اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بدبینی به طلا شدت گرفت



اونس طلا روز جمعه در مقطعی به پایین‌ترین قیمت در 5 سال گذشته رسید تا همچنان با نگاه منفی علاقه‌مندان به طلا روبه‌رو باشد. اونس در آخرین روز کاری در مقطعی به قیمت 1129 دلار رسید؛ اما بعد روی قیمت 1133 دلار ایستاد، قیمتی که چند ماه پیش برای لحظاتی تجربه شده بود. رکوردزنی معکوس فلز زرد در هفته کاری گذشته باعث شده برآیند نظرسنجی‌های جدید پایگاه اینترنتی کیتکو برای کوتاه‌مدت منفی باشد. جدی شدن افزایش نرخ‌های بهره فدرال‌رزرو، رشد دلار و کاهش بهای نفت چهارمین هفته پیاپی افت طلا را رقم زد تا اونس به کمترین قیمت از آوریل 2010 برسد.

به این ترتیب در آخرین نظرسنجی کیتکو از مخاطبان 364 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 247 نفر معادل 68 درصد کاهش و 90 نفر معادل 25 درصد افزایش قیمت‌ها را در هفته جدید کاری پیش‌بینی کرده‌اند. 27 نفر معادل 7درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند. در نظرسنجی از کارشناسان نیز 19 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 13 نفر معادل 68 درصد کاهش و 4 نفر معادل 21 درصد افزایش قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده‌اند. دو نفر معادل 11 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند
 

اخبار,اخباراقتصاد ی ,قیمت طلا


براساس نظر کارشناسان، مهم‌ترین عاملی که به ارزش طلا ضربه می‌زند انتظار بازارها برای افزایش نرخ‌های بهره در ایالات‌متحده است. روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه، جنت یلن، رئیس فدرال رزرو در جلسه‌ای در کنگره آمریکا حاضر شد و دوباره تاکید کرد که کمیته بازار آزاد فدرال‌رزرو حس می‌کند که اواخر سال‌جاری میلادی زمان خوبی برای افزایش نرخ‌های بهره است. جولین ژسوپ، رئیس بخش پژوهش‌های موسسه «کپیتال اکونومیکس» می‌گوید: «مشکل اساسی طلا در حال حاضر همچنان احتمال افزایش نرخ‌های بهره آمریکا در ماه سپتامبر است.» نیک اگزارهوس، اقتصاددان ارشد موسسه «سی‌ای‌بی‌سی ورلد مارکتس» موافق است که افزایش نرخ‌های بهره به‌طور بالقوه برای طلا در کوتاه‌مدت عاملی منفی است: «با توجه به سخنان یلن در هفته گذشته، دلار به رشد ادامه خواهد داد و این امر کار را برای طلا دشوار می‌کند.»
 

اخبار,اخباراقتصاد ی ,قیمت طلا

 

البته واضح است که همه کارشناسان در مورد طلا «کاهشی» نیستند. برخی متذکر می‌شوند که طلا ممکن است از این سطح جهش داشته باشد. آدام باتن، تحلیلگر ارز در «فارکس لایو» می‌گوید: «طلا در هفته جدید به این دلیل ساده رشد خواهد کرد که همه فکر می‌کنند این اتفاق نخواهد افتاد. با این حال نباید انتظار جهش را داشت. طلا در هفته‌های آینده تحت فشار خواهد ماند.» جورج گرو، معاون و استراتژیست فلزات موسسه «آر‌بی‌سی کپیتال مارکتس گلوبال فیوچرز» هم می‌گوید: اعتقاد به کاهش ارزش طلا ندارد!


  اخبار  اقتصادی  -  دنیای اقتصاد 


ویدیو مرتبط :
بدبینی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قیمت طلا به شدت کاهش یافت


قیمت جهانی طلا 40دلار كاهش یافت و به 1675 دلار در هر اونس رسید كه پایین ترین رقم طی دو ماه گذشته است.

خبرگزاری فارس: قیمت جهانی طلا 40دلار كاهش یافت و به 1675 دلار در هر اونس رسید كه پایین ترین رقم طی دو ماه گذشته است.

قیمت جهانی طلا با ادامه روند نزولی خود در پایان معاملات روز جمعه به 1675 دلار در هر اونس رسید كه پایین ترین رقم طی دو ماه گذشته است.

به عقیده كارشناسان افزایش ارزش دلار و انتشار گزارش مربوط به اشتغال آمریكا علت افت قیمت طلا در این روز بوده است. قیمت طلا در هفته گذشته 2 درصد كاهش داشته است.

براساس گزارش رویترز، ارزش دلار در برابر یورو طی روز جمعه بیش از یك سنت افزایش یافت و هر یورو در برابر 2835/1دلار معامله شد.

افزایش عرضه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریكا نیز علت دیگر افت شدید قیمت طلا طی روز جمعه اعلام شده است.

قیمت جهانی طلا در معاملات جمعه وارد كانال 1600 دلاری شده است و انتظار می رود با ادامه نگرانی ها نسبت به وضعیت اقتصادی منطقه یورو و آمریكا روند نزولی قیمت این فلز گرانبها طی روزهای آینده همچنان ادامه پیدا كند. انتخابات ریاست جمهوری آمریكا روز سه شنبه برگزار می شود و برخی كارشناسان نتیجه این انتخابات را نیز در قیمت طلا موثر می دانند.

قیمت جهانی نفت نیز در روز جمعه به شدت كاهش داشته است. قیمت هر بشكه نفت سبك آمریكا با 23/2دلار كاهش به 86/84 دلار رسیده است. هر بشكه نفت برنت دریای شمال نیز با كاهش 49/2دلار به 68/105 دلار رسیده است.

ادامه روند نزولی قیمت طلا در ایران

رئیس اتحادیه كشوری طلا و جواهر با اشاره به اینكه روند نزولی قیمت طلا و ارز تداوم دارد، گفت: قیمت سكه در بازار فعلی واقعی است.

محمد كشتی آرای با اشاره به اینكه متغیر نرخ ارز عامل اصلی نوسان قیمت سكه و طلا در بازار است، اظهار داشت: قیمت جهانی ارز و نرخ اونس جهانی طلا عامل تعیین كننده قیمت سكه و ارز است.

وی ادامه داد: قیمت ارز در كشور با توجه به شرایط تحریم، مركز مبادلات ارزی و عوامل بیرونی متغیر است؛ طی چند هفته اخیر با راه اندازی مركز مبادلات ارزی از التهابات این بازار كاسته شد، به نوعی كه قیمت ارز در كشور به سمت ثبات و كاهش رفته است.

رئیس اتحادیه كشوری طلا و جواهر با تاكید بر اینكه مركز مبادلات ارزی تا این لحظه در ثبات بازار موفق عمل كرده است، گفت: نرخ ارز همچنین به همراه قیمت جهانی آن كاهش و همچنین قیمت طلا با توجه به سیاست انبساطی اقتصاد آمریكا و ركود اقتصادی و همچنین كاهش تقاضا طی یك ماه اخیر موجب افت 5/3 درصدی قیمت جهانی طلا شد.

كشتی آرای افزود: یكی از دلایل اصلی كاهش قیمت سكه و طلا در كشور كاهش جهانی قیمت آن بود كه قیمت سكه با 250 هزار تومان كاهش به یك میلیون و 260هزار تومان رسیده است.

وی تاكید كرد: قیمت سكه در بازار فعلی واقعی است.

كشتی آرای با اشاره به روند قیمت اونس طلا در جهان تصریح كرد: اونس جهانی تابع چند عامل اصلی است كه یكی از آنها قیمت های ارزی و دیگری قیمت های مقطعی در بازار است.

وی در مورد میزان مصرف طلا افزود: مصرف طلای كشور قبلا حدود 90 تن در سال بود كه اكنون با توجه به تغییر سلیقه مردم این میزان به نصف رسیده و حدود 45 تن در سال است.

وی گفت: مردم دنبال سود آنی هستند و قبلا بخشی از خرید طلا به خاطر پس انداز و سرمایه گذاری بود كه این انگیزه اكنون به خرید سكه تبدیل شده، چون زودتر قابل نقد است.

رئیس اتحادیه كشوری طلا و جواهر در پاسخ به این پرسش كه آیا مردم با پس اندازهای اندك وارد خرید بازارطلا و سكه شوند، گفت: نمی توان نسخه عام برای مردم ارائه كرد، چون شرایط هركس فرق می كند و همان گونه كه قرص آسپرین برای سرماخوردگی عام مفید است، اما برای كسی كه فشار خون دارد، همین قرص مفید ضرر دارد.

كشتی آرای افزود: اگر كسانی كه اطلاعات كافی دارند، وارد خرید بازار سهام شوند و در بورس سرمایه گذاری كنند، به نفع كشور است، اما اگر اطلاعات ندارند، باید با مشاوران اقتصادی و افراد قابل اعتماد مشورت كنند. بنابراین نمی توان به همه گفت كه وارد كدام بازار شوند.

وی در مورد برنامه بانك مركزی در پیش فروش سكه طلا گفت: من هم چنین چیزی شنیدم، اما اینكه این اقدام در شرایط كنونی برای جمع آوری نقدینگی سرگردان در جامعه مفید است، یا نه به سیاست گذاری بانك مركزی بستگی دارد و تشخیص بانك مركزی است كه سیاست های پولی را تنظیم می كند.

رئیس اتحادیه كشوری طلا و جواهر تأكید كرد: اهرم كنترل نقدینگی در دست بانك مركزی است.