اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

برای دختران جوان کار نیست یا شوهرداری را ترجیح می دهند؟



اخبار,اخبار اقتصادی ,نرخ بیکاری

«دختر و پسرش فرقی نمی­کند، این­جا کلاً کار و شغلی نیست. حالا برای زن­ها که بدتر. در بعضی شهرهای استان بافت فرهنگی به شکلی است که اشتغال زن را نمی­پسندد اما در مرکز استان که این­طور نیست. اکثریت دخترها دنبال تحصیلات دانشگاهی می­روند اما بعد از فارغ­التحصیلی کاری گیرشان نمی­آید. مگر این ­که ارشد و دکتری بگیرند تا به سختی بتوانند یک جایی مشغول شوند.» نرگس 22 ساله، دانشجوی سال آخر داروسازی است و در شهر کرد، مرکز چهارمحال و بختیاری زندگی می­کند. او در گفت و گو با «صدای اقتصاد» نبود فرصت­های کاری را مهم­ترین دلیل بی­کاری جوانان استان خودش می­داند .نرگس می­گوید شهرکرد به نیروهای پزشکی نیاز دارد و  امیدوار است که خودش بتواند بعد از فارغ ­التحصیلی استخدام شود.

استانی که این دختر جوان در آن زندگی می کند، بالاترین نرخ بیکاری زنان را در میان استان های کشور داراست. براساس گزارش مرکز آمار در زمستان 93، استان های کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری با نرخ بیکاری بالای 70درصد مواجه هستند. هم چنین استان های ایلام، فارس و مازندران نرخ بی کاری بالای 60 درصد را برای زنان جوان 15تا 24 ساله تجربه می کنند.

خانم جوانی که در رادیوی استانی فارس به تهیه کنندگی مشغول است، به «صدای اقتصاد» می گوید:«زن هایی که من در شیراز می بینم غالباً تمایل به کار کردن دارند. اما خیلی از آن ها به دلایلی مانند ترس از محیط کار، امنیت اجتماعی و یا شاید دست مزد کم، سر کار نمی روند. معمولاً هم در این جا شغل ها و سمت های کم درآمد، و یا کارهایی که برای آینده تضمینی ندارد به خانم ها پیشنهاد می شود.» به نظر او در شهرستان هایی به جز مرکز این استان، مسائل فرهنگی و مذهبی در اشتغال زنان حرف اول را می زند:«در شهرهای کوچک استان، تعصب زیادی روی زن ها وجود دارد، و ویژگی های مذهبی و سنتی، اشتغال زن را در بیرون از خانه نمی پسندد. از طرف دیگر خرج زندگی هم کم است و نیازی به کار کردن زن نیست. البته موقعیت های شغلی چندانی هم در این شهرها وجود ندارد.»

استان های جنوبی کشور نیز نرخ مشارکت اقتصادی پایینی دارند. پایین ترین نرخ مشارکت اقتصادی در پاییز 93 با 8 درصد مربوط به استان خوزستان بود که البته در آمار مربوط به زمستان 93، به 12.5 درصد رسید.  طبق مشاهدات میدانی، آن­چه نرخ پایین مشارکت اقتصادی در این استان­ها را رقم زده، بیش­تر مربوط به سبک زندگی آن هاست. مریم، زن جوان دزفولی که علوم اجتماعی می­خواند و به تازگی ازدواج کرده، به «صدای اقتصاد» می­گوید:«در استان ما از نظر فرهنگی کار کردن زنان چندان بد تلقی نمی­ شود. اما خود زن­ ها خیلی تمایلی برای سر کار رفتن ندارند. تربیت بچه ­ها و زندگی شخصی برای­شان در اولویت است.» در شهر او، زنان خانه­ دار ممکن است کارهای موقتی انجام دهند، اما معمولاً تمایلی به انجام کار دائم ندارند:«کسانی هم که دنبال کار می­ روند، از لحاظ فرهنگی معلم شدن برای­شان پسندیده است. و در این حوزه معمولاً کار راحت پیدا می­شود. خودم هم بدم نمی ­آید کار کنم، اما ترجیح می­دهم کارم اداری نباشد و اولویت­ زندگی شخصی­ا م را به هم نزند.»

به طور کلی طبق گزارش های مرکز آمار، بیشترین میزان بی کاری در بین جوانان 20 الی 24 ساله کشور با 28.7 درصد است. این رقم در بین مردان 23.8 درصد است، اما زنان جوان با 49.6 درصد بیشترین میزان بی کاری در کشور را به خود اختصاص داده اند. البته محمد طبیبیان، اقتصاددان برجسته کشور، اعتقاد دارد رقم بی کاری واقعی زنان فراتر از این حرف هاست. به گزارش صدای اقتصاد، او در نشستی که با عنوان «آماده سازی برای دوران انتقال» در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، گفت:«آمارها نشان می‌دهد ۵۰ درصد خانم‌های در جست و جوی شغل، در سنین جوانی بی‌کار هستند. این نرخ دو برابر مردان است. البته بررسی های میدانی بیان‌گر این است که نرخ بی‌کاری خانم‌ها بسیار بالاتر است. اما چون هیچ امیدی برای پیدا کردن کار ندارند، اصلاً تقاضایی از سوی بسیاری از زنان برای ورود به بازار کار شکل نمی‌گیرد.»

با این تفاسیر باز هم مشاهدات میدانی نشان می دهد بسیاری از مردم و خانواده ها اشتغال دختران را تهدیدی برای پسران می دانند. آقای 44 ساله ای که در یکی از ادارات دولتی مقام بالایی دارد به «صدای اقتصاد» می گوید:«50 درصد کم است. اگر وضعیت مملکت درست بود نرخ بی کاری زنان باید 100 درصد می شد. اصلاً اسلام هم مخالف کار کردن زنان است. این بحث ها جدا از این است که دخترها جای پسرها و مردها را تنگ کرده اند.»

این نگاه های مردانه هنوز هم رواج زیادی در جامعه و اقدامات دولتی دارد. سهمیه بندی جنسیتی در کنکور مقاطع مختلف تحصیلی و اخراج ده ها هزار زن گواه آن است. طبق آمار وزارت کار، 47 هزار زن از 145 هزار زنی که از مرخصی زایمان استفاده کرده اند، پس از بازگشت به کار اخراج شده اند. با وجود محدودیت ها دختران جوان هنوز هم صندلی های زیادی را در دانشگاه ها از آن خود می کنند، اما شاید زمانی که با شادی کلاه فارغ التحصیلی را به هوا پرتاب می کنند، نمی دانند که از هر 3 دختر فارغ التحصیل، یک نفر بی کار است.

 

اخبار اقتصادی - صدای اقتصاد

 


ویدیو مرتبط :
چرا دختران ایرانی ترجیح می دهند همسر دوم شوند؟!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نکات آرایشی مخصوص دختران جوان



۱/ اگر در سنی هستید که هنوز آثار جوشهای غرور جوانی بر روی پوست شما نمایان است و دوست دارید با کرم پودر و پنکیک آنها را بپوشانید و پوست صورت خود را صاف نشان دهید بهتر است از ضد آفتاب های مخصوص پوستتان (چرب،خشک،مختلط) که دارای کرم پودر هم هستند استفاده کنید،چرا که شاید الان شما با زدن هر کرم پودر یا پنکیکی پوستی صاف برای آرایش داشته باشید اما به مرور زمان و تنها در سه ،چهار سال آینده پوست شما این زیبایی راازدست خواهد داد و برای شل شدن و پیری زود رس آماده خواهد شد و لکه ها، خیلی زود تر از وقت خود بر روی پوست شما نمایان خواهند شد،پس توصیه می شودحتی المکان از کرم پودرو پنکیک ها دوری کنید وتنها کرم آرایشی خود را یک ضد آفتاب خوب انتخاب کنید.

 

نکات آرایشی

 

۲/در صورت علاقه ی زیاد به زدن کرم پودر و پنکیک می توانید در مجالس خاص بر روی ضد آفتابتان کمی از آنها بزنید و حتما بعد از تمام شدن مهمانی با شیر پاک کن آنها را از روی پوست پاک کنید و هیچگاه شب با آرایش نخوابید.

 

نکات آرایشی

 

۳/ در مورد چشمها بهتر است در این سنین تنها از ریمل آن هم بدون خورده مژه وبا کشیدن چند بار آرام تنها بر روی مژه های بالا به طور کاملا طبیعی چشمانتان را جذاب تر کنید.

 

نکات آرایشی

 

۴/ در صورت تمایل به خط چشم نیز بهتر است از یک خط بسیار نازک در پشت چشم که آن هم از چشم بیرون نزده باشد به چشمانتان به طور طبیعی فرم دهید.

 

۵/سعی کنید بعداز حمام به مژه ها فر مژه بزنید تا از شکستگی مژه ها جلوگیری شود واز بغل مژه ها زاویه دار به نظر نیایدوبعد چند بار ریمل را به آرامی به طور افقی وکمی هم به سمت بالا بزنید،در صورت چسبندگی مژه ها هم بهتر است از یک برس ریمل جداگانه که مخصوص شانه کردن مژه هاست و یا از سنجاق ته گرد استفاده کرده وتا کاملا خشک نشده اند آنها را از هم جدا کنید تا شکل طبیعی تری داشته باشد.