اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بازار سكه در كف قیمت؟ / افت 130هزار تومانی در 10روز/ مردم «فروشنده» شدند



افت 130هزار تومانی در 10روز

بازار سكه در كف قیمت؟

قیمت سکه با در نظر گرفتن بهای اونس، قیمت دلار و هزینه‌های جانبی به کف قیمتی خود رسیده است. برخی عوامل غیراقتصادی و افت بهای اونس اصلی‌ترین عامل چنین اتفاقی در بازار است. این افت موجب شد در روز گذشته برای اولین بار در 10 روز گذشته تقاضا برای خرید سکه بالا برود. فعالان بازار معتقدند: رسیدن قیمت‌ها به کف موجب تحریک تقاضا در بازار شده است. عاملی که می‌تواند در صورت تداوم روند کاهشی قیمت را کند و حتی متوقف کند.

افت 10درصدی قیمت سکه در 10 روز گذشته

تقاضا برای خرید طلا تحریك شد

گروه بازار پول- روز گذشته روند قیمت ارز و سکه در بازار به دلیل افزایش دوباره تقاضا برای خرید افزایش یافت و نرخ‌ها از کف قیمت‌های غروب یکشنبه قدری بالاتر رفت.

شایعات بازار و تاثیرپذیری قیمت‌ها از برخی اخبار جهت دار البته انگیزه خرید در این سطح را افزایش داد. با این حال قیمت‌ها همچنان نسبت به هفته‌های قبل کاهشی است و هم‌راستا با افت قیمت جهانی طلا نرخ انواع سکه در مسیر کاهشی قرار گرفته است.

غروب روز یکشنبه تاثیر برخی شایعات سیاسی بر بازار موجب شد تا عده‌ای برای در امان ماندن از افت شدید قیمت‌ها برای فروش به بازار هجوم ببرند.

دیروز، اما برخی اخبار و شایعات موجب ایجاد نگرانی‌ها از افزایش دوباره قیمت‌ها بود. خبرها و پیش تحرکات رسانه‌ای برخی از جناح‌ها موجب نوسان زیاد قیمت‌ها در فواصل اندکی می‌شد. به نحوی که طی یک ساعت قیمت‌ها به سرعت بالا و پایین می‌رفت.

برخی پیش‌بینی‌های هیجان زده ارقام زیر یك میلیون تومانی را برای سکه نیز پیش‌بینی کرده بودند. امروز اما برخی نوسان‌ها در بازار نشان داد که خوشبینی به حفظ روند کاهش قیمت نیز می‌تواند از بین برود. چنانکه افزایش تقاضا برای خرید در زمان افت به زیر یك میلیون و 200 هزار تومان موجب شد تا در ساعت 15 قیمت سکه دوباره از این سطح بالاتر بیاید.

قیمت آن در ساعاتی از بازار دیروز تا یك میلیون و 180 هزار تومان افت کرده بود. دیروز به گفته سکه‌فروشان تقاضا برای خرید سکه به مراتب بیشتر شد که گرانی دوباره آن را موجب شد.

این نوسان قیمت در محدوده یك میلیون و200 هزار تومان در حالی است که ارزش طلای موجود در سکه با احتساب دلار 3470 تومانی و اونس طلای 1353 دلاری بعد از ظهر دیروز از یك میلیون و 105 هزار تومان فراتر نمی رود.

از روز چهارشنبه بانک مرکزی سکه تحویل می‌دهد. این سکه‌ها نیز به نرخ یك میلیون و 200 هزار تومان به‌علاوه 72 هزار تومان مالیات بر ارزش افزوده به متقاضیان تحویل می‌شود. امکان بازپس‌گیری اصل مبلغ پیش خرید سکه با توجه به این شرایط وجود دارد. در این میان البته این افراد تا شهریور برای این کار مهلت دارند.

بهای ارز در بازار نیز افت و خیز داشت. قیمت دلار در کف بازار در لحظاتی تا 3440 تومان نیز اعلام شد که دوباره 20 تومان از این سطح هم افزایش یافت. بر تابلوها اما قیمت دلار در کمترین میزان 3460 تومان را ثبت کرد و دوباره ضمن نوسان بیشتر تا ساعت 15 به 3470 تومان رسید. در بین دلالان انتظار برای افت بیشتر قیمت‌ها وجود داشت.

مقایسه میزان افت قیمت‌های داخلی و خارجی

تقریبا در 10 روز گذشته که روزهای حساسی برای عرصه‌های سیاسی کشور به حساب می‌آید، روند حرکت قیمت‌ها بحث‌های مختلفی را با توجه به حضور، تایید و رد صلاحیت برخی کاندیداها به همراه داشته است.

به عنوان مثال حضور یک کاندیدای خاص در ثبت نام‌ها موجی از افت قیمت را در بازار نشان داد. برخی این تعبیر را البته قبول ندارند و معتقدند که افت قیمت‌های سکه و ارز در بازار داخلی عمدتا به افت قیمت‌های جهانی مربوط می‌شود نه یک کاندیدای خاص.

در عین حال برخی دیگر معتقدند که حضور افرادی که بازار بتواند از حضور آنها به نوعی احساس امنیت بلند مدت داشته باشد و اثرات تحرکات تنش زدایی وی بتواند برخی حاشیه‌ها را از بازار کم کند، قطعا مورد استقبال قرار می‌گیرد

. بازار ارز به عنوان یک بازار کاملا هوشمند، دارای شاخک‌های حسی قوی است و به انواع مسائل روانی و سیاسی حاشیه‌ای به سرعت واکنش نشان می‌دهد. بالابودن میزان نقدینگی در این بازار و قابلیت نقد شوندگی سریع در آن در هر زمان آبستن فرصت‌های نوسان‌گیری است.

از این رو برخی خبرها و شایعات نیز برای ایجاد این فرصت‌های تعمدی در بازار نیز گسترش می‌یابد. در چنین مواقعی امکان تعدیل قیمت‌ها به قطعیت خبر و شایعه بستگی تمام و کمال دارد.

از روز 21 اردیبهشت تا دیروز قیمت سکه تقریبا با 130 هزار تومان کاهش، رکورد کم سابقه‌ای در تعدیل قیمت‌ها به خود دیده است.

قیمت آن از یك میلیون و 320 هزار تومان تا یك میلیون و 190 هزار تومان و حتی پایین تر هم افت یافت و تقریبا نزدیک به 10 درصد ارزان شد. نیم سکه نیز از 700 هزار تومان تا 645 هزار تومان افت کرد و نزدیک به 8 درصد کاهش داشت.

ربع سکه با تقریبا 6 درصد کاهش قیمت از 425 هزار تومان به زیر 400 هزار تومان رسید. در بازار طلا نیز قیمت هر گرم طلای 18 عیار از بالای 124 هزار تومان به مرز 110 هزار تومان رسید و بیش از 10 درصد کاهش ثبت کرد.

در این مدت بهای هر اونس طلا در بازارهای جهانی تقریبا 6/6درصد کاهش ثبت کرده است. در بازار ارز در این مدت دلار آمریکا از 3520 تومان با 50 تومان افت قیمت تنها 4/1درصد کاهش ثبت کرده است.

در این مدت بهای طلا در بازارهای جهانی بیش از 95 دلار افت کرده است. افزایش ارزش دلار در مقابل سایر ارزها و فروش طلا توسط برخی سرمایه‌داران بزرگ در بازارهای جهانی دلیل این کاهش عنوان شده است. این اتفاق البته بر کاهش قیمت‌های 10 روز مذکور تاثیر داشته، اما مسائل روانی بازار داخلی الزامات خاص خود را دارد.

مردم «فروشنده» شدند

همچنین رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر ضمن تشریح دلایل عمده کاهش قیمت طلا و سکه طی روزهای اخیر، گفت: به دلیل نگرانی از پایین‌تر آمدن قیمت‌ها، مردم به بازار آمده و قصد فروش طلاهای خود را دارند.

محمد کشتی آرای در گفت‌‌وگو با خبرگزاری تسنیم در خصوص دلایل کاهش قیمت طلا و سکه طی روزهای اخیر، اظهار کرد: کاهش ارزش جهانی طلا، افزایش عرضه طلا به بازار و همچنین رکود بازار خرید (نبود تقاضا برای خرید) از دلایل عمده این نوسان قیمتی است.

وی با تاکید براینکه تقاضا برای خرید طلا و سکه در بازار به شدت کاهش یافته است، گفت: رکود در بازار حاکم است و اکثر مردم به دلیل نگرانی از ارزان شدن طلا در روزهای آینده، قصد فروش طلاهای خود را دارند.

رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر ضمن اشاره به اینکه مردم فروشنده طلا شده‌اند به جای خریدار، افزود: مشخص نیست وضعیت قیمت در روزهای بعد چطور باشد؛ چراکه پیش‌بینی این وضعیت برای کسی ممکن نیست.

میانگین قیمت جهانی طلا به 1350 دلار می‌رسد

موسسه مالی بارکلیز لندن پیش‌بینی کرد، میانگین قیمت اونس جهانی طلا در سه ماه دوم امسال به کمتر از 1350 دلار خواهد رسید.به گزارش سایت طلا به نقل از مارکت واچ؛ پیش‌بینی موسسه مالی بارکلیز در خصوص کاهش قیمت جهانی طلا در سه ماه دوم امسال در حالی است که قیمت طلا در هفته گذشته بار دیگر سقوط آزاد شدیدی را تجربه کرد و با افت 5 درصدی روبه‌رو شد.

بر اساس این گزارش، «ریک دریول» کارشناس ارشد موسسه مالی کردیت سوئیس نیز پیش‌بینی کرد: قیمت طلا تا یک سال آینده به کمتر از 1100 دلار و تا 5 سال آینده به کمتر از 1000 دلار در هر اونس خواهد رسید.

وی در این باره تاکید کرد: قیمت طلا با سقوط واقعی روبه‌رو شده است. کاهش فشارهای تورمی در اقتصاد جهانی تاثیر زیادی بر افت قیمت طلا در هفته‌های اخیر و از ابتدای سال 2013 داشته است.

قیمت جهانی طلا پس از رشد متوالی در 12 سال گذشته از ابتدای امسال تاکنون با افت روبه‌رو شده است. شورای جهانی طلا نیز در تازه‌ترین گزارش خود از افت 13 درصدی تقاضای طلا در بازارهای جهانی در سه ماه نخست امسال خبر داده است./دنیای اقتصاد

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

قیمت سکه و طلا در بازار ایران

 

 

 


ویدیو مرتبط :
افت قیمت سنگ آهن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افت قیمت ها در بازار ارز و سكه ادامه می یابد؟



 

 

بازار ارز و سكه , دلار , بازار سکه

 

با گذشت تقریبا یک هفته از اعلام ارز تک نرخی ۱۲۲۶ تومانی در کشور، دلار در بازار آزاد در محدوده ۱۸۰۰ تومان با اندکی نوسان به فروش می رسد.

به گفته برخی در سال گذشته ۹۰ میلیارد دلار ثبت سفارش شده اما ۶۵ میلیارد دلار کالا وارد شده كه برخی از ارزهای تخصیص داده شده سر از بازار ارز آزاد درآورده و از این رو باید دقت بیشتری در تخصیص ارز به متقاضیان صورت گیرد.

با این حال مشخص نبودن سرنوشت دلار ۱۲۲۶ تومانی و بلاتكلیفی آیین نامه های اجرایی و مكانیسم تخصیص صحیح این ارز همچنان قیمت ها را دچار بی ثباتی كرده است تا جایی كه فعالان بازار ارز هر یك قیمت خاصی را برای انجام فعالیت های خود منظور می كنند.

در همین حال برخی اخبار از سطح بازار نشان از نرخ های گران دلار به مقصد اروپا توسط برخی از صرافی ها دارد. در همین حال در بازار قیمت دلار اندکی از سطح ۱۸۰۰ تومان پایین تر قرار گرفته و ظاهرا شامه بازار برای افت قیمت ها در این روزها قوی تر می شود.

همچنین تازه ترین خبرها حكایت از آن دارد كه در سطح بازار دستگیری برخی دلالان خرده پا که تظاهر به فروش دلار می کنند توسط نیروی انتظامی صورت گرفته و مسوولان قضایی نیز احکام شدیدتری همچون اعدام را نیز برای اخلالگران بازار ارز و سکه گوشزد می کنند.

روز گذشته نیز قیمت ارز در بازار بازهم در نوسان بود که البته این نوسان بیشترمیل به کاهش داشت. در بازار البته یورو و لیر ترکیه با ۵۰ تومان و ۲۰ تومان افزایش به ترتیب ۲۴۰۰ تومان و ۱۰۷۰ تومان فروخته شدند.اما سایر ارزها از جمله دلار کانادا و صد ین ژاپن با افت۵۰ تومانی و ۱۰۰ تومانی مواجه شدند.

در روزهای اخیر افزایش نرخ سود بانکی نیز بر کاهش تقاضا برای دلار و سکه تاثیر داشته است.

در این میان از آنجایی که هنوز اختلافاتی بر سر رقابتی کردن نرخ سود سپرده یا تعیین سقف ۲۰ درصدی برای آن در بین مسوولان وزارت اقتصاد، شورای پول و اعتبار، شورای هماهنگی مدیران عامل بانک های دولتی و کانون بانک های خصوصی در جریان است و تکلیف نهایی در این زمینه به عنوان یکی از عوامل مهم تاثیر بر افت قیمت ارزو سکه مشخص نشده، امکان تاثیرافزایشی بر قیمت ها در بازار را نباید از نظر دور داشت. همچنین شرایط موجود در بازار برای فعالیت قانونی صرافان به عنوان ناقلان فعال ارز از کشور به شدت دشوار شده که موجبات توقف فعالیت حرفه ای آنها را فراهم آورده است.

بازار سکه

بازار سکه هم روز گذشته شاهد کاهش بیشتر قیمت ها بود. سکه دیروز با ۱۵ هزارتومان کاهش قیمت تا ۷۸۵ هزار تومان افت کرد. قیمت سکه طرح قدیم نیز با ۲۵ هزارتومان کاهش به ۷۹۵ هزارتومان رسید. نیم سکه ۳۹۵ هزار تومان و ربع سکه ۲۰۰ هزارتومان فروخته شدند که البته قیمت های اعلام شده میانگینی از مجموعه قیمت های موجود در بازار بوده و امکان تفاوت با نرخ سایر مراجع خبری نیز وجود دارد. همچنین کاهش قیمت طلا در بازار به صورت افت ۳۵۰۰ تومان مثقال طلای ۱۷ عیار بدون اجرت ساخت نمایان شد . نرخ گرم طلای ۱۸ عیار از این رو با ۸۰۰ تومان افت تا

۷۵ هزار و ۲۵۷ تومان کاهش یافت . قیمت جهانی طلا نیز دیروز نوسان اندکی داشت به طوری که تا غروب تنها ۵ دلار افزایش داشت و به سطح ۱۷۴۵ دلار رسید..../دنیای اقتصاد