اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بازنگری دستورالعمل اجرایی نظارت بر صرافی‌ها



نظارت بر صرافی‌ها,صرافی ها,پلیس امنیت

بازنگری دستورالعمل اجرایی نظارت بر صرافی‌ها

معاون نظارتی بانک مرکزی با اشاره به این‌که نمی‌توان به هر کسی مجوز صرافی داد گفت: صلاحیت افراد باید از سوی مراجع مختلفی مانند پلیس امنیت بررسی شود.

معاون نظارتی بانک مرکزی با اشاره به این‌که به دنبال بازنگری دستور‌العمل اجرایی ناظر بر صرافی‌ها هستیم و در این زمینه صرافان نگران نباشند، گفت: با افرادی که به صورت غیرقانونی اقدام به فروش سکه و ارز می‌کنند، برخورد خواهیم کرد.

به گزارش ایسنا، ابراهیم درویشی در مجمع عمومی کانون صرافان ایرانیان دستور‌العمل اجرایی ناظر بر فعالیت صرافی‌ها که اخیرا از سوی شورای پول و اعتبار به تصویب رسید موجب نگرانی صرافان شده است گفت: در راستای تغییر در مفاد مربوط این دستورالعمل پیگیری‌هایی را انجام داده‌ایم.

وی با اشاره به این‌که در این راستا مذاکراتی با رییس کل جدید بانک مرکزی انجام شده است، اضافه کرد: بنا شده تا پس از انجام کار کارشناسی گزارشی را تهیه کنیم تا موضوع بررسی شود.
درویشی با بیان این‌که انجام هر کاری نیاز به حداقل‌هایی دارد، گفت: از سه تا چهار هزار نفر درخواست مجوز صرافی ارائه کرده‌اند.

معاون نظارتی بانک مرکزی با اشاره به این‌که نمی‌توان به هر کسی مجوز صرافی داد گفت: صلاحیت افراد باید از سوی مراجع مختلفی مانند پلیس امنیت بررسی شود.
وی با اشاره به این‌که برای تاسیس موسسه قرض‌الحسنه، موسسه اعتباری و بانک به ترتیب به 100، 300 و 400 میلیارد تومان سرمایه اول نیاز است، خاطر نشان کرد: برای ایجاد صرافی نیز حداقل‌هایی لازم است اما به دنبال ایجاد اصلاحاتی در دستور‌العمل مصوب شورای پول و اعتبار هستیم که این اصلاحات باید توسط خود شورا انجام شود.

وی با اشاره به افزایش سرمایه‌ی اولیه مورد نیاز برای تاسیس صرافی طبق دستور‌العمل مصوب شورای پول و اعتبار گفت: البته این سرمایه بلوکه نمی‌شود و در عوض یکی الی دو روز در بانک مرکزی برای اطمینان از وجود آن باقی می‌ماند و به محض صدور مجوز فعالیت آزاد می‌شود تا امکان فعالیت با آن وجود داشته باشد.

معاون نظارتی بانک مرکزی در ادامه با بیان این‌که برخی افراد تحت عنوان مشاغل دیگر مانند فرش‌فروشی فعالیت کرده اما اقدام به فروش سکه می‌کنند، اضافه کرد: از صرافان تقاضا داریم در صورتی که این افراد را می‌شناسند اقدام به معرفی آنها به کانون کنند تا جلوی فعالیت‌های غیرمجاز گرفته شود، در صورت شناسایی این افراد اقدام به پلمپ محل فعالیت خواهیم کرد.

درویشی با تاکید بر این‌که براساس قانون پولی بانکی ضرب سکه در انحصار دولت است، تصریح کرد: سکه هشت گرم و 135 سوت است که یک گرم آن نقره و 35 سوت از مس و هفت گرم طلای 24 عیار تشکیل می‌شود و هر کدام قیمت جداگانه‌ای دارد. به‌طوری که قیمت طلا براساس سایت بین‌المللی محاسبه می‌شود و بهای نقره نیز به همین صورت تعیین می‌شود.

وی با اشاره به این‌که روند تولید سکه بسیار حساس و دقیق است و در صورتی که وزن آن کمتر از هشت گرم و 135 سوت باشد در روند تولید مجددا بازنگری می‌شود، گفت: در مورد ضرب سکه‌های غیربانکی این موارد رعایت نمی‌شود.

معاون نظارتی بانک مرکزی با اشاره به ظاهر یکسان سکه‌های یک گرمی که از سوی بانک مرکزی ضرب می‌شود، گفت: به دنبال آن هستیم تا سکه‌های بهار آزادی نیز در بسته‌بندی‌های یکسان توزیع شود تا سکه‌های غیربانکی مشخص شود.

ایسنا                                      

 


ویدیو مرتبط :
بازنگری در چند مصوبه حمایت از تولید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آغاز رسمی پیش فروش سکه از هشتم اسفند/ ابلاغ دستورالعمل اجرایی



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

قربانی اعلام کرد:

آغاز رسمی پیش فروش سکه از هشتم اسفند/ ابلاغ دستورالعمل اجرایی

مدیر اداره بررسی ها‌‌ و سیاست‌های اقتصادی بانک‌ مرکزی، اعلام کرد: طرح پیش فروش سکه بهاری آزادی از روز سه شنبه هشتم اسفندماه سال جاری توسط بانک مرکزی آغاز می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، پیمان قربانی گفت: طرح پیش فروش سکه بهاری آزادی از روز سه شنبه هشتم اسفندماه جاری توسط بانک مرکزی آغاز می‌شود. براساس تصمیمات متخذه، در این مرحله از طرح پیش فروش سکه بانک‌ تجارت به عنوان بانک‌ عامل انتخاب شده‌ است.

مدیراداره بررسی ها و سیاست های اقتصادی بانک مرکزی، اظهار داشت: هموطنان عزیز می‌توانند با مراجعه به شعب منتخب بانک عامل نسبت به خرید سکه‌ بهار‌ آزادی منقش به تصویر حضرت امام (ره) اقدام نمایند.

وی افزود:‌ روش پیش ‌فروش ‌قطعی و در قالب عقد سلف بوده و هموطنان عزیز با پرداخت قیمتی مشخص و قطعی که از سوی این بانک اعلام می‌شود، می‌توانند با مراجعه به شعب منتخب بانک تجارت، صرفا "یکبار و حداکثر تا سقف 10 قطعه سکه نیم‌بهار آزادی یا 5 قطعه سکه تمام بهار آزادی پیش خرید نموده و پس از 6 ماه سکه‌های خویش را دریافت نمایند.

ابلاغ دستورالعمل نحوه پیش فروش سکه به بانک تجارت

همچنین بانک مرکزی طی بخشنامه ای موارد قیمت‌گذاری مسکوک طلا، شرایط و الزامات ثبت نام برای پیش‌فروش مسکوک طلا و شرایط و الزامات تحویل مسکوک طلای پیش‌فروش شده را جهت اجرا به بانک تجارت ابلاغ کرد.

برطبق این بخشنامه قیمت هر قطعه مسکوک طلا (اعم از سکه یک بهار و نیم بهار)، توسط بانک مرکزی و از طریق سامانه (بدون محاسبه مالیات بر ارزش افزوده) اعلام می‌شود. در بخش شرایط و الزامات ثبت نام برای پیش‌فروش مسکوک طلا عنوان شده است: پیش‌فروش مسکوک طلا صرفا برای اشخاص حقیقی بالای 18 سال مجاز بوده و بانک عامل مجاز به پیش‌فروش مسکوک طلا به اشخاص حقوقی نیستند.

ضمنا هر متقاضی می‌تواند با مراجعه به یکی از شعب منتخب بانک عامل، صرفا یکبار و حداکثر 5 قطعه مسکوک طلای تمام بهار آزادی یا 10 قطعه مسکوک طلای نیم بهار آزادی پیش‌خرید نماید.

بانک عامل موظف است کل مبلغ مسکوک طلای پیش‌فروش شده به متقاضی را همزمان با ثبت‌نام از وی دریافت نماید. در بخش سوم این دستورالعمل تحت عنوان شرایط و الزامات تحویل مسکوک طلای پیش‌فروش شده آمده است: مهلت دریافت مسکوک طلای پیش‌فروش شده توسط متقاضی، حداکثر تا دو ماه تقویمی پس از تاریخ سررسید است.

چنانچه متقاضی در مهلت مقرر جهت دریافت مسکوک طلای پیش‌فروش شده مراجعه ننماید باید برای دریافت مسکوک طلای پیش‌فروش‌ شده از طریق سرپرستی امور شعب بانک عامل در استان مورد نظر اقدام نماید.

همچنین تحویل مسکوک طلای پیش‌فروش شده به متقاضی پیش از تاریخ سررسید ممنوع بوده و متقاضی پیش از تاریخ سررسید صرفا می‌تواند اصل مبلغ را از بانک عامل مطالبه نماید.

تحویل مسکوک طلای پیش‌فروش شده صرفا به شخصی که مشخصات هویتی وی بر روی رسید پیش‌خرید مسکوک طلا درج شده است یا به وکیل قانونی وی، پس از احراز هویت نامبردگان امکان‌پذیر است. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران سال گذشته نیز اقدام به پیش فروش سکه در دوره های 4، 6 ، 8 و 9 ماهه کرده بود./مهر