اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ایران و روسیه آمریکا را به شک انداختند



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

تحلیل الحیات از محافظه کاری آمریکا در سوریه

ایران و روسیه آمریکا را به شک انداختند

دیپلماسی ایرانی: دیگر هیچ تحلیلگر یا سیاستمدار امریکایی باقی نمانده است که درباره افغانستان و شکست اتحاد جماهیر شوروی در آن و بازگشت نیروهای روسیه به مسکو چیزی نگفته یا ننوشته باشد. شکستی که در پی نتایج وحشتناک جنگ با مجاهدین افغان که بعدا طالبان را ایجاد کردند، به وجود آمد.

پس از آن جنگی میان طالبان و مجاهدین افغان در گرفت که باعث تشکیل حکومت طالبان شد و کابل میزبان القاعده و اسامه بن لادن، رهبر آن شد که پس از آن فاجعه 11 سپتامبر در قلب امریکا رقم خورد و مابقی داستان را هم که همه می دانند.

شاید بتوان چیزی را هم در این جا اضافه کرد و آن عقب نشینی نیروهای امریکایی از عراق پس از نزدیک به 9 سال اشغال آن بود. امروز به خصوص که به دوران حمله و عقب نشینی نیروهای امریکایی از عراق می نگریم، می بینیم که اشغالگری آنها چه مشکلاتی را برای عراقی ها به وجود آورده و آنها را به مرز جنگ داخلی شیعه و سنی کشانده است. مساله ای که تا اعماق عراق را نگران کرده است. مشکلات متعدد از جمله فساد اداری و اقتصادی نیز سراپای عراق را فرا گرفته و مضافا بر آن تحت تاثیر شدید نفوذ خارجی ها نیز قرار دارد.

در این میان مساله سومی که وجود دارد و نمی توان به راحتی از کنار آن گذشت، مساله سوریه است، بیش از 60 هزار کشته و هزاران زخمی ماحصل جنگ خونینی است که دو سال است در این کشور جریان دارد. سوریه در سایه وجود جریان های سلفی و گروه های تروریستی بیش از هر زمانی به جنگ داخلی نزدیک شده است و در صورت وقوع آن می تواند کل خاورمیانه به دلیل این حادثه دراماتیک تحت تاثیر قرار بگیرد.

در آن صورت برای امریکا راه گریزی نمی ماند جز این که، مطابق سیاست هایی که تا کنون از آن دیده ایم، در امور خاورمیانه دخالت کند و به طور جدی درگیر مساله سوریه شود و به طور مسقیم یا غیر مستقیم برای حل بحران آن اقدام کند.

در سایه وجود یا عدم وجود توافق با روسیه، لازم با تاکید است که وجود ایران و روسیه دلیل اصلی تردید امریکا برای درگیر شدن مستقیم در پرونده سوریه است. علاوه بر آن وجود مصالح اسرائیل و عدم اطمینان تلاویو از آینده سوریه نیز سبب شده است تا واشنگتن بسیار دست به عصا در این پرونده راه برود. در این میان باید اقلیت ها را نیز افزود، بسیاری از مسیحیان نسبت به اقدام شدید و یک جانبه غرب علیه اسد هشدار می دهند و نمی خواهند که امریکا و متحدانش علیه وی به شدت وارد عمل شوند.

در عین حال مسائل اقتصادی امریکا را نیز باید در نظر گرفت. وضعیت اقتصادی بد موجود در امریکا و غرب و تجربه های دردآور سابق و پرهزینه جنگ باعث شده است تا بسیاری نسبت به موضوع حمله نظامی به سوریه به دیده تردید بنگرند. اما با این حال برای بسیاری نیز این دیدگاه وجود دارد که همه این عوامل جزئی از یک معادله بزرگ هستند و بنابراین یک سوء تفاهم تاریخی عمیق بر سر سوریه به وجود آمده است.

نگرش امریکایی ها همواره از تعقیب و تجزیه و تحلیل وقایع ناگهانی در جهان سوم ناتوان بوده و هیچ گاه نتوانسته به درستی و دقت تحرکات جاری در آن نقطه از جهان را زیر نظر داشته باشد.

بدین ترتیب همواره دموکراسی و حقوق بشر در بسیاری از موارد مهجور باقی مانده اند و متحمل هزینه های سنگین یکی از پس از دیگر شده اند. ما مشابه همین رویکرد امریکا را در عراق نیز شاهد بوده ایم. عراقی ها سال ها در محنت و ستم صدام حسین زندگی می کردند بدون این که غرب اشکالی به وضعیت حقوق بشر جاری در عراق بگیرد تا این که در سال 2003 عراقی ها برای نخستین بار توانستند به آزادی برسند و به عینه برای نخستین بار دموکراسی را تجربه کنند.

پس از آن دیدیم عراقی ها از سیاست های امریکا دور شدند و راهی که خود می خواستند را پیمودند. در مصر نیز وضعیت به همین منوال است. در این کشور نیز قدرت به محمد مرسی منتقل شده و این مساله باعث شده تا حکومتی به وجود بیاید که نه دوست و نه دشمن امریکا باشد.

در مقابل، تعامل اعراب با غرب نیز با مشکلات جدی ای مواجه شده است که چندان قابل فهم نیست. مثلا ما در برقراری یک رابطه صریح و بی پرده با غرب به ویژه ایالات متحده امریکا ناتوانیم.

همچنین در حل مساله القاعده و همکاری مان با غرب بر سر این شبکه نیز عاجز مانده ایم. در این میان خود را نیز گرفتار درگیری های سیاسی با یکدیگر کرده ایم و به رقابت های سیاسی مان رنگ و بوی طایفه ای و مذهبی داده ایم که این مساله نیز بر مشکلات ما افزوده است. در حالی که می بایست معادله ای طراحی می کردیم که مصالح هر دو طرف در آن لحاظ شده باشد.

آیا الآن زمان بازنگری در سیاست هایمان نرسیده است؟

نویسنده: حازم صاغیه / منبع: الحیات

/دیپلماسی ایرانی

 


ویدیو مرتبط :
جنگ جهانی سوم - ایران و روسیه در برابر آمریکا و اسرائیل

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هشدار روسیه به آمریکا و اسراییل درباره حمله به ایران



دولت روسیه  , حمله به ایران , روسیه , برنامه هسته ای

 

دولت روسیه روز چهارشنبه در دو هشدار جداگانه به آمریکا و اسراییل نسبت به عواقب حمله نظامی به ایران هشدار داد sw.

معاون وزیر خارجه روسیه روز گذشته با هشدار به اسراییل درباره پیامدهای احتمالی اقدام نظامی علیه ایران ، عواقب چنین حمله ای را برای منطقه و جهان فاجعه بار خواند .

گنادی گاتیلوف، معاون وزارت خارجه روسیه روز چهارشنبه در جریان یک کنفرانس خبری در مسکو در این باره گفت : " امیدوارم اسرائیل متوجه همه این پیامدها و عواقب چنین اقدامی برای خودشان هم باشند. امیدوارم  سرانجام رویکردی واقعگرایانه و ارزیابی خردمندانه حکمفرما شود. "

معاون وزارت خارجه روسیه  همچنین درباره بازرسی های اخیر آژانس بین المللی انرژی هسته ای از ایران گفت : " ایران و آژانس و بین‌المللی انرژی اتمی، باید گفت‌وگوهای خود را افزایش دهند تا امکان وجود ابعاد نظامی در برنامه هسته‌ای ایران منتقی شود. ما امیدواریم که این گفت‌وگوها ادامه یابد."

همچنین روز گذشته الکساندر لوکاشویچ سخنگوی وزارت خارجه روسیه در اظهار نظری درباره اقدام نظامی احتمالی آمریکا علیه ایران گفت : " نمی توان این مساله را منتفی دانست که آمریکا ممکن است از پایگاه مناس قرقیزستان برای حمله به ایران استفاده کند ."

این دیپلمات روس در ادامه با ابراز نگرانی از تحقق سناریوی آخر زمانی حمله به ایران گفت : "  اظهار نظرهای  واشنگتن مبنی براینکه گزینه نظامی برای بحران برنامه اتمی ایران منتفی نیست، نگرانی‌های جدی‌ در منطقه آسیای مرکزی به وجود آورده است."../عصرایران