اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ایران در بین کشورهای مصرف کننده چای ،درای چه رتبه ایی است؟



اخبار,اخبار اقتصادی ,رتبه ایران در میزان مصرف چای در جهان


اخبار اقتصادی - ایران چهارمین مصرف کننده چای در جهان

رئیس سازمان چای شمال کشور میزان مصرف چای خشک را سالانه 105 هزار تن اعلام کرد و گفت: میزان کنونی تولید چای خشک در داخل بین 25 تا 30 هزار تن در سال است.

علی محرر روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در حال حاضر سرانه مصرف چای خشک در کشور به یک کیلو و 400 گرم رسیده است و چهارمین کشور مصرف کننده چای خشک در دنیا هستیم.

وی مصرف سرانه چای در برخی کشورهای اروپایی را حدود 4 کیلوگرم اعلام کرد.

این مقام مسوول با بیان این که از هر 4.5 تا 5 کیلوگرم برگ سبز چای حدود یک کیلوگرم چای خشک استحصال می شود گفت: امسال حدود 90 هزار تن برگ سبز چای در کشور تولید شد که از این میزان حدود 30 هزار تن چای خشک بدست می آید.

وی میزان واردات چای خشک را سالانه بین 75 تا 80 هزار تن اعلام کرد که به طور عمده از کشورهای تولیدکننده بزرگ دنیا همچون سریلانکا، کنیا و هند خریداری می شود.

وی با بیان این که ایران در بین کشورهای تولیدکننده چای در دنیا رتبه دهم را دارد، افزود: نحوه مصرف در سرانه مصرف چای موثر است به طوری که در برخی کشورها که دارای سرانه مصرف بالایی هستند چای را به صورت تازه خوری مصرف می کنند اما در ایران در مواقعی چای دم شده به صورت طولانی مدت مصرف می شود.

وی ایران را یکی از تولیدکنندگان چای ارگانیک دانست و ادامه داد: بخش عمده تولیدکنندگان داخلی برای تولید برگ سبز چای از سم و کود شیمیایی استفاده نمی کنند، بنابراین چای تولید ایران سالمترین چای دنیا به شمار می رود.

وی درخصوص میزان مصرف چای داخلی افزود: در حال حاضر به دلیل کمبود آگاهی مردم از مصرف چای تولید داخل و عدم بازار رسانی مناسب این محصول مورد استقبال قرار نگرفته و بخش عمده مردم از چای خارجی مصرف می کنند.

رییس سازمان چای شمال کشور افزود: برای ایجاد انگیزه و احیای صنعت چای کشور نیاز به فرهنگ سازی استفاده از چای داخلی است.

محرر درباره ادعای برخی مبنی براینکه چای ایرانی از مرغوبیت کافی برخوردار نیست، ضمن رد این مطلب تاکید کرد چای تولید داخل به دلیل ارگانیک بودن از کیفیت مطلوبی برخوردار است.

وی درخصوص رنگ چای ایرانی نیز افزود: رنگ تیره چای سیلان به دلیل تولید برگ سبز در خط استوایی و گرمای شدید است ، بنابراین شرایط جغرافیایی کشور دلیل کمرنگ بودن برگ سبز چای ایران است.

محرر در خصوص مطالبات 10 میلیارد تومانی چایکاران از دولت بابت خرید تضمینی برگ سبز چای گفت: هنوز این مبلغ تامین اعتبار نشده است.

به گفته وی از میزان برگ سبز خریداری شده مبلغ 70 میلیارد تومان مربوط به خرید تضمینی بوده که بخش عمده آن تاکنون تامین و پرداخت شده و حدود 10 میلیارد تومان دیگر پس از تامین اعتبار به حساب چایکاران واریز خواهد شد.

به گفته محرر طبق مصوبه دولت در ابتدای فصل برداشت مبلغ خرید تضمینی هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک 900 و درجه دو 500 تومان تعیین شده بود که در اواسط فصل برداشت این رقم برای برگ سبز درجه یک 1200 تومان و برگ سبز درجه دو 650 تومان تعیین شد.

وی افزود: هم اکنون سطح زیرکشت باغات چای شمال کشور حدود 30 هزار هکتار است که به دلیل عدم اصلاح و به زراعی باغات با کاهش تولید در این بخش مواجه شده ایم.
اخبار اقتصادی - ایرنا


ویدیو مرتبط :
رتبه نخست ایران در تولیدات معدنی بین کشورهای اکو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

۲۱ درصد برق ایران قبل از رسیدن به مصرف کننده تلف می شود



 

 

 

برق ایران

 

 

در حالیکه همواره مردم ایران متهم ردیف اول مصرف بی رویه برق به حساب می آیند مدیر عامل شرکت برق منطقه ای خوزستان به موضوع جالبی اشاره می کند که جای تامل فراوانی دارد.

در این گفته آن چه مشخص است این است که گناه مسئولان برق کشور در مصرف بی رویه برق از مردم کمتر نیست به گونه ای که ۲۱ درصد برق تولید شده در کشور قبل از اینکه به دست مردم برسد در جریان انتقال آن به واحدهای مصرف کننده تلف می شود این در حالی است که در دنیا این رقم چهار برابر کمتر است.

این موضوع نشان می دهد دستگاه های متولی تولید و توزیع برق باید در کنار دادن پیام های هشدار دهنده به مردم برای صرفه جویی در مصرف برق( که البته این موضوع برای صرفه جویی در برق بسیار به جا است) باید نسبت به تجهیز و به روز کردن وسایل انتقال برق در کشور نیز قدم های اساسی بردارند.

بی شک کم کردن این میزان تلفات حتی در حد ۱۰ درصد می تواند باعث پایداری برق در بسیاری از شهرهای کشور که همواره با مشکل داشتن برق پایدار مواجه هستند شود.

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای خوزستان گفت: ۲۱ درصد برق تولید شده در ایران قبل از رسیدن به دست مصرف کننده تلف می شود در حالیکه میزان جهانی بسیار کمتر است.

مسعود معین پور در گفتگو در اهواز اظهار داشت: برق یک کالای استراتژیک و مهم در دنیای امروز به شمار می رود که نیازمند مدیریت صحیح و اصولی بوده و باید درخصوص اصلاح الگوی مصرف این کالای پر اهمیت در این حوزه تلاش مضاعفی صورت گیرد.

وی افزود: حرکت به سوی استفاده از انرژی های تجدید پذیر به عنوان یک انرژی که کمترین آلودگی محیطی را ایجاد می کند تاثیر بسیار زیادی در رشد اقتصادی و توسعه پایدار هر کشوری دارد.

معین پور ادامه داد: مصرف انرژی در ایران بیش از پنج برابر رشد مصرف در بسیاری از کشورها است و اگر مصرف انرژی به همین صورت ادامه پیدا کند در سال های آتی با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.

وی تصریح کرد: یکی از مسائلی که در کشور ما گریبانگیر صنعت برق شده، تلفات ۲۱ درصدی شبکه تا رسیدن برق به دست مصرف کننده است، درحالی که متوسط آن دربیشتر کشورها بین ۵ تا ۷ درصد است.

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای خوزستان همچنین به توانایی خوزستان برای استفاده از انرژی های تجدید پذیراشاره کرد و افزود: در این زمینه جلساتی با اساتید و صاحبنظران برای امکان استفاده از نیروگاه های خورشیدی و بادی در استان انجام شده و مطالعاتی نیز در زمینه تولید سلول های خورشیدی با تکنولوژی جدید و قابل دسترس صورت گرفته است که پیش بینی می کنیم در آینده نزدیک این امکان برای استان فراهم شود که از انرژی خورشیدی و بادی برای تامین انرژی استفاده کند.

وی اظهار داشت: به همین منظور بررسی پتانسیل سنجی باد در منطقه اروند کنار، آبادان و خرمشهر انجام شده که نشانگر این است ظرفیت بسیار خوبی برای نصب توربین های بادی در این منطقه وجود دارد و می توان تولید برق بسیار خوبی در این منطقه داشته باشیم.

معین پور افزود: این منطقه فرصت خوبی برای حضور بخش خصوصی جهت نصب توربین های بادی است برای اینکه باد مناسب و فضای آزاد خوبی در خوزستان وجود دارد و دولت نیز به صورت تضمینی برق آنها را خریداری می کند.

وی تصریح کرد: این مزیت استان فرصت مناسبی است تا بخش خصوصی و سرمایه گذاران استانی سرمایه گذاری دراحداث توربین های بادی و تولید انرژی الکتریکی را در برنامه هایشان داشته باشند.

شرکت برق منطقه ای خوزستان بزرگترین شرکت برق کشوراست که حوزه فعالیت آن در دو استان خوزستان و کهگیلویه و بویر احمد است..../تحلیل:مهر