اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ایران و عمان قرارداد انتقال گاز امضا کردند



اخبار,اخبار اقتصادی , رابطه ایران و عمان

 

اخبار اقتصادی - ایران و عمان قرارداد انتقال گاز امضا کردند

وی با بیان اینکه "برای اولین بار است که ما در این قرارداد وارد بازار خرده‌فروشی می‌شویم"، اظهار کرد: برعکس قراردادهای دیگر، در این قرارداد با آقایان تفاهم نکردیم بلکه وارد بازار خرده فروشی می شویم.

در اولین روز سفر رئیس‌جمهور به عمان، تفاهم‌نامه‌ای جهت انتقال گاز از رودان هرمزگان به کشور عمان به امضای وزرای نفت دو کشور رسید.

به گزارش ایسنا، بیژن نامدار زنگنه بعد از امضای این تفاهم‌نامه با همتای عمانی در جمع خبرنگاران با اشاره به توافق تنظیم چنین سندی بین ایران و عمان که به گفته وی شهریورماه سال جاری و سفر سلطان قابوس به ایران بازمی‌گشت، گفت: مطابق این قرارداد مقرر شد سالانه 10 میلیارد متر مکعب گاز از طریق رویان در هرمزگان به منطقه سوها در عمان منتقل شود.

وی با بیان اینکه "برای اولین بار است که ما در این قرارداد وارد بازار خرده‌فروشی می‌شویم"، اظهار کرد: برعکس قراردادهای دیگر، در این قرارداد با آقایان تفاهم نکردیم بلکه وارد بازار خرده فروشی می شویم.

زنگنه با اشاره به اینکه "شرکت مشترک عمانی و ایرانی در طی اجرای این قرارداد ثبت می‌شود"، افزود: این شرکت با سهام مساوی ایران و عمان در اینجا کار بازاریابی و عملیات راهبردی و تأمین و نگهداری خط لوله را برعهده دارد و ما می‌توانیم گاز را در اینجا بفروشیم و گاز به ایران از اینجا از طریق عمان می‌توان به کشورهای همسایه صادر شود.

وزیر نفت کشورمان با بیان اینکه "تمام هزینه‌های احداث خط لوله از رودان به منطقه سوها از طریق طرف عمانی و از طریق فاینانس تأمین می‌شود"، گفت: ما در نظر داریم در زمانبندی کمتر سه سال، این توافقنامه عملیاتی شد.

وزیر نفت همچنین در تخمین هزینه‌هایی که صرف این انتقال می‌شود، این مبلغ را حدود یک میلیارد دلار پیش‌بینی کرد که شامل 200 کیلومتر و 150 کیلومتر خشکی می‌شود. 

اخبار اقتصادی - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
پژو به ایران برگشت(قرارداد ایران خودرو و پژو امضا میشه)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قرارداد جدید ایران و اندونزی برای فروش گاز مایع



 

 

قرارداد جدید ایران و اندونزی برای فروش گاز مایع

 

 

مدیر عامل شركت مایع سازی گاز طبیعی ایران از امضای قرارداد جدید میان ایران و اندونزی خبر داد و گفت: اخیرا مذاكراتی با یك شركت اندونزیایی برای فروش سالانه ۵ / ۱ میلیون تن گاز مایع انجام شده است.

به گزارش مهر، علی خیراندیش با اعلام این كه در حال حاضر اندونزی یكی از بزرگ ترین صادركنندگان LNG در بازار جهانی است، تصریح كرد:شركت پی.ال.ان اندونزی قراردادهایی با برخی از شركت های خارجی برای فروش LNG امضا كرده است.

این مقام مسوول با تاكید بر این كه پی.ال.ان اندونزی قصد دارد با امضای قرارداد گازی با ایران به تعهدات خود در قبال شركت های طرف قرارداد خود پایبند باشد، اظهار كرد: احتمال امضای قرارداد جدید فروش LNG با این شركت اندونزیایی وجود دارد.پیش بینی می شود در صورت نهایی شدن این قرارداد گازی، واردات LNG اندونزی از ایران از سال ۲۰۱۳ میلادی به مدت ۱۰ تا ۱۵ سال اجرایی شود.

این شركت قصد دارد روزانه ۲۰۰ میلیارد بی تی یو LNG از ایران به قیمت پایه نفت ۸۰ دلار در هر بشكه وارد كند. اندونزی سال گذشته پس از قطر دومین صادركننده بزرگ LNG جهان بوده است كه با رشد فزاینده تقاضای گاز روبه رو است.وی همچنین در خصوص ساخت كارخانه ایران LNG با مشاركت یك شركت چینی، بیان كرد: چین هنوز عملیات اجرایی ساخت فازهای سوم و چهارم كارخانه ایران LNG را آغاز نكرده است.خیراندیش با اعلام این كه یكی از شروط اصلی ساخت این كارخانه جدید گاز مایع تامین فاینانس است، تاكید كرد: بر این اساس یكی از دلایل تاخیر در آغاز عملیات اجرایی فازهای سوم و چهارم كارخانه ایران LNG تامین نشدن فاینانس خارجی است..... /  خبرگزارى مهر