اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ایرانی ها میلیاردی آدامس می جوند


دبیر نخستین همایش دولت کارآفرین با اشاره به وضعیت نامناسب مصرف در کشور، گفت: ایرانیان سالانه 500 میلیارد تومان آدامس می‌جوند و جالب اینکه 65 درصد این آدامسها توسط شرکتهای آمریکایی قاچاق می شود اما وقتی به دارو و ابزار و تجهیزات هواپیمایی نیاز داریم به شدت تحریم هستیم.

خبرگزاری ایسنا: دبیر نخستین همایش دولت کارآفرین، خروج سالانه 150 هزار نخبه از کشور را برابر عرضه دهها میلیون بشکه نفت به خارج و کمک به اقتصاد اروپا و آمریکا دانست.

محمد سعید کاویانی در نشست تخصصی دولت کارآفرین که با حضور مدیران دستگاههای دولتی و مسوولان بخش خصوصی برگزار شد، به تبیین عنوان دولت کارآفرین پرداخت و گفت: وقتی که بحث کارآفرینی مطرح می‌شود اولین چیزی که به ذهن می‌رسد ایجاد شغل و فرصتهای شغلی است اما طی چند ماه گذشته به این نتیجه رسیدیم که بیشترین مشکل کارآفرینی در کشور ما، بدنه ناچالاک دولت است.

وی ادامه داد: ایران کشوری ثروتمند به لحاظ منابع زیرزمینی است و با داشتن منابع غنی نفت و گاز و 27 تریلیون دلار، رتبه پنجم را پس از روسیه، آمریکا، عربستان و کانادا داریم. ما جزو 20 کشوری هستیم که ذخایر معدنی ارزشمند دنیا را دارد، 55 میلیارد تومان مواد معدنی ذخیره داریم و از نظر تنوع زیست محیطی هم جزو 10 کشور برتر دنیا به شمار می‌رویم.

کاویانی گفت: با وجود همه این ثروتهای طبیعی و خدادادی، ثروتمند نیستیم چون مدل ثروت در دنیا تغییر کرده است. 66 کشور ثروتمند دنیا که حدود 78 درصد ثروت جهان را در اختیار دارند 80 درصد ثروتشان نامشهود است.در آلمان 80 درصد ثروت نامشهود و بر اساس شرکتهای دانش بنیان و دارایی‌ها و سرمایه‌های انسانی شکل گرفته است ولی در ایران تنها 12 درصد ثروت، دانشی است.

وی با بیان اینکه حدود 30 درصد جمعیت کشور، بین 15 تا 30 سال هستند،‌ ادامه داد: این فرصتی طلایی برای امپراطور شدن در حوزه دانش است و تجربه تاریخ بعد از انقلاب اسلامی نشان داده هر زمان به جوانان اتکا شده است، بسیاری از مشکلات را در آن مقطع زمانی حل کرده ایم.

دبیر همایش دولت کارآفرین متذکرشد: متاسفانه همه تاکید ما روی نفت است و آثار مخربش را در بخشهای مختلف اجتماعی، سازمانی و اداری می بینیم در حالی که کل ذخیره نفت ایران در 100 سال آینده با این فرض که اگر امروز نفت به نرخ صد دلار از ما خریداری می‌شود و بر مبنای آن بدنه دولت را بزرگتر می‌کنیم، معادل شش ماه GDP در آمریکا است و آمریکایی ها ظرف شش ماه این ثروت را کسب می کنند.

وی تصریح کرد: اگر این سرمایه‌های محدود را صرف یارانه بکنیم و به شکل پول نفت در اختیار مردم قرار بدهیم مشخص است به چه سمت و سویی می رویم ولی اگر صرف امور زیربنایی، توسعه دانش و چالاکسازی و چابک‌سازی بدنه دولت شود، ارزش افزوده بیشتری به دست می‌آوریم.

کاویانی همچنین با اشاره به وضعیت نامناسب مصرف در کشور، گفت: ایرانیان سالانه 500 میلیارد تومان آدامس می‌جوند و جالب اینکه 65 درصد این آدامسها توسط شرکتهای آمریکایی قاچاق می شود اما وقتی به دارو و ابزار و تجهیزات هواپیمایی نیاز داریم به شدت تحریم هستیم.

او با اشاره به خروج سالانه 150 هزار نفر از نخبگان کشور اظهار کرد: اگر هزینه‌ای که کشور برای آنها صرف می‌کند تبدیل به بشکه‌های نفت کنیم چند ده میلیون بشکه از این طریق به اقتصاد اروپا و آمریکا کمک می کنیم.

دبیر همایش دولت کارآفرین در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در سال 1350 حدود 770 هزار کارمند در بدنه دولت کار می‌کردند. وقتی انقلاب شکل گرفت نهادها و بنیادهای مختلف تشکیل شد و علیرغم تجربیات موفقی که این نهادها داشتند آنها را نادیده گرفتیم و با وجود اسناد بالادستی و تاکید بر چابک سازی دولت این روند روز به روز توسعه یافت و امروز طبق آمارها حدود 2.5 میلیون کارمند در بدنه دولت داریم.

کاویانی متذکر شد: اگر این تعداد کارمند را به افرادی که در شرکتهای دولتی و تابعه کار می کنند و افرادی که حقوق بازنشستگی دولت را می گیرند اضافه کنیم به رقم 8.5 میلیون نفر می رسیم که با توجه به افزایش امید به زندگی پیش بینی می‌شود با تداوم این روند در سال 1400 به رقم 11 میلیون نفر برسیم.

وی تاکید کرد: متاسفانه چون دولت ایجاد‌کننده ثروت داخلی نیست و رویکرد کارآفرینان آنچنانی هم ندارد ناچار است علاوه بر هزینه‌های جاری، استقراض کند تا فقط بتواند حقوق و مزایای کارمندان خود را بدهد.

دبیر همایش دولت کارآفرین در عین حال تعداد کل مدیران کشور را 440 هزار نفر ذکر کرد و در مقایسه با کشور ژاپن، گفت: کل بدنه دولتی ژاپن با 130 میلیون نفر جمعیت، تنها 310 هزار نفر است که اگر فقط مدیران دولتی را حساب کنیم، 1.5 برابر کل بدنه سازمانهای دولتی ژاپن است. در حالی که راندمان کار یک مدیر در سازمانهای دولتی ایران بین 22 تا 45 دقیقه است یک کارمند ژاپنی 7 ساعت در روز کار مفید دارد.

کاویانی همچنین با اعلام برخی از رتبه‌های جهانی ایران، گفت: کشور ما به لحاظ اثربخشی و حاکمیتی رتبه 130، از نظر قانونمندی رتبه 169 و از نظر حمایت از کسب و کار در رتبه 147 هستیم و به لحاظ پاسخگویی رتبه 199 و رعایت کیفیت مقررات در رتبه 194 قرار داریم.

وی در پایان بزرگترین مشکل کارآفرینی در کشور را ضعف فرهنگی دانست و گفت: امروز نیاز به دولتی داریم که تغییر رفتار را در آن شاهد باشیم و به دور ازتمام سیاه نمایی‌ها و جناج بندی‌ها در مسیر صحیح حرکت کنیم،‌ از این رو باید به آرمانهایی که در ابتدای انقلاب اسلامی با مردم به اشتراک گذاشتیم و به اصول اساسی قانون اساسی و وظایف دولتها در قبال مردم برگردیم.


ویدیو مرتبط :
ماشین 4 میلیاردی یک ایرانی در آلمان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ایرانی ها سالیانه 645 تن آدامس می جوند!



اخبار,اخبار اجتماعی ,واردت آدامس

 

اخبار اجتماعی - ایرانی ها سالیانه 645 تن آدامس می جوند!

بنا بر اعلام گمرک ارزش واردات در این مدت، 62.4 درصد از ارزش کل مبادلات خارجی کشور را تشکیل داده که این نسبت در مدت مشابه سال گذشته، 58.94 درصد بوده است.

 645 تن آدامس در همین هفت ماه اول امسال، به کشور وارد شده که قیمتش 17 هزار میلیون ریال بوده است. همین طور کشور در این هفت ماه به سنجاق قفلی هم نیاز داشته، به همین دلیل هم هزار میلیون ریال از این کالا به کشور وارد شده است. البته آمار واردات کشور، جذاب تر هم می شود. براساس گزارش اتاق بازرگانی، امسال، هزار میلیون ریال، شتر از پاکستان به کشور آمده است.

علاوه بر این، 101 تن قلوه سنگ از چین وارد کشور شده است. اسب مسابقه هم از جمله فهرست جذاب واردات به کشور به حساب می آید. به طوری که این حیوان از آلمان، بلغارستان، ترکیه، امارات متحده عربی به ایران آورده شده و ارزش دلاری واردات این حیوان به کشور یک میلیون و 800 هزار دلار بوده است.

به هرحال، آمار بازرگانی ایران امسال خوب نبود. به طوری که تراز بازرگانی خارجی کشور بدون احتساب صادرات نفت خام و میعانات گازی در 10 ماهه سال 2014 میلادی، کسری 18 میلیارد و 437 میلیون دلاری را به خود دید، البته این آمار سال گذشته، 11 میلیارد و 340 میلیون دلار بود.

این تراز منفی هم به این معنی است که میزان صادارت کشور کمتر از واردات بوده است. البته آمارها نشان می دهد که میزان صادرات نسبت به سال گذشته، 7 درصد رشد داشته اما در مقابل، واردات هم نسبت به سال گذشته رشد 24 درصد را تجربه کرده است.

در 10 ماهه سال 2014 میلادی 66 میلیون و 365 هزار تن کالا بدون احتساب میعانات گازی و نفت خام به ارزش 27 میلیارد و 941 میلیون دلار از کشور صادر شده است و در این مدت هم 34 میلیون و 243 هزار تن کالا به ارزش 46 میلیارد و 378 میلیون دلار به کشور وارد شده است.

بنا بر اعلام گمرک ارزش واردات در این مدت، 62.4 درصد از ارزش کل مبادلات خارجی کشور را تشکیل داده که این نسبت در مدت مشابه سال گذشته، 58.94 درصد بوده است.

 

*لیست بعضی از کالاهای وارداتی به کشور

نام کالا

نام کشور

توضیحات تعرفه

وزن (کیلو گرم)

ارزش (ریال)

ارزش (دلار)

سنجاق قفلی

چین و امارات متحده عربی

سنجاق قفلی و سایر سنجاقکها از آهن یا فولاد

31592

1,553,255,117

58,821

اسب مسابقه

آلمان/ بلغارستان/ ترکیه/ امارات متحده عربی

اسب برای مسابقه

80840

48,923,591,387

1,884,177

شتر

پاکستان

شترها و سایر گونه های شتر (Camelidae)

29,410

1,814,957,172

71,172

آدامس

امارات متحده عربی/ویتنام/ ترکیه

آدامس (Chewinggum) حتی پوشیده شده از قند و شکر

645969

17,300,337,389

671,909

قلوه سنگ

چین

قلوه سنگ, ریگ, ریگ های صاف وسنگ چخماق

101,800

741,604,337

27,798

 اخبار اجتماعی - صدای اقتصاد