اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بازگشت صندوق خبرساز به پاستور



اخبار,اخبار سیاسی,صندوق قرض‌الحسنه شهید باهنر و رجایی

معاون کل نهاد ریاست‌جمهوری گفت: صندوق قرض‌الحسنه شهید باهنر و رجایی با پیگیری حقوقی، اقدامات قانونی و هماهنگ با بانک مرکزی و سازمان ثبت اسناد به دولت یعنی مرجع اصلی خود بازگردانده شد. مرتضی بانک افزود: اکنون پرونده‌ای در این زمینه در دستگاه قضایی تشکیل شده است تا به موضوعات مختلف آن رسیدگی شود.

وی یادآور شد: این صندوق که از سال 64 تاسیس شده است و در هر دولت با تغییراتی به مدیران جدید تحویل می‌شد، برخی افراد مسئول در دولت قبل از انجام تغییر و تحولات جلوگیری کردند. بانک اضافه کرد: اقدامات مثبت قوه‌قضائیه در این موضوع آثار ارزنده‌ای داشته و بنده به سهم خود از همکاری دستگاه قضا در زمینه‌های دیگر نیز بسیار سپاسگزارم.
 
صندوقی که غیب شد؟
پس از قریب به دوسال بالاخره صندوق‌ به پاستور بازگشت. همان صندوق‌ که به نام شهیدان رجایی و باهنر مزین شده بود. صندوق قرض‌الحسنه رجایی و باهنر به‌عنوان یک موسسه عمومی که در سال 1364 در نهاد ریاست‌جمهوری تشکیل شده بود بعد از گذشت 23سال اوایل عمر دولت دهم از سوی مقامات وقت حاضر در هیات امنا، به «خصوصی» تغییر وضعیت داده شد. همان صندوقی که قرار بود برای وام دادن به کارمندان ریاست‌جمهوری باشد اما گفتند وامی به آنها از محل این صندوق تعلق نگرفته است. آنا هم در گزارشی مدعی شد که این وام‌ها به افراد خارج از ریاست‌جمهوری اعطا شده است.

 

ارغ از این وام ندادن‌ها، جالب است که صندوق در اقدامی غیر قانونی به خارج از نهاد ریاست‌جمهوری منتقل شد. 25 تیرماه سال گذشته بود که کارکنان نهاد ریاست‌جمهوری در اعتراض به این اقدام نامه‌ای سرگشاده خطاب به محمود احمدی‌نژاد نوشتند. در بخشی از این نامه آمده بود: «روزی که صندوق قرض‌الحسنه شهیدان رجایی و باهنر به اهتمام اشخاص و مقامات وقت افتتاح گردید کسی تصور آن را نداشت که این صندوق که متعلق به کارکنان نهاد است، روزی به ملک شخصی افراد یا گروهی تبدیل شود. متاسفانه در دولت‌های نهم و دهم اتفاقات عجیبی در این صندوق رخ داد که از آن جمله پرداخت وام‌هایی با مبالغ بالا به افراد خارج از نهاد بود و درحالی که روزانه درخواست کارکنان نهاد برای دریافت وام‌های دو و پنج میلیون تومانی به روز بعد موکول می‌شد، آقای حسین نژادتقی، مدیرعامل سابق بدون هیچ‌گونه ضابطه‌ای تنها با یک پی‌نوشت وام‌های چند ده میلیونی را به مسئولان یا افرادی با معرف خاص پرداخت می‌کرد و حتی برای بازپرداخت وام‌های مسئولان و مقامات ارشد را بدون هیچ گونه محل اعتبار می‌بخشودند درحالی که محل این اعتبارات از ردیف کمک‌های نهاد به صندوق جهت وام به افراد کم درآمد نهاد تامین می‌شد.»

تسهیلات چند ده میلیونی به اعضای کابینه
یک نمونه از تخلفات این صندوق را ایسنا اینگونه نوشت: «این صندوق در دولت دهم به تعدادی از اعضای کابینه تسهیلات چند ده میلیون تومانی پرداخت کرده بود که با ادعای وام‌گیرندگان مبنی بر عدم توان بازپرداخت اقساط آن سبب شد که مدیرعامل وقت این صندوق از حمید بقایی، معاون وقت رئیس‌جمهور در امور اجرایی و سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری طلب استمداد کرده و خواستار چاره‌اندیشی برای این موضوع کند که در نتیجه در خرداد سال 1392 طی دستور کتبی از سوی بقایی خواسته می‌شود که از حساب نهاد نسبت به تامین مبلغ مورد نظر بابت کمک به صندوق، مبلغ 300 میلیون تومان طی یک فقره چک در تاریخ دوم تیرماه 1392 از سوی بانک ملی شعبه نهاد به حساب صندوق واریز شود.

 

نکته اینجاست که کمک فوق بنا به تصمیم مسئولان وقت صندوق صرف تسویه بازپرداخت اقساط وام‌های گرفته شده از سوی اعضای کابینه و مدیران ارشد نهاد شد. این درحالی است که طبق نامه ارسالی، مبلغ 300 میلیون تومان فوق صرفا برای کمک به افرادی که به دلیل عدم بضاعت مالی توان بازپرداخت وام خود را نداشتند درخواست شد ولی واقعیت ماجرا این بود که این کمک برای بازپرداخت اقساط وزرا و مقامات ارشد هزینه شد.»

وام‌هایی که پس داده نشد
مسئول هماهنگی هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان نهاد ریاست‌جمهوری اما روایت دیگری از رسیدگی به متخلفان صندوق شهیدان رجایی و باهنر دارد. 21 مرداد 93 بود که محمدرضا جلیلیان گفت: متأسفانه در مدارک و نامه‌نگاری‌های موجود اسامی تعدادی از مسئولان دولتی که مبالغی به نامشان واریز شده یا حساب‌سازی شده است،

 

وجود دارد و هیأت رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان دولت تمام مساعی خود را به کار خواهد بست تا با کار کارشناسی و دقیق و رعایت موازین قانونی وجوه برداشته شده از منابع عمومی و بیت‌المال بدون توجه به جایگاه کارمندانی که نامشان در تخلف ثبت شده است، عودت داده شود. وی افزود: تخلفات اداری متهم ردیف اول صندوق به وی ابلاغ و تفهیم و دفاعیه وی اخذ شده است. هم‌اکنون پرونده در موعد صدور رأی توسط شعبه مربوطه است اما اصل جرم به لحاظ عمومی و کیفری از طریق مراجع قضایی ذی‌صلاح پیگیری خواهد شد.

 

علاوه بر این فرد، اتهام تعداد دیگری هم که علاوه بر تخلفات اداری در مظان اتهام اختلاس، ارتشا و تصرف غیرقانونی هستند درحال رسیدگی است اما به‌دلیل رعایت شئونات قانونی و اخلاقی این هیأت تا قبل از صدور حکم از سوی مراجع قضایی و قانونی نام این افراد را در این مرحله اعلام نخواهد کرد. رقم‌هایی که ادعا شده به شکل غیرقانونی در وجه افراد کارسازی شده قابل توجه است و متأسفانه تحت‌عنوان افراد نیازمند به برخی از مقامات و وزرا و گاه افراد خاص بخشیده شده است. تعدادی از این افراد حتی یک ریال از وام‌های دریافتی خود را بازنگردانده‌اند و متأسفانه این رخدادها در ماه‌های آخر عمر دولت دهم شدت گرفته بود.

 

 اخبار سیاسی  -  آرمان 


ویدیو مرتبط :
صندوق آسانسوری شرکت صندوق سازان گلستان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بازگشت رییس سابق صندوق بین المللی پول به كشورش



 

 

بازگشت رییس سابق صندوق بین المللی پول به كشورش

 

 

مدیر كل سابق صندوق بین المللی پول كمتر از دو هفته پس از لغو اتهامات آزار جنسی علیه وی به كشورش فرانسه بازگشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دومینیک استروس کان ۶۲ ساله در ماه مه پس از اینكه در فرودگاه كندی دستگیر و به آزار جنسی و تلاش برای تجاوز به یك خدمتكار هتل در نیویورك متهم شد، از سمت مدیركل صندوق بین المللی پول استعفا كرد.

وی هفته گذشته پس از لغو اتهامات علیه وی از سوی یك قاضی، آزاد شد. دادستان های آمریكایی اعلام كردند به دلیل دروغ های شاكی و به زیر سوال رفتن اعتبار اتهامات مطرح شده از سوی وی، نمی توانند پرونده را پیگیری كنند.

این اقتصاددان و وزیر دارایی سابق فرانسوی انتظار می رفت رقیب اصلی نیكولا ساركوزی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۲ این كشور باشد اما وقوع این رسوایی در ماه مه، حرفه سیاسی وی را تباه كرد.

بازگشت قریب الوقوع وی موجب شرمندگی حزب سوسیالیست مخالف فرانسه شده كه مهیای رای گیری برای انتخاب یك نامزد برای رقابت در برابر ساركوزی می شود.

با وجود تبرئه شدن استروس کان، مشكلات حقوقی وی به پایان نرسیده است زیرا نفیساتو دیالو، خدمتكار هتل ۳۲ ساله اهل گینه یك شكایت مدنی علیه استراوس كان تنظیم كرده و خواهان دریافت خسارت نامعلومی شده است.

همچنین در یك پرونده جداگانه دیگر، تریستان بانون، نویسنده فرانسوی ۳۲ ساله شكایتی را علیه استروس کان تنظیم و وی را به تلاش برای تجاوز در سال ۲۰۰۳ متهم كرده است.

استروس کان اعلام كرده قصد دارد از بانون برای افترا شكایت كند و مدعی است این زن این داستان را برای تبلیغ آثارش از خود ساخته است..... /  خبرگزارى ایسنا