اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ایرانی ها ۱۵ سال زودتر دیابت می گیرند/ دیابت در زنان بیشتر از مردان



دیابت,بیماری دیابت

ایرانی ها ۱۵ سال زودتر دیابت می گیرند/ دیابت در زنان بیشتر از مردان

رییس اداره غدد متابولیک وزارت بهداشت نسبت به کاهش سن ابتلا به دیابت به دلیل سبک زندگی ناسالم هشدار داد.

دکتر محمد علوی‌نیا با اشاره به راه‌اندازی و فعالیت واحد دیابت در 22 دانشگاه علوم پزشکی کشور، گفت: برنامه‌های گسترده‌ای برای آموزش آنلاین پزشکان در رابطه با بیماری دیابت در نظر گرفته شده است. آموزش آنلاین پزشکان از ابتدای سال 91 آغاز شد و به صورت مولتی‌مدیا، فیلم و نهایتا نیز گرفتن آزمون انجام می‌شود. یک سری از آموزش‌ها نیز به صورت پرسش و پاسخ از راه دور توسط متخصصان مربوطه انجام می‌شود.

آموزش اجباری دیابت برای پزشکان خانواده
وی همچنین مشکلات اعتباری برای آموزش پزشکان در رابطه با دیابت را مورد اشاره قرار داد و افزود: آموزش درباره دیابت برای تمام پزشکان خانواده اجباری است. به این ترتیب تمام دانشگاه‌هایی که برنامه پزشک خانواده را در مناطق تحت پوشش خود اجرا خواهند کرد باید نسبت به آموزش پزشکان عمومی حاضر در این برنامه اقدام کنند.

سن شروع دیابت از 30 سالگی است
علوی‌نیا با اشاره به برنامه غربالگری دیابت گفت: از آنجا که سن شروع دیابت نوع 2 تقریبا از 30 سالگی است، غربالگری این بیماری نیز برای سنین 30 سال به بالا انجام می‌شود. البته شیوع اصلی این نوع از دیابت از 45 سالگی به بالاست.

وی از الگوی تغذیه‌ای نامناسب، فعالیت فیزیکی ناکافی، چاقی و استعمال دخانیات به عنوان شایع‌ترین ریسک فاکتورهای ابتلا به دیابت یاد کرد و افزود: به دلیل کم تحرکی، چاقی و تغذیه نامناسب سن ابتلا به دیابت در حال کاهش است.

علوی‌نیا در مقایسه بروز دیابت در روستاییان با ساکنین شهرها گفت: میزان بروز این بیماری در جمعیت بالای 30 سال کلانشهرها حدود 10 تا 12 درصد است؛ البته میزان ابتلا به این بیماری در روستاها کمتر از شهرها و بر اساس مطالعات اولیه، حدود 8 درصد است. هرچند امروزه مقداری تعادل شهر و روستا برهم خورده است اما در مجموع در روستاها هنوز سبک زندگی روستایی حاکم است.

وی با بیان این که میزان بروز دیابت در زنان مقداری بیشتر از مردان است، درباره میزان بروز این بیماری در پایتخت نیز گفت: میزان بروز دیابت در تهران نیز مانند دیگر کلانشهرهاست./ایسنا

 

 


ویدیو مرتبط :
‫دیابت موجب کاهش میل و فعالیت های جنسی در زنان و مردان میشود - Sex and Diabetes‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مردان و زنان ایرانی چند سال عمر می‌کنند؟


معاون وزیر بهداشت گفت: طول عمر ایرانیان باید تا ۸۰ سال افزایش یابد. ملک‌زاده افزود: در حال حاضر میانگین طول عمر برای مردان ایرانی ۷۱.۵ سال و برای زنان ۷۳ سال است که با اقدامات هدفمند بهداشتی بر کنترل بیماری‌های غیرواگیر باید طول عمر افراد را در کشور به ۸۰ سال رساند نسیم آنلاین: معاون وزیر بهداشت گفت: طول عمر ایرانیان باید تا ۸۰ سال افزایش یابد. ملک‌زاده افزود: در حال حاضر میانگین طول عمر برای مردان ایرانی ۷۱.۵ سال و برای زنان ۷۳ سال است که با اقدامات هدفمند بهداشتی بر کنترل بیماری‌های غیرواگیر باید طول عمر افراد را در کشور به ۸۰ سال رساند.


رضا ملک‌زاده در نشست یک روزه بررسی و تایید طرح کوهورت (هم گروهی) دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: هر چند در ۴۵ سال گذشته ۲۲ سال بر طول عمر افراد اضافه شده ولی این رقم کافی نیست.

وی دلیل این افزایش طول عمر را ارائه خدمات پزشکی، بهداشتی و درمانی و پیشگیری از بیماری‌های عفونی، کاهش مرگ کودکان بین یک تا پنج سال و همچنین کاهش مرگ مادران بیان کرد وگفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که در تهران ۳۵ درصد افراد مبتلا به سکته‌های قلبی زیر ۵۰ سال و ۱۰ درصد این افراد زیر ۴۰ سال هستند که باید در زمینه کنترل بیماری‌های غیرواگیر فعالیت اساسی داشت.

وی گفت: با توجه به اینکه ۸۰ درصد از جمعیت کشور در روستاها به سر می‌برند مطالعات در زمینه‌های مختلف پزشکی در ۳۴۲ روستا در حال انجام است.