اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ایران بنا ندارد وارد مذاکره دوجانبه با آمریکا شود



 

 

ایران بنا ندارد وارد مذاکره دوجانبه با آمریکا شود

 

در پاسخ به ایرنا؛

مهمانپرست: ایران بنا ندارد وارد مذاکره دوجانبه با آمریکا شود

تهران - سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران بنا ندارد وارد مذاکره دوجانبه با آمریکا شود و کسی نیز تاکنون این حرف را اعلام نکرده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، رامین مهمانپرست روز سه شنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی این مطلب را در پاسخ به سوال ایرنا مطرح کرد.

خبرنگار ایرنا پرسید: با توجه به درخواست‌های اخیر و مکرر مقامات آمریکایی برای مذاکره با ایران، آیا تهران پیش‌شرطی برای مذاکره با واشنگتن دارد؟

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه پاسخ خود به پرسش خبرنگار ایرنا خاطرنشان کرد موضوع بحث با آمریکا در خصوص بحران‌های بین‌المللی در سطح جهان، مشکلاتی که وجود دارد، بررسی ریشه‌های این بحران‌ها و راه‌حل‌های آنها است.

مهمانپرست ادامه داد منطق پشت این سیاست‌ها که توسط آمریکایی‌ها و برخی کشورهای غربی اعمال می‌شود، باعث ایجاد این بحران‌ها شده و منطق جمهوری اسلامی ایران برای راه‌حل‌های آن می‌تواند در هر فرصتی به اطلاع همه مردم جهان رسانده شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: ما آمادگی داریم در مقابل کسی که معتقد است می‌تواند از سیاست‌ها و عملکرد خود دفاع کند و برای کار خود منطق قوی دارد، در حضور همه ملت‌های جهان منطق خود را مطرح کنیم و ببینیم که منطق آنها برای دفاع از سیاست‌هایشان غلبه دارد یا منطق ملت‌های مستقل و آزاده جهان.


ویدیو مرتبط :
هواپیماهایی که ایران برای خرید آن وارد مذاکره شد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ایران و آمریکا وارد مذاکره شده‌اند



سایت تخفیف,سایت نت برگ

ادعای یک روزنامه ترک:

ایران و آمریکا وارد مذاکره شده‌اند

در شرایطی که از چند ماه پیش، موضوع احتمال مذاکره میان ایران و آمریکا به یکی از مباحث مورد توجه رسانه‌ای و تحلیلی تبدیل شده، اخبار و همچنین شایعات مربوط به این موضوع نیز افزایش یافته است. در جدید‌ترین مورد، یک روزنامه ترک مدعی شده ایران و آمریکا هم اکنون در حوزه موضوعی خاص وارد مذاکرات دوجانبه شده‌اند.

به گزارش «تابناک»، روزنامه «تودی زمان» ترکیه با انتشار مطلبی مدعی شده با نزدیک شدن زمان خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، ایالات متحده برای به دست آوردن اطمینان خاطر از آینده افغانستان، از طریق واسطه‌هایی با ایران وارد مذاکره شده است.

این روزنامه می‌نویسد، افرادی که از جزییات دیدارهای چندگانه میان نمایندگان ایران و ایالات متحده آگاهی دارند، ماهیت گفت‌و‌گوهای دو طرف را بسیار جدی دانسته‌اند؛ البته به اعتقاد تودی زمان، این امر جای تعجب ندارد، زیرا ایران آشکارا اعلام کرده، آماده نشستن پای میز گفت‌و‌گو با آمریکایی‌ها بر سر افغانستان است؛ هرچند علاقه‌ای به گسترش دامنه این مذاکرات به دیگر موضوعات ندارد.

به نوشته این روزنامه، آنچه ایران بیش و پیش از هر چیز خواستار آن است، به رسمیت شناخته شدن نقش منطقه‌ای خود است؛ نقشی که از آسیای مرکزی تا خاورمیانه و شمال آفریقا گسترش یافته است. بر این اساس، مقامات ایران حاضرند با آمریکایی‌ها معامله کنند.

بنا بر ادعای تودی زمان، آنچه به عنوان ابزاری برای ایران در مذاکرات به کار برده می‌شود، استفاده از نیروهای خود در کشورهای منطقه و گسترش نفوذ در این کشورهاست تا دیگران چاره‌ای جز اینکه با ایران پای میز مذاکره بنشینند، نیابند. این روزنامه، اقدامات ایران در عراق را ـ که سرانجام آمریکا را به مذاکره پنهانی با ایران واداشت‌ ـ نمونه‌ای از این سیاست ایران در گذشته می‌داند.

در ادامه این مطلب، به سخنان «حسین شیخ الاسلام»، مشاور امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی در جریان کنفرانس هرات در اکتبر سال ۲۰۱۲ میلادی اشاره شده که از آمادگی ایران برای مذاکره با آمریکا بر سر افغانستان سخن گفته بود.

به نوشته تودی زمان، این سخنان بسیار مورد توجه مقامات آمریکایی قرار گرفته و تیمی از شورای امنیت ملی این کشور برای پیگیری موضوع به افغانستان فرستاده شده‌اند.

در همین راستا، مقامات آمریکایی از کنسولگری آمریکا در هرات که پنجاه مایل با مرز ایران فاصله دارد و «جیلیان برنز»، سرکنسول ایالات متحده در این کشور، برای ایجاد ارتباطات محرمانه با مقامات ایرانی استفاده کرده‌اند. تودی زمان مدعی است، از طرف ایران نیز شیخ‌الاسلام، مسئولیت انتقال پیام به آمریکایی‌ها را بر عهده داشته است.

این روزنامه می‌افزاید، حضور و نقش‌آفرینی ایران در افغانستان، مورد استقبال برخی دیگر از کشورهای منطقه، به ویژه هند نیز هست، زیرا هند به شدت از این که نقش آفرینی پاکستان در آینده افغانستان افزایش یابد، احساس نگرانی می‌کند.

با این حال، آنچه مایه نگرانی ستون‌نویس این روزنامه را فراهم آورده، این است که ایران بتواند با ابزارهای نفوذ خود در افغانستان، سرنوشتی مشابه عراق را برای آینده این کشور رقم بزند که در آن، نقش و نفوذ ایران از دیگر کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بیشتر باشد. بی‌گمان، این امری است که مقامات دولت ترکیه نیز نسبت به آن به شدت نگرانند./تابناک