اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

باهنر: باید احمدی­ نژاد را تحمل کنیم



 

 

 

روزنامه شرق در گفت‌وگویی با محمدرضا باهنر نوشت:

*در این هشت سال مدیریت اصولگرایان اشکالاتی در اقتصاد به وجود آمده یا بعضی از شاخص‌ها دچار تحولات نزولی شده، اما در واقع ما معتقدیم که همه به این شکل نیست و بالاخره ظرف این هشت سال اتفاقات بسیار مثبتی در مساله رفاه اجتماعی، سرعت بخشیدن به اقدامات رفاهی و عمرانی رخ داده که قابل تحسین است.

* این را کاملا قبول می‌کنم که دولت در مساله بی‌انضباطی قانونی و عدم‌اجرای دقیق قوانین نقاط‌ ضعف زیادی داشت و قابل نقد هم هست و البته بعضی از مشکلات دیگر هم ناشی روحیه دولت است اما اینکه چرا مجلس نتوانست دولت را سر خط بیاورد مساله‌ای جدی است و در یک کلام مقداری بی‌انضباطی از سوی دولت انجام شده است. اما این نکته باز روند خاصی دارد.

* ببینید استیضاح یک وزیر مثل یک حادثه طلاق است، یعنی طلاق در شرع مقدس حلال و آزاد است، اما طلاق دوای آخر است، استیضاح هم همین‌طور است. یعنی نارضایتی از یک وزیری باعث استیضاح وی نمی‌شود که اگر این‌طور باشد باید هر روز وزرایمان در حال رفت و آمد باشند.

*{ چرا دولت به حرف مجلس عمل نمی‌کند؟} 90درصد این موارد به دلیل شلوغی کار دولت بود که نمی‌رسید قوانین را اجرا کند و به همین دلیل فراموش می‌شد، 10درصد آن هم از عمد بود. حتی مواردی بود که رییس‌جمهور می‌گفت من قانون را دیدم، ولی قبولش ندارم و اجرایش نمی‌کنم. این حرف، حرف غلطی بود و ما هم برخورد می‌کردیم ولی 90درصد از این عدم اجراها به دلیل «پرکاری دولت و حجم زیاد کارها و شلوغی و سفرهای متعددی بود که داشتند» اگرچه این هم عدم اجرای قانون را توجیه نمی‌کند.

*دولت حق ندارد بگوید من یک قانون را هم اجرا نمی‌کنم، اما این هم نیست که تصور عمومی این باشد که از 50 قانون 40 تای آن را اجرا نمی‌کنند. من می‌توانم بگویم از هر 50 قانونی که مجلس تصویب می‌کند یک قانونش را دولت اجرا نمی‌کند. باز هم تکرار می‌کنم که همان یک قانون را هم دولت حق ندارد اجرا نکند و باید تلاش کنیم که اجرا کند اما قضاوت رسانه‌ای، اجتماعی نباید این باشد که دولت از هر 50 قانون اکثریتش را اجرا نمی‌کند.

* در مورد استیضاح وزیر اقتصاد، اینکه به اصطلاح دولت با رییس‌جمهور، با رییس‌‌مجلس ساخت‌ و پاخت داشته باشد، اینها یک مقدار شایعات بیهوده‌ای است که ممکن است در کوچه و بازار شکل بگیرد. ولی در رسانه‌های فرهیخته و روشنفکر خیلی نباید به اینها توجه کرد. مثلا اگر رییس‌جمهور چیزی علیه باهنر دارد یا باهنر چیزی علیه رییس‌جمهور دارد، اینها در خاله‌بازی‌هاست ولی در بیرون باید یک مقدار استدلال‌مان قوی‌تر از این حرف‌ها باشد.

*ما هیچ موقع اصلاح‌طلبان را به خاطر نقد از دولت نقد نکردیم، این طبیعی است که مثلا بنده بزرگ‌ترین سوال نقدهای اقتصادی را از دولت بکنم

*من هم الان به برخورد و عزل توسط مجلس هیچ اعتقادی ندارم. ممکن به آقای رییس‌جمهور است انتقاداتی داشته باشم که حتما دارم و معدل فعالیت‌های دولت را هم منفی نمی‌بینم، زیرا کارهای مثبت هم دارد که قابل‌تقدیر است، اما قرار نیست ما کارهای منفی یا اشتباهات دولت را به دلیل کارهای مثبت نادیده بگیریم. باید عادلانه قضاوت کنیم و اینکه آقای احمدی‌نژاد گفتند حرف درستی است ولی به شرط‌ها و شروط‌ها که هم ما و هم خدایی نکرده آقای رییس‌جمهور رفتاری را انجام ندهیم که آن وقت ضرر ادامه خدمت‌شان بیش از قطع خدمت‌شان باشد. الان ما می‌گوییم ادامه خدمت آقای احمدی‌نژاد اشکلات و منافعی دارد، منافعش را هم بیشتر می‌بینیم، یا عزل رییس‌جمهور مضارش را خیلی بیشتر از این می‌دانیم که بنا بر تعابیر خودشان بخواهیم ایشان را تحمل کنیم. سوال که استیضاح نیست، سوال یک برخورد قانونی مجلس است که از رییس‌جمهور سوال می‌کند و جواب هم می‌شنود یا جواب قانع‌کننده است یا نیست. مساله عدم کفایت سیاسی فرآیند دیگری دارد. ...اگر خدایی ناکرده یک زمانی مجلس به این جمع‌بندی برسد که ادامه خدمت رییس‌جمهور مضارش خیلی بیشتر از پیامدهای استیضاح‌شان باشد.

* من هم با این حرف آقای احمدی‌نژاد موافقم و حرف دقیقی است که بالاخره باید ایشان را تحمل کنیم.../آفتاب نیوز


ویدیو مرتبط :
استقبال از احمدی نژاد سال88 تبریز/احمدی نژاد کاش احمدی نژاد می ماندی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

باهنر:جلوی نماینده ها در زمان خانه نشینی احمدی نژاد را گرفتیم و الا می خواستند کارهای سنگین تری انجام دهند



 

 

باهنر:جلوی نماینده ها در زمان خانه نشینی احمدی نژاد را گرفتیم و الا می خواستند کارهای سنگین تری انجام دهند

 

محمدرضا باهنر، نایب‌رئیس‌ مجلس شورای اسلامی در واكنش به برخی انتقادات از عملكرد هیات رئیسه در خصوص طرح سوال از رئیس‌جمهور گفت: این هفته در هیات رئیسه با نماینده افرادی كه به دنبال سوال از رئیس‌جمهور هستند، جلسه‌ای می‌گذاریم و با چك كردن امضاهای باقی‌مانده، وضعیت سوال از رئیس‌جمهور را روشن می‌كنیم

باهنر با تاكید بر این‌كه سوال از رئیس‌جمهور به هیچ‌وجه تابو نیست، افزود: سوال از رئیس‌جمهور فرآیندی عادی است كه در قانون اساسی آمده و اصلا به نظر من، این سوال می‌تواند منتج به تبیین برخی مسائل شود و ممكن است به نفع رئیس‌جمهور شود و برخی از كارهای رئیس‌جمهور را روشن كند.

وی با بیان این‌كه ما در مجلس به دنبال رعایت دقیق آیین‌نامه هستیم، گفت: اگر ما سوال از رئیس‌جمهور را مطرح بكنیم و دو روز بعد، یك عده بیایند و بگویند مثلا ما 15 نفر امضایمان را پس می‌گیریم، این حركت قابل دفاع نیست.

نایب رئیس‌مجلس افزود: در مورد سوال از رئیس‌جمهور یك عده‌ای به ما مراجعه كردند و گفتند ما این سوال را زمانی به جریان انداختیم كه آقای احمدی‌نژاد رفت و خانه‌نشینی را انتخاب كرد و معلوم هم بود كه به چه دلیل این كار را انجام داد.

باهنر با تاكید بر این‌كه آن دلیل، به هیچ وجه برای نمایندگان قابل تحمل نبود، افزود: آنها حتی می‌خواستند در زمان خانه‌نشینی رئیس‌جمهور كارهای سنگین‌تری انجام دهند كه ما با خواهش و تمنا آب روی آتش آنها ریختیم و آنها را نگه داشتیم و گرنه اگر نمایندگان را رها می‌كردیم من فكر می‌كنم آنها یك هفته هم به رئیس‌جمهور مهلت نمی‌دادند كه بخواهد آن كار را انجام دهد. باهنر افزود: الان هم بحث همین است و عده‌‌ای می‌گویند ما زمانی این سوال را امضا كردیم كه آقای رئیس‌جمهور قهر كرده بود اما حالا كه ایشان سر كارش برگشته است ما هم اصراری بر ادامه سوال نداریم.

وی با اشاره به ادامه اصرار برخی نمایندگان بر سوال از رئیس‌جمهور گفت: چون این موضوع چندین بار هم تكرار شده است ما حتما در هیات رئیسه در این هفته جلسه‌ای تشكیل می‌دهیم و نماینده سوال‌كنندگان را اگر آقای مطهری یا فرد دیگری است دعوت می‌كنیم و با هم می‌نشینیم و امضا‌ها را چك می‌كنیم. وی افزود: البته برخی از آقایان سوال‌كننده، امضای خود را پس گرفته‌اند اما نمی‌خواهند اسمشان در رسانه‌ها منتشر شود، این حق نماینده است و دوستان باید تعهد بدهند پس از اطلاع از اسامی افرادی كه امضای خود را پس گرفته‌اند، آنها را رسانه‌ای نمی‌كنند.

باهنر با بیان این‌كه اگر بروند این اسامی را در سایت‌هایشان منتشر كنند، كم‌لطفی است، گفت: اما اگر بیایند و بنشینند تعهد بدهند كه فقط برای قانع شدن خودشان می‌خواهند آن وقت ما به آنها می‌گوییم چه كسانی امضای خودشان را پس گرفته‌اند. وی ادامه داد: بنابراین ما این هفته می‌نشینیم و امضاها را چك می‌كنیم اگر تعداد امضاكنندگان بیشتر از حدنصاب كه 74 امضاست رسید سوال از رئیس‌جمهور را به جریان می‌اندازیم. باهنر تاكید كرد: ممكن است ما الان این سوال را به مصلحت ندانیم، ولی قطعا اجرای آیین‌نامه مصلحت بالاتری از آن چیزهایی است كه ما تشخیص می‌دهیم.

علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس كه یكی از بانیان طرح سوال از رئیس‌جمهور است چند روز قبل با اعتقاد به این كه هیات رئیسه مجلس با تعلل در این زمینه دچار تخلف شده است، اعلام كرده بود كه در صورت ادامه چنین روندی از نمایندگی مجلس استعفا می‌دهد...../تحلیل:عصرایران