اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اینجا گه‌گاهی نمی‌لرزد!



اخبار,اخباراجتماعی,زلزله


 اخبارا جتماعی - اینجا گه‌گاهی نمی‌لرزد!

در حالیکه بیش از 24 ساعت از زمین لرزه 6.1 ریشتری در مورموری می گذرد، هنوز چادر و آب خنک میان مردم توزیع نشده و این دو به مطالبه اصلی مردم زلزله زده تبدیل شده است.

اکنون ۲۴ ساعت از وقوع زمین لرزه 6.1 ریشتری در مورموری می گذرد زمین لرزه ای که چند پیش لرزه بالای 5 ریشتر داشت.

از روز گذشته تا کنون نیز هر چند دقیقه زمین گاهی نمی لرزد و مردمی که از وحشت دو شب را در بیرون خانه سپری کرده اند، چشم بر هم می گذارند.

پس لرزه ها انقدر شدید بود که پیرزنی در فضای باز هم از وحشت تا آستانه ایست قلبی پیش رفت و کودکان بی وقفه فریاد میزدند و این سو و انسو می دویدند.

پیرمردی که خانه خراب شده بود با التماس از مسوولان درخواست چادر و اب خنک به همراه یخ داشت.

پدر جوانی هم از نیاز کودکش به اب خنک گفت و در خواست داشت تا میان انها چادر توزیع شود تا فرزندش از تیغ آفتاب در امان بماند.

البته متقاضیان چادر را تنها خانه خراب شده ها تشکیل نمی دهند و هستند در این میان سو استفاده کنندگانی که مانع توزیع چادر میان افراد مستحق شده اند.

تا نیمه شب گذشته هنوز مسوولان به تعدادی از روستاها سرکشی نکرده بودند و گروه بچه های خبرنگار به همراه تعدادی امدادگر اولین افرادی بودند که پای صحبتهای افرادی نشستند که از ترس پس لرزه ها روز و شب را در فضای باز میگذرانند و حتی نمی توانند از داخل منزل خود مواد غذایی بر دارند.

اما محمد سلیمانی مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان ایلام به خبرنگار فارس می گوید: از دیشب تا صبح امروز 900 چادر مسافرتی در 12 روستا خانوار و 21 هزار و 200 قوطی انواع کنسورجات و 7100 بطری اب معدنی میان روستاییان توزیع شده است.

سلیمانی در مورد توزیع اب خنک می گوید: وظیفه هلال احمر امداد و نجات و تغذیه اضطراری است و در مورد سایر موارد دستگاههای دیگر باید پاسخگو باشد.

آنچنان که به نظر می رسد این زمین لرزه تلفات جانی در پی نداشته است چرا که از شب قبل از وقوع زمین لرزه مردم به علت قطعی برق و گرمای هوا شب را بیرون از خانه سپری کرده بودند.

مورموری و اطرافش همچنان میلرزد و ما نیز به مانند مردم اینجا نتوانستیم لحظه ای چشم بر هم بگذاریم تا استراحتی داشته باشیم.

اینجا تنها گه‌گاهی نمیلرزد و میتوان نیازهای اولیه را برطرف کرد.

 اخباراجتماعی -  فارس


ویدیو مرتبط :
گه اینجا بودی چیکار میکردی؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چرا گاهی از عبادت لذت نمی بریم؟



 

 

چرا گاهی از عبادت لذت نمی بریم؟

 

اگر بخواهیم از عبادت لذت ببریم، باید از مال حرام به شدّت بپرهیزیم.پ رستش، نوعی رابطه است که بین انسان و معبود او تحقق پیدا می کند. انسان، این نوعِ خاص از رابطه را که ستایشگرانه و سپاسگزارانه است، تنها با خدای خود برقرار می کند. چنین رابطه‌ای بین انسان و غیر خدا، نه شدنی است و نه جایز؛ چرا که صورت کامل این ارتباط عبادی، آگاهانه و دارای ملاک و معیار بودن آن است.



شناخت خدای یگانه، به عنوان کاملترین ذات، با کاملترین صفات و منزّه از هر گونه عیب و نقص و نیز شناخت رابطه او با جهان، واکنشی را در انسان ایجاد می‌کند که از آن به پرستش و عبادت تعبیر می‌شود و با توجه به این ویژگی است که هیچ مخلوقی در مقام پرستش، نمی تواند معبود انسان واقع شود. از این رو، قرآن کریم تأکید می کند و اصرار می ورزد که پرستش، مخصوص خداست و باید برای خدا باشد و هیچ گناهی هم مانند شرک به خدا نیست.



حسّ پرستش و نیاز به عبادت یکی از اصیل ترین تجلّیات روح و مهم ترین ابعاد وجود آدمی است. مطالعه آثار به جا مانده از زندگی انسان در طول تاریخ، نشان می دهد که هر جا انسان بوده، پرستش هم وجود داشته است؛ گرچه شکل و نوع و روش عبادت و پرستش و معبودها، تغییر یافته است.



بر این اساس، می توان گفت پرستش و عبادت، در وجود انسان ریشه دارد و پیامبران الهی هم اصل پرستش را نیاورده‌اند؛ بلکه نوع پرستش را به انسان آموختند و آنها را از پرستش و عبادت غیرخدا باز داشتند. بر این اساس، پیام قرآن این است که ای انسان، ربّ خود و پروردگارت را بپرست که او تو و جهانیان را آفریده است و زمام امورشان را به دست دارد.



اما با تمام این گزاره‌ها سوال اینجاست که با توجه به اینکه انسان به صورت فطری عبادت را دوست دارد، چرا ما از عبادت خود لذت نمی‌بریم؟



کسی که جز حلال نمی‌خورد و جز به حلال نمی‌اندیشد، حتما از عبادت لذت می‌برد.



حضرت آیت الله جوادی آملی در پاسخ این سوال می‌فرمایند:

گرایش به خدا فطری است؛ ولی شهوت و غضب هم، به عنوان ابزار کار در نهاد ما وجود دارد. انسان عاقل این دو را تعدیل می‌کند؛ نه تعطیل؛ ولی انسان جاهل شهوت و غضب را امیر فطرت خویش می‌سازد و به این ترتیب، فطرت در میان غرایز دفن می‌شود و از فطرت مدفون نیز کاری ساخته نیست: "وَ قَد خَابَ مَن دَسَّیهَا1. هر که نفس خویش را با گناه پرورید، ناکام ماند".



اگر کسی نفس ملهمه را که به توحید گرایش دارد، دفن کند، دیگر اثر آن را نمی‌بیند و از عبادت خود لذت نمی‌برد.


اگر بخواهیم از عبادت لذت ببریم، باید از مال حرام به شدّت بپرهیزیم. کسی که جز حلال نمی‌خورد و جز به حلال نمی‌اندیشد، حتما از عبادت لذت می‌برد.



همان‌طور که انسان گرفتار سرماخوردگی و گرفتگی بینی، از بوی خوش لذت نمی‌برد، و چشم ضعیف و کم نور، لذت مشاهده مناظره زیبا را در نمی‌یابد، انسان گنه‌کار نیز از عبادت لذت نمی‌برد. تنها فطرت شفاف و شکوفا، از عبادت لذت می‌برد.