اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ایران فساد اقتصادی در ترکیه را مدیریت می کند!




اخبار سیاست خارجی - جو سازی رسانه های ترک بر علیه ایران در ماجرای «هالک بانک»
ایران فساد اقتصادی در ترکیه را مدیریت می کند!

در حالی که اخیرا مقامات قضایی ترکیه از یک فساد اقتصادی در «هالک بانک» یکی از بزرگترین بانکهای این کشور پرده برداشته اند، اکنون رسانه های این کشور در حال جوسازی بر علیه ایران و به ویژه سفیر ایران در آنکارا هستند و به نوعی قصد دارند که سفیر ایران در ترکیه را با جریان این فساد اقتصادی مربوط کنند.

به گزارش تابناک تودی زمان ترکیه در مطلبی تحت عنوان «سفیر ایران مدیریت هوشمندانه هالک بانک را تحسین کرد» سعی بر آن کرده است که به نوعی پای سفیر ایران را به موضوعی که اخیرا در این بانک رخ داده است باز کند.

 

اخبار,اخبار سیاست خارجی,نقش ایران فساد اقتصادی در ترکیه

این نشریه با بازخوانی سخنان حدود یک ماه قبل سفیر ایران در جمع اعضای انجمن خبرنگاران دیپلماتیک در سفارت ایران در آنکارا، در خصوص روابط خوب این بانک با ایران و تجار ایرانی، گویا سعی بر آن دارد که اینگونه القا کند که ایران و مقامات ایرانی مستقر در آنکارا احتمالا از جریانات این فساد بانکی در ترکیه باخبر بوده و حتی خود آن را مدیریت میکرده اند.

علیرضا بیگدلی سفیر ایران در ترکیه، در 29 نوامبر در جمع خبرنگاران حاضر در سفارت ایران عنوان کرده بود که: مدیریت خوب هالک بانک، نقش مهمی در روابط خوب بین ایران و ترکیه بازی میکند و این بانک از مسیر مراودات خود با ایران عواید خوبی کسب میکند. هالک بانک یک نمونه از همکاری های موفق با ایران در میان نهادهای اقتصادی ترکیه است.

بیگدلی همچنین در این دیدار گفته بود: متعاقب توافق ایران با 5+ 1 ریسک مراودات با ایران کاهش خواهد یافت و در نتیجه سایر بانکهای ترکیه در کنار هالک بانک میتوانند برای انجام مراودات با ایران همکاری کنند. اما وی تاکید کرده بود که هالک بانک همچنان نقش مهم خود را در روابط خوب بین ایران و ترکیه خواهد داشت.

بیگدلی همچنین خبر از حضور ظفر چاگلایان، وزیر اقتصاد ترکیه، در ایران در 15 و 16 ژانویه داده بود و عنوان کرده بود که این سفر به منظور بررسی راههای افزایش مراودات بین دو کشور بعد زا کاهش تحریم ها خواهد بود.

حال تودی زمان ترکیه با بازخوانی این سخنان، آن هم بلافاصله بعد از ماجرای فساد اقتصادی در هالک بانک، گویا اینگونه القا میکند که ایران و مقامات ایرانی در جریان این موضوع بوده اند. به ادعای این روزنامه رضا ضراب، تاجر ایرانی که در همین رابطه بازداشت شده است، مشغول پولشویی به نفع ایران بوده است و رقم 137 میلیون لیره ترکیه به فرزندان سه وزیری که آنها نیز بازداشت شده اند رشوه پرداخت کرده است.

این در حالی است که روابط ایران و ترکیه در زمان تحریم های غرب علیه ایران، به شدت زیر نظر و فشار ایالات متحده بوده است، تا جایی که صادرات طلای ترکیه به ایران در قبال دریافت نفت، مستقیما مورد تحریم ایالات متحده قرار گرفت.

همچنین بخش خصوصی ایران اکنون در ترکیه صاحب شرکتهایی است که مشغول انجام امور اقتصادی و تجاری معمول در این کشور هستند.

حال با توجه به همه این مسائل، سوال اساسی در اینجا است که چرا این نشریه ترک، قصد دارد با بازخوانی سخنان سفیر ایران، آنه هم تنها به فاصله چند روز از بلند شدن سر و صدای فساد مالی در هالک بانک، این موضوع را به مقامات ایرانی مرتبط کند. آنهم در شرایطی فرزندان سه تن از وزرای دولت اردوغان و بسیاری دیگر از تجار ترک، در این ماجرا دستگیر شده اند؟
 اخبار سیاست خارجی -تابناک


ویدیو مرتبط :
مبارزه با فساد اقتصادی ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سوء مدیریت و فساد دولت احمدی نژاد بحران اقتصادی را به جان ایران انداخت/شرایط نامطلوب اقتصادی ایران از چه سالی آغاز شد؟



اخبار ,اخبار سیاست خارجی,فساد دولت احمدی نژاد


 اخبار  سیاست خارجی - روزنامه ایریش تایمز:
سوء مدیریت و فساد دولت احمدی نژاد بحران اقتصادی را به جان ایران انداخت/شرایط نامطلوب اقتصادی ایران از چه سالی آغاز شد؟

زمانی که حسن روحانی به ریاست جمهوری ایران رسید، نرخ تورم بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول 45 درصد بود. اما بزرگترین موفقیت روحانی در زمینه اقتصادی این بود که این میزان را اکنون 16 درصد کاهش داده است. در عین حال روحانی تاکید می‌کند که اسب تورم مهار شده و سرعتش کاهش یافته است.

نشریه آیریش‌تایمز در گزارشی به بررسی وضعیت اقتصادی ایران در دولت جدید پرداخت.

به گزارش «تیک»، این روزتامه نوشت: زمانی که حسن روحانی به ریاست جمهوری ایران رسید، نرخ تورم بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول 45 درصد بود. اما بزرگترین موفقیت روحانی در زمینه اقتصادی این بود که این میزان را اکنون 16 درصد کاهش داده است. در عین حال روحانی تاکید می‌کند که اسب تورم مهار شده و سرعتش کاهش یافته است.

رکود تورمی: دولت روحانی اکنون با مشکل بزرگی در اقتصاد ایران مواجه است، رکود تورمی. محمد خوش‌چهره، استاد اقتصاد دانشگاه تهران در این‌باره می‌گوید: در رکود تورمی، کاهش تورم موجب افزایش بیکاری می‌شود. اکنون دولت روحانی در حال تلاش برای کاهش تورم به صورت آهسته است.

ذخایر انرژی ایران نیز با مشکل تحریم مواجه شده است و میزان صادرات آن کاهش یافته است. اما نکته اینجاست که میزان صادرات ذخایر انرژی نفت و گاز ایران برای حفظ تعادل در میزان پرداخت‌ها به طور مثبت کافی بوده است. اما سعید لیلاز، کارشناس اقتصادی می‌گوید:  به نظر من کمتر از 10 درصد مشکلات اقتصادی ایران به دلیل تحریم‌هاست. زیرا نخستین نشانه بحران اقتصادی در سال 2007 و پنج سال پیش از آغاز تحریم‌ها در ایران دیده شد. رکود اقتصادی نیز در تابستان سال 2011 و دقیقا یک سال پیش از آغاز تحریم‌ها شروع شده بود. در واقع سوء مدیریت و فساد اقتصادی در دوران دولت قبلی عامل این بحران اقتصادی بود. در آن زمان تولید و سرمایه‌گذاری در صنعت کاهش یافت.

خوش‌چهره مشاور اقتصادی احمدی‌نژاد در دوران دولت وی بود، اما تاکید می‌کند: وقتی فهمیدم که روش اقتصادی دولت قبل منطقی نیست، از سمت خود کنار رفتم.

جرائم اقتصادی: این روزها صحبت‌های زیادی در رسانه‌ها درباره فساد اقتصادی در دوران دولت قبلی مطرح می‌شود. این مسئله به عنوان یکی دیگر از عوامل بحران اقتصادی در ایران مطرح شده و مورد بررسی قرار گرفته است.

اکنون نیز بر اساس اظهارات لیلاز، روحانی امیدوار نیست که رشد اقتصادی تا سال آینده‌ هم در ایران به وضعیت مطلوبی برسد. از نظر لیلاز تنها راه بهبود شرایط اقتصادی و رشد اقتصادی تغییر پایتخت و استفاده از فناوری روز است. البته وی معتقد است که لغو تحریم‌ها نیز در این زمینه راهگشا و کارساز خواهد بود.
 اخبار سیاست خارجی - تیک