اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

با این راهکارها از سکسکه خلاص شوید


سکسکه‌های مکرر می‌تواند مشکل‌ساز و گاهی خجالت‌آور باشد اما از راه‌های بسیار ساده‌ای می‌توان آن را متوقف کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان: سکسکه‌های مکرر می‌تواند مشکل‌ساز و گاهی خجالت‌آور باشد اما از راه‌های بسیار ساده‌ای می‌توان آن را متوقف کرد.

سکسکه بر اثر انقباض و یا اسپاسم ناگهانی و غیر ارادی عضله‌های دیافراگم بوجود می‌آید. هنگامی که این ماهیچه‌ها به یکدیگر نزدیک می‌شوند، بر اثر ضربه‌ ناگهانی تارهای صوتی صدای و حالتی بوجود می‌آید که به آن سکسکه می‌گوییم. این صداها معمولا دارای ریتم هستند و برای افراد دیگر مزاحمتی را بوجود نمی‌آورند اما سکسکه‌های مکرر و طولانی نوعی مشکل و اختلالی پزشکی است.

چرا سکسکه می‌کنیم؟

بیش از 100 عامل مختلف می‌تواند منجر به سکسکه اما برخی از آن‌ها از جمله شایع‌ترین عوامل هستند که در اینجا به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

سریع غذا خوردن و فرو بدن هوا به همراه غذا

خوردن غذاهای بسیار چرب و پر ادویه

تغییر ناگهانی دما

ترس یا هیجان

خندیدن

بیماری‌های همچون بیماری‌های کلیوی و کبد، ذات‌الریه، نارسایی کلیه

عمل جراحی در ناحیه شکم

سکته‌های مغزی خفیف و تومورهای مغزی

درمان‌های خانگی برای برطرف کردن سکسکه

درمان های خانگی بسیاری برای مهار سکسکه وجود دارد، برخی از این درمان‌ها سطح کربن دی اکسید خون را افزایش می‌دهند و به همین دلیل از بوجود آمدن اسپاسم در دیافراگم جلوگیری می‌کنند که شامل نگه داشتن نفس و یا نفش کشیدن در بسته‌ای فلفل است. در واقع در این روش بدن بر قسمت‌های دیگر بدن تمرکز می‌کند سکسکه قطع می‌شود.

روش دیگری که برای درمان خانگی سکسکه استفاد می‌شود تحریک عصب واک است که از مغز تا شکم وجود دارد و وظیفه هماهنگ کردن عمل بلع و تنفس را هماهنگ می‌کند. این رشته عصبی بخشی از پروسه سکسکه کردن است اما شما می‌توانید با تحریک عصب و فرستادن علامت‌هایی به مغز اتصال این عصب‌ها را قطع کنید و از این طریق سکسکه خود را متوقف کنید.

در اینجا به مواردی اشاره می‌کنیم که باعث قطع شدن اتصال عصب‌ها و توقف سکسکه می‌شوند:

نوشیدن آب

ترسیدن یا هیجان‌زده شدن

گاز زدن لیمو

خوردن قطعات یخ

قرار دادن انگشتان روی گوش

کشیدن سر انگشتتان

فشار آرام به پشت پلک

کشیدن بدن به خصوص در ناحیه دیافراگم

نوشیدن محلول پودر هل

خوردن کرده بادام‌زمینی


ویدیو مرتبط :
با این روش از شر جای جوش ها خلاص می شوید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افکارخودرابنویسیدتاازافسردگی خلاص شوید



یک روانشناس در یزد گفت: نوشتن افکار و اطمینان از حمایت خانواده کمک زیادی به درمان افسردگی می‌کند.ابوالفضل عباسی، در گفتگو با ایسنا با اشاره به این‌که براساس تحقیقات و پژوهش‌های انجام شده زنان دو برابر مردان در معرض خطر افسردگی هستند، اظهار کرد: افسردگی زمانی به وجود می‌آید که شخص به مدت ۲ هفته علائمی ‌نظیر کاهش یا افزایش اشتها، اختلال خواب (بی‌خوابی یا خواب بیش از حد)، کاهش انرژی، احساس خستگی و عدم توانایی کار کردن داشته باشد.

 

افسردگی

 

وی ادامه داد: برای فرد افسرده فعالیت‌هایی که قبلا لذت بخش بوده دیگر لذتی ندارد، احساس بی‌ارزشی می‌کند،‌ خودسرزنشی دارد، توانایی تفکر و تمرکز وی کاهش پیدا می‌کند و افکار مرگ و خودکشی در ذهنش تداعی می‌شود.

 

وی درخصوص درمان افسردگی، تصریح کرد: در مرحله اول فرد باید موقعیت‌هایی که سبب بروز افسردگی شده از قبیل طلاق، از دست دادن عزیز،‌ شکست خوردن در امتحان و... را بپذیرد، به عبارت دیگر شخص افسرده باید موقعیت‌های ناخوشایندی که خارج از کنترلش است را بپذیرد و همچنین روابط خود را با افراد دیگر تقویت کند.

 

افسردگی

 

این روانشناس با بیان اینکه افکار اشتباه و ارزیابی‌های غلط باعث افسردگی شخص شده است، گفت: شخص افسرده باید افکار خود را زیر سوال برده و افکار غلط را اصلاح کند، چرا که این افکار است که او را عذاب می‌دهد بدین معنا که افکاری مانند «من توانایی کار کردن ندارم، هیچ کس دوستم ندارد و ...» را روی کاغذ نوشته و با آنها مقابله نماید و از سوی دیگر افکار مثبت و واقع بینانه را جایگزین آنها کند.

 

وی حمایت خانواده، جامعه، اطرافیان و محبت کردن به فرد افسرده و ورزش کردن را در درمان بسیار کمک‌کننده دانست و گفت: مشکلات و تنش‌ها برای همه اشخاص بوجود می‌آید. برای پیشگیری از بروز افسردگی، افراد باید مهارت‌های زندگی را بیاموزند، برخورد واقع بینانه و منطقی با مشکلات را یاد بگیرند، ‌تفریح مناسب، دوستان خوب داشتن، تغذیه و ورزش کردن هم به پیشگیری از این بیماری کمک می‌کند.