اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ایرانی ها را در بغداد هدفمند می زنند



 

 

ایرانی ها را در بغداد هدفمند می زنند

 

حسن دانایی فر سفیر ایران در بغدادسفیر ایران در بغداد در گفت و گوی اختصاصی با "عصرایران" در پاسخ به این سوال که "چرا با وجود ناامنی در عراق مقامات ایرانی برای جلوگیری از سفر ایرانیان به این کشور اقدامی نمی کنند"؛ اظهار داشت: به صراحت باید گفت وضعیت عراق ناامن است ولی این اعتقاد وجود دارد که مردم می گویند حتی اگر شهید هم بشویم باز هم به عراق و زیارت عتبات عالیات می آییم.

 

حسن دانایی فر افزود: حتی اگر گذرگاه های رسمی در مرز هم بسته شوند باز هم مردم ایران از راه های غیرقانونی به عراق می آیند و بعد از آن بازداشت می شوند یا ممکن است با خطرات جانی دیگری روبه رو شوند. هم اکنون تعداد زیادی از زائران ایرانی به همین دلیل زندانی هستند گرچه 50 نفر از آنها اخیرا با رایزنی های مختلف از زندان های عراق آزاد شدند.

 

سفیر ایران ادامه داد: به محض اینکه ممنوعیت رسمی ورود ایرانیان اعمال شود ورود غیرقانونی به عراق افزایش می یابد. به صراحت می گویم که عراق ناامن است. موضوع عراق و زیارت عتبات عالیات فراتر از صدور اطلاعیه از طرف وزارت امور خارجه و منع آنها از سفر به عراق و زیارت است. نمی توان دربرابر نا امنی در عراق مانند ناامنی در تونس یا یمن ، وزارت خارجه ایران بیانیه بدهد و شهروندانش را از سفر به این کشورها منع کند و آنها نیز این سخن را بپذیرند و سفر نکنند. در موضوع عراق، حتی اگر زائران شهید بشوند آن را قسمت الهی می دانند. توقف یا کاهش ورود ایرانیان به عراق را نمی توان صرفا با یک اطلاعیه منع کرد.

دانایی فر تصریح کرد: اقدامی که انجام شد این بود که به اتباع ایرانی گفته ایم اگر به عراق می آیند حداقل در قالب کاروان بیایند با این حال بسیاری از ایرانیان باز هم به طور انفرادی وارد عراق می شوند یا بعضی از آنها وارد منطقه کردستان عراق می شوند و از آن سمت به طرف شهرهای کربلا و نجف حرکت می کنند که نه تنها از سوی نیروهای امنیتی عراق بازداشت می شوند بلکه مسیر آنها از مناطق بسیار ناامن و محل تمرکز تروریست ها می گذرد. هم اکنون کسی نیست که نداند عراق نا امن است.

سفیر ایران اضافه کرد: البته من اخیرا با مقامات وزارت گردشگری عراق نیز گفت وگو کردم و گفتم که  زائران ایرانی علاوه بر موضوع ناامنی، به تحقیر اعتراض دارند. زائران ایرانی از بی احترامی و تحقیر در بازرسی ها که معمولا در پایانه های ورودی از سوی نیروهای آمریکایی یا عراقی انجام می شود ناراحت هستند.

بمب گذاری علیه زائران ایرانی در بغداد هدفمند است

دانایی فر افزود: تروریست ها با زائران مخالفند و علیه شیعیان و زائران از هر کشوری که باشند بمب گذاری می کنند. تروریست ها در شهرهای نجف و کربلا ، زائران را بدون در نظرگرفتن ملیت آنها مورد هدف قرار می دهند اما در بغداد به دلیل شرایط ویژه ایرانیان که مشخص تر هستند، انفجارها و اقدامات تروریستی علیه آنها هدفمند است و پس از شناسایی ایرانی ها انجام می شود ولی اقدامات تروریستی علیه ایرانیان در نجف و کربلا هدف دار نیست. ایرانیان در این دو شهر در عملیات های کور تروریستی و به همراه زائرانی از دیگر کشورها به شهادت می رسند.

وی همچنین با رد ارائه پیشنهادی به مقامات عراقی برای فعالیت شرکت های امنیتی ایرانی در عراق با هدف حفظ امنیت زائران ایرانی گفت: ایران هم اکنون با شرکت های امنیتی عراقی قرارداد دارد و این قرارداد از لب مرز و ورود زائران تا برگشت آنها جاری است.

گزینه های تصدی وزارتخانه های بدون وزیر عراق به زودی معرفی می شوند

سفیر ایران در بغداد درباره زمان معرفی وزیران وزارتخانه های بدون وزیر از جمله وزارتخانه های دفاع، امنیت ملی و کشور گفت: توافق گروه های عراقی برای معرفی این وزرا به مراحل پایانی خود رسیده است و در آینده ای بسیار کوتاه شاهد معرفی آنها به پارلمان خواهیم بود.

وی افزود: هم اکنون در عراق تمامی رهبران سیاسی به طور کامل فهمیده اند که باید باهم کار کنند و نوعی واقعیت گرایی وجود دارد و همه طرف های سیاسی می دانند که بازی حذفی، زیاده خواهی و تمامیت طلبی وجود ندارد. این موضوع برای همه شفاف شده است.

سفر علاوی و مطلق به تهران

دانایی فر با اشاره به دیدارهای اخیر خود با ایاد علاوی رئیس فراکسیون پارلمانی العراقیه و صالح المطلق معاون نخست وزیر عراق گفت: آنها دعوت به سفر به ایران را پذیرفته اند ولی به احتمال بسیار، مطلق در ابتدا به تهران سفر خواهد کرد.

فهرست العراقیه پیش از این نیز هیئتی را به ایران اعزام کرده بود. علاوی اولین نخست وزیر عراق پس از صدام است که در دوره مسئولیت وی، اتهام زنی بسیاری علیه ایران مطرح می شد.

صالح مطلق نیز از جمله نیروهای سیاسی عرب های سنی عراق است که به موضع گیری علیه سیاست های تهران در عراق معروف است.

هفته ای یک یا دو نفر از منافقین فرار می کنند

دانایی فر ادامه داد: حجم مطالبات مردمی عراق برای بستن این پرونده زیاده شده است. این مسئله تاثیر منفی در روابط تهران و بغداد دارد و منشاء فتنه در منطقه است. در هفته های اخیر نیز حجم حضور خانواده هایی که افرادی را در پادگان اشرف دارند در کنار این پادگان بیشتر شده است. آنها با تجمع اعتراض آمیز خواهان دیدار با فرزندان خود هستند. آنها امیدوارتر شده اند که بتوانند بچه های خود را ببینند.

سفیر ایران افزود: اخیرا نیز هر هفته یک یا دو نفر از منافقین از پادگان اشرف بیرون می آیند و به خانواده های خود می پیوندند. البته مطالبات عمومی از مقامات عراقی برای اخراج منافقین همچنان وجود دارد....../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
تریلر فیلم ایرانی (بدرود بغداد)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

انفجار در بغداد منجر به شهادت 8 زائر ایرانی شد



 

 انفجار در بغداد منجر به شهادت 8 زائر ایرانی شد

 

مقام‌های عراقی از شهادت هشت زائر ایرانی در شمال بغداد‏، پایتخت عراق بر اثر انفجار بمب خبر دادند.

به گزارش ایلنا به نقل از آسوشیتدپرس، پلیس عراق اعلام كرد كه پنج ایرانی در نزدیكی مسجدی در منطقه شیعه‌نشین «كاظمیه» در حالی كه استرحت می‌كردند، به شهادت رسیدند.

همچنین برخورد یك دستگاه اتوبوس به بمب كنار‌جاده‌ای در منطقه شیعه‌نشین «شولا» منجر به شهادت سه ایرانی دیگر شد.

منابع بیمارستانی همچنین از زخمی‌شدن 52 تن در این دو حادثه خبر دادند اما هنوز گزارشی در مورد جزئیات زخمی‌ها منتشر نشده است.... / ایلنا