اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

با عجیب‌ترین مادران حیوانات آشنا شوید



با عجیب‌ترین مادران حیوانات آشنا شوید

از قورباغه‌ تاکسی‌سرویس تا شامپانزه‌ای که به خواستگاری می‌رود

به گفته دانشمندان، دنیای حیوانات از مادرانی برخوردار است که سزاوار یادآوری هستند. اگرچه در بین این مادران، می‌توان فداکار مطلق و حتی گاهی گمراه محض را هم مشاهده کرد.

به گزارش ایسنا، یک گزارش به معرفی برخی از غیرعادی‌ترین مادران جهان حیوانات که مورد بررسی دقیق دانشمندان قرار گرفته‌اند، پرداخته است.

 

 کانگوروی مادرخوانده

 

1- کانگوروی مادرخوانده

گاهی اوقات کودکی که در کیسه کانگوروی مادر به اطراف حرکت می‌کند، فرزند وی نیست. کانگوروهای ماده برخی مواقع بچه‌کانگوروهای دیگر را به شکل تصادفی به فرزندی می‌گیرند. چنین کاری اغلب بطور تصادفی رخ نداده اما در آن زمان، کانگوروی مادر از این کودک عوض شده برای چندین ماه در طول مرحله نوپایی آن نگهداری کرده و آنرا تغذیه می‌کند.

در حالیکه نمونه‌های کمی از جانوران کیسه دار وجود دارد که در اسارت به پرورش کودکان دیگر بپردازند،‌ اما هنوز بعضی حیوانات مانند شیرهایی دریایی به این رفتار فرزندخوانده گرفتن شناخته‌شده‌اند.

 

فاخته‌ای عاشق فرزند چاق

 

2- فاخته‌ای عاشق فرزند چاق

هنگامی که کار به پرورش کودکان می‌رسد، فاخته ماده، این وظیفه را به دیگران واگذار می‌کند. فاخته‌های مادر، تخمهای خود را در لانه پرندگان دیگر می‌گذارد تا ناخواسته آنها را پرورش دهند. اغلب این پرندگان دیگر از گونه‌های کوچک‌تر هستند و تخم فاخته اول شکسته، سریع‌تر رشد کرده و بقیه جوجه‌ها را از لانه بیرون می‌اندازد. جوجه‌های دیگر مرده و فاخته چاق همه توجه مادرخوانده‌اش را به خود جلب می‌کند.

 

مورچه‌هایی که خون نوزادش را می‌نوشد

 

3- مورچه‌هایی که خون نوزادش را می‌نوشد

مورچه‌های ریز در حال انقراض Adetomyrma از خون نوزاد خود می‌نوشند. پس از این که مورچه ملکه لاروها را بدنیا می‌آورد، به همراه سایر مورچه‌های کارگر بدن لاروها را سوراخ کرده و مایع درون سیستم گردش خون موسوم آنها به همولنف را که معادل خون در انسان است، می‌مکند. خوشبختانه بچه مورچه‌ها از این به اصطلاح همنوع‌خواری غیرمخرب نجات می‌یابند. به گفته دانشمندان هنوز دلیل این رفتار مشخص نشده اما شاید این انتقال خون نوعی رفتار اجتماعی در مورچه‌ها باشد.

 

ا قاتلان بچه میمونها

 

4- قاتلان بچه میمونها

برخی حیوانات از تجربه مادری پیش از آغاز آن شانه خالی می‌کنند تا از سختی بی‌مورد برای کودکانشان پس از تولد جلوگیری کنند. هنگامی که یک بابون گلادای نر بر گروهی از بابونهای ماده در حال تولیدمثل چیره می‌شود، معمولا تمام کودکان نر قبلی را می‌کشد. میمونهای ماده حامله برای جلوگیری از این خونریزی، اغلب خودبخود کودکشان را سقط می‌کنند.

این پدیده ابتدا در سال 1959 توسط هیلدا بروس در موشها شناسایی شد و به عنوان تاثیر بروس شناخته شده است. این امر از آن پس در گونه‌های جونده دیگر نیز گزارش شده اما تا پیش از گلادها، دانشمندان مورد مشابهی را در خارج از آزمایشگاه مشاهده نکرده بودند.

 

عنکبوت فداکار با فرزندان بی‌مهر

 

5- عنکبوت فداکار با فرزندان بی‌مهر

عنکبوت ماده Stegodyphus فداکارترین مادر است. او از پیله تخمهای خود تا زمان بدنیا آمدن فرزندانش مراقبت می‌کند و پس از آن تمام غذاهای خود را برای تغذیه آنها برمی‌گرداند. هنگامی که این بچه‌ها یک ماهه شدند، عنکبوت مادر آنها را بر پشت خود سوار می‌کند. درحالیکه کودکان سوار بر پشت عنکبوت مادر، سم و آنزیمهای گوارشی خود را در بدن مادرشان فرو کرده و او را می‌کشند و می‌خورند. پیش از ترک لانه، برخی از کودکان گرسنه، حتی یکدیگر را نیز می‌خورند.

 

 شامپانزه‌هایی که به خواستگاری می‌روند

 

6- شامپانزه‌هایی که به خواستگاری می‌روند

شامپانزه کوتوله یا بونوبوی نر هنگامی که به دنبال یافتن جفت هستند،‌ مادر خود را همراه خود می‌برند. برای بونوبوهای رتبه‌های متوسط یا پائین زمانی که مادر آنها حضور دارد، فرصت بهتری برای جفت‌یابی است؛ چرا که این مادران، فرزندانشان را به ماده‌های حاضر در حلقه‌های اجتماعی خود معرفی کرده و رقبای نر دیگر را دور می‌کنند. به گفته محققان، این مادران با این کار به انتشار ژن خود به نسلهای بعدی کمک می‌کنند.

 

تاکسی سرویس قورباغه

 

7- تاکسی سرویس قورباغه

قورباغه سمی نیزه‌ای توت‌فرنگی تمام سدها را در زمان نگهداری از کودکانش پشت سر می‌گذارد. این موجود تا پنج تخم گذاشته و پس از به دنیا آمدن کودکانش آنها را یکی یکی بر روی پشت خود از سطح زمین تا بالای درختانی با ارتفاع 30 متر می‌برد. در این ارتفاع این قورباغه مادر مهدکودکهای امن و دارای استخر آبی را در هر برگ برای نوزادانش فراهم می‌کند و این نوزادان سپس از تخم‌های غیربارور شده مادر در شش تا هشت هفته بعدی تغذیه می‌کند تا به یک قورباغه کامل تبدیل شوند./ایسنا

 

 


ویدیو مرتبط :
با ساخته های عجیب و غریب Colin Furze آشنا شوید!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

با عجیب‌ترین حیوانات کشف شده در سال ۲۰۱۵ آشنا شوید



دانشمندان هرسال طبیعت جستجو می‌کنند تا گونه‌های مختلف زیستی را بررسی و کشف کنند. به گزارش همشهری آنلاین،در سال ۲۰۱۵ هم حیوانات عجیبی کشف شدند.

 اخبار,اخبار علمی,عجیب‌ترین حیوانات کشف شده در سال ۲۰۱۵

 میمون عطسه‌زن
اسنابی، میمون دماغ‌بالا یا عطسه‌زن گونه‌ای سیاه و سفید از میمون‌ها است که در بخش‌های شمالی میانمار زندگی می‌کند و نامش به خاطر دماغ رو به بالایی که در روزهای بارانی در آن آب جمع می‌شود، اینگونه انتخاب شده‌است. این میمون در روزهای بارانی دائم درحال عطسه زدن است تا آبهای جمع شده از درون بینی‌اش تخلیه شوند.

 

اخبار,اخبار علمی,عجیب‌ترین حیوانات کشف شده در سال ۲۰۱۵

  کوچکترین حلزون جهان

حلزون کوچکی در جزیره بورونئو توانست رکورد کوچکترین حلزون جهان را از گونه‌ای چینی گرفته و به نام خود ثبت کند. این حلزون کوچک که آکملا نانا نامیده می‌شود از پوسته‌ای شفاف به طول 0.7 میلیمتر برخوردار است و زیستگاهش تپه‌های آهکی در جزیره بورونئو است. این جانداران به اندازه‌ای کوچکند که دانشمندان در محیط زیست طبیعی نتوانستند آنها را با چشم غیرمسلح مشاهده کنند.

 

اخبار,اخبار علمی,عجیب‌ترین حیوانات کشف شده در سال ۲۰۱۵

 پرنده وحشت

پرنده‌های وحشت با قدی برابر سه متر درحدود 50 میلیون سال تا 1.8 میلیون سال پیش روی زمین زندگی می‌کرده‌اند. این جانداران قدرت پرواز نداشتند و با منقار چنگک مانند خود شکارهایشان را دنبال می‌کرده‌اند. محققان در ماه آوریل اعلام کردند گونه‌ای جدید از این پرندگان را در سواحل شرقی آرژانتین یافته‌اند که 3.5 میلیون سال قدمت داشته و از کامل‌ترین فسیلی برخوردار است که تاکنون از این پرندگان به دست آمده‌است

 

اخبار,اخبار علمی,عجیب‌ترین حیوانات کشف شده در سال ۲۰۱۵

  زنبور دمنتور (Dementor)

آمپولکس دمنتور نام گونه‌ای جدید از زنبورها است که به اختصار دمنتور نامیده می‌شوند، نامی که از نام اشباح مشهور داستان‌های هری‌پاتر برگرفته‌شده‌است، موجوداتی شبح‌وار که افکار شاد و مثبت و گاه روح افراد را می‌مکیدند. این حشرات به شکلی بسیار وحشتناک از سوسک‌ها تغذیه می‌کنند. ابتدا سمی را درون بدن آنها تزریق کرده و آنها را به زامبی‌هایی فلج تبدیل می‌کنند اما سوسک‌ها به واسطه این سم کشته نمی‌شوند و زنبور پس از فلج کردن،‌آنها را زنده زنده می‌خورد.

 

اخبار,اخبار علمی,عجیب‌ترین حیوانات کشف شده در سال ۲۰۱۵

  عنکبوت‌طوطی‌ها

ارزش آن را دارد که برای دیدن زیبایی‌های دو عنکبوت جدیدی که دانشمندان کشف کرده‌اند، بر فوبیای عنکبوت خود غلبه کنید. عنکبوت‌های اسکلتوروس و اسپارکلمافین دو نوع جدید از عنکبوت‌ها هستند که به دلیل رنگ‌های درخشانی که دارند به عنکبوت‌طوطی شهرت یافته‌است. این عنکبوت‌ها در استرالیا زندگی می‌کنند.

 

اخبار,اخبار علمی,عجیب‌ترین حیوانات کشف شده در سال ۲۰۱۵

 عقرب غول‌پیکر دریایی

محققان حین جستجو در منطقه برخورد شهاب‌سنگی در حفره‌ای در بالای رود آیوا بقایای عقرب غول‌پیکری هم‌اندازه یک انسان بالغ را کشف کردند که از اندام‌های نیش مانند و باله مانند برخوردار بود. گفته می‌شود این عقرب دریایی درحدود 460 میلیون سال پیش زندگی می‌کرده و از موجوداتی شبیه به مارماهی‌ها و صدفها تغذیه می‌کرده‌است. این جاندار با نام علمی P. decorahensis سخت‌پوستی باستانی است که از اقوام نزدیک خرچنگ‌های نعلی و عنکبوتیان به شمار می‌رود.
 

اخبار,اخبار علمی,عجیب‌ترین حیوانات کشف شده در سال ۲۰۱۵

 موش دماغ‌خوکی

این گونه جدید از موش‌ها در جزیره سولاویسی در اندونزی کشف شده‌است که از دماغی شبیه به خوک‌ها برخوردار است و دندان‌های نیش این جونده نیز نسبت به دیگر دندان‌ها ابعادی بزرگتر دارد،‌از این رو این جاندار چهره‌ای خون‌آشام‌مانند به خود گرفت

 


اخبار,اخبار علمی,عجیب‌ترین حیوانات کشف شده در سال ۲۰۱۵

مار چهارپا
مارهای مدرن روی شکم خود می‌خزند، اما اجداد آنها 120 میلیون سال پیش روی چهار پا راه می‌رفتند که هریک از آنها پنج انگشت داشت. این گونه جدید از مارها در نمایشگاه فسیلی جانوران در برزیل کشف شد. این فسیل در ابتدا به عنوان ناشناخته نام‌گذاری شده‌بود اما دیوید مارتیل دیرینه‌شناس بریتانیایی آن را بررسی کرده و به عنوان ماری با چهار پا معرفی کرد
 
براساس گزارش لایو‌ساینس،‌برای مثال در سال 2015 دانشمندان موفق به كشف و شناسایی اژدهای سرخ یاقوتی در سواحل استرالیا،گونه‌ای جدید از لاكپشت‌های غول‌پیكر در جزایر گالاپاگوس و كرمی باستانی با 30 پا در چین شدند.

همزمان با كشف این گونه‌های جدید، محافظت از آنها در برابر آلودگی، نابودی زیستگاه‌ها و تهاجم گونه‌های مهاجم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
 
اخبار گوناگون - خبر آنلاین