفاده می‌كنند؟ یعنی دولت و حاكمیت با اینهمه دأب و داعیه‌ی طرفداری از محرومان و مستضعفان، نمی‌تواند؟ حال كه نمی‌تواند مالیات مناسب و حقه را از مرفهین جامعه بگیرد، حداقل دیگر از سهم ملت و منابع ملی اینهمه یارانه به آنها ندهد!

ببینید. صورت مسأله خیلی ساده است. وقتی می‌توانیم بگوئیم به مستضعفان جامعه خدمت كرده‌ایم كه نتیجه اعمال و رفتار و برنامه‌ریزی‌هایمان به برقراری بیشتر عدالت و كاهش فاصله‌های طبقاتی و ارتقای سطح رفاه طبقات فرو دست جامعه بینجامد. وگرنه اگر قرار باشد مرتب دم از حمایت محرومان بزنیم و به مرفهین و صاحبان ثروت و مكنت بد و بیراه و ناسزا بگوئیم و در عمل حتی قادر نباشیم هزینه‌های معمول و مرسوم و كاملاً قانونی و عرفی رفاه را از آنان بگیریم تنها خودمان را فریب داده‌ایم. به روشهای دریافت مالیات نگاه كنید. در این سیستم سنتی و ناكارآمد چه میزان فرار مالیاتی وجود دارد؟ چند درصد از آنها كه باید مالیات بپردازند مالیات می‌پردازند... و چقدر؟ آیا با این روشها توانسته‌ایم از فاصله‌های طبقاتی كم كنیم؟ آیا توانسته‌ایم به برقراری عدالت اجتماعی مدد رسانیم؟ اصولاً آیا برای رفاه، هزینه‌ای هم تعریف كرده‌ایم؟

اخبار اقتصادی - اطلاعات

 


ویدیو مرتبط :
رفاه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اطلاعات جدید اقتصادی خانوار به وزارت رفاه تحویل داده شد



 

 

اطلاعات جدید اقتصادی خانوار به وزارت رفاه تحویل داده شد

 

مركز آمار ایران اعلام كرد: اطلاعات جدید اقتصادی خانوارها به وزارت رفاه و تامین اجتماعی تحویل شده است.

به گزارش روز دوشنبه سامانه جمع آوری اطلاعات اقتصادی خانوار مركز آمار ایران، اطلاعات افرادی كه تاكنون در این سامانه ثبت نام كرده‌اند، پس از راستی آزمایی در پایگاه اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال كشور به سازمان هدفمندی یارانه‌ها (وزارت رفاه و تامین اجتماعی)، تحویل شده است.

رئیس مركز آمار ایران پیشتر اعلام كرده بود، پس از آنكه اطلاعات خانوارهای جدید جمع آوری و با سازمان ثبت و احوال راستی آزمایی شد، اطلاعات به وزارت رفاه تحویل داده می شود تا شهروندان بتوانند در خصوص اعلام شماره حساب، اقدام كنند.

'عادل آذر' تاكید كرد: در صورتی كه سامانه همواره سیال باشد نمی توان اطلاعات را به شكل فایل جمع بندی كرد بنابراین بسته شدن موقتی سامانه فرصتی برای بررسی اطلاعات اقتصادی خانوار است.

وی با اشاره به تعداد خانوارهایی كه طی 45 روز (یكم آذر تا پانزدهم دیماه امسال)در سامانه اطلاعات اقتصادی خانوار ثبت نام كرده اند، گفت: هنوز آمار دقیقی در این مورد جمع آوری نشده است اما تعداد خانوارهای جدید زیاد نبوده و بیشتر خانوارها برای اصلاح اطلاعات اقتصادی به سامانه مراجعه كرده اند.

مقام مسئول افزود:‌با توجه به اینكه هنوز آمار دقیقی در خصوص تعداد خانوارهای جدید ثبت نام شده اعلام نشده است به نظر می رسد هنوز مجموع افرادی كه ثبت نام كرده اند همان حدود 70میلیون نفر باشد.

همچنین سایت مركز آمار ایران با اشاره به موارد مربوط به مركز آمار ایران خطاب به مردم آورده است : در صورتی كه به هر دلیل خانوار به 2 یا چند خانوار تجزیه شده و مایل به تجمیع آنها هستید، یكی از اعضای خانوار شما به اشتباه در خانوار دیگری ثبت شده است و ازسویی با كاهش یا افـزایش بی‌دلیل تعـداد اعضای خـانوار خود مواجه هستید ضروری است پس از آغـاز مرحله بعـدی طرح جمع‌آوری اطلاعات‌ خانوارهای‌ كشور كه از طریق‌رسانه‌های جمعی اعلام می‌شود، به سامانه اینترنتی اطلاعات خانوار مركز آمارایران ، ‌مراجعه كنید....../تحلیل:ایرنا