اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

باغ منحصر به فرد ایرانی فردا تخریب می شود (+عکس)



باغ منحصر به فرد ایرانی فردا تخریب می شود (+عکس)

پس از انتقال پرونده شعبه 5 بازپرسی ساری پرونده را مورد مطالعه قرارداد و قرارمجرمیت برای متهم پرونده (مدیرکل بندر نوشهر) به دلیل قطع اشجار و تصرف عدوانی صادر کرد. این قرارمجرمیت با موافقت دادستان ساری در مرحله صدور کیفرخواست قرار گرفت.

«باغ گیاه شناسی نوشهر» در آستانه تخریب و تغییر کاربری به دلیل توسعه بندر نوشهر قرار گرفته است؛ داستانی که  10سال است ادامه دارد، اما تاکنون با مقاومت فعالان محیط زیست عملی نشده بود و حالا در راند آخر و روزهای پایانی دولت احمدی نژاد درساعت 10 صبح چهارشنبه، باغ گیاه شناسی نوشهر تخریب می شود.

می گویند مدیران تصمیم گیر در استان مازندران توانسته اند با چراغ سبز برخی در پایتخت، مجوزهای لازم را برای انجام تصمیمی که بیش از یک دهه برای عملی کردن آن روزشماری می کردند، اخذ کنند.  سال تاسیس این باغ به سال 1310  می رسد و در آن درختانی تا 200 سال از عمر وجود دارد.

در این عرصه 35 هکتاری  قدمت برخی از پایه های آن چون بلند مازو، نمدار، توسکا و ممرز بی نظیر است. وجود تنها پایه بلوط چوب پنبه در ایران، قدیمی ترین پایه های دارتالاب و ژینکو در کشور، 25گونه کاج و حدود 30گونه اکالیپتوس نیز،  از دلایل ارزش والای این باغ  است. این باغ به عنوان یک اثر ملی به شماره 17795 در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور ثبت می شد.

باغ نوشهر تنها مکانی در جهان است که دو گونه جدید و منحصر به فرد، یعنی اسپیره نوشهری و افرای مازندرانی به طور همزمان در آن زیست می کنند.

گفتنی است در روز هشتم آبان ماه سال 89 اداره بنادر نوشهر اقدام به تصرف بخشی از این باغ برای احداث جاده کمربندی کرد که در صورت اجرای این عملیات حدود 50 هزار درخت و درختچه و چندین هکتار زمین زیرکشت گیاهان دارویی تخریب می شد. به دنبال تجاوز به باغ گیاه شناسی نوشهر پرونده ای در دادسرای شهرستان نوشهر تشکیل شد و چون متشاکی در حد مدیرکل بود پرونده با قرار عدم صلاحیت به دادسرای مرکز استان (ساری) منتقل شد.

باغ گیاه شناسی نوشهر قبل از تخریب

تخریب باغ نوشهر,باغ گیاه شناسی نوشهر,قطع درختان, تخریب باغ گیاه شناسی نوشهر

باغ گیاه شناسی نوشهر پس از تخریب

تخریب باغ نوشهر,باغ گیاه شناسی نوشهر,قطع درختان, تخریب باغ گیاه شناسی نوشهر

پس از انتقال پرونده شعبه 5 بازپرسی ساری پرونده را مورد مطالعه قرارداد و قرارمجرمیت برای متهم پرونده (مدیرکل بندر نوشهر) به دلیل قطع اشجار و تصرف عدوانی صادر کرد. این قرارمجرمیت با موافقت دادستان ساری در مرحله صدور کیفرخواست قرار گرفت.

بر اساس این گزارش مدیرکل اداره کل بنادر نوشهر به عنوان متهم در جلسه دادگاه مورخ اول اردیبهشت 92 در شعبه 106 ساری حاضر شد اما اسنادی ارائه کرد مبنی بر اینکه در تاریخ تخریب باغ گیاهشناسی و قطع درختان توسط اداره کل بنادر نوشهر برای انجام مأموریت اداری خارج از کشور بوده است لذا مسئولان باغ گیاهشناسی شکایت خود را پس گرفتند.

بر اساس اسناد جدید اعلام شد دو تن از معاونان اداره کل بنادر و یکی از مسئولان حراست در این پرونده دخیل بوده و قرار شد پرونده دوباره مورد بررسی قرار گیرد.

هر چند این پرونده همچنان در حال بررسی است ولی استانداری مازندران در یک اقدام فوری دستور داده تا ساعت 10 صبح روز چهارشنبه با حضور فرماندار نوشهر، مدیرکل انتظامی استانداری، مدیرکل بازرسی و رئیس ایستگاه تحقیقات جنگل و مرتع استان جلسه فوق العاده برای تخریب باغ گیاه شناسی تشکیل شود. همچنین رونوشت این نامه برای نماینده مجلس استان و مدیرکل دریانوردی هم ارسال شده است.

با این حال فعالان محیط زیست همچنان بر فعالیت های خود جهت حفاظت از این باغ ادامه می دهند.

 آینده آنلاین

 

 

 


ویدیو مرتبط :
فیلم؛ تخریب ساختمان با فناوری منحصر به فرد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هدیه منحصر به فرد یک میلیاردر به مانکن سرشناس! + عکس



هدیه منحصر به فرد یک میلیاردر به مانکن سرشناس! + عکس

این خانه مطمئنن یکی از منحصر به فردترین مکانهای دنیاست که توسط یک معمار اسپانیایی به نام لویس د گاریدو Luis de Garrido برای مدلی به نام ناومی کمپل Naomi Campbell طراحی شده است.

 

عکس دیرینه ی کمپل, دیرینه ی کمپل مانکن معروف

 

 

در طراحی این مکان،از شکل چشم هروس که یک نماد در مصر باستان است استفاده شده.

چشم هروس نشان حفاظت، قدرت و سلامتی است که در زمان مصر باستان بسیار مورد توجه کلئوپاترا بوده است.

از ویژگی های این بنا پنل های فتو ولتاییک، سیستم گرمایشی خاص و سیستم برداشت آب باران است. شایع شده که این عمارت یک هدیه از جانب دوست پسر دیرینه ی کمپل است که یک میلیاردر روسی به نام ولادیمیر دورنین Vladimir Doronin است.

 

 

عکس دیرینه ی کمپل, دیرینه ی کمپل مانکن معروف,خانه دیرینه ی کمپل مانکن معروف