اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ایده‌های سازنده ظریف برای گفتگوی فراگیر منطقه‌ای



اخبار,اخبارسیاست  خارجی,وزیر امور خارجه

معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه از ایده‌های سازنده محمدجواد ظریف برای شکل‌گیری گفتگوهای فراگیر منطقه‌ای خبر داد.

به گزارش ایسنا  ،حسین امیرعبداللهیان گفت: دولت یازدهم از آغاز به کارش در راهبردی که پیگیری می‌کند همکاری همه جانبه با همسایگان و کشورهای منطقه به‌ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس را در دستور کار قرار داده است.

وی افزود: سفر اخیر آقای ظریف بلافاصله پس از توافق هسته ای با هدف ابلاغ پیام دوستی و تعمیق همکاری ها و برادری ها در منطقه و کشورهای همسایه صورت گرفت.

امیرعبداللهیان با اشاره به ایده های سازنده وزیر امورخارجه کشورمان برای گفتگوهای فراگیر منطقه‌ای، اهداف و نتایج این گفتگوها را همکاری های جدی و همه جانبه در مبارزه با افراط گرایی و تروریسم و تحقق صلح ، ثبات و رفاه هر چه بیشتر مردم منطقه برشمرد.

معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص تحولات اخیر در یمن، تجاوز نظامی عربستان سعودی به این کشور را خطایی راهبردی دانست.

وی گفت: در دیدار و گفتگویی که در حاشیه نشست اخیر وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی در جده با وزیر امور خارجه عربستان داشتم درباره یمن به صراحت به وی تاکید کردم که تجاوز نظامی عربستان به این کشور خطایی اساسی ، جدی و راهبردی است.

امیرعبداللهیان افزود: در این دیدار به عادل الجبیر گفتم که این اقدام نه فقط به امنیت عربستان و منطقه کمکی نکرده بلکه شرایط امنیتی منطقه را پیچیده‌تر کرده است.

وی با اشاره به ادامه درگیری ها در مناطق مختلف یمن گفت: تصرف بخش هایی از عدن و انتقال برخی از نیروهای طرفدار رئیس جمهور مستعفی یمن به این شهر، راهکار نهایی و اساسی نیست.

معاون وزیر امور خارجه در گفت وگو با خبرگزاری صداوسیما ، افزود: آنچه درباره آینده سیاسی یمن اهمیت دارد این است که همه گروه‌ها، احزاب و شخصیت های مؤثر این کشور باید تصمیم گیرنده باشند و خود یمنی ها در سایه رأی و نظر مردم این کشور برای آینده سیاسی کشورشان از مجرای گفتگوهای یمنی - یمنی تصمیم بگیرند.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: ما از یمنی حمایت می کنیم که در سایه تقویت صلح ، ثبات و امنیت منطقه گام بردارد ، هدفی که همه گروه های موثر و ریشه دار در درون جامعه یمن پیگیری می کنند.

وی به مقامات عربستان توصیه کرد هرچه سریع‌تر تجاوز علیه یمن را متوقف کنند، به محاصره انسانی این کشور خاتمه دهند و به مسیر گفتگو، راهکار سیاسی و تمرکز بر نقش محوری سازمان ملل متحد برای حل و فصل سیاسی مسائل این کشور با مشارکت همه گروه های یمنی توجه بیشتری معطوف کنند.

معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه در پاسخ به پرسش دیگری درباره اهداف سفر مقامات برخی کشورها به ویژه آمریکا به کشورهای حاشیه خلیج فارس گفت: ما سفر ، گفتگو و تعامل کشورها را موضوعی مثبت تلقی می کنیم اما مداخلات خارجی در منطقه را غیرسازنده و نادرست می دانیم.

امیرعبداللهیان با اشاره به گفتگوها میان برخی کشورهای غربی و منطقه افزود: در این گفتگوها برخی طرف‌ها تلاش می‌کنند که نگرانی‌ها را کاهش دهند و برخی نیز با خباثت و رفتار غیرسازنده در پی تشدید نگرانی ها و دامن زدن به اختلافات در منطقه مهم و راهبردی ما هستند.

وی همچنین با اشاره به سفر اخیر وزیر امور خارجه به منطقه گفت: متاسفانه در این سفر شاهد بودیم که برخی از کشورهای منطقه به جای ایفای نقش سازنده، اخبار جعلی و نادرست منتشر و تلاش کردند به تنش های منطقه‌ای دامن بزنند.

امیرعبداللهیان ادامه داد : حتی یکی از کشورهای منطقه در آستانه سفر آ‌قای ظریف، اخباری کاملا کذب مبنی بر ارسال سلاح از جانب ایران به بحرین منتشر کرد که این اتهام را قویاً تکذیب کردیم.

معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه ابراز امیدواری کرد کشورهای منطقه در مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم و مشارکت در ایجاد صلح و ثبات در منطقه با بصیریت و هوشمندانه برخورد کنند.


 اخبار سیاست  خارجی  -  ایسنا  


ویدیو مرتبط :
آموزش نرم افزار فراگیر - بخش آمار فروش به تفکیک منطقه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

امیرعبداللهیان: اسد در دیدار ظریف ایده‌های سازنده‌ای را برای تقویت روند سیاسی سوریه مطرح کرد



اخبار,اخبارسیاست  خارجی ,بحران سوریه

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه تأکید کرد: حفظ امنیت ترکیه مورد توجه جدی ماست، اما ایجاد منطقه حائل در داخل سوریه را نقض تمامیت ارضی و حاکمیت این کشور می‌دانیم.

حسین امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با ایسنا ، با تأکید بر این‌که باید راهکارهایی را یافت که حقوق بین‌الملل نقض نشود، تصریح کرد: نیازی نیست که با این قبیل اقدامات غیرضروری شرایط منطقه را بحرانی‌تر ساخت.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان تصریح کرد: امنیت سوریه و همسایگان در شرایطی تضمین خواهد شد که برخی بازیگران دست از استفاده ابزاری از تروریسم بردارند و اراده جدی برای مبارزه با افراطی‌گری وجود داشته باشد.

معاون وزیر امور خارجه به بحث بحران سوریه و راهکار حل آن اشاره کرد و گفت: حل بحران سوریه صرفاً راهکار سیاسی دارد و در سفر دکتر ظریف به دمشق، بشار اسد ایده‌های سازنده‌ای را برای تقویت روند سیاسی و مبارزه با تروریسم مطرح کرد.

به گزارش ایسنا، روز گذشته محمد جواد ظریف در سفر چند ساعته‌ای که به دمشق داشت با رییس جمهور سوریه و همتای سوری خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

 اخبار  سیاست  خارجی  -  ایسنا