اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ایران برای پس گرفتن پالایشگاه بیجی عراق سرباز اعزام کرده است!



اخبار,اخبارسیاست  خارجی,مقام‌های نظامی آمریکا

مقام‌های نظامی آمریکا ادعا کرده اند که ایران با اعزام سرباز، توپخانه و دیگر انواع جنگ‌افزار سنگین، وارد جنگ با نیروهای داعش برای باز‌پس‌گیری پالایشگاه بیجی عراق از آنها شده است.

به گزارش «تیک»، دو مقام ارشد نظامی آمریکا، جمعه اول خرداد، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته‌اند که نیروهای ایرانی در روزهای اخیر به طور قابل ملاحظه‌ای همراه با شبه‌نظامیان شیعه عراقی با نیروهای داعش در پالایشگاه بیجی درگیر شده‌اند.

بیجی در شمال عراق، بزرگترین پالایشگاه نفتی این کشور است.

یکی از مقام‌های نظامی آمریکا گفته که نیروهای ایرانی در بیجی از توپخانه، راکت‌های ۱۲۲ میلیمتری و هواپیماهای بدون سرنشین شناسایی و نظارتی برای کمک به عراقی‌ها استفاده کرده‌اند.

این سخنان در حالی بیان شده که در آخرین اطلاعیه نیروهای مسلح آمریکا که در همین روز جمعه صادر شده، اشاره‌ای به نقش نیروهای ایرانی در درگیری‌های اخیر بیجی نشده است.

در این اطلاعیه که توسط سرفرماندهی نیروهای مسلح ایالات متحده در کویت صادر شده، آمده است که نیروهای عراقی با کمک آمریکایی‌ها موفق شده‌اند مسیری زمینی به درون پالایشگاه بیجی باز کنند.

به گفته سرفرماندهی نیروهای مسلح آمریکا مستقر در کویت، عراقی‌ها تجهیز و تقویت نیروهای خود را که درون پالایشگاه محاصره شده‌اند، آغاز کرده‌اند.

آسوشیتدپرس از نقش ایران در عراق به عنوان عاملی پیچیده‌ در معادلات دولت اوباما نام برده که به دنبال موثرترین راه‌حل برای مقابله با گروه خلافت اسلامی است.

بر اساس این گزارش، مقام‌های آمریکایی گفته‌اند آنها مادام که شبه‌نظامیان شیعه تحت حمایت ایران، تحت فرمان و کنترل دولت عراق قرار داشته باشند، با عملیات آنها مخالفتی ندارند.

ژنرال توماس ویدلی، رییس ستاد فرماندهی نیروهای مسلح آمریکا در کویت گفته که در سه روز گذشته نیروهای عراقی، پیشرفت ثابت اما آرام برای باز‌پس‌گیری مناطق منتهی به پالایشگاه بیجی داشته‌اند.

به گفته ویدلی، این کار با حمایت هوایی، شناسایی و مشورت‌های ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا ممکن شده است.

این مقام نظامی آمریکا در عین حال گفته که فعلا نظری درباره نقش نیروهای ایرانی در بیجی ندارد اما قول داده که به این موضوع پاسخ خواهد داد.


 اخبار  سیاست  خارجی  - تیک 


ویدیو مرتبط :
داعش در پالایشگاه بیجی عراق

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اعزام لشگر81 زرهی ارتش ایران به شمال عراق



اخبار,اخبارسیاست خارجی,اعزام ارتش ایران به شمال عراق


 اخبار سیاست خارجی - ورد تریبون ادعا کرد:
اعزام لشگر81 زرهی ارتش ایران به شمال عراق

واحدهای پیاده نظامی نیروهای مسلح ایران با پشتیبانی هلی کوپتر و تانک و نفربرهای زرهی به منطقه اعزام شده اند.

ورد تریبیون طی گزارشی مدعی اعزام لشگر 81، تانک و هلی کوپتر ایرانی به شمال عراق داد.

به گزارش «تیک»، ورلد تریبیون به نقل از منابع کرد عراقی گزارش داد که ایران هزاران نفر نظامی را برای جنگ با داعش به شمال عراق اعزام کرده است.

این منابع گفتند واحد های پیاده نظامی نیروهای مسلح ایران با پشتیبانی هلی کوپتر و تانک و نفربرهای زرهی به منطقه اعزام شده اند.

یک منبع گفت: "آنها از طریق مرزهای شمالی ایران با عراق در رفت و آمد هستند تا در مورد عدم نفوذ داعش به این مناطق مطمئن شوند."

این منابع گفتند که نیروهای سپاه را در این عملیات واحدهای ارتش ایران پشتیبانی می کنند.

لشگر 81 زرهی ایران در کنار نیروهای پیشمرگه کرد در شمال جلولا هم دست به عملیات زده است. این منابع گفتند که این لشگر با تجهییزات آمریکایی و روسی خود در منطقه مرزی سرپل زهاب در ایران متمرکز شده است. تانکهای ام60 آمریکایی نیز در عملیات این لشگر دیده شده است.


 اخبارسیاست خارجی - تیک