اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ایران و کشورهای عربی پس از رفع تحریم ها



اخبار,اخباراقتصادی,بازار جهانی نفت

اگر کشورهایی چون ایران، ونزوئلا ، الجزایر و لیبی که اصرار به افزایش صادرات نفت دارند با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بر سر سهمیه وارد جدال شوند آن وقت ممکن است سازمان اوپک به پایان راه خود برسد.

 کارشناسان نفتی و اقتصادی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به بازگشت سریع ایران به بازار جهانی نفت پس از رفع تحریم ها امیدواری زیادی ندارند و در عین حال نگران فروپاشی ساختار سازمان اوپک به دلیل رقابت شدید کشورهای عضو بر سر سهمیه و بازارهای صادراتی پس از بازگشت برخی کشورها به سهمیه بندی سابق از جمله ایران هستند.

به گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری فرانسه " جاسم سعدون" رییس مجمع مشاوران اقتصادی " الشعل" کویت درباره بازگشت دوباره ایران به بازار جهانی نفت پس از رفع احتمالی تحریم های این کشور می گوید:" پس از رفع تحریم ها همه تولیدات اضافی ایران راهی بازار خواهد شد اما این تولید مازاد، وضعیت بازار را تشدید نخواهد کرد چون به گمان ما ظرفیت اضافی ایران به طور تدریجی وارد بازار خواهد شد."

این کارشناس اقتصادی کویتی می افزاید:" به نظر من سال ها طول خواهد کشید تا ایران به هدف افزایش 1 میلیون بشکه ای صادرات نفت خود و رساندن صادرات نفت خود به سطح قبل از تحریم باز گردد."

این اظهارات در حالی است که مسئولان شرکت نفت ایران از جمله بیژن زنگنه وزیر نفت ایران تاکید کرده است پس از رفع تحریم ها ایران خواهد توانست ظرف مدت کوتاه چند ماهه سطح تولید خود را به سطح پیش از تحریم (بیش از4 میلیون بشکه در روز) برساند.

ایران پس از تحریم های نفتی و بانکی آمریکا و اتحادیه اروپا 1 میلیون بشکه در صادرات نفت خود کاهش داشته است و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از جمله عربستان، کویت و امارات متحده عربی در 3 سال گذشته جای ایران را با افزایش تولید نفت در بازار گرفته اند.

شرکت سرمایه گذاری "جودا" یکی از شرکت های بزرگ بورسی عربستان اخیرا در گزارشی پیش بینی کرده است ایران در صورت رفع تحریم ها  احتمالا تنها قادر به افزایش 150 هزار بشکه ای صادرات نفت خود در سه ماهه چهارم سال جاری میلادی خواهد بود.

این شرکت سعودی در گزارش خود تاکید کرده است:" ما فکر نمی کنیم رفع تحریم های ایران در آینده ای نزدیک منجر به سرازیر شدن سریع ظرفیت تولید نفت ایران به بازار شود."

خبرگزاری فرانسه می نویسد از نظر غالب تحلیلگران بازار نفت افزایش ظرفیت تولید و صادارت نفت ایران به بازارهای جهانی به کاهش سطح تولید کشورهای عربی صادر کننده نفت نخواهد انجامید.


این کشورها از جمله عربستان تلاش خواهند کرد سهمیه فعلی خود در اوپک را حفظ کنند و این مساله بالقوه می تواند داخل این کارتل بزرگ صادرات نفتی تنش ایجاد کند.

کشورهای فقیرتر عضو اوپک هم اکنون نیز با کشورهایی چون عربستان و کویت و امارات بر سر سهمیه تنش دارند. کشورهای آنگولا، ونزوئلا، لیبی و الجزایر که سهمیه تولید ناچیزی دارند یا به دلیل تنش ها و جنگ های داخلی قادر به تولید و صادرات نفت زیاد نیستند و در عین حال نگران کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی هستند.

این کشورها ظرفیت تولیدو  صادرات ثابتی دارند و با کمترین نوسان در قیمت نفت آسیب پذیر تر از کشورهایی مثل عربستان هستند که 10 میلیون بشکه  تولید نفت دارد و برای رقابت با نقت "شیل" آمریکا حاضر نشد حتی یک بشکه از نفت صادراتی خود بکاهد.

 جاسم سعدون در این باره می گوید:" مشکل اصلی در اوپک زمانی تشدید خواهد شد که کشورهای عضو بدون کاهش تولید و صادرات به جنگ بر سر سهمیه شان در بازار نفت با وجود روند نزولی قیمت نفت ادامه دهند. اگر کشورهایی چون ایران، ونزوئلا ، الجزایر و لیبی که اصرار به افزایش صادرات نفت دارند با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بر سر سهمیه  وارد جدال شوند آن وقت ممکن است سازمان  اوپک به پایان راه خود برسد."

با وجود پیش بینی ها درباره جدال نفتی احتمالی ایران با کشورهای عربی نفت خیز پس از رفع تحریم ها، اما از جنبه روابط اقتصادی رفع تحریم ها می تواند باعث گسترش هر چه بیشتر روابط اقتصادی ایران در دیگر حوزه ها با برخی کشورهای عربی خلیج فارس شود.

امارات عربی متحده مهم ترین شریک تجاری ایران در بین این کشورها است . وزیر اقتصاد امارات متحده عربی در ماه ژوئن اعلام کرد حجم روابط تجاری ایران و امارات در سال 2014 به بیش از 17 میلیارد دلار افزایش یافت. این در حالی است که حجم روابط تجاری دو کشور در سال 2011 و قبل از تحریم ها 23 میلیارد دلار بود. ایران چهارمین شریک تجاری امارات متحده عربی محسوب می شود.

حسین حقیقی نایب رییس "شورای تجاری ایرانیان" در دوبی به خبرگزاری فرانسه می گوید در نخستین سال پس از رفع تحریم ها پیش بینی می شود شاهد افزایش بین 15 تا 20 درصدی  حجم روابط تجاری ایران و امارات باشیم.

پیش بینی می شود روابط تجاری و اقتصادی ایران و عمان نیز پس از رفع تحریم ها ارتقا یابد چون دو کشور هم اکنون نیز دارای روابط حسنه ای هستند.

جاسم سعدون اما می گوید: به جز امارات پیش بینی نمی کنم روابط اقتصادی ایران و دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس تکانی بخورد. او می گوید:" روابط اقتصادی ایران با امارات بیشتر خواهد شد اما در مورد کشورهایی چون عربستان یا کویت پیش بینی نمی کنم بدون بهبود روابط سیاسی شاهد این تغییر باشیم.
 
 اخبار  اقتصادی  -  عصر  ایران 


ویدیو مرتبط :
افشای توطئه کشورهای عربی و انگلیس بر ضد ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شرمن: ایران گام‌های مستحکمی برندارد، هیچ کاهش چشمگیر تحریم‌ها پیشنهاد نمی‌دهیم//رابطه با کشورهای عربی در اولویت بالا قرار دارد



تحریم های ایران , مذاکرات آمریکا با ایران

شرمن: ایران گام‌های مستحکمی برندارد، هیچ کاهش چشمگیر تحریم‌ها پیشنهاد نمی‌دهیم//رابطه با کشورهای عربی در اولویت بالا قرار دارد

رئیس تیم مذاکره‌کننده آمریکا در گروه ۱+۵ در مصاحبه با شبکه العربیه تصریح کرد تا زمانیکه ایران هیچ‌گونه گام‌های مستحکمی در زمینه برنامه هسته‌ای خود برندارد، هیچ‌گونه کاهش تحریم‌های چشمگیر به ایران پیشنهاد نخواهد شد.

«وندی شرمن» معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاسی و رئیس تیم مذاکره‌کننده آمریکا در 1+5 در مصاحبه با شبکه العربیه تصریح کرد تا زمانیکه ایران هیچ‌گونه گام‌های مستحکم در زمینه برنامه هسته‌ای خود برندارد، هیچ‌گونه کاهش تحریم‌های چشمگیر به ایران پیشنهاد نخواهد شد.

وندی شرمن در این مصاحبه که روز چهارشنبه پخش شد تصریح کرد که هیچ‌گونه کاهش تحریم‌های چشمگیر از جانب گروه ۱+۵ (آمریکا،انگلیس،فرانسه،روسیه،چین بعلاوه آلمان) به ایران تازمانیکه این کشور گام‌های محکمی برندارد و به نگرانی‌های جامعه بین‌الملل در خصوص برنامه هسته‌ای اش پاسخ ندهد، پیشنهاد نخواهد شد.

وی ادامه داد: ایران به دنبال کاهش تحریم‌ها است زیرا اقتصاد این کشور عمیقاً دچار آسیب شده است و می‌خواهد که آسایش را برای مردم کشور خود فراهم آورد.

معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی تصریح کرد: ما هنوز به هیچ توافقی دست پیدا نکردیم. ما هنوز تحریم‌هایی را لغو نکردیم و در واقع در گام اول واکنش‌ محدودی در زمینه کاهش تحریم‌ها وجود خواهد داشت. ساختار و معماری تحریم‌های ما برای رسیدن به یک توافق جامع‌تر همچنان باقی خواهد ماند.

شرمن تأکید کرد که ایران موظف است در حین مذاکرات، سرعت برنامه هسته‌ای خود را کاهش دهد و گفت که بعد از حصول توافق با ایران، باید رسیدگی و نظارت خوبی (بر برنامه هسته‌ای ایران و نظارت بر توافقنامه) وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: آنچه که ما می‌خواهیم، حصول اطمینان از این است که برنامه هسته‌ای ایران بیش از این پیشرفت نمی‌کند، نه اینکه آنها همه چیز را متوقف کنند بلکه بیش از جایگاهی که هم‌اکنون در آن قرار دارد، پیشروی نکند و اینکه در حین اینکه ما در خصوص توافقنامه جامع مذاکره می‌کنیم، تا حدودی عقب‌نشینی کنند.

وندی شرمن با اشاره به نگرانی برخی کشورهای عربی همچون عربستان از صمیمی شدن رابطه ایران و آمریکا گفت که تعامل با ایران به رابطه آمریکا با کشورهای عرب خلیج (فارس) تأثیری نمی‌گذارد و واشنگتن رابطه با این کشورها را در اولویت بالایی قرار می‌دهد.

مصاحبه وندی شرمن در حالی منتشر شده است که «جان کری» وزیر خارجه آمریکا از خاورمیانه دیدار می‌کند تا درباره سوریه، ایران، فرانید سازش اسرائیل و فلسطین به بحث و مذاکره بنشیند.

/فارس