اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بازهم پاییز آمد و مرکبات رنگ شدند!



اخبار,اخبار اقتصادی,مرکبات

نایب رییس اتحادیه باغداران افزایش دو برابری تولید مرکبات و کاهش چشمگیر قیمت انواع میوه نسبت به سال گذشته خبر داد و نسبت به مضر و خطرناک بودن مصرف مرکبات رنگ شده هشدار داد.

مجتبی شادلو با اشاره به فراوانی میوه در فصل پاییز اظهار کرد: سال گذشته در این زمان نارنگی با قیمت عمده 10 هزار تومان عرضه می‌شد در حالی که درحال حاضر قیمت عمده نارنگی بین 2000 تا 2500 تومان و به معنای کاهش پنج برابری قیمت این میوه پاییزی است.

وی همچنین این کاهش قیمت را برای مابقی محصولات صادق دانست و ادامه داد: قیمت عمده‌فروشی سیب هم از 4000 تا 5000 تومان سال گذشته به 2000 تا 4000 تومان رسیده است. همچنین انار هم با حدود 30 تا40 درصد کاهش قیمت کیلویی 2000 تا 3500 تومان عرضه می‌شود.

کاهش چشمگیر قیمت انواع میوه
شادلو با بیان این که کاهش قیمت محصولات در شرایط افزایش هزینه های تولید و محدودیت زمانی ارائه، محصولات فساد پذیر به بازار بوده است، تصریح کرد: در حال حاضر با شرایطی روبرو هستیم که هزینه تولید برای باغداران بین 20 تا 25 درصد افزایش یافته و کاهش قیمتی که در بازار دیده می‌شود به علت افزایش حجم تولید و شرایط بازار در بحث عرضه و تقاضاست.

وی میزان تولید در سال جاری را نسبت به سال گذشته مناسب دانست و گفت: حجم تولید مرکبات امسال نسبت به سال گذشته حداقل دو برابر خواهد بود.

هشدار نسبت به مصرف مرکبات گرما دیده و رنگ شده
این عضو مجمع ملی خبرگان کشاورزی با انتقاد از رنگ‌دهی مصنوعی به مرکبات گفت: شاهد این هستیم که نارنگی و پرتقال هایی که باید الآن سبز باشند با رنگ دهی مصنوعی به رنگ نارنجی به بازار عرضه می‌شوند که این رنگ دهی ها نه تنها به طول عمر میوه نمی‌افزاید بلکه از آنجا که این کار با روش گرما دهی اتفاق می‌افتد باعث اسیدی شدن و فساد داخل میوه می‌شود که در نهایت مصرف آنها برای سلامتی بسیار مضر و خطرناک است.

وی در ادامه با بیان اینکه کیوی در اول فصل ماهیت سفت و نارس دارد، گفت: کیوی هم‌اکنون آماده ارائه به بازار است که ماهیت سفتی دارد و مردم می توانند با انداختن یک سیب درون کیسه کیوی در عرض دو روز، یک میوه نرم و مطلوب داشته باشند و اکیدا از گرما دادن برای نرم کردن کیوی استفاده نکنند که هر شکل گرما دهی به میوه را برای سلامت آن مضر می‌دانیم.

نایب رییس اتحادیه باغداران درباره وضعیت میوه در نیمه اول سال نیز گفت: گر چه در خرداد ماه به کمبود هایی بر خوردیم اما در مجموع تولید میوه در بهار و تابستان بسیار مطلوب بود؛ به طوری که هنوز میوه های تابستانی در بازار عرضه می‌شوند و می‌توان انواع هلو و شلیل را در مغازه ها دید.

به گفته وی با وجود این حجم بالای تولید در نیمه اول سال، قیمت میوه‌ها حداکثر نصف قیمت زمان مشابه در سال گذشته بود.

اخبار اقتصادی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
باز هم پاییز و رنگ آمیزی مرکبات

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کفاشیان بازهم رنگ باخت؛ گاف‌هایی که پایان نداشت



کفاشیان بازهم رنگ باخت؛ گاف‌هایی که پایان نداشت

به نظر می‌رسد گاف‌های فدراسیون فوتبال کماکان ادامه دارد و آخرین آن حذف جام حذفی از تقویم فدراسیون بود.

 



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

حدود 5 سال پیش بود که کفاشیان به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال انتخاب شد و این مساله که وی تنها کاندیدا بعد از انصراف علی آبادی رئیس وقت سازمان تربیت بدنی آن زمان بود شک و شبهاتی را به وجود آورد اما به هر تقدیر گویی شانس به سمت علی کفاشیان متخصص دو و میدانی چرخید تا با سرعت مثال‌زدنی سند قدرت فوتبال را به دست گیرد.

شاید در دور اول ریاست کفاشیان در بسیاری موارد ایرادهایی وارد بود که اهم آن نداشتن اختیار تام وی در تصمیم گیری‌ها و دخالت مسئولان بالا دستی او برای انتخاب‌ها و انتصاب‌های کفاشیان بود اما این عمده ایراد وارده بود که البته منجر به نرفتن جام جهانی شد و حسرت دیدن آفریقای جنوبی را بر دل فوتبال دوستان و فوتبالیست‌ها گذاشت.

اتفاقات تلخ در فوتبال کم نبوده است اما اعتراض‌های مکرر به کمیته انضباطی، آرا صادره و ... نیز از گاف‌هایی بود که کفاشیان با خنده از آنها عبور کرد و رسید به پایان دوره ریاستش،‌ اینجا بود که هیچگاه یادمان نمی‌رود همین آقای کفاشیان پرده از اختلافات و ائتلافات داخلی با نواب روسای خود و مسئولین کمیته‌ها برداشت و به نوعی اذعان داشت که اگرچه با هم کار می‌کردیم اما به هیچ وجه همسو و یک دل نبودیم و به هر تقدیر این بار پای وزارت ورزش و دیگر گزینه‌ها به میان آمد تا رقبای آقای رئیس در انتخابات دوم که یکی از آنها منتسب به وزارت ورزش نیز خوانده می‌شد باعث شود کمی جو فوتبال متحول شود و کفاشیان علیرغم عملکرد نه چندان قابل قبول در 4 سال اول طرفداران زیادی در انتخابات دوم داشته باشد و اینجا بود که رقابت بین کاندیداها آغاز شد.

حسین قریب با سابقه مدیر عاملی استقلال آمده بود تا بر مسند قدرت فوتبال بنشیند و اگرچه خودش گزینه دولت بودن را قبول نداشت اما با این برچسب در مجمع انتخاباتی شرکت کرد که شاید قدرتمندترین رقیب کفاشیان محسوب شود.

تا اینجای کار همه کفاشیان را رفتنی می‌دانستند اما آقای رئیس این بار طرفدارانی داشت که شاید اگر کفاشیان را به خاطر عملکردش نمی‌خواستند اما موافق گزینه وزارت ورزش نیز نبودند و همین مساله جو را به سود رئیس سابق با گاف‌های بسیار برگرداند و مجمع به پایان رسید و کفاشیان ماند و اما پس از انتصاب همه سنگینی از انتقادات و اشکال‌های دولتی بر کفاشیان وارد شد، دو شغلی بودن مهمترین مساله بود که وزارت ورزش پی‌گیری خاصی دراین باره انجام داد و روسای فدراسیون‌ها که هرگاه خود را در مظان برکناری دیده‌اند از مربی مجامع بین المللی و تعلیق استفاده کردند تا جو را به نفع خود برگردانند.

این بار کفاشیان با همین مساله توانست به اعتراضات پایان دهد و نکته قابل توجهی که ما پس از این مقدمه قصد داریم به آن بپردازیم این است که کفاشیان پس از اینکه آب‌ها از آسیاب افتاد در یک برنامه تلویزیونی نه تنها کمی و کاستی‌ها را پذیرفت که عدم حضور آدم‌های قوی درسیستم اداری خود را نیز یکی از دلایل ضعف‌های گذشته دانست و گفت این بار رسمی می‌کنم و خود مختار عمل خواهم کرد و توصیه پذیری را کنار می‌گذارم البته این موضوع را به صورت تلویحی تاکید کرد و اذعان داشت اگرچه با تاج و عزیز محمدی مشکل داشته است اما همه آنها اختلاف سلیقه بوده و سعی می‌کند در دو روز آینده از افرادی استفاده کند که بتواند گاف‌های فوتبال را پایان دهد و سر آغاز تحولی را در فوتبال به صورت مستقل رقم بزند.

خوشحال بودیم که این بار کفاشیان غیر فوتبالی تصمیم‌هایی می‌گیرد که فوتبال ضرر نکند اما متاسفانه برگزار نشدن جام حذفی در آخرین اقدام رئیس فدراسیون فوتبال، نشان داد نه تنها گاف‌ها به ‌پایان نرسیده بلکه آدم‌های قدرتمندی در هیات رئیسه فدراسیون فوتبال قراری ندارند وگرنه هیچگاه نباید این اتفاق رخ می‌داد.

البته این آخرین گاف بعد از خورد و ریز اشکالاتی که در چند ماه اخیر از ریاست فدراسیون گرفته تا کمیته‌های زیر مجموعه به این فدراسیون وارد بوده باعث شد که کمی به حرف‌های آقای رئیس فکر کنیم، کفاشیان دوباره رنگ باخت وگرنه جام حذفی برگزار می‌شد.

ابهت یک رئیس فدراسیون می‌بایستی بیشتر از یک سرمربی باشد و این گمشده‌ای است که نمی‌توان در لبخندهای کفاشیان آن را جستجو کرد و از امروز و روزهای آتی اگرچه انتقادات زیادی بر عدم برگزاری جام حذفی وجود دارد اما مطمئن هستیم که تاثیری نخواهد داشت و کفاشیان با کمک هیات رئیسه قوی!

خود این کار را به انجام می‌رساند و اینکه اولویت ما جام جهانی است اگرچه جام جهانی پر اهمیت است اما آقایان کاش می دانستند که همه فوتبال جام جهانی نیست انگیزه‌ها را از بین بردید به بهانه اینکه سرمربی تیم ملی باید از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در اختیارشان باشد تا ما از گروهی که صعودمان محتمل هم بوده صعود کنیم.

وقتی اظهار نظر چند تن از کارشناسان فوتبال را در مورد تیم ملی و برنامه‌ریزی در چند سال گذشته مرور کردیم تازه فهمیدیم کی‌روش حرف 20 سال پیش علی پروین را می‌زند که البته همیشه متهم به سنتی بودن و فوتبالش را علی اصغری می خواندند.

اما با این وجود روی سخن ما از ابتدا تا به حال با همین آقای کفاشیان است اگرچه پس از انتخابات رنگ و روی دیگری داشت اما باز هم رنگ باختید به نظر می‌رسد از کوزه همان برون طراود که در اوست./باشگاه خبرنگاران