اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ایران بنزین می‌فروشد، شتر می‌خرد



اخبار,اخبار اقتصادی ,بنزین

هیاتی پنج نفره از افغانستان به سرپرستی احمد غنی، رییس‌جمهوری این كشور راهی ایران شده‌اند.

آنها مقامات كشوری هستند كه اتباع‌شان بیشترین نیروی كار مجاز و غیرمجاز خارجی در ایران را تشكیل می‌دهند. برخی از حضور سه میلیون كارگر افغان در بازار كار ایران خبر می‌دهند، حضور این تعداد نیروی كار افغان در ایران طبیعتا می‌تواند به خروج ارز از كشور منجر شود. پیش از این بخش اتباع بیگانه وزارت كار، رفاه و تامین اجتماعی گزارشی مبنی بر میزان خروج ارز توسط اتباع افغانی در ایران ارایه كرد.

 

در این گزارش تاكید شده بود كه كارگران افغانی سالانه بیش از پنج میلیارد دلار از پولی را كه درآمد ماهانه و سالانه آنها است از طریق قانونی و غیرقانونی از كشور خارج می‌كنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر حدود ٥٠٠ هزار خانه مسكونی در كشور در اجاره اتباع افغانی ساكن در ایران است و این نشان‌دهنده این است كه مهاجران افغان ساكن كشور سالانه سهم مهمی از خدمات رفاهی كشور را مورد استفاده قرار می‌دهند و هزینه‌های بالایی را بر اقتصاد كشور تحمیل می‌كنند.

پنجمین خریدار كالاهای ایرانی
 در چند سال گذشته و پس از تشدید تحریم‌ها، افغانستان در روابط تجاری با ایران جایگاه ویژه‌ای پیدا كرد. حالا افغان‌هایی كه در ایران نبودند نیز خریدار كالاهای ایرانی شده بودند. افغانستان توانسته با خرید ٤/٢ میلیارد دلار كالای ایرانی در سال گذشته به پنجمین شریك صادراتی ایران تبدیل شود. هرچند واردات از افغانستان رقم ناچیزی و در حدود ١٤ میلیون دلار است اما با توجه به بازار رو به گسترش این كشور و همچنین بر مبنای مزیت‌هایی چون زبان و فرهنگ مشترك و همجواری با ایران می‌توان برای توسعه بیشتر سطح روابط برنامه‌ریزی كرد.

 هزار شركت افغان در ایران
حضور ٥٠٠ شركت ایرانی در افغانستان و هزار شركت افغانی در ایران به تایید رایزن بازرگانی ایران و افغانستان نشان‌دهنده وجود زمینه همكاری مناسب دو كشور است. این شركت‌ها تنها در شهرهای مرزی مستقر نیستند و دامنه حضور آنها به شهرهای داخلی نیز كشیده شده است. همین مساله هم حكایت از وجود پتانسیل بالا برای گسترش این همكاری دارد.  هزار شركت افغان فعالیت‌شان را بیشتر در صنعت نفت و گاز معطوف كرده‌اند و سرمایه‌گذاری آنها صرف نظر از موانع تبادلات پولی نشان از جدی بودن آنها در ورود سرمایه‌های‌شان به ایران دارد.

بنزین می‌دهیم شتر می‌گیریم
بررسی تركیب كالایی واردات و صادرات ایران و افغانستان نشان می‌دهد بیشترین صادرات ایران به افغانستان بنزین با ١٧٣ میلیون دلار و بیشترین واردات از افغانستان شتر با ٦/٥ میلیون دلار ارزش بوده است. صادرات ایران به افغانستان شامل بنزین، حلال‌ها و رقیق‌كننده‌های آلی مركب، كف پوش‌های غیرمخملی باف، میله‌های آهنی، هیدروكربن‌های گازی شكل، فرآورده‌هایی كه بیش از ٧٠ درصد شامل نفت یا روغن معدنی قیری، سیمان سفید پرتلند، شیرینی، نان و رب گوجه می‌شود و در مقابل آنچه از افغانستان می‌خریم به غیر از شتر، دانه‌ها و میوه‌های روغنی، بوژی برای حمل و نقل كالا، قطعات خودرو، نباتات و گاو است.

 

شركت‌های ایرانی فراوانی در این حوزه‌ها در حال فعالیت هستند و شبكه عظیمی را تشكیل داده‌اند. به تازگی در بخش‌های مربوط به معادن نیز شركت‌های ایرانی وارد شده‌اند. ما شاهد افزایش روزافزون صادرات ایران به افغانستان هستیم و به نظر می‌رسد به دلیل مشتركات فرهنگی و زبانی دو كشور روابط تجاری رونق خیلی خوبی داشته است. افغانستان تقریبا تولیدات صنعتی بسیار كمی دارد و بیش از ٩٥ درصد نیازهایش را از خارج تامین می‌كند. كالاهای ارزان قیمت چینی و با كیفیت پایین بازارهای افغانستان را پر كرده است و مردم به دلیل ارزانی ترجیح می‌دهند كالای چینی خریداری كنند. البته اجناس ساخت پاكستان، ایران و تركیه كه غالبا پوشاك است هم فراوان است.

افغانستان پایین‌ترین نرخ تعرفه را در منطقه دارد
توسعه واقعی روابط تجاری رسمی افغان‌ها با كشورهای همسایه و دیگر ممالك در سال ٢٠٠٣ اتفاق افتاد و در حال حاضر این كشور در مقایسه با تمام كشورهای منطقه، پایین‌ترین نرخ تعرفه تجاری را دارد. پیشینه فعالیت‌های اقتصادی این كشور نشان می‌دهد امریكا، اتحادیه اروپا، ژاپن و هند در سال ٢٠٠٣ قرارداد امتیازات تعرفه‌های ترجیحی تجاری را با افغانستان منعقد كردند. علاوه بر آن افغانستان دو معاهده سه‌جانبه حمل و نقل و تجارت بین افغانستان، ایران و هند و افغانستان ایران و تاجیكستان و چهار موافقتنامه و ترانزیتی با ایران، هند، تركمنستان و ازبكستان منعقد كرده است.

پاكستان بزرگ‌ترین شریك تجاری افغانستان
پاكستان بزرگ‌ترین شریك تجاری افغانستان است. اگرچه تجارت قانونی به وسیله قاچاق خزنده یعنی صادرات مجدد كالا به پاكستان و موانع تجاری علیه كالاها و كامیون‌های افغانی با مشكلات مواجه شده است اما اخیرا دو دولت موافقت خود را در زمینه كاهش تعرفه‌ها بر محصولات افغانستان و پیگیری موضوع كاهش صادرات مجدد اعلام كرده‌اند. تجارت با سایر همسایگان نیز شامل تركمنستان، ازبكستان، تاجیكستان و چین با وجود مذاكرات و رایزنی‌هایی كه در مورد موانع تجاری برگزار می‌كنند؛ به آرامی رو به گسترش است.

 

با توسعه سیستم ترجیحی معافیت‌های مالیاتی در ژانویه ٢٠٠٣ و توسعه و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی افغان، انتظار می‌رود تجارت بین امریكا و افغانستان در سال‌های آتی به رشد خود ادامه دهد. محصولات ایرانی در افغانستان به لحاظ كیفیت مرغوب، رعایت بهداشتی و بسته‌بندی مناسب و درج تاریخ مصرف كالا، جایگاه خاص خود را دارند و افغان‌ها به علت زندگی در ایران به كالاهای ایرانی آشنایی كامل داشته و ترجیح می‌دهند محصولات ایرانی به ویژه در زمینه مواد غذایی را تهیه كنند.

گلایه افغان‌ها از ایران
در حال حاضر بسیاری از شركت‌های بزرگ در پاكستان و دوبی و امارات متعلق به سرمایه‌گذاران افغانستان است حال آنكه در ایران تنها یك هزار شركت افغانی فعالیت دارند. در ایران غالبا به دید مهاجر به اتباع افغانستان نگاه می‌شود و اینكه یك افغانی بتواند سرمایه‌گذاری در ایران داشته باشد اغلب نامانوس به نظر می‌رسد. همین نگاه هم موضوع گلایه غالب افغان‌هاست. آنها از دید حاكم در ایران ناراضی هستند و رغبت سرمایه‌گذاران این كشور را كه با وجود تمام ریسك‌های موجود به ایران می‌آیند؛ كاهش می‌دهد.

بنزین‌های غیراستاندارد سد راه صادرات شد
اگرچه بنزین به عنوان نخستین كالای صادراتی ایران به افغانستان در سال‌های گذشته ثبت شده است اما به دلیل كیفیت پایین بنزین‌های ایرانی حجم صادرات رفته‌رفته كاهش یافت. مصرف بنزین‌های ایرانی در افغانستان به دلیل سولفور بالا، مشكلات زیست‌محیطی بالایی را در افغانستان ایجاد كرد. به همین جهت دولت افغانستان با اعلام استانداردهای مورد نظر خود برای سوخت‌های بنزین و گازوییل خواستار ارسال محموله‌هایی با درجه كیفیت بالاتر شدند. از آن پس و با اعلام استانداردهای مد نظرمان كه همان استانداردهای اروپایی بود، حجم صادرات بنزین ایران به افغانستان كم شده است و در حال حاضر این رقم به هزار تن در روز رسیده است.

پروسه‌های طولانی ثبت شركت‌ها در ایران
در روابط دو كشور به ویژه در سرمایه‌گذاری افغان‌ها در ایران مشكلاتی نیز وجود دارد. از جمله مشكلاتی در زمینه اسناد و مدارك و طولانی شدن پروسه ثبت شركت‌ها و اقامت‌شان وجود دارد كه باید این مشكلات حل شوند.

 

تاجران افغانی علاقه زیادی به همكاری و سرمایه‌گذاری در ایران دارند و به دلیل همزبان بودن و مشتركات فرهنگی كه وجود دارد علاقه‌مند هستند كه تاجران در زمینه‌های گوناگون در استان‌های مختلف سرمایه‌گذاری داشته باشند. بر اساس اطلاعات سازمان حمایت از سرمایه‌گذاری حدود ٥٠٠ شركت ایرانی در افغانستان به ثبت رسیده است. نه‌تنها در استان‌های مركزی بلكه در استان‌های مرزی شركت‌های ایرانی در بخش‌های راه‌سازی و ساختمان‌سازی فعالیت می‌كنند.

 

اخبار اقتصادی - اعتماد

 


ویدیو مرتبط :
شتر در پمپ بنزین!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مخالفت توتال با تحریم بنزین ایران



 

مخالفت توتال با تحریم بنزین ایران

 

با این كه بیش از ۳ روز از امضای تحریم های جدید علیه ایران توسط رئیس جمهور آمریكا نمی گذرد، اما دورنمای شكست این تحریم ها بویژه در محدودیت فروش بنزین به عنوان یكی از كلیدی ترین محورهای آن هم اكنون آشكار شده است.

به گزارش خبرگزاری ها، اخبار داخلی و خارجی كه دیروز روی خروجی تلكس های خبری قرار گرفت، از بی اثر شدن تحریم های آمریكا برای محدودیت فروش بنزین به ایران حكایت داشت. در تازه ترین واكنش داخلی، معاون وزیر نفت خبر از راه اندازی اولین طرح بنزین سازی ایران تا بهمن ماه داد. این طرح در پالایشگاه آبادان اجرا می شود و ۸۹ درصد پیشرفت فیزیكی داشته و قادر است تا ۶ میلیون لیتر به ظرفیت روزانه تولید بنزین كشور اضافه كند. وزارت نفت اعلام كرده كه با افزایش ظرفیت و بهینه سازی ۷ پالایشگاه حداكثر تا سال آینده و ساخت چند پالایشگاه جدید از جمله پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ایران د ر تولید بنزین خودكفا خواهد شد. با این حال ماجرا به همین نقطه ختم نشد بلكه در مهم ترین واكنش بین المللی اظهارات كریستوفر دی مارگری مدیر اجرایی غول نفتی توتال، آب سردی بر پیكر تحریم كنندگان ریخت؛ آنجا كه وی اقدام آمریكا در ممنوع كرد صادرات بنزین به ایران را اشتباه خوانده و تصریح كرد در اولین فرصت ممكن صادرات بنزین توتال به ایران از سر گرفته خواهد شد.

● ارسال بنزین به ایران را از سر می گیریم

كریستوفر دی مارگری كه در یك همایش نفتی با نام Provence ـ enـ Aix در جنوب فرانسه سخن می گفت، افزود: هر چند ما صادرات محصولات نفتی خود به ایران را متوقف می كنیم، اما اعمال تحریم در این بخش یك كار اشتباه است.وی گفت: من مطمئنم كه اعمال تحریم و ممنوع شدن صادرات محصولات نفتی به ایران اقدام اشتباهی است. تحریم صادرات محصولات نفتی نمی تواند برای حل مناقشات سیاسی مورد استفاده قرار بگیرد زیرا این موضوع مردم عادی را تحت تاثیر قرار می دهد.وی تاكید كرد: در اولین فرصت ممكن صادرات خود به ایران را از سر می گیریم.

● راه اندازی اولین طرح افزایش تولید بنزین

همزمان با این اظهارات، معاون وزیر نفت نیز با اشاره توافق جدید نفتی دولت و مجلس، از راه اندازی اولین طرح بنزین سازی ایران تا بهمن ماه خبر داد و گفت: در حال حاضر ساخت ۲ پالایشگاه جدید نفت در انتظار تامین منابع مالی است.

علیرضا ضیغمی در حاشیه بازدید از پالایشگاه نفت آبادان با اشاره به پیشرفت ۸۹ درصدی ساخت فاز سوم توسعه پالایشگاه نفت آبادان، گفت: برای اجرای این طرح ۷ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری شده كه هم اكنون برخی از واحدهای این پروژه همچون نیروگاه در مرحله پیش راه اندازی قرار دارد.مدیرعامل شركت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی افزود: پیش بینی می شود با بهره برداری از این پروژه روزانه ۵ تا ۶ میلیون لیتر به ظرفیت تولید بنزین كشور اضافه شود.

این مقام مسوول همچنین با اشاره به افزایش ۸ میلیون لیتری تولید بنزین كشور تا سال ۱۳۹۰، تصریح كرد: تحریم ها هیچ گونه تاثیری بر كمبود بنزین در داخل كشور ندارد و با هیچ مشكلی مواجه نخواهیم شد.

وی با اشاره به افزایش ۱۵ درصدی حجم ذخایر استراتژیك بنزین كشور در سال جاری، تبیین كرد: همچنین از ابتدای امسال مصرف بنزین كشور در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ۲ میلیون لیتر در روز كاهش یافته است.معاون وزیر نفت با اشاره به این كه مراحل مطالعه و طراحی پالایشگاه جدید نفت خوزستان نیز با اعتباری ۴ هزار میلیارد تومانی به پایان رسیده است، گفت: مذاكره برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی به صورت موازی با طرح تثبیت پالایشگاه آبادان در حال انجام است.به گفته مدیرعامل شركت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در صورت تامین منابع مالی عملیات اجرایی این ۲ پروژه بزرگ نفتی اجرایی می شود.

این مقام مسوول همچنین با تاكید بر این كه منابع داخلی وزارت نفت پاسخگوی این حجم بالای سرمایه گذاری در پروژه های نفتی نیست، اظهار كرد: با توافق مجلس و دولت مقرر شده منابع مالی بسیاری از پروژه ها از محل منابع بانكی اختصاص یابد.معاون وزیر نفت، خاطرنشان كرد: بانك ها باید همكاری بیشتری با وزارت نفت داشته باشند البته در حال مذاكره با بانك ها در این خصوص هستیم...../تحلیل:جام جم