اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان به 4 هزار میلیارد تومان رسید



خودروسازان, قطعه‌سازان, بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان

مشاور انجمن خودروسازان ایران گفت: میزان بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان تا پایان سال مالی 91 به چهار هزار میلیارد تومان رسیده است.
داوود میرخانی رشتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد:‌ جلوگیری از واقعی‌سازی قیمت خودرو در سال‌های گذشته و به‌ویژه در بخش اعظم سال 91 موجب شد خودروسازان نتوانند بدهی خود به قطعه‌سازان را در موعد مقرر پرداخت کنند.
وی با بیان اینکه سال گذشته با عدم پرداخت بدهی و همچنین عدم افزایش قیمت قطعات تحویلی متناسب با نرخ تورم، بسیاری از قطعه‌سازان از چرخه تولید خارج شدند، خاطرنشان کرد: در نتیجه این وضعیت تیراژ تولید خودرو حدود 50 درصد کاهش یافته و به موازات آن هزینه‌های سربار افزایش یافت و ضرر و زیان چند هزار میلیارد تومانی به خودروسازان تحمیل شد.
مشاور انجمن خودروسازان ایران ادامه داد: در چنین وضعیتی بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان به شدت افزایش یافته است به‌گونه‌ای که میزان بدهی تلفیقی گروه صنعتی ایران خودرو به قطعه‌سازان به دو هزار میلیارد تومان، گروه خودروسازی سایپا 1600 میلیارد تومان و دیگر خودروسازان کوچک به حدود 400 میلیاردتومان رسیده و در مجموع میزان بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان به حدود چهار هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.
وی افزود: در این شرایط امیدواریم مدیران فعلی خودروسازان بزرگ صادق بوده و میزان ضرر و زیان واقعی خود را اعلام کنند زیرا اگر مانند مدیران پیشین بخواهند با اقداماتی چون فروش ساختمان و ... سود غیر واقعی نشان دهند، موجب تعمیق بحران در صنعت خودرو و قطعه خواهند شد.
میرخانی رشتی تصریح کرد: امیدواریم مسوولان دولتی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دیگر منتقدان با بررسی شرایط فعلی فکر عاجلی برای نجات صنعت خودرو و جلوگیری از ورشکستگی آن بکنند.
منبع:isna.ir


ویدیو مرتبط :
خودروسازان: به قطعه سازان بدهکار نیستیم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بدهی دولت به 25 هزار میلیارد تومان رسید


بانک مرکزی اعلام کرد که تا پایان خردادماه امسال بدهی دولت به این بانک به حدود 25 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

خبرگزاری ایسنا: بانک مرکزی اعلام کرد که تا پایان خردادماه امسال بدهی دولت به این بانک به حدود 25 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

آخرین آمار ارائه شده از متغیرهای پولی و اعتباری از سوی بانک مرکزی حاکی از افزایش بدهی‌های دولت به این بانک و همچنین سایر بانک‌ها است.

براساس این گزارش میزان بدهی دولت به بانک مرکزی در پایان خردادماه سال جاری با رشد 29.4 درصدی به 24 هزار و 700 میلیارد تومان رسیده است. این در حالی است که میزان بدهی دولت در ابتدای امسال حدود 22.5 هزار میلیارد تومان در پایان سه ماهه ابتدایی سال گذشته 19.1 هزار میلیارد تومان بوده است. بر این اساس دولت از پایان سال 1392 که حدود 15.8 هزار میلیارد تومان به بانک مرکزی بدهکار بود تا پایان خردادماه سال 1394 حدود 10 هزار میلیارد تومان دیگر بدهکار شده است. این در حالی است که در حال حاضر دولت به سایر بانک‌ها نیز بالغ بر 100 هزار میلیارد تومان بدهی دارد که یکی از معضلات اساسی بخش دولتی محسوب شده و آن را جزو بدهکاران بدحساب، البته به قول خود مدیران دولتی قرار داده است.

بر اساس گزارشی که بانک مرکزی منتشر کرده در حال حاضر بدهی شرکت‌ها و موسسات دولتی به شبکه بانکی (بانک مرکزی و بانک ها) به حدود 29 هزار میلیارد تومان می‌رسد که 25 هزار میلیارد تومان آن برای بانک مرکزی و 3.6 هزار میلیارد دیگر مربوط به سایر بانک‌هاست.