اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بايد ببنيم دولت واقعا مشكل دارد يا توهم مشكل



 

 

 

مصباحي‌مقدم با اشاره به عدول دولت از موضع پيشين خود:

بايد ببنيم دولت واقعا مشكل دارد يا توهم مشكل؟


از نظر رئيس‌جمهور قانون مصوب مجلس قابليت اجرا ندارد/هنوز دولت نرخ تورم ناشي از درآمد 20 يا 40 هزارميليارد توماني را به مجلس اعلام نكرده است/اصلاح قانون هدفمندكردن يارانه‌ها فقط با لايحه متمم امكان پذير است و نه طرح.

پس از عدم برگزاري دومين نشست مشترك يارانه‌اي دولت و مجلس در عصر ديروز، اين نشست به هفته آينده موكول شد.
غلامرضا مصباحي‌مقدم عضو اين كميته در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، با بيان اينكه در نشست اول كميته مشترك دولت و مجلس درباره نقطه نظرات دولت بحث و بررسي شد، اظهار داشت: دولت مقداري از موضع پيشين خود پايين آمده و به جاي درآمد 40 هزار ميليارد توماني خواستار درآمد 35 هزار ميليارد توماني است.
وي با اشاره به نامه احمدي‌نژاد به لاريجاني خاطرنشان كرد: در اين نامه اصلا رئيس‌جمهور به موضوع درآمد 20 يا 40 هزار ميليارد تومان اشاره‌اي نكرده بود و در عوض مسائل جديدي همچون پيچيدگي قانون مصوب مجلس و ابهام در آن را مطرح كرده بود كه از نظر ايشان اين قانون قابليت اجرا ندارد.
به گفته وي نمايندگان مجلس در نشست مشترك با دولت، در پي آنند كه دريابند دولت دقيقا چه مي‌خواهد و آيا دولت واقعا با مشكلاتي براي اجراي قانون هدفمند كردن يارانه‌ها مواجه است يا توهم مشكل دارد؟‌ و فاصله ديدگاه دولت و مجلس چيست؟
تشريح سناريوهاي مختلف دولت در نشست كميته مشترك با مجلس
مصباحي مقدم با بيان اينكه نمايندگان عضو كميته مشترك دولت و مجلس خواستار سناريوهاي مختلف دولت براي اجراي اين قانون شده‌اند تاكيد كرد: كه بناي انتشار اين سناريوها را ندارد.
رئيس كميسيون ويژه بررسي طرح تحول اقتصادي ادامه داد: در جلسات اين كميته مي‌خواهيم ببينيم كه دولت واقعا از چه محلي مي‌خواهد 40 هزار ميليارد تومان درآمد كسب كند و اين مساله چه آثاري و تبعاتي دارد.
او كه مي‌گفت هنوز نمايندگان در جلسه مشترك دولت مجلس به موضع‌گيري نپرداخته‌اند، يادآور شد كه دولت به درخواست رئيس مجلس براي ارائه آمار تورم ناشي از درآمد 40 و 20 هزار ميليارد تومان هدفمند‌سازي يارانه‌ها پاسخي نداده است.
اصلاح قانون هدفمند كردن يارانه‌ها در قالب لايحه متمم بودجه
نماينده تهران در پاسخ به سوالي كه به طرح نمايندگان حامي دولت براي اصلاح قانون هدفمند كردن يارانه‌ها و كسب درآمد 35 هزار ميليارد توماني دولت از اين محل اشاره داشت گفت: اصلا چنين طرحي قابليت‌پذيرش در مجلس را ندارد. چرا كه آيين‌نامه داخلي مجلس اجازه تغيير بودجه ساليانه را با ارائه طرحي از سوي نمايندگان نمي‌دهد واين اقدام تنها براساس لايحه از سوي دولت امكان‌پذير است. چرا كه درآمدهاي دولت در قالب اين اصلاحيه تغيير مي‌كند و از اين رو دولت ملزم به ارائه لايحه متمم بودجه است.
او كه مي‌گفت: زمينه ارائه لايحه از سوي دولت وجود دارد، ابراز اميدواري كرد تا در نشست آتي كميته مشترك دولت و مجلس در اين زمينه تصميم‌گيري شود.
منظورمان از مناظره با رئيس‌جمهور، دعوا نيست
مصباحي‌مقدم كه پيش از اين به همراه نادران و توكلي درخواست مناظره با رئيس‌جمهور را مطرح كرده بود، با بيان اينكه هنوز به اين درخواست پاسخي داده نشده است؛ در واكنش به سخنان رئيس‌جمهور در ديدار نوروزي با نمايندگان گفت: اقاي احمدي‌نژاد اعلام كرده‌اند كه دعوا ندارند و نمي‌خواهند مناظره كنند، اما ما هم مي‌گويم دعوا نداريم و منظور ما از مناظره دعوا نيست.
وي افزود: وقتي آقاي احمدي‌نژاد ادعا مي‌كند كه از كارشناسان اقتصادي مجلس كارشناس‌ترند و معتقدند كه كارشناسان اقتصادي مجلس چيزي نمي‌دانند و معلوم نيست كه چه مدركي دارند و از كجا گرفته‌اند؟، بايد بتوانند در مناظره‌اي به اين ادعاها پاسخ دهند. ما سه نفر هم مي‌خواهيم به شكل جداگانه با ايشان مناظره كنيم و بدانيم آثار و تبعات درآمدي 40 هزار ميليارد توماني دولت از محل هدفمند كردن يارانه‌ها چقدر است.
نماينده تهران در واكنش به اظهارات معاون پارلماني رئيس‌جمهور، تاكيد كرد كه خواستار مناظره با شخص احمدي‌نژاد است نه ميرتاج‌الديني...../تحلیل:خبرگزاری ایلنا


ویدیو مرتبط :
مشكل ما

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رویانیان: دولت مشكل پرسپولیس را حل كند


مدیرعامل اسبق باشگاه پرسپولیس گفت: «حضور 100 هزار نفر در ورزشگاه آزادی نقد كسانی بود كه پرسپولیس را به این روز انداختند.»

روزنامه گل: اتفاقات خوبی برای پرسپولیس در حال رقم خوردن نیست. به نظر می‌رسد جدا از ماجرای خصوصی‌سازی حالا با آزاد شدن حمیدرضا سیاسی شرایط مدیریتی باشگاه هم دچار بحران شده است.

این‌كه چرا وزیر ورزش در این خصوص مداخله نمی‌كند هنوز دلیل مشخصی برای آن عنوان نشده است ولی محمد رویانیان كه این چند وقت اخیر سعی كرد با توصیه و حضور در جلسات گروه هدایتی به آنها بابت خرید باشگاه اطلاعات و جهت‌دهی كند حالا نگران آینده پرسپولیس است و از دولت و رییس‌جمهور می‌خواهد به این قضیه ورود كنند. وی همچنین حضور صدهزار نفری هواداران در دیدار برابر النصر را یك پیام روشن برای وزارت ورزش می‌داند.

رویانیان كه قصد نداشت درباره پرسپولیس زیاد صحبت كند به سوالات تلگرافی پاسخ داد.

* اوضاع پرسپولیس دوباره برهم ریخته است؟

- من خبری ندارم. باور می‌كنید 48 ساعت است كه سایت‌ها را بررسی نكرده‌ام.

* هدایتی كنار كشیده و دوباره بحث حضور سیاسی در پرسپولیس مطرح است.

- من در این باره نظری ندارم...

* با این شرایط پرسپولیس همچنان دچار بحران مدیریتی است؟

- امیدوارم رییس‌جمهور و دولت همان‌طور كه در مذاكرات 1+5 توانستند تحریم‌ها را حل و فصل كنند در حوزه ورزش هم ورود كنند و مشكل وزارت ورزش و پرسپولیس را هم درست كنند. وقتی می‌توان بحران جهانی را علیه ایران درست كرد پس فكر نمی‌كنم نشود مشكل وزارت ورزش را هم حل نكرد.

* شما عملكرد وزارت ورزش را در طول سال گذشته چطور دیدید؟

- به طور كلی باید بگویم سیستم ورزش موفق نبود، یكسری فدراسیون‌ها بدون نظارت ورزش همواره قهرمانی كسب كرده‌اند و می‌كنند پس اگر قهرمانان همیشگی ورزش و فدراسیون‌های‌شان را از ورزش جدا كنید می‌بینید كه وزارت ورزش در كارش موفق نبوده است.

* با حضور یكصد هزار نفر در آزادی بار دیگر پرسپولیس متفاوت و ركوردشكن ظاهر شد...

- حضور هواداران در آزادی اتفاق خوبی بود و باعث شور و نشاط اجتماعی شد. اما این حضور پرشور تنها یك اتفاق نبود بلكه پیامی بود كه هواداران به مسئولان دادند. آنها خواستند بگویند بعداز یك سال شكست و خون‌دل خوردن دیگر می‌خواهند شرایط درست شود تا مثل همیشه سرزنده و مدعی پرسپولیس را ببینند.

* این حضور هم بازتاب سیاسی داشت و هم ورزشی اما شما می‌گویید در اصل یك نوع اعتراض به شرایط وجودباشگاه بود؟

- دلایل متعددی را می‌توان برای حضور یكصد هزار نفری هواداران پرسپولیس در دیدار برابر النصر برشمرد اما من معتقدم این حضور در اصل در نقد عملكرد كسانی بود كه پرسپولیس را به این روز انداخته‌اند. هواداران با این حضورشان درخواست بهبود وضعیت باشگاه را خواستار شدند. البته این‌كه عربستان همیشه گربه سیاه فوتبال ما بوده و اتفاقاتی در گذشته میان فوتبال ما و عربستان رخ داده و برخی مسایل دیگر هم در این میان وجود داشت كه نمی‌خواهم به آن بپردازم.

* فكر می‌كنید پرسپولیس با این شرایط بتواند برای فصل بعد سروسامان بگیرد؟

- امیدوارم دست‌اندركاران كار را به دست بگیرند و پیام مردم را شنیده باشند. مدیران آینده پرسپولیس باید از مدیران گذشته و عملكردشان درس بگیرند.

* گویا وزارت ورزش هنوز با شما مشكل دارد و مشاور شما كه رییس فدراسیون اتومبیلرانی بوده را بركنار كرده است؟

- من در این باره صحبتی ندارم... الان هم بین دو نماز با من تماس گرفتید و مصاحبه بین دو نماز واجب نیست مصلحتی است!