اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بازار نوروزی، آیینه‌ای برای معضل بیكاری



اخبار,اخباراجتماعی ,نرخ بیكاری ایران

با نزدیك شدن تعطیلات نوروز براساس سنتی دیرینه اكثر خانواده‌ها روانه بازار خرید در گروه‌های مختلفی خواهند شد كه این حركت یكباره جامعه برای تامین مایحتاج شب عید خود نه تنها می‌تواند بیانگر فرهنگ خرید ما ایرانیان در این فصل از سال باشد بلكه می‌تواند نشانه‌ای گویا از حجم اشتغال و بیكاری در جامعه كشورمان در اختیار مسئولان قرار دهد.

با كمی ریزبینی و توجه به آنچه در گوشه وكنار خیابان‌ها و بازارهای خرید به‌خصوص در این فصل از سال روی می‌دهد در دوره‌ای كه قرار است اقتصاد مقاومتی داشته باشیم كاملا درخواهیم یافت گروه كثیری از افراد جویای كار در این میان وجود دارند كه به آنها بیكاران پنهان گفته شده اما در آخرین ماه سال به یكبار عیان شده اند.


دستفروشان شب عید بیکاری پنهان را آن‌گونه عیان کرده‌اند كه كمی بیش از یك سال پیش وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی ده فرمان معروف اشتغالزایی خود حسن طایی را به عنوان معاون توسعه كارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی منصوب كرد و قرار براین شد اشتغالزایی با توجه به شرایط اقتصادی كشورمان در اولویت برنامه‌های این وزارتخانه قرار گیرد.


این درحالی است كه  در بهمن ماه گذشته مركز آمار ایران نرخ بیكاری ایران را در پاییز سال جاری 5/10 درصد اعلام كرده اما با نگاهی به همین آمار كه در تابستان از سوی همین نهاد اعلام شده است درخواهیم یافت نرخ بیكاری ایران تنها در كمتر از سه ماه یك درصد افزایش را نشان داده و می‌توان با استفاده از شواهد موجود در گوشه و كنار خیابان یا همان دستفروشان خیابانی یا حتی مترو و اتوبوس به افزایش چشمگیر آن و آینده نگران كننده‌اش رسید.


  تغییر ذائقه شغلی، متقاضیان كار
 وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به تغییر فرهنگ كار در میان جویندگان موقعیت شغلی كشورمان در این زمینه  می‌گوید: در یک‌سال اخیر 100هزارنفر از 200هزار نفر به‌کارگماری کاریابی‌ها از شغل خود انصراف داده و دوباره به جمع بیکاران پیوسته اند. این مقام مسئول تغییر ذائقه شغلی و گرایش به مشاغل لوکس را  از دلایل این پدیده دانسته و می افزاید: در دو سال اخیر در دولت تدبیر و امید گام‌های اساسی در حوزه اشتغال صرت گرفته و به‌طور كلی سیاست‌ براین بوده برتعداد موقعیت‌های شغلی بیفزاییم و در این زمینه یعنی حوزه اشتغال كشورمان برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای صورت گرفته است. 


در همین حال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به نگاه دولت در حوزه اشتغال، گفت: در سال آینده ۶۰۰۰ میلیارد تومان برای رونق تولید و اشتغال اختصاص می‌یابد.


 به گزارش تسنیم ، ربیعی با اعلام اینکه رشد سه درصدی در حوزه بخش‌های سرمایه‌بر در کشور داشتیم ولی شغل مستقیم ایجاد نشده است، افزود: تلاش شده بدهی‌های پیمانکاران پرداخت شود تا چرخه تولید در کشور رونق یابد.


ربیعی با بیان اینکه 6 هزار میلیارد تومان در سال آینده از محل درآمد ناشی از هدفمندی یارانه‌ها برای موضوع اشتغال و تولید تخصیص می‌یابد، گفت: امیدواریم در سال آینده شاهد رشد 5 درصدی در حوزه اشتغال باشیم.


ربیعی با اشاره به اینکه در حوزه رونق کسب و کار و تولید، دولت اهتمام جدی دارد، گفت: شورای اشتغال استان‌ها باید در جهت رفع مشکلات تولیدی مناطق به‌کارگرفته شود.


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه سال 93 بالغ بر 240 هزار شغل از دست رفته را احیا کردیم، تصریح کرد: تمرکز بر روی بنگاه‌های متوسط و خرد در آینده توسط دولت با جدیت پیگیری می‌شود.


ربیعی با اشاره به اینکه سیاست بنگاه زودبازده غلط نبوده بلکه روش اجرای آن ناصحیح بوده است، افزود: بالغ بر 200 هزار نفر توسط گروه‌های کاریابی برای افراد شغل ایجاد شده است.


وی با بیان اینکه پنجره‌های سرمایه‌گذاری در استان‌ها ایجاد می‌شود، گفت: از این طریق می‌توانیم در حوزه اشتغال و رونق سرمایه‌گذاری برنامه‌ریزی کنیم.


وزیر کار با اشاره به اینکه با ساماندهی طرح‌های کشاورزی و گردشگری می‌توانیم نقش اساسی در حوزه اشتغال استان تامین کنیم، افزود: طرح‌های گردشگری استان شناسنامه دار نیست و نمی‌تواند سبب رونق تولید شود.


  سوداگری بلای جان اشتغال
در همین حال حسن طایی درباره معضل بیكاری در جامعه كنونی می‌افزاید: در دهه هفتاد شمسی در کشور با یک پدیده مواجه شدیم که به لحاظ شاخص‌های بازار کار خیلی مهم بود. آن هم این موضوع بود که از سال 1373 تا 1385 جمعیت زیر 25 سال کشور، بالای 36 میلیون نفر بوده اند که در ورود به بازار کار از اهمیت برخوردارند. از منظر بازار کار جمعیت زیر 25 سال به دو گروه صفر تا 14 و 15 تا 24 سال تقسیم می‌شود.

 

گروه صفر تا 14 یعنی عرضه بالقوه نیروی کار در بلندمدت و 15 تا 24 یا همان جمعیت جوان به مثابه نیروی کار بالقوه میان‌مدت است. زمانی که این دو از هم تفکیک شوند، مشخص خواهد شد که در بلندمدت و کوتاه‌مدت در بازار کار با چه سطح از عرضه نیروی کار مواجه هستیم. در مقایسه آماری بین سال‌های 1385 و 1390 متوجه جمعیت 36میلیونی زیر 25 سال خواهیم شد. که البته آمار گروه جمعیتی 15 تا 24 سال، در سال 1390 به بالغ بر 15 میلیون نفر می‌رسد. یعنی از سال 1390 تا 1400 اقتصاد ایران با یک جمعیت 15‌میلیونی که می‌توانند وارد بازار کار شوند مواجه  است.

 

البته انتظار می‌رفت که فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بتوانند به راحتی وارد بازار کار شوند اما متاسفانه بازار کار آن‌گونه که بتواند این جمعیت را مورد استفاده قرار دهد، توانمند یا دارای ظرفیت مناسب نبود. یعنی در واقع سطح و رشد تولید آن‌گونه نبود که بتواند آنها را وارد فضای جدید کسب ‌و کار کند. به ویژه این‌که به تدریج آثار تغییر و دگرگونی کیفی در منابع انسانی در حال ظاهر شدن بود.


وی در ادامه می‌افزاید: یکی از دلایل به وجود آمدن و تشدید بیکاری درکشور به عدم تعادل در بازار کار و پیشی گرفتن عرضه بر تقاضای نیروی کار مربوط می‌شود و به‌عنوان دیگر عامل مهم می‌توان به کاهش رشد تولید ناخالص داخلی اشاره داشت. طی 8 سال گذشته یکی از مشکلاتی که اقتصاد ایران با آن مواجه بود، به طورکلی مسئله سرمایه‌گذاری و سیاست‌های اعتباری بوده است.


سیاست‌های اعتباری بانک مرکزی نقش تعیین‌کننده‌ای در سرمایه‌گذاری‌های مولد کشور ایفا می‌کنند. متاسفانه در طول سال‌های گذشته این سیاست‌ها شفاف نبوده و گزارشی هم از عملکرد اعتباردهی بانک مرکزی در طول این دوران منتشر نشده است.این اقتصاد دان  در این زمینه معتقد است: باید دقت داشته باشیم که ایجاد اشتغال در کنار سرمایه‌گذاری است که معنی می‌یابد.

 

بنابر این یکی از دستگاه‌هایی که در امر اشتغال خیلی موثر هستند بانک مرکزی و سیاست‌های اعتباری است. سیاست‌های ناصحیح مالی و پولی سال‌های اخیر نیز یکی دیگر از عوامل بود. این سیاست‌ها در بسیاری مواقع انبساطی بود که موجب افزایش قیمت‌ها می‌شد اما تولید، حرکت رو به رشدی را تجربه نمی‌کرد لذا سطح و رشد تولیدناخالص داخلی طبق اهداف سند چشم‌انداز و برنامه چهارم و پنجم پیش نرفت.

 

یکی دیگر از مسائلی که گریبانگیر اقتصاد ایران شد این بود که اقتصاد متکی بر تولید در مقابل اقتصاد مبتنی بر سوداگری بی‌اهمیت شد. یعنی بسیاری از طرح‌ها و برنامه‌ها مبتنی بر توان و تولید ملی نبود. گروه‌هایی وجود داشتند که از مجاری خاصی اطلاعات کسب می‌کردند که دیگران از این اخبار محروم بودند و در برخی زمینه‌ها بازار و منافع اقتصادی را به نفع خوشان تغییر می‌دادند. در واقع به نوعی تعیین کننده روندهای اساسی اقتصاد ایران بودند.

 

اگر به جای این‌گونه خدمات نامولد و سودگرانه، کارفرمایان و کارآفرینان ملی فرصت بروز استعدادهایشان را  داشتند قطعا شرایط اقتصادی، وضعیت بنگاه‌های تولیدی، رفاه خانوارها و توسعه منطقه‌ای به گونه‌ای دیگر بود.


اخبار اجتماعی  -  تسنیم


ویدیو مرتبط :


خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تصاویری از بازار خرید نوروزی در تهران


با سپری شدن آخرین روزهای سال ، مردم با جنب و جوش فراوان مشغول خرید و در تدارک برای استقبال از سال نو هستند.

خبرگزاری مهر: با سپری شدن آخرین روزهای سال ، مردم با جنب و جوش فراوان مشغول خرید و در تدارک برای استقبال از سال نو هستند.

تصاویری از بازار خرید نوروزی در تهران

تصاویری از بازار خرید نوروزی در تهران

تصاویری از بازار خرید نوروزی در تهران

تصاویری از بازار خرید نوروزی در تهران

تصاویری از بازار خرید نوروزی در تهران

تصاویری از بازار خرید نوروزی در تهران

تصاویری از بازار خرید نوروزی در تهران

تصاویری از بازار خرید نوروزی در تهران

تصاویری از بازار خرید نوروزی در تهران

تصاویری از بازار خرید نوروزی در تهران

تصاویری از بازار خرید نوروزی در تهران

تصاویری از بازار خرید نوروزی در تهران

تصاویری از بازار خرید نوروزی در تهران

تصاویری از بازار خرید نوروزی در تهران

تصاویری از بازار خرید نوروزی در تهران

تصاویری از بازار خرید نوروزی در تهران

تصاویری از بازار خرید نوروزی در تهران

تصاویری از بازار خرید نوروزی در تهران

تصاویری از بازار خرید نوروزی در تهران

تصاویری از بازار خرید نوروزی در تهران