اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بازگشت "گشت های انصار حزب الله" ؛ واجب یا حرام؟!




 اخباراجتماعی - بازگشت "گشت های انصار حزب الله" ؛ واجب یا حرام؟!

سوال اینجاست که آیا روشی که انصار حزب الله در پیش گرفته است، به نفع اسلام و انقلاب و نظام جمهوری اسلامی است یا مردم را بدان بدبین می کند؟این نوشتار در این باره قضاوت نمی کند و آن را به مردم وا می گذارد. فقط پیشنهاد می شود یک گروه دانشگاهی بی طرف،‌این موضوع را مورد بررسی علمی و میدانی قرار دهد و نتیجه هر چه باشد، همه بدان تمکین کنند. اگر نتیجه این بود که مردم به اسلام و انقلاب و نظام خوش بین می شوند، این کار را در یک چارچوب قانونی ادامه دهند ولی اگر نتیجه این بود که کارهای انصار حزب الله مردم را بدبین می کند، اقدامات شان را برای همیشه متوقف کنند.

  انصار حزب الله اعلام کرده است که گروه های سیار امر به معروف و نهی از منکر را روانه خیابان ها خواهد کرد تا در پارک ها ، مراکز خرید و معابر مشخص شده به عنوان «محل مأموریت و نقاط توقف» فعالیت کنند.

دبیرکل انصار حزب‌الله گفته است که «این گشت‌ها تداخلی با گشت‌های متعارف نیروی انتظامی ندارند» و در پاسخ به این سوال که "آیا دستگاه‌های ذیربط از فعالیت این گشت‌ها مطلع هستند و آیا در این ارتباط مجوزی گرفته اید؟" گفته است: «این موضوعی نیست که دستگاه‌های قانونی از آن بی‌خبر باشند؛ البته این‌گونه اقدامات، تجمع و یک اقدام سیاسی نیست که احتیاج به مجوز داشته باشد.»

 

اخبار,اخباراجتماعی,امر به معروف و نهی از منکر

 

در این باره نکات زیر قابل تذکر و تأمل است:
1 - در این که امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یکی از فروع دین ، وظیفه هر مسلمانی است تردیدی وجود ندارد. اما اگر افرادی بخواهند برای تحقق هدفی، ساز و کارهایی را ایجاد کرده و در سطح جامعه فعالیت داشته باشند، نیازمند ساز و کارهای قانونی هستند. به عنوان مثال، حفظ محیط زیست وظیفه هر شهروندی است اما اگر عده ای از شهروندان بخواهند برای حفاظت از محیط زیست، دست به اقدامات جمعی بزنند باید در چارچوب قانون و مقررات فعالیت کنند و مثلاً نمی توانند در یک روز تعطیل، جلوی ورود مردم به حاشیه رودخانه فشم را با این بهانه که آنها محیط زیست را آلوده می کنند، بگیرند و بعد بگویند حفظ محیط زیست وظیفه هر مسلمانی است.

از سخنان دبیر کل تشکل انصار حزب الله چنین بر می آید که آنها برای آنچه امر به معروف سازماندهی شده می خوانند مجوزی ندارند و لذا کارشان هر چند که ظاهر دینی دارد، خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران است.

2 - در رساله همه مراجع تقلید آمده است که یکی از شروط اولیه امر به معروف و نهی از منکر،‌ احتمال اثر گذاری است ؛ به عنوان مثال رجوع کنید به رساله حضرت امام خمینی"ره" ، مسأله 2791.

حال ببینیم آیا امر به معروف و نهی از منکرهای سازمان دهی شده توسط انصار حزب الله واقعاً اثر بخش است؟ این که چند نفر با موتور در مقابل یک پاساژ بایستند و به زنان و دختران مردم بنگرند و به هر کدام شان که تشخیص دادند تذکر بدهند، هرگز اثرگذار نیست و هیچ کس با این روش از بدحجابی به حجاب نرسیده است.

خدای متعال به انسان موهبتی به نام عقل و نعمتی به نام حافظه داده است. اگر با این دو عطیه الهی، موضوع را بررسی کنیم به این نتیجه  می رسیم که اگر این روش ها اثربخش بود، در طول سه دهه گذشته که بارها و بارها آزموده شده، باید جواب می داد و امروز حتی یک زن و دختر بدحجاب هم نداشتیم.
لذا عقلاً و قطعاً و یقیناً و والله و بالله و تالله ، این روش از امر به معروف و نهی از منکر، اثربخشی ندارد. بنابراین ، کار لغو و بیهوده چرا؟!

البته اگر هدف ، چیز دیگری جز امر به معروف و نهی از منکر است و مثلاً پای بازی های سیاسی در میان است، امر دیگری است که نباید در لوای دین و امر به معروف و نهی از منکر صورت گیرد.

3 - در رساله های فقها آمده است که اگر احتمال مفسده ای در امر به معروف و نهی از منکر باشد، نه تنها امر به معروف و نهی از منکر واجب نیست بلکه برخی مراجع از جمله حضرت امام "ره" حکم به حرام بودن چنین امر و معروف و نهی از منکری داده اند.(رساله امام"ره" مساله 2791)
سوال اینجاست که آیا روشی که انصار حزب الله در پیش گرفته است، به نفع اسلام و انقلاب و نظام جمهوری اسلامی است یا مردم را بدان بدبین می کند؟
این نوشتار در این باره قضاوت نمی کند و آن را به مردم وا می گذارد. فقط پیشنهاد می شود یک گروه دانشگاهی بی طرف،‌این موضوع را مورد بررسی علمی و میدانی قرار دهد و نتیجه هر چه باشد، همه بدان تمکین کنند. اگر نتیجه این بود که مردم به اسلام و انقلاب و نظام خوش بین می شوند، این کار را در یک چارچوب قانونی ادامه دهند ولی اگر نتیجه این بود که کارهای انصار حزب الله مردم را بدبین می کند، اقدامات شان را برای همیشه متوقف کنند.

در صورت اخیر باید پرسید آیا این "مفسده" نیست که یک عده با کارهای خود که به نام اسلام انجام می دهند،‌مردم را به اسلام و انقلاب و جمهوری اسلامی بدبین کنند؟ آیا چنین امر به معروف و نهی از منکری بیهوده ای که اثری جز بدبینی مردم ندارد،‌ مصداق فعل حرام طبق فتوای امام"ره" نیست؟

4 - نیروی انتظامی برای مواجهه مأمورانش با مردم، آنها را مدام آموزش می دهد و مکانیزم های نظارتی خاص خود را دارد. سؤال این است که به فرض قانونی و شرعی بودن اقدامات انصار حزب الله، افرادی که در این قالب امر به معروف و نهی از منکر می کنند چه آموزش هایی دیده اند و چه نظارتی بر آنها وجود دارد؟


اگر یک مأمور پلیس خطایی کند، با اسمی که بر روی لباسش نوشته شده و نیز زمان و مکان تخلف، می توان موضوع را پیگیری کرد. حال اگر یک فرد با لباس شخصی، سوء استفاده و تخلفی بکند و برود ، چگونه می توان او را شناخت، یافت و درباره اش اعمال قانون کرد؟
چنین وضعیتی می تواند تالی فاسد داشته باشد.
 اخباراجتماعی - عصر ایران


ویدیو مرتبط :
#27 چرا به AMP نیاز داریم؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

محسنی‌اژه‌ای تشریح کرد : وضعیت پرونده‌های زنجانی، مرتضوی، رحیمی، غنچه قوامی و حضور گشت‌های انصار حزب‌الله



اخبار,اخبارسیاسی,محسنی‌اژه‌ای


 اخبار سیاسی - محسنی‌اژه‌ای تشریح کرد
وضعیت پرونده‌های زنجانی، مرتضوی، رحیمی، غنچه قوامی و حضور گشت‌های انصار حزب‌الله

سخنگوی قوه قضاییه از شناسایی و بازداشت افرادی که به عنوان واسطه از طرف بابک زنجانی با بیرون از زندان ارتباط برقرار می‌کردند خبر داد.

به گزارش ایسنا ، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در نشست خبری روز دوشنبه ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس درباره آخرین وضعیت پرونده نفتی گفت: در این پرونده اتفاقات جدیدی رخ داده است که ‌آنها را به اطلاع شما خواهم رساند.

وی ادامه داد: مشخص شد که متهم در مقاطعی از سه شناسنامه با مشخصات متفاوت استفاده می‌کرده و معلوم شد با هر کدام از این شناسنامه‌ها بهره‌برداری‌هایی کرده است که این کار از دو جهت یعنی استفاده از شناسنامه مجعول و همچنین نوع کاری که انجام می‌داده جرم محسوب می‌شود.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: ایشان توانسته بود با اقداماتی ناصحیح ارتباطی با بعضی افراد در داخل زندان پیدا کند و اطلاعاتی را به بیرون از زندان منتقل کند تا از این طریق بر روی بعضی موارد سرپوش بگذارد.

محسنی‌اژه‌ای گفت: بحمدالله واسطه‌ها شناسایی شدند و هم پیغام‌ها و هم کسانی که پیغام به آنها رسیده بود شناسایی شدند و از آنها تحقیق به عمل آمد و بعد بازداشت شدند و لذا یک باب جدید در این پرونده باز شد که امیدواریم به اصل پرونده کمک کند.

محسنی‌اژه‌ای اظهار کرد: ایشان قبلا دو سال حبس و یک محکومیت دیگر، بیش از 20 چک برگشتی و 6 الی 7 سابقه دیگر داشته که بعضی از آنها قطعی نشده است.

محسنی‌اژه‌ای همچنین گفت که غیر از وزارت نفت و شرکت نفت شکات دیگری هم پیدا شده‌اند و در حال حاضر بابک زنجانی چندین شاکی خصوصی دارد.

سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه در حال حاضر 10 نفر در این پرونده بازداشت هستند، افزود: از افراد دیگری از جمله مدیران عامل بانک‌ها فعلا به عنوان مطلع تحقیق شده تا اگر تقصیری ثابت شد این عنوان تغییر کند.

سخنگوی قوه قضائیه همچنین درباره آخرین وضعیت پرونده نگین غرب گفت‌: همان‌طور که می‌دانید در این پرونده حکم صادر شد و تلاش زیادی شد تا طلب شکات استیفا شود.

وی گفت: تا پایان مرداد با 7472 نفر از شکات تسویه حساب شده است که از این تعداد برای 1170 نفر در 40 روز اخیر تسویه حساب صورت گرفته است.

وی افزود: کارفرمای دو پروژه در این رابطه تغییر کرده تا کار با سرعت بیشتری پیش رود.

محسنی اژه‌ای در ادامه در مورد پرونده کود کمپوست اظهار کرد: تعداد شکات پرونده کمپوست به 800 نفر رسیده که در حال حاضر 8 نفر در رابطه با این پرونده بازداشت هستند. اموال شناسایی شده اما تکافوی طلب شکات را نمی‌دهد و با توجه به فساد کود کمپوست دادگاه دستور فروش صادر کرده است.

وی ادامه داد: در روزهای گذشته چند حکم در ملاءعام اجرا شد که 3 نفر در استان فارس، 2 نفر در همدان و یک نفر در قم اعدام شدند. آنها جرایم متعددی مانند سرقت مسلحانه، تجاوز به عنف، خرید و فروش مواد مخدر داشتند. فردی که در قم دستگیر و اعدام شد در خرید و فروش 900 کیلو تریاک دست داشت و سال‌ها تحت تعقیب بوده است.

وی ادامه داد: دستگاه قضایی خوشحال نیست که این افراد اعدام شوند، اما چاره‌ای ندارد؛ زیرا اگر اعدام نشوند جامعه به فساد کشیده می شود.

سخنگوی دستگاه قضا تصریح کرد: فرد دیگری را اخیرا دستگیر کردند که با مدارک جعلی و جعل عنوان به سراغ خانواده‌هایی که دارای پرونده زندانی هستند می‌رود و تحت عنوان وکیل یا کارمندی که مرتبط با دستگاه قضایی است از آنها پول می‌گیرد، البته طبیعی است که این موضوع برای قوه قضاییه بدنامی دارد؛ لذا از خانواده‌ها خواهش می‌کنم و به آنها می‌گویم که اگر قوه قضاییه با کسی کار داشته باشند به محل کار یا منزل آنها مراجعه نمی‌کند یا این که هیچ قاضی در خیابان قرار نمی‌گذارد؛ بنابراین خانواده‌ها در این راستا بیشتر توجه کنند.

معاون اول قوه قضاییه در ادامه با اشاره به شبکه‌های اجتماعی گفت: در مورد شبکه‌های اجتماعی انتظار بوده و هست که دستگاه‌های مربوطه اقداماتی را انجام دهند تا این شبکه ها وجود داشته باشند و مردم از آن استفاده کنند و هم در عین حال شرایطی را فراهم کنند که موارد خلاف اعم از خلاف عفت، امنیت و اخلاق در آنجا وجود نداشته باشد یا به حداقل برسد. اگر تلاش نکنیم که ابزارهایی را فراهم کرده تا از استفاده کارهای بد در این شبکه‌ها جلوگیری شود جامعه و کشور ضرر می‌کند.

وی ادامه داد: در اواخر سال گذشته و اوایل امسال جلساتی را با مسئولین ذیربط برگزار کردیم و آنها قول دادند و گفتند که ظرف 3 ماه می توانند ساز و کارها را پیش بینی کنند که محتوای مجرمانه‌ آنها را پالایش کنند. در واقع این مدت گذشت و این کار صورت نگرفت. نامه‌ای نوشته شد به وزیر ارتباطات که تلاش کنید تا آن ساز و کارها فراهم شود تا مردم بتوانند استفاده خوبی از این شبکه‌ها داشته باشند و هم محتوای مجرمانه‌اش پالایش شود.

به گزارش ایسنا، محسنی‌اژه‌ای در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که شما در جلسه قبل اعلام کردید که آقای «م. ر» به حبس و جزای نقدی محکوم شده، اما وی در رابطه با این موضوع اعتراض کرده است، گفت: ایشان با فرض این که حکم صادر نشده مطالبی را عرض کردند اما حکم صادر شده است و طبیعتا آن اشکالات وارد نیست؛ زیرا وی فرض را بر این گذاشته بود که حکم صادر نشده است.

خبرنگار دیگری سوال خود را این گونه مطرح کرد که اگر بین گشت‌های انصار حزب‌الله و افراد درگیری پیش بیاید این موضوع از نظر حقوقی چه جایگاهی دارد؟ که محسنی اژه‌ای پاسخ داد: آنها گفته‌اند که ما خلاف قانون عمل نمی‌کنیم و ان‌شاء الله چیزی که شما مطرح کردید پیش نخواهد آمد.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا درست است که پرونده سعید مرتضوی به وزارت اطلاعات ارجاع شده است یا خیر؟ گفت: نشنیده‌ام که پرونده به وزارت اطلاعات رفته باشد.

وی درباره آخرین وضعیت پرونده‌ سعید مرتضوی گفت: بخشی از پرونده که در دادسرا بود هنوز در مرحله تحقیقات است و بخشی از پرونده هم که در دیوان عالی کشور است هنوز نهایی نشده است.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره وضعیت پرونده ضرب و جرح یک روحانی در کهن‌دژ اصفهان گفت: در این پرونده ابتدا یک و بعدا سه نفر دستگیر شدند.

وی افزود: در حال حاضر چهار نفر بازداشت هستند و پرونده در حال رسیدگی است.

بر اساس این گزارش، محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی در مورد علت طولانی بودن رسیدگی به پرونده‌ها، گفت: قبلا در این باره توضیح داده‌ام که یکی از علل طولانی شدن رسیدگی به پرونده‌ها، موضوع ارجاع امر به کارشناسی است. همچنین یکی از دلایل دیگر وجود اختلافات بین دستگاه‌های دولتی است. به طور مثال در پرونده‌های موسوم به زمین‌خواری بسیاری از کسانی که اراضی را تغییر کاربری می‌دهند مجوز دارند، اما در این زمینه وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید متولی این کار است در حالی که فردی که تغییر کاربری داده از شورای شهر مجوز گرفته است.

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه یکی دیگر از علل تاخیر در رسیدگی به اینگونه پرونده‌ها، مشخص نبودن حریم اراضی است، گفت: صحبت ما با دولت این است که این موضوع و همچنین وجود اختلافات بین دستگاه‌های دولتی ساماندهی شود.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا درست است که کاهش چشمگیر درآمد مخابرات موجب اتخاذ تصمیم مبنی بر فیلتر نرم‌افزارهای ارتباطی شده است یا خیر؟ گفت: به هیچ وجه چنین چیزی صحت ندارد. همه ما معتقدیم که باید از فناوری‌های جدید استفاده کنیم اما این را هم قبول داریم که اگر یک فناوری مسائلی برخلاف عفت عمومی و امنیت به همراه دارد با این بخش باید مقابله کنیم.

سخنگوی قوه قضاییه درباره علت تجمع افرادی مقابل دادستانی و اینکه آیا بازداشت افراد زیادی در این رابطه صحت دارد یا خیر؟ گفت: اول باید این را بگویم که هر کسی که اعتراضی دارد اگر از طریق قانون وارد شود به نفع او و جامعه است. این جمعیت اعتراضی داشتند و می‌توانستند خیلی بهتر از این اعتراض کنند. طبیعی است وقتی به خیابان می‌آیند اگر تجمعی صورت گیرد و منجر به یک سلسله مسائل بعدی شود و اختلالی در نظم پیش بیاید نیروی انتظامی موظف است از اختلال در نظم جلوگیری کند.

محسنی‌اژه‌ای با بیان اینکه آنچه که در رسانه‌ها مطرح شد مبنی بر بازداشت افراد زیادی در این رابطه صحت ندارد، گفت: البته دیروز برخوردی پیش آمده و افراد معدودی را نگه داشتند که شاید تا الان آزاد شده باشند و اگر هم آزاد نشده باشند و مشکل خاصی نداشته باشند بازداشت‌شان زیاد طول نمی‌کشد.

خبرنگاری از وضعیت پرونده فردی که در دبی در ارتباط با پرونده سه هزار میلیاردی دستگیر شده بود، پرسید که سخنگوی قوه قضاییه، گفت: این فرد بازداشت است و نمی‌دانم که پرونده او منجر به صدور کیفرخواست شده یا خیر.

خبرنگاری به استفاده مسئولین دولتی از شبکه‌های اجتماعی و نرم‌افزارهای ارتباطی اشاره کرد و درباره علت تلاش برای فیلتر این نرم افزارها پرسید که محسنی‌اژه‌ای، گفت: من در این باره توضیح دادم که اگر بشود امکاناتی فراهم کنیم که هم از این نرم‌افزارها استفاده شود و هم جلوی فساد گرفته شود این کار انجام می‌شود. متخصصین هم می‌گویند این امر امکان‌پذیر است و الان هم نگفتند نمی‌توانند این کار را انجام دهند.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره پرونده ضارب شهید خلیلی و جلسه امروز محاکمه او، گفت: پزشکی قانونی گفته بود که جراحت در فوت ایشان موثر بوده است و پرونده بر همین روال پیش می‌رود و باید منتظر رسیدگی دادگاه باشیم.

محسنی‌اژه‌ای درباره آخرین وضعیت پرونده غنچه قوامی نیز گفت: برخلاف تبلیغاتی که در این زمینه صورت گرفت پرونده ایشان ربطی به موضوع ورزش ندارد، هر چند که در یک نقطه مربوط به این امر صورت گرفته باشد.

سخنگوی قوه قضاییه اظهار کرد: این پرونده در حال رسیدگی است و ایشان فعلا در بازداشت است تا به پرونده رسیدگی شود.

خبرنگاری درباره موضوع آتش‌سوزی عمدی جنگل‌ها در برخی نقاط کشور سوال پرسید که محسنی‌اژه‌ای گفت: متاسفانه آتش‌سوزی جنگل‌ها اتفاق می‌افتد، اما تشخیص عمدی بودن یا غیرعمدی بودن آن با کارشناسان است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: در مورد آتش‌سوزی اتفاق افتاده در گرگان و چهارمحال و بختیاری کارشناسان گفتند فعلا دلیلی بر عمدی بودن این آتش‌سوزی‌ها به دست نیامده است و در کل در مورد آتش‌سوزی‌هایی که امسال اتفاق افتاده هنوز دلیلی مبنی بر عمدی بودن آنها در دست نیست.

معاون اول قوه قضاییه در ادامه گفت: بحث سلامت مردم بسیار حائز اهمیت است و وزارت بهداشت به صورت جدی به این موضوع ورود پیدا کرده است. قوه قضائیه نیز با تمام توان کمک می‌کند تا آن چیزی که لازم است در اختیار مردم قرار بگیرد و وزارت بهداشت در این مسیر موفق شود. همچنین اگر کسی مرتکب جرمی شد دادسراها این موضوع را به دلیل اهمیتش در اولویت قرار می‌دهند و پیگیری می‌کنند.

وی ادامه داد: در نشست قبلی هنوز نامه‌ای به قوه قضائیه واصل نشده بود اما چند روز پس از نشست‌ نامه‌های وزارت بهداشت درباره روغن پالم به ما واصل شد و دادسرا به موضوع ورود پیدا کرد. روز گذشته نیز با دادستان تهران جلسه‌ای داشتیم و آقای دولت‌آبادی گفت: ما به جد دنبال این موضوع هستیم. امیدواریم بتوانند در موضوع روغن پالم و چه در موارد دیگر کمک کنند تا ان‌شاءالله با این مسائل کمتر مواجه شویم.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر این که اگر وزارت ارتباطات در زمان مقرر که برای آن تعیین شده نتوانستند فضایی را به وجود آورند که محتوای مجرمانه برداشته شود قوه قضائیه می‌تواند از محتوای مجرمانه جلوگیری کند؟، گفت: وزارت ارتباطات در حال حاضر مشغول و در تلاش است تا کاری که بر عهده آنها است انجام شود. امیدواریم کار تا آنجایی که امکانش است توسط این وزارتخانه انجام شود.

خبرنگاری با اشاره به گلایه ترکان مشاور ارشد رییس جمهور مبنی بر بازنگرداندن اموال دولتی توسط برخی از مسئولان دولت قبل و اینکه این موضوع را برای رسیدگی بیشتر به قوه قضائیه ارجاع داده است از سخنگوی دستگاه قضایی خواستار پاسخ شد که وی گفت: در رابطه با این موضوع اطلاع ندارم، شماره نامه را بدهند تا آن را پیگیری کنیم.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه قوه قضائیه به استناد کدام قانون ضرب الاجل برای وزارت ارتباطات تعیین کرده است پاسخ داد: به استناد قانون تعیین مصادیق محتوای مجرمانه صورت گرفته است که در این قانون پیش‌بینی شده باید محتوای مجرمانه پالایش شود و بر همان اساس در همان کارگروه مربوطه جلساتی تشکیل شده است و امیدواریم که این کار صورت گیرد.

خبرنگاری سوال خود را اینگونه مطرح کرد که در پرونده فساد 3 هزار میلیاردی برخی از وکلای متهمین تغییر کرده‌اند و در همین پرونده بحث حق‌الوکاله‌های میلیاردی مطرح شد، آیا در بحث وکالت نظارت به روند کار وکلا بر عهده قوه قضائیه است که محسنی‌اژه‌ای تصریح کرد: از نظر ما لایحه وکالت یک لایحه قضایی است و طبق تفسیر شورای نگهبان دولت نباید در آن دخالت کند.

وی ادامه داد: کسانی که برای هیات مدیره کانون وکلا نامزد می‌شوند قوه قضائیه در آن نظارت دارد، اما نظارت بعد از آن طبق قانون فعلی بر عهده کانون وکلا است و اگر تخلفی صورت گیرد کانون وکلا باید آن را بررسی کند. همچنین اگر تخلف ثابت شود مجازات‌های انضباطی دارند که اعمال می‌شود.

محسنی اژه‌ای در ادامه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا برای معاون اول دولت دهم در رابطه با مسائل مالی پرونده‌ دیگری تشکیل شده است و این‌که آیا پرونده مالی جدیدی برای محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور سابق تشکیل شده یا خیر گفت: پرونده دیگری وجود ندارد.

وی در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر اینکه نظرتان درباره سیستم بانکی چیست، اظهار کرد: من وظیفه ندارم درباره سیستم بانکی نظر بدهم.

محسنی اژه‌ای ادامه داد: در دولت‌های نهم، دهم و همچنین در دولت یازدهم همیشه گفته‌اند که باید به بانک‌ها توجه کنید و تا موضوع بانک‌ها ساماندهی نشود نمی‌توانیم فعالیت اقتصادی پویا و سالم داشته باشیم، همچنین سیستم بانکی ما باید اصلاح شود.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه نظر قوه قضاییه در رابطه با اقدامات انصار حزب الله مبنی بر امر به معروف و نهی از منکر چیست اظهار کرد: این موضوع اصل هشتم قانون اساسی است که طبعا قوانین مربوط در این اصل باید اجرا شود. در رابطه با این موضوع قوه قضاییه بخشی را تحت عنوان پیشگیری از وقوع جرم در معاونت ذیربط ایجاد کرده که در سال‌های اخیر فعالیت‌های بیشتری داشته است، اما ما اعتقاد داریم که این فعالیت‌ها کافی نیست.

وی ادامه داد: بخش دیگری در معاونت فرهنگی انجام می‌شود که معاونت مذکور جلساتی را برگزار کرده‌اند و در مقامی هستند که لایحه جامعی تهیه شود که همه ابعاد این قضیه را دربرگیرد.

خبرنگاری سوال خود را این گونه مطرح کرد که فرمانده نیروی انتظامی گفته است که رشد جرائم توقف داشته، نقش قوه قضاییه در این راستا چه بوده است که محسنی اژه‌ای گفت:‌ قوه قضاییه در این راستا دو سه اقدام انجام داده که در این موضوع تاثیرگذار بوده است. اول در رابطه با برخورد با اشرار و قاچاقچیان بود که قوه قضاییه اهتمام ویژه‌ای در این راستا داشت. مساله دیگر ارتباط خوب بین قوه قضاییه و نیروی انتظامی است که این ارتباط خوب نیز برای رشد توقف جرایم تاثیرگذار بوده است. موضوع دیگر استفاده از راه‌های میان‌بری بوده که می‌توان به اطلاع رسانی در این زمینه از طریق رسانه‌ها، ائمه جمعه و حتی مردم اشاره کرد که بسیار تاثیرگذار بوده است.

وی ادامه داد: مجموعه مسائلی که انجام شده در توقف جرائم و کم شدن آن‌ها موثر بوده است که می‌توان گفت در جرائم خشن حتما با کاهش آن روبرو بوده‌ایم. همچنین در سرقت مسلحانه، قتل، شرارت، تجاوز و آدم‌ربایی نیز کاهش قابل توجهی داشته ایم. در بحث مواد مخدر نیز در برخی از شاخصه‌ها با پیشرفت‌هایی روبرو بوده‌ایم.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران درباره اینکه در تخلف دولت‌های گذشته شائبه‌ای درباره استفاده از اموال دولتی وجود دارد در این راستا آیا مدعی‌العموم ورود پیدا می‌کند یا خیر ؟ اظهار کرد: اگر این موضوعات مربوط به اموال بیت‌المال باشد مدعی العموم وارد می‌شود اما به شرط آنکه از آن مطلع باشد. باید بر اساس گزارش‌های سازمان بازرسی، بانک‌ها و سازمان‌های دیگر و حتی اطلاعات مردم ما را مطلع کنند تا دادستان وارد شود.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره‌ی فیلتر شدن سایت‌های فاقد مجوز از هیات نظارت بر مطبوعات توسط وزارت ارشاد گفت: جا دارد که من این موضوع را مقداری باز کنم و شما هم روی آن کار کنید.

وی افزود: ما یک قانون مطبوعات داریم که بر اساس آن نشریات باید مجوزشان را از هیات نظارت بر مطبوعات بگیرند. این قانون یک اصلاحیه هم دارد که طبق آن نشریات الکترونیکی هم در حکم نشریات مکتوب هستند.

محسنی اژه‌ای اظهار کرد: در این زمینه سوالاتی مطرح می‌شود، نشریات الکترونیکی شامل چه مواردی می‌شود؟ آیا همه سایت‌ها و وبلاگ‌ها نشریه‌ الکترونیکی هستند؟پس یک بحث این است که چه چیزی نشریه‌ الکترونیکی است؟

معاون اول قوه قضاییه افزود: بحث دیگر این است که اگر نشریه الکترونیکی تخلفی کرد آیا هیات نظارت بر مطبوعات باید جلوی تخلف را بگیرد یا در عرض آن دستگاههای دیگری نیز وظایفی دارند؟ آنچه مسلم است این است که وظایف هیات نظارت بر مطبوعات نافی وظایف و اختیارات قوه قضاییه نیست، بلکه اگر نشریه‌ الکترونیکی یا غیر الکترونیکی تخلفی کند دستگاه قضایی می‌تواند حتی بدون گزارش هیات نظارت بر مطبوعات جلوی آن را بگیرد.

محسنی‌اژه‌ای با بیان اینکه هیات نظارت اختیاراتی دارد افزود: این هیات در برخی موارد می‌تواند مجوز نشریه را لغو کند. در برخی موارد می‌تواند نشریه را توقیف و پرونده‌ آن را به قوه قضاییه ارجاع دهد و در برخی موارد هم می‌تواند پرونده را از ابتدا به قوه قضاییه ارجاع دهد.

سخنگوی قوه قضاییه با بیان این که خود این موضوع که خود وزارت ارشاد چه اختیاراتی دارد یک بحث دیگر است افزود: فرض کنید اگر نشریه‌ای بدون مجوز هیات نظارت بر مطبوعات منتشر می‌شود آیا وزارت ارشاد می‌تواند به چاپ‌خانه دستور بدهد که این نشریه را چاپ نکند یا حتما باید به قوه قضاییه بگوید. اگر خودش مستقیما به چاپخانه گفت و چاپخانه دستور را اجرا نکرد بعدا می‌تواند شکایت کند یا خیر؟

وی با طرح این سوال که آیا اختیارات کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه با اختیارات هیات نظارت بر مطبوعات منافات دارد، افزود: اگر فرض را بگذاریم بر این که کارگروه ، قوه قضاییه و هیات نظارت همگی می‌توانند این کار را انجام دهند، این سوال مطرح می‌شود که آیا این امر مستلزم این است که اگر یک دستگاه کار را انجام داد، دستگاه بعدی نباید وارد شود. اگر هر دو دستگاه دستور صادر کردند و یکی از آنها از نظر خود برگشت، طبیعی است که دستور بعدی سرجای خود باقیست.

محسنی اژه‌ای ادامه داد: سوال بعدی این است که اگر فرض را بر این گذاشتیم که وزارت ارشاد چنین اختیاری را دارد و نه تنها هیات نظارت بلکه خود وزارت ارشاد هم تصمیم گرفت که سایت‌های ثبت نشده را مسدود کند، این مسدود سازی چگونه انجام می‌شود؟ آیا وزارت ارشاد باید به وزارت ارتباطات نامه بزند، یا باید از قوه قضاییه بخواهد این کار را انجام دهد؟ اگر از قوه قضاییه نامه به وزارت ارتباطات برود این وزارت‌خانه باید به آن عمل کند اما اگر از وزارت ارشاد نامه رفت، وزارت ارتباطات موظف است عمل کند یا خیر؟

محسنی اژه‌ای گفت: اگر فرض کنیم که وزارت ارشاد خود را مجاز دانست و سایت‌های ثبت نشده را مسدود کرد در اینجا سوالی باید از وزارت ارشاد پرسید و آن این است که ما چند سایت ثبت نشده داریم؟ آیا شما می‌توانید گزینش کنید و بگویید 5 یا 10 سایت را مسدود می‌کنید؟ اگر برای شما این باشد که حق دارید جلوی سایت‌های ثبت نشده را بگیرید باید جلوی هر تعداد سایت ثبت نشده که وجود دارد گرفته شود.

محسنی اژه‌ای گفت: این بحث‌ها حقوقی و فقط مباحث سیاسی نیستند و دارد روی آنها بحث می‌شود.

محسنی اژه‌ای همچنین در پاسخ به سوالی درباره‌ی افزایش غیرقانونی شهریه‌ی دانشگاه آزاد گفت که دستگاه قضایی به این موضوع ورود نکرده است.

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه در رییس قوه قضاییه مطرح شد بود که برای پزشکان در جرایم پزشکی حبس در نظر گرفته نشود، اما برخی از پزشکان گلایه دارند که این بخشنامه اجرا نمی‌شود، گفت: ما یک امور پزشکی داریم که شامل این بخشنامه می‌شود، اما اگر پزشکی جرمی را خارج از حیطه پزشکی مرتکب شود که لازمه‌اش حبس باشد این بخشنامه شامل حال او نمی‌شود.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوال همین خبرنگار مبنی بر اینکه خانواده قربانیان تصادف اتوبوس تهران - قم از طولانی شدن رسیدگی به این پرونده اظهار گلایه می‌کنند گفت: در رابطه با پرونده تصادف تهران - قم،‌ پرونده مذکور به دادگاه رفته است و دلیل طولانی شدنش اختلاف شدید و فاحش بین کارشناسان است که هنوز مشخص نشده مقصر چه کسی است و این مسائل باعث طولانی شدن این پرونده شده است. امیدواریم زودتر این پرونده به حکم برسد.

وی ادامه داد: برای مثال غرق شدن افرادی که در خوزستان اتفاق افتاد وزارت نیرو کار جهادی و خوبی را انجام داد. من پیشنهاد مشابه این موضوع را با دستگاه های مربوط داشتم که انجام نشد و در حال حاضر اطلاع ندارم که برای این پرونده تعیین وقت شده است یا خیر؟

خبرنگاری با اشاره به گزارش بان‌کی مون در مورد نقض حقوق بشر در ایران از سخنگوی دستگاه قضا پرسید که دستگاه قضایی پاسخ خودش را به این موضوع چگونه اعلام می‌کند؟‌ که محسنی اژه‌ای اظهار کرد:‌ دولت آمریکا و دولت‌های دیگر که مدعی حقوق بشر می‌شوند واقعا مضحک است. آن‌ها تروریسم را خوب و بد می‌دانند. آن که در جهت منافع‌شان کار می‌کند تروریسم خوب است و آن که مخالف با منافع آنهاست تروریسم بد.

سخنگوی دستگاه قضا خاطرنشان کرد: مردم کشورهای همجوار ما یا کشورهای خلیج فارس چه می‌خواهند؟ آن‌ها می‌گویند انتخابات برگزار کنیم و هرچه نتایج انتخابات بود ما به آن عمل می‌کنیم اما شما مشاهده می‌کنید که هیچ توجهی به آن‌ها نمی‌شود و هیچ کس به آن‌ها نمی‌گوید که رفتارشان خلاف حقوق بشر است.

محسنی اژه‌ای با بیان اینکه آن‌ها درباره حقوق بشر و تروریسم دارای برخوردی دوگانه هستند اظهار کرد: در حال حاضر داعش در عراق تحت فشار قرار گرفته است و آمریکا در این راستا کمترین کمک را انجام داده است. حال که آن‌ها قرار است به سمت سوریه بروند آمریکا اعلام می کند که می‌خواهیم مخالفین سوریه را تقویت کنیم در حالی‌که بخشی از مخالفین سوریه را داعش تشکیل می‌دهد.

سخنگوی دستگاه قضا با بیان اینکه ستاد حقوق بشر به گزارش بان‌کی مون جواب داده و جواب می‌دهد گفت:‌ برخی از این مسائل آن قدر واضح است که نیازی به جواب ندارد آن‌ها با یک خبر که در یکی از سایت‌ها منتشر شده بود مبنی بر اینکه فردی در اصفهان در رابطه با مواد مخدر دستگیر شده که در موقع دستگیری 15 سال داشته و زمانی که 18 سال داشت به اعدام محکوم شد ایران را ناقض حقوق بشر می دانند در حالی که این خبر از اساس دروغ است و اصلا چنین موضوعی وجود ندارد.

وی افزود: برخی از مسائل در این گزارش آمده به استناد اخبار در یک سایت است. در حالی‌که این موضوع کذب است. قوه قضاییه و ستاد حقوق بشر به این موضوع پاسخ خواهند داد.

 اخبار سیاسی - ایسنا