اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

باستانی ترین تئاترهای دنیا +عکس



باستانی ترین تئاترهای دنیا +عکس

تئاتر یکی از مهمترین مکان های نشر هنر در دنیا است که از سال های بسیار دور برای آن ارزش خاصی وجود داشته است. از همان سال های ابتدایی کشف این هنر،سالن های بزرگ نمایش مخصوص این کار ساخته شده اند.

 به گزارش باشگاه خبرنگاران، از سال های ابتدایی زندگی بشر همیشه نقش بازی کردن برای فهماندن یک موضوع یا برقراری ارتباط بوده است که طی سال های متمادی به تئاتر و سینما تبدیل شده است.در روزهای اولیه شاید تنها سکوها برای نمایش وجود داشتند اما بعدها استادیوم و سالن های نمایش ساخته شد که این روزها قدمتشان شاید بیش از 1000 سال باشد. در دنیا تعدادی از این سالن های تئاتر بافی مانده است که هنوز هم در آنها نمایش اجرا می شود.

 

** Herodes Atticus

 

باستانی ترین تئاترهای دنیا

 

در جنوب شهر اتن و در نزدیکی آکروپلیس تئاتری قرار دارد که در سال 161 پس از میلاد توسط فرمانروای یونان و برای همسرش ساخته شد. این تئاتر ابتدا برای برگزاری مراسم مرگ همسر پادشاه ساخته شد اما بعدها تبدیل به تئاتر شد و همچنان نیز در حال کار است. این تئاتر از سطح زمین به صورت یک حفره به پایین رفته و حدد 80 متر عمق دارد که البته تمام آن با دست ساخته شده است.

 

** Epidaurus

 

باستانی ترین تئاترهای دنیا

 

این مکان به نوعی معروف ترین تئاتر باستانی دنیا است که این روزها نیز به راحتی از آن استفاده می شود. در سال 1880 برای روزها اول ساخت آن به سبک یونانی های باستان و با تیشه شروع شد و نمادی از یونان باستان را در این کشور زنده کرد. این تئاتر به گونه ای ساخته شده است که باد می تواند صدای بازیگران را به همه جای سالن و با قدرت عالی برساند. در این تئاتر 55 ردیف وجود دارد که گنجایش آن نزدیک به 20 هزار نفر است.

 

** تئاتر نارنجی

 

باستانی ترین تئاترهای دنیا

 

این تئاتر یکی از قدیمی ترین ها در دنیاست چرا که در همان قرن اول پس از میلاد مسیح ساخته شده است که البته تا سال 391 کار می کرد ولی به دستور کلیساها بسته شد. این تئاتر این روزها خانه فستیوال های اپرای دنیاست و با قدرت به کار خود ادامه میدهد. در این مکان تا به حال تغییرات و تعمیرات کمی صورت گرفته است که نشان از ساخت بسیار دقیق آن است.

 

** Merida

 

"Merida" یکی از تئاترهای روم باستان که هنوز هم پابر جا مانده است اما کارایی کمتری نسبت به دیگر تئاترها دارد. در چند سال اخیر تعمیرات بسیار زیادی روی آن انجام گرفته است تا از ریزش یا آسیب های جدی آن جلوگیری شود. ظرفیت این تئاتر نزدیک به 6 هزار نفر است و در گذشته سپاهیان رومی نمایش های جنگی خود را در آن می دیدند.

 

** Theater of Side

 

باستانی ترین تئاترهای دنیا

 

یکی از تئاترهای بسیار باستانی که در شرایط باورنکردنی سالم و سرحال باقی مانده است. این تئاتر 25 سال پیش از میلاد ساخته شده است و به مانند حفره های معدن در دل زمین قرار دارد. گنجایش 15 هزار نفری آن بیش از 2000 سال است که مشتاقان تئاتر را به خود جذب می کند. این تئاتر البته به مانند یک شهر تمام امکانات را در اختیار دارد و در جنوب ترکیه واقع شده است.

منبع:yjc.ir


ویدیو مرتبط :
عکس اثار باستانی اصفهان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

برترین بناهای باستانی دنیا +عکس



اماکن تاریخی جهان,مکانهای تاریخی جهان

برترین بناهای باستانی دنیا +عکس
شکوه و عظمت آثار باستانی و بناهایی که پیشینیان برای مردم عصر حاضر به جای گذاشته اند، هر بیننده ای را افسون می کند.
 در میان این آثار، بناهایی وجود دارند که گذشته از جلال و هیبت، شگفتی و حیرت تماشاگران را هم به دنبال دارند.
در این گزارش شما را با برترین های آثار باستانی در سراسر دنیا آشنا می کنیم.
1.تئوتیهواکان
نام مکانی باستانی در حوزه آبگیر مکزیک است و مجموعه ای از اهرام را در خود جای داده که ساختارشان مشابه ساختمان هاییست که به زبان محلی به آن تئوتیهواکان می گویند.
این اهرام شگفت انگیز  که تاریخچه ساختشان به عصر پیش کلمبیا باز می گردد، دارای خانه های مسکونی، دیوارنما و هرم هستند.
گفته می شود این مکان شهری با 100 هزار نفر جمعیت بوده است.

اماکن تاریخی جهان,مکانهای تاریخی جهان

2. معبد کارناک
این معبد که در مصر واقع شده، چشم هر بیننده ای را خیره می کند. اولین پرسشی که با دیدن این معبد به ذهن بیننده می رسد این است که انسان های آن زمان چگونه توانسته اند چنین ساختار دقیقی را بدون کمک گرفتن از فناوری های کامپیوتری بنا کنند.
مورخان بر این باورند که این معبد در حدود قرن شانزدهم ساخته شده است.

اماکن تاریخی جهان,مکانهای تاریخی جهان

3. معابد و بتکده های باگان
هر چند امروز همچون خرابه ای می نماید، اما پیشینه ای با شکوه دارد. این بنا در برمه و در شهر باگا قرار گرفته و اعتقاد بر این است که این مکان کانون تمدن های اولیه بوده است.
در حال حاضر، تعداد زیادی معبد و بتکده با وضعیتی اسفناک به شدت نیازمند مرمت و بازسازی هستند که اگر به آنها توجه نشود، فرو خواهند ریخت.
مهمترین دلیل اینکه باگان این روزها وضعیت مناسبی ندارد این است که ارتش برمه از به رسمیت شناختن بناهای تاریخی به عنوان میراث جهانی امتناع می ورزد.

اماکن تاریخی جهان,مکانهای تاریخی جهان

4.شهر ممنوعه
شهری قدیمی در پکن، پایتخت چین است. بسیاری از گردشگرانی که این بنا را دیده اند، تماشای آن را به دیگران هم توصیه می کنند.
قدمت شهر ممنوعه به دهه 1400 می رسد، اما در حال حاضر بسیاری از آن از بین رفته ولی حدود 980 ساختمان باقی مانده فضایی نزدیک به 7/8 میلیون فوت مکعب را به خود اختصاص داده اند.
این شهر در واقع روایتگر فرهنگ چینی است و بسیاری از ساختمان هایش زیر نظر موزه کاخ هستند، هرچند برخی دیگر از آنها هنوز هم مورد استفاده دولت قرار می گیرند.

اماکن تاریخی جهان,مکانهای تاریخی جهان

5.تخت جمشید
این بنای باشکوه که در مرودشت در استان فارس واقع شده را داریوش بزرگ بنیان گذاری کرد و پسرش خشایارشا و نوه اش اردشیر اول بر وسعت و بزرگی اش افزودند.
در این شهر باستانی ایران که طی سالیان پیوسته، پایتخت مجلل و تشریفاتی امپراتوری ایران در زمان امپراتوری هخامنشیان بوده‌است، مجموعه کاخ‌هایی به نام تخت جمشید وجود دارد.
باور تاریخدانان بر این است که اسکندر مقدونی سردار یونانی در ۳۳۰ پیش از میلاد، به ایران حمله کرد و تخت جمشید را به آتش کشید و احتمالا ً بخش عظیمی از کتابها، فرهنگ و هنر هخامنشی را با اینکار نابود کرد.
تخت جمشید با نام‌های پارسه، هزارستون، چهل منار و پرسپولیس نیز معروف است.

اماکن تاریخی جهان,مکانهای تاریخی جهان

6.آنگکور وات
این مکان باستانی که در کامبوج واقع شده، برای دهه ها پایتخت این کشور بوده است. اگرچه درهای این مکان به روی علاقه مندان بسته است، اما ارزش مذهبی زیادی برای کلمبیایی ها دارد.
تاریخ دانان قدمت این اثر باستانی را قرن 12 میلادی تخمین می زنند.

اماکن تاریخی جهان,مکانهای تاریخی جهان

7. بالی
بسیاری تاریخ اندونزی را بیشتر از هر جای دیگر با نام بالی می شناسند؛ جاییکه سالانه میزبان هزاران گردشگر از سراسر دنیاست.
اکثر هندوهای اندوزی دربالی ساکن هستند و این مکان باستانی به خاطر رویدادهای فرهنگی و آثار هنری که در آن وجود دارد، شهرت پیدا کرده است.

اماکن تاریخی جهان,مکانهای تاریخی جهان

8.ماچو پیچو
باور تاریخ دانان این است که این مکان باستانی که در دره ارومبامبا در پرو قرار دارد، به دست قبیله اینکا درست پیش از ورود کلمبیایی ها بنا نهاده شده است.
این مکان در حدود 100سال کانون قدرت اینکاها بوده است و به دنبال از میان رفتن اینکاها و تا سال 1911 به حال خود رها شده بود. با این وجود گزارش های دیگری نیز وجود دارد که نشان می دهد این منطقه درسال 1847 کشف شد.

اماکن تاریخی جهان,مکانهای تاریخی جهان

9.تاج محل
می گویند شاه جهان تاج محل را به یاد همسر فقیدش در هند بنا نهاد. این بنا در آگرا واقع شده است و یکی از هشت شگفتی جهان به حساب می آید.
تنها انگیزه بسیاری از بازدیدکنندگان تاج محل این است که ببینند، شاه جهان به عشق همسرش چه کاری انجام داده است. شکی نیست که شاه جهان با این کار خود بخش مهمی ازتاریخ را رقم زده است.

اماکن تاریخی جهان,مکانهای تاریخی جهان

10.دیوار چین
هنوز هم برای همه سوال است که چطور تنها ردپای زمین که می توان از آسمان آن را دید، دیوار چین است، شگفتی که این بنا را در زمره برترین آثار باستانی جهان قرار داده است.
دیوار بزرگ چین در واقع مجموعه ای از دیوارهاست که در شمال چین کشیده شده اند و هدف اصلی چینی ها از این دیوار کشی حفاظت از کشور در برابر تهاجم خارجی ها بوده است.
طول این دیوار حدود 5هزار 500 مایل تخمین زده شده است.

اماکن تاریخی جهان,مکانهای تاریخی جهان

11.اهرام سه گانه
اهرام سه گانه مصر هم که از شگفتی های معماری در دنیا قلمداد می شوند در این فهرست حضور دارند. این اهرام در فهرست عجایب هفتگانه دنیا نیز جای دارند.
مصر باید صنعت گردشگری خود را تا حد زیادی مدیون این اهرام پر ابهت و در عین حال آرام بداند، چرا که سالانه میلیون ها گردشگر برای دیدن آنها به این کشور سفر می کنند.

اماکن تاریخی جهان,مکانهای تاریخی جهان

 
منبع: banki.ir