اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بحران در اهواز؛ مراجعه ۶۰۰ بیمار با علایم مشابه به بیمارستان/ علت: مشخص نیست



بیماری ناشناخته ,بیماری

بحران در اهواز؛ مراجعه ۶۰۰ بیمار با علایم مشابه به بیمارستان/ علت: مشخص نیست

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: شب گذشته حدود 600 بیمار با علائم آلرژیک به بیمارستان‌های اهواز مراجعه کردند که دلیل بروز آن هنوز مشخص نیست.

اوج مراجعات مربوط به دیشب بود و بیماری امروز فروکش کرده است. مورد حادی از بیماری گزارش نشده است.

سیدمحمد علوی افزود: کمیته‌ای متشکل از متخصصان ریه و کارشناسان محیط زیست تشکیل شده و در حال بررسی ابعاد مختلف بروز بیماری هستیم.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر در این باره گفت: حدود 600 بیمار با علائم تنگی نفس، یک ساعت پس از بارش باران در اهواز به بیمارستان‌های این شهر مراجعه کردند که همگی مرخص شدند. بیماران علائم عفونی نداشتند و علت بروز آن احتمالا مواد شیمیایی کارخانجات است.

محمود نبوی افزود: مورد جدید از مراجعه با علائم مشابه نداشتیم و بیماری فروکش کرده است.

/نسیم

 


ویدیو مرتبط :
بحران میانسالی و علایم آن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تاکنون 5800 بیمار تنفسی روانه بیمارستان‌های اهواز شده‌اند/بستری شدن 130 خوزستانی به دلیل بارش باران اسیدی



بیمار تنفسی دراهواز,آلودگی هوای اهواز

تاکنون 5800 بیمار تنفسی روانه بیمارستان‌های اهواز شده‌اند

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: پس از بارندگی‌های شنبه‌شب، تا صبح امروز(سه‌شنبه) حدود 5 هزار و 800 بیمار با علایم مشکلات تنفسی به بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند.

به گزارش ایسنا  -منطقه خوزستان- دکتر محمدحسین سرمست در جلسه کارگروه بررسی بروز مشکلات تنفسی پس از بارش باران در اهواز، که امروز برگزار شد، اظهار کرد: آماری که اعلام شد، تنها تعداد کسانی است که به بیمارستان‌ها مراجعه کرده و تشکیل پرونده داده‌اند.

وی ادامه داد: با حساب احتمال بیمارانی که در خانه خوددرمانی کرده و به بیمارستان مراجعه نکردند و بیمارانی که به مطب‌ها و درمانگاه‌ها مراجعه کرده‌اند و همچنین با احتساب تعداد بیمارانی که به بیمارستان‌ها مراجعه کرده ولی تشکیل پرونده نداده‌اند، حدود 20 تا 30 درصد باید به آمار اعلام شده بیماران این پدیده، اضافه کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان این‌که روند مراجعه بیماران با این علایم همچنان ادامه دارد، گفت: بیش از 90 درصد از این بیماران در محدوده اهواز و بقیه در شهرهای دیگر از جمله آبادان، خرمشهر و هندیجان هستند.

سرمست افزود: در جریان این پدیده، مورد فوتی گزارش نشده است. بیشترین بیماران بستری شده بدحال شامل اطفال، افراد بزرگسال با ناراحتی قلبی ریوی و مادران باردار با زمینه آسم‌ بوده‌اند.

وی اظهار کرد: این رویداد می‌توانست عواقب مرگباری داشته باشد که با دقت نظر در درمان بیماران و تلاش پزشکان متخصص‌ از این مساله جلوگیری شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: تا شب گذشته 550 مورد بستری داشتیم که امروز 50 نفر از این بیماران در بیمارستان مانده‌اند و بقیه افراد با حال عمومی خوب مرخص شدند.

وی عنوان کرد: آلاینده‌های هوای شهر اهواز به دلیل وجود صنایع بزرگ، بسیار زیاد است؛ ولی طبیعت نیز همیشه کمک کرده و با جریان باد و وزش باد، آلودگی هوا جابه‌جا شده و از ایجاد مشکلات تنفسی جلوگیری می‌شود. ولی این بار طبق اعلام محیط زیست و هواشناسی خوزستان، پیش از بارش باران با سکون و عدم جابه‌جایی هوا و نبود جریان باد روبه‌رو بودیم که همین مساله موجب شد آلودگی هوای اهواز مشکل‌ساز شده و شهروندان دچار مشکلات تنفسی شوند.

سرمست تصریح کرد: یکی از پدیده‌های شومی که متاسفانه رایج شده، آلودگی‌هایی است که خود مردم ایجاد می‌کنند. آتش زدن زباله‌ها و لاستیک‌ها و مزارع و مواردی از این قبیل آلودگی‌هایی است که انسان ایجاد می‌کند و موجب تشدید آلودگی هوا در اهواز می‌شود.

وی اظهار کرد: لازم است در صورت مشاهده عوامل ایجادکننده این آلودگی‌ا، افراد رسما به دادگاه معرفی شوند. با توجه به اهمیت موضوع، وجود دادگاه ویژه موارد زیست‌محیطی در اهواز ضرورت دارد.

سودانی خبر داد:
بستری شدن 130 خوزستانی به دلیل بارش باران اسیدی/درخواست تشکیل کمیته ویژه مجلس جهت علت‌یابی

نماینده مردم اهواز با بیان اینکه حدود 130 نفر از شهروندان خوزستانی به دلیل بارش باران پاییزی و به دنبال آن جاری شدن باران اسیدی در بیمارستان بستری شدند گفت که از هیات رییسه مجلس درخواست کرده است تا کمیته ویژه‌ای برای رسیدگی و علت‌یابی این رخداد تشکیل دهد.

ناصر سودانی در گفت‌وگو با  ایسنا ، اظهار کرد: با اولین بارش باران پاییزی بیش از 5000 نفر از شهروندان خوزستانی به ویژه اهوازی دچار مسمومیت و عوارض تنفسی شده‌اند که این اتفاق باعث مراجعات انبوه آنها به بیمارستان‌ها شد به طوری که انگار یک مانور پدافند غیرعامل رخ داده است.

نماینده مردم اهواز با بیان اینکه تاکنون تلفات جانی به دلیل بارش باران اسیدی رخ نداده است گفت: حدود 130 نفر از مردم در بیمارستان بستری شده‌اند که تعدادی از آنها در بخش مراقبت ویژه ICU تحت درمان قرار گرفته‌اند.

این عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان در توضیح دلیل رخ دادن این پدیده گفت: به نظر می‌رسد این باران اسیدی ناشی از ترکیب ذرات شناوری است که در فضای جوی از گازهای سمی متساعد و متراکم شده و با قطرات باران ترکیب شده است.

وی افزود: این ذرات سمی شاید باقیمانده ریزگردهایی است که در روزهای قبل از کشورهای همسایه وارد خوزستان شده است. همچنین گازهای متساعد از فعالیت کارخانه‌های صنعتی و چاه‌های نفت و گاز اطراف اهواز و شهرهای دیگر و یا سوزاندن پسماندهای طرح عظیم نیشکر ترکیب شده که با تشکیل گازهای گلخانه‌ای در لایه جو با ریزش اولین باران وارد هوای مورد استنشاق مردم قرار گرفته و موجب مسمومیت خفیف، متوسط و حاد شهروندان شده است.

نماینده مردم اهواز با گلایه از مسوولان برای ورود دیرهنگام جهت بررسی این رخداد، گفت: انتظار داشتیم ستاد بحران خیلی زودتر تشکیل می‌شد، همچنین مسوولان کشوری در قوای سه‌گانه عکس‌العمل سریع، مناسب و درخور مردم رنج‌دیده خوزستان از خود نشان می‌دادند و تیم‌های کاشناسی را به منطقه اعزام می‌کردند.

سودانی ادامه داد: انتظار می‌رفت برخی از بیماران برای درمان و علت‌یابی به تهران اعزام می‌شدند و مسوولان محلی و کشوری در وزارت بهداشت و درمان، سازمان محیط زیست،‌ حوادث غیرمترقبه، استانداری وزارت کشور و قوه قضاییه علاوه بر توضیح شفاف به مردم عکس‌العملی گسترده و فوری از خود نشان می‌دادند، همچنان که در حوادث بسیار جزیی‌تر و با وسعت کمتر به اینگونه ورود پیدا می‌کردند که به نظر ما در مورد باران اسیدی خوزستان اهمال و غفلتی صورت گرفته است.

وی در ادامه با اشاره به پیگیری‌هایش در مورد دلیل رخ دادن باران اسیدی گفت: برای تشکیل کمیته ویژه و رسیدگی و علت‌یابی دو نامه به رییس مجلس و روسای کمیسیون‌های بهداشت و درمان و امنیت ملی و سیاست خارجی داده‌ام تا آنها این موارد را پیگیری کنند.

سودانی همچنین گفت که امروز ابوترابی‌فرد رییس جلسه نیز از تریبون مجلس درخواست چنین کمیته‌ای را مطرح کرده است.
/ایسنا