اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ایران 60 هزار تن روغن سویا از آرژانتین خرید



ایران 60 هزار تن روغن سویا از آرژانتین خرید

خبرگزاری فارس: رویترز اعلام کرد ایران در آستانه ماه رمضان ۵۰ هزار تن شکر از برزیل و 60 هزار تن روغن سویا از آرژانتین خریداری کرده و در نظر دارد ۵۰ هزار تن شکر دیگر از برزیل خریداری کند.

 رویترز طی گزارشی اعلام کرد با توجه به تلاش های ایران برای ذخیره کالاهای اساسی مورد نیاز مردم انتظار می رود دولت ایران، نقش فعال تری را در واردات شکر در ماه های آینده ایفا نماید.

بر اساس این گزارش محموله های مواد غذایی، از شمول تحریم های غرب علیه ایران معاف هستند، اما غرب امیدوار است با محدودیت های مالی اعمال شده در روند تجارت ایران ایجاد اخلال کند.

به  گفته منابع تجاری، شرکت بازرگانی دولتی ایران، که وظیفه ذخیره و توزیع کالاهای اساسی مورد نیاز مردم از جمله شکر، گندم و نان را بر عهده دارد، اخیرا  فعالیت های خود را افزایش داده است.

توربجورن سولتودیت، از تحلیلگران مسائل اقتصادی و تجاری اظهار داشت: «مقامات ایرانی احتمالا از خریداران دولتی برای تامین کالاهای اساسی غذایی مردم استفاده می کنند تا با هر گونه کمبود ناشی از ناتوانی شرکت های خصوصی کوچک در دور زدن تحریم ها، مقابله کنند.»

وی افزود: «این موضوع احتمالا در بازه زمانی پیش از ماه رمضان انجام می گیرد.»

در ماه رمضان، که از 20 جولای آغاز و تا 18 آگوست ادامه می یابد، معمولا میزان مصرف شکر افزایش می یابد.

به گفته منابع آگاه، شرکت بازرگانی دولتی ایران ابتدای ماه جاری میلادی حداقل 50 هزار تن شکر خام برزیلی خریداری کرده و قصد دارد این هفته 50 هزار تن شکر خام دیگر برای تحویل در ماه جولای خریداری کند.

یک منبع مطلع در بازار شکر در این زمینه گفت: «شرکت بازرگانی دولتی ایران، احتمالا مدت بیشتری در بازار حضور خواهد داشت. همه چیز به چگونگی انجام واردات و پرداخت ها بستگی دارد.» وی افزود: «آنها اولویت اول معاملات دولت با دولت هستند، بنابراین، این موضوع به کشورهایی که مایل و قادر به همکاری با ایران باشند، کمک خواهد کرد.»

به گفته منابع مذکور، شرکت بازرگانی دولتی ایران همچنین در هفته های اخیر، اقدام به خرید 60 هزار تن روغن سویای آرژانتینی کرده است./فارس


ویدیو مرتبط :
خرید 5 هزار تن گوشت مرغ

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چین قرار داد خرید نفت از ایران را تمدید كرد : 460 هزار بشكه در روز



 

 

 

چین قرار داد خرید نفت از ایران را تمدید كرد : 460 هزار بشكه در روز

 

شركت های نفتی دولتی چین قرار داد یك ساله خرید نفت خام از ایران را برای سال 2011 تمدید كرده اند.

دو منبع آگاه در گفتگو با رویترز ضمن اعلام این موضوع گفتند كه پكن در سال 2011 همچنان به عنوان بزرگ ترین خریدار نفت خام ایران روزانه 460 هزار بشكه نفت خام از ایران وارد خواهد كرد.

گفتنی است كه خبر تمدید قرار داد خرید نفت چین از ایران در حالی منتشر شد كه هوجین تائو رییس جمهوری این كشور در دیدار رسمی 4 روزه از آمریكا در این كشور به سر می برد.

دولت چین در سال های گذشته علی رغم فشارهای ایالات متحده روابط نزدیك تجاری خود با ایران را حفظ كرده و در شورای امنیت ملل متحد به همراهی روسیه زهر قطعنامه های تحریمی علیه ایران را گرفته است ، با این حال پكن به تمامی قطعنامه های تحریمی شورای امنیت علیه ایران رای مثبت داده است.

این دو منبع مطلع به خبرگزاری رویترز گفتند كه نوع و میزان نفتی که چین در سال 2011 از ایران وارد خواهد کرد، نسبت به سال 2010، هیچ تغییری نخواهد کرد.

چین در سال 2010  سالانه 460 هزار بشكه از ایران نفت وارد كرده است و پیش بینی می شود در سال 2011 نیز به همین میزان نفت از ایران وارد كند. ایران پس از عربستان و آنگولا سومین تامین كننده نفت خام چین به شمار می رود.

منابع آگاه به خبرگزاری رویترز گفتند كه بر اساس قرارداد منعقد شده بین شركت نفتی دولتی "ژوهای ژنرونگ " (به عنوان بزرگ ترین كمپانی  خریدار نفت ایران در چین ) و شركت ملی نفت ایران ، این شركت چینی متعهد شده  در سال 2011روزانه 240 هزار بشكه نفت خام از ایران خریداری كند. از سوی دیگر شركت چینی " ساینوپك " كه بزرگترین شركت پالایشگاهی نفت خام در آسیا به شمار می رود، طبق قرار دادی مشابه متعهد شده تا روزانه  220 هزار بشكه نفت خام از ایران وارد كند و با این دو قرار داد  حجم كلی خرید نفت چین از ایران به رقم 460 هزار بشكه در روز خواهد رسید.

واردات نفت خام چین از ایران در سال 2010 در مجموع 10 درصد كاهش داشته است ، اما چین همچنان بزرگ ترین خریدار نفت خام ایران در جهان به شمار می رود.

پس از چین هند با واردات روزانه 400 هزار بشكه نفت از ایران دومین خریدار بزرگ نفت خام ایران به مشار می رود و جایگاه سوم از آن ژاپن می باشد.

چین پس از ایالات متحده آمریكا دومین مصرف كننده بزرگ نفت خام در جهان به شمار می رود...../تحلیل:عصرایران