اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ایران و فرانسه ۲۰ سند همکاری امضا کردند



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

با حضور روحانی و اولاند؛
ایران و فرانسه ۲۰ سند همکاری امضا کردند

جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فرانسه ۲۰ سند همکاری در زمینه های انرژی، صنعت، گردشگری، بهداشت و درمان، آموزش عالی، ارتباطات، کشاورزی، کشتیرانی، محیط زیست و حمل و نقل هوایی امضا کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری ، این اسناد که عملا افق و نقشه راه همکاری های همه جانبه و مشترک دو کشور را ترسیم می کند ، عصر پنجشنبه به وقت محلی در کاخ الیزه، با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی و فرانسوا اولاند روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فرانسه امضا شد.

سند «نقشه راه تقویت روابط دوجانبه ایران و فرانسه»  به عنوان نخستین سند به امضای وزیران خارجه ایران و فرانسه رسید، یادداشت تفاهم همکاری‌های مالی میان دو کشور را وزیران اقتصاد و یادداشت تفاهم در حوزه  صنعتی و اقتصادی را وزیران صنعت ایران و فرانسه امضا کردند.

یادداشت تفاهم همکاری در زمینه ارتباطات را وزیران ارتباطات دو کشور و یادداشت تفاهم همکاری در زمینه محیط زیست و آب و هوا نیز توسط رییس سازمان محیط زیست ایران و وزیر خارجه فرانسه امضا شد.

یادداشت تفاهم همکاری در زمینه گردشگری به امضای وزیر خارجه فرانسه و رییس سازمان گردشگری رسید و سند همکاری در زمینه بهداشت و دارو را نیز وزیران بهداشت دو کشور امضا کردند.

یادداشت تفاهم همکاری در زمینه تحقیقات کشاورزی را وزیر جهاد کشاورزی ایران و وزیر کشاورزی، مواد غذایی و جنگلداری فرانسه امضا کردند.

 سند همکاری در زمینه آموزش عالی و تحقیقات نیز به امضای وزارتخانه های علوم و تحقیقات دو کشور رسید.

یادداشت تفاهم همکاری‌ در بخش حمل و نقل توسط وزیر راه و شهرسازی ایران و وزیر محیط زیست و توسعه پایدار فرانسه امضا شد.

یادداشت تفاهم همکاری و پژوهش بین سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری ایران و موزه لوور امضا شد.

 توافق در زمینه حمل و نقل هوایی به امضای رییس سازمان هواپیمایی کشور و مدیرعامل ایرباس رسید.

توافق برای خرید ۱۱۸ هواپیمای مسافربری تجاری را رییس هیات مدیره و مدیرعامل ایران ایر و مدیرعامل ایرباس امضا کردند.

توافق برای توسعه فرودگاه‌ امام خمینی(ره) با شرکت ADP بین رییس سازمان هواپیمایی کشور و مدیرعامل شرکت فرودگاهی امام خمینی (ره) با رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت ADP  امضا شد.

توافق بین شرکت ونسی و وزارت راه و شهرسازی برای طراحی و ساخت ترمینال‌های جدید فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد و فرودگاه شهید بهشتی اصفهان به امضای مدیرعامل شرکت ونسی و رییس فرودگاه های ایران و رییس سازمان هواپیمایی کشور رسید.

توافق دریایی برای همکاری در زمینه‌ راه و پایانه‌های خطوط کشتیرانی را مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و رییس CMA و CGM امضا کردند.

یادداشت تفاهم همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با شرکت سانوفی به امضای معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مدیر عامل شرکت سانوفی رسید.

توافق بین کمپانی ملی نفت ایران و کمپانی توتال توسط مدیرکل شرکت ملی نفت ایران و رییس استحصال توتال امضا شد.

 یادداشت تفاهم در زمینه آب تهران توسط معاونت برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو و مدیر کل سوئز امضا شد.

توافق کشاورزی بین کایکو  و گلدن گروپ در زمینه پروژه گلخانه‌ای برای تولید ۹ هزار تن گوجه‌ فرنگی در سال با استفاده از فناوری بالا و صرفه‌جویی در آب و انرژی به امضای مدیر تولید گروه کایکو و مدیر گلدون گروپ رسید.

 

اخبار سیاست خارجی - مهر

 


ویدیو مرتبط :
امضای سند همکاری همکاری های اقتصادی بین ایران و لهستان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سند همکاری ایران و چین امضا شد



اخبار ,اخبار اقتصادی ,روابط  ایران و چین

 

اخبار اقتصادی - سند همکاری ایران و چین امضا شد

سند جامع همکاری های مشترک ایران و چین توسط علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ایران و گئو هوچنگ وزیر بازرگانی چین به امضا رسید.

به گزارش ایرنا، علی طیب نیا شنبه شب در پانزدهمین اجلاس کمیسیون همکاری های اقتصادی ایران و چین که در وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد افزود: بر اساس توافقات انجام شده سند پایانی اجلاس نقشه راه همکاری اقتصادی دو جانبه در حوزه های مختلف نظیر صنعت، معدن، انرژی، اعتباری، مالی، بانکی، بهداشت، حمل و نقل، کشتیرانی، کشاورزی، مسکن و شهرسازی، تجارت، ارتباطات و فناوری، کار و رفاه اجتماعی، توسعه شهری و روستایی و همکاری های فنی و تکنولوژی تنظیم و اجرایی خواهد شد.

وی پیشنهاد کرد که یک کمیته دایمی برای هماهنگی و نظارت لازم در خصوص اجرای موافقت نامه ها تشکیل شود و با برگزاری جلسات ماهانه بر انجام کامل توافقات نظارت کامل داشته باشد و نتیجه را به روسای کمیسیون های دو کشور ارایه دهد.

طیب نیا اظهار داشت: دو ملت ایران و چین دارای روابط مستحکم و فرهنگ و تمدن دیرینه هستند و این اشتراکات دستاوردهای گوناگونی را در زمینه های سیاسی و اقتصادی برای دو کشور به وجود آورده است.

وی تاکید کرد که دولت ایران همواره علاقمند به توسعه مناسبات با کشورهای مهم و تاثیرگذر بوده و با توجه به همکاری های خوب گذشته، معتقدم زمنیه های فراوانی برای گسترش همکاری های دو جانبه بین دو کشور وجود دارد.

وزیر اقتصاد با بیان این که، با وجودی که تنها مدت کوتاهی از استقرار دولت یازدهم می گذرد، اما اجرای برنامه ها و سیاست گذاری اقتصادی شرایط با ثباتی را به اقتصاد کشور فراهم است گفت: بر اساس آمار اعلام شده از سوی مجامع بین المللی، اقتصاد ایران در سال جاری و سال آتی در شرایط مستحکم و مناسب قرار خواهد گرفت.

به گفته وی، با توجه به تنوع ظرفیت های اقتصادی و مزیت های فراوان اقتصادی بهره گیری از ظرفیت فنی و مالی خارجی نیز در سیاست های دولت مورد توجه قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: ایران در پروژه های زیربنایی و توسعه از قبیل راه آهن، کشتی سازی، تولید برق و نیروگاهها و همچنین فولاد و پتروشیمی دارای ظرفیت های فراوانی است و دولت یازدهم نیز برنامه ریزی و سیاست گذاری مناسبی برای هدایت سرمایه گذاری های خصوصی داخلی و خارجی برای این طرح ها دارد.

طیب نیا تاکید کرد: شرکت های پیمانکاری چینی که در گذشته حضور فعالی در ایران داشته اند نیز می توانند نقش مهمی را در قالب ترتیبات قراردادی در اجرای طرح ها ایفا کنند.

وی بازار بورس ایران را نیز یکی از با ثبات ترین بازارهای منطقه و جهان عنوان کرد و گفت: این بازار نقش خود را در فرایند خصوصی سازی ایفا کرده و با ارزشی حدود 160 میلیارد دلار تمهیدات لازم را برای جذب سرمایه گذاری خارجی دارد.

طیب نیا با اشاره به حجم بالای مبادلاتی تجاری غیر نفتی بین دو کشور افزود: حجم مبادلات ایران و چین در دو سال گذشته بیش از 25 میلیارد دلار بوده که میزان واردات نیز به حدود 14 میلیارد دلار می رسد.

وی با بیان این که، علاقه مند هستیم ضمن ارتقا روند رو به رشد همکاری دو کشور زمینه مراودات کوتاه مدت را برای شکلی گیری سرمایه گذاری دو کشور را فراهم کنیم افزود: با توجه به این که ایران دارای منابع انرژی است می تواند در مسیر توسعه به اقتصادهای نو ظهور کمک کند که البته چین طلای دار این گروه است.

به گفته وی، چین می تواند با توجه به تجربه در امر اجرای پروژه های مختلف در ایران، مشارکت فعالانه در طرح های بالادستی حوزه نفت و گاز نیز داشته باشد.

در این اجلاس علاوه بر امضای سند پایانی اجلاس کمیسیون مشترک دو کشور، یادداشت تفاهم همکاری در زمینه تجارت الکترونیک، حکمیت و داوری به منظور رفع و حل و فصل اختلافات فیمابین تجار دو کشور، همکاری پارک صنعتی ایران و چین، افزایش مناسبات و تبادلات اقتصادی و تجاری به امضای طرفین رسید.

گفتنی است، بر پایه آخرین آمارهای دریافتی حجم مبادلات بازرگانی غیر نفتی دو کشور در نه ماه سال 1392 به 5/11 میلیارد دلار ارتقاء یافته است که از این میان چین با صادرات 5/6 میلیاردی در طی نه ماه گذشته دومین شریک تجاری جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود و هدف گذاری کمیسیون مشترک دو کشور برای رسیدن به حجم 40 میلیارد دلاری در تجارت خارجی دو کشور خواهد بود.

حجم فعالیت های سرمایه گذاری مستقیم شرکت های چینی در ایران معادل 5/4 میلیارد دلار می باشد که بر پایه هدف گذاری های صورت گرفته قرار است این رقم به 10 میلیارد دلار افزایش یابد.

از جمله مهمترین حوزه های مورد علاقه دو کشور که در کمیسیون مشترک دو کشور مورد بررسی قرار خواهد گرفت شامل حوزه های متعددی نظیر همکاری های فنی و تکنولوژیک، حوزه های صنعتی و معدنی، پارک های صنعتی، حمل و نقل خواهد بود. 

اخبار اقتصادی - ایرنا