اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بالاخره قیمت مسکن افزایش پیدا کرد یا نه؟ / تناقض گزارش مرکز آمار با اطلاعات وزارت مسکن وشهرسازی



  ,رشد قیمت ها,اخبار,اخبار اقتصادی,اخبار جدید اقتصادی

 

بالاخره قیمت مسکن افزایش پیدا کرد یا نه؟ / تناقض گزارش مرکز آمار با اطلاعات وزارت مسکن وشهرسازی

مسکن - آخرین گزارش مرکز آمار ایران خبر از افزایش قیمت مسکن در نیمه اول سال گذشته دارد.

 

علی پاکزاد: به این طرز تفکر که عدم انتشار اخبار می تواند به اصلاح وضعیت کمک کند، معتقدید؟ شما فکر می کنید اگر اتفاقی افتاده را بیان نکنیم یا تکذیب کنیم ،می توانیم با عدم توجه افکار عمومی به اصلاح وضعیت پیش آمده در شرایطی آرام تر بپردازیم؟

 

هر کسی می تواند به این سئوال پاسخی بدهد، ولی به نظر بنده حتما پاسخ مدیران وزارت راه و شهرسازی به این سئوالات مثبت است؛ تکذیب افزایش قیمت مسکن در شهرهای بزرگ امروز غیر ممکن است، البته مسئولان وزارت راه و شهر سازی با این توجیه به تکذیب موضوع می پردازند که اگر مسئولان هم بر این امر صحه بگذارند بازار مسکن آشفته خواهد شد و مردم زیان این مسئله را خواهند داد.

 

البته این مسئله نیز از جمله مباحث نظری است که هم می توان اثباتش کرد و هم برای رد آن مصداق پیدا کرد؛ واقعیت این است که فضای آشفته اقتصاد ایران با حجم بالای نقدینگی که در سالهای اخیر درون آن انباشته شده وضعیت اقتصاد کشور را به فردی شبیه کرده که با شکمی برآمده  از خوردن غذا سنگین سوار بر خودرویی در مسیری سنگلاخ به سمت خانه می رود.

 

هر پیچ جاده و هر دست اندازی به تشدید تهوع راننده منجر می شود، در چنین شرایطی منطقی به نظر می رسد به دنبال مسیری هموار بگردد، اما مسئله این است که نگفتن علت مشکل  کمکی به بهبود حالت تهوع راننده می کند.

در یکی دو سال اخیر هم مدیران بخش مسکن و البته جمع زیادی از مدیران اقتصادی کشور دچار این معضل بوده اند، نتیجه چه خواهد شد؟

 

تب قیمت و دماسنج های نامیزان

قیمت در بازار یک نشانگر محسوب می شود، تب تند قیمت و یا لرز شدید خبر از بی تعادلی است، بازار مسکن نیز در حال رفتن به سوی تب تند قیمت هاست، البته این تب بعد از لرزی حاصل شده که رکود دو ساله قیمت های مسکن را به دنبال داشت. برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند این رشد قیمت ها ناشی از آغاز جراحی اقتصادی کشور است (اجرای قانون هدفمندسازی) و برخی با اشاره به رکود و رونق دوره ای در بازار مسکن این مسئله را در نوسان عرضه دوره ای در بازار مسکن نسبت می دهند.

 

دلیل هرچه باشد در حال حاضر شاهد رشد قیمت ها هستیم، موضوعی که انکار کردنش نه تنها نمی تواند به کاهش تب قیمت ها کمک کند بلکه باعث بی اعتمادی مردم نسبت به دماسنج هایی می شود که متولیان بخش مسکن براساس آن برنامه ریزی می کنند.

 

بی اعتمادی مردم به مسئولان باعث عکس العمل وارونه مردم نسبت به دستورالعمل های مدیران می شود، یعنی  درست وقتی که مدیران بخش مسکن عنوان می کنند مردم نباید وارد بازار مسکن شوند مردم بنابر تجربه قبلی به بازار هجوم می آورند و مدیران در توجیه وضعیت پیش آمده به تئوری توطئه روی می آورند که «عده ای دلال، بازار را آشفته می کنند تا از آب گل آلود ماهی بگیرند»، اما هیچ وقت حاضر نمی شوند به دستی اشاره کنند که راه آب گل آلود را نشان داده.

 

رشد قیمت هایی که تکذیب می شود

مرکز آمار ایران در جدیدترین گزارش خود از وضعیت قیمت مسکن در شهر تهران مربوط به تابستان سال 90 خبرداده ، متوسط قیمت هر متر مربع زمین و ملک کلنگی در شهر تهران به 1.9 میلیون تومان رسیده، قیمتی که حاصل نوسان قیمت در مناطق مختلف بین حداقل متری 300 هزار تومان با حداکثر متری 7.9 میلیون تومان است.

 

در این گزارش متوسط قیمت 1.9 میلون تومانی در مقایسه با تابستان سال 89 رشدی معادل 24 درصد داشته است. در مورد قیمت آپارتمان هم در این گزارش به متوسط قیمتی معادل 2.1 میلیون تومان برای هر متر مربع اشاره شده که محصول نوسان قیمتی بین حداقل 300 تا حداکثر 8.2 میلیون تومان بوده است، در این بخش هم متوسط قیمت در مقایسه با تابستان سال 89 بالغ بر19.5 درصد رشد کرده است.

 

البته این نرخ ها همانطور که اشاره شد مربوط است به نیمه نخست سال 90 و هنوز تا انتشار آمارهای رسمی از وضعیت قیمت مسکن در پاییز و زمستان سال 90 فاصله داریم ولی حتی در همین وضعیت هم نمی توانیم انتظار داشته باشیم ارقام مربوط به نیمه دوم سال کمتر از ارقام اشاره شده در بالا باشد چون در شش ماهه دوم سال 90 فضای بازار نشان از هیچ رکودی در قیمت ها نداشته است و گزارش های میدانی منتشر شده در رسانه ها نیز این موضوع را تائید می کند.

 

مهدی سلطان محمدی یکی از کارشناسان مستقل بازار که که طی شش سال گذشته به صورت مستمر بازار مسکن را رصد کرده است در آخرین گزارش خود از وضعیت بازار مسکن در مورد آپارتمان های نوساز در محله های مرکزی و شمالی شهر تهران خبر از افزایش قیمت مسکن بین 19 تا 27 درصد می دهد که این ارقام با گزارش منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران مطابقت دارد./باشگاه خبرنگاران


ویدیو مرتبط :
گزارش با موضوع افزایش تسهیلات مسکن و تاثیر آن بر قیمت م

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گزارش تازه مرکز آمار از اجاره بها و قیمت مسکن/ جداول افزایش قیمتها در 20 سال گذشته



گزارش تازه مرکز آمار از اجاره بها و قیمت مسکن/ جداول افزایش قیمتها در 20 سال گذشته

تازه ترین آمار از اجاره بها و قیمت مسکن

مرکز آمار ایران قیمت و اجاره زمین و مسکن در 20 ساله گذشته را بررسی کرده است که بر این اساس، متوسط قیمت اجاره و مسکن در نقاط شهری کشور در سال 1384 برای زمین کلنگی 251 هزار تومان در هر مترمربع بوده که این رقم در نیمه اول سال 1391 به 455 هزار تومان رسیده است.

همچنین متوسط قیمت زیربنای مسکونی در نقاط شهری در سال 1384 در هر مترمربع 306 هزار تومان بوده که این رقم در نیمه اول سال گذشته به 980 هزار تومان رسیده است. نرخ اجاره در هر 100 مترمربع هم در سال 1384، 149 هزار تومان بوده که این رقم در نیمه اول سال گذشته به 528 هزار تومان رسیده است.

تازه ترین آمار از اجاره بها و قیمت مسکن

براساس آمار منتشر شده، متوسط قیمت یک مترمربع زمین، ساختمان کلنگی در شهر تهران در بهار سال 1372 در هرمترمربع 49 هزار تومان و در بهار سال 1376، 128 هزار تومان بوده است. همچنین دربهار سال 1380 متوسط قیمت 280 هزار تومان بود که در بهار سال 1384 این رقم به 627 هزار تومان رسید. همچنین این رقم در بهار سال 1388 به یک میلیون و 155 هزار تومان و در بهار 1391 این رقم به 2 میلیون و 530 هزار تومان رسیده است.

تازه ترین آمار از اجاره بها و قیمت مسکن

اندازه واقعی تصویر

  مرکز آمار ایران در خصوص متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی در شهر تهران اعلام کرده است که این رقم در بهار 1372، 52 هزار تومان و در بهار 1376 ، 158 هزار تومان بوده است. همچنین این رقم در بهار سال 1380 به 282 هزار تومان، در بهار سال 1384 به 587 هزار تومان رسیده است.

بر این اساس نرخ متوسط یک متر مربع زیربنای مسکونی در بهار سال 1388 به یک میلیون و 503 هزار تومان و در بهار سال 1391 به 2 میلیون و 244 هزار تومان رسیده است. 

 

تازه ترین آمار از اجاره بها و قیمت مسکن

اندازه واقعی تصویر

 

 مطابق آخرین آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، متوسط قیمت 100 مترمربع اجاره به اضافه 3 درصد ودیعه زیربنای مسکونی در شهر تهران در بهار سال 1372 به 27 هزار تومان و در بهار سال 1376 به 76 هزار تومان رسید. این رقم در بهار سال 1380 به 162 هزار تومان و در بهار سال 1384 به 275 هزار تومان افزایش یافت. همچنین در بهار سال 1388 متوسط این قیمت به 711 هزار تومان و در بهار سال 1391 به یک میلیون و 350 هزار تومان رسید.

 

تازه ترین آمار از اجاره بها و قیمت مسکن

اندازه واقعی تصویر

 

 

 /خبرگزاری مهر