اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ایدز در ملبورن: سایه اندوه، بارقه امید


کنفرانس جهانی ایدز امسال در ملبورن استرالیا در حالی برگزار می شود که سایه اندوه بر شرکت کنندگان جلسه سنگینی می کند اما امید همچنان باقیست.

خبرآنلاین: هر دو سال یکبار پژوهشگران ایدز گرد هم می‌آیند و آخرین تحقیقات در رابطه با این بیماری را ارایه می دهند اما در کنفرانس امسال در ملبورن جای پژوهشگران بنام این بیماری خالی است.

کنفرانس ایدز در ملبورن در شرایطی شروع به کار می‌کند که اندوه از دست رفتن محققان بزرگ بیماری ایدز در پی سقوط هواپیمای مسافربری خطوط هوایی مالزی شرکت‌کنندگان را متاثر کرده است.

از جمله قربانیان سقوط هواپیما یوپ لانگه، پژوهشگر بنام و رئیس هلندی جامعه بین‌المللی ایدز و گلن توماس، عضو سازمان بهداشت جهانی (WHO) بودند که می‌خواستند در این کنفرانس شرکت کنند.

به نوشته دویچه وله حدود ۲۰ هزار نفر قرار است در بیستمین کنفرانس جهانی ایدز در شهر ملبورن استرالیا شرکت کنند.

پژوهشگران و فعالان سراسر جهان در این کنفرانس که روز یکشنبه 29 تیرماه آغاز شده، به بحث و تبادل نظر درباره آخرین نتایج تحقیقات در مورد این بیماری که باعث ضعف سیستم ایمنى بدن مى‌شود می‌پردازند. این کنفرانس قرار است تا روز جمعه 3 مرداد ماه ادامه یابد.

ایدز 31 ساله شد امید کنترل کامل، 30 سال دیگر

31 سال پیش نخستین مورد ابتلا به بیماری نقص ایمنی اکتسابی (ایدز) در کالیفرنیای آمریکا شناسایی شد. در بیستم ماه مه 1983 دو مقاله علمی درباره ویروس "اچ آی‌وی" در نشریه آمریکایی "ساینس" منتشر شدند.

نخستین مقاله را محقق فرانسوی، پرفسور لوک مونتانیه و دومین مقاله را پرفسور آمریکایی، رابرت چارلز گالو به چاپ رسانده بود. این دو تئوری‌های مشابهی درباره علل ظهور بیماری ایدز ارائه کرده بودند.

بیماری ایدز در همان دهه ۱۹۸۰ از تحقیقات آزمایشگاهی خارج شد و به معضلی اجتماعی بدل گردید. به تدریج باورهای غلط همجنس‌خواهان، میمون‌ها یا جنگ‌های میکروبی را به عنوان منشا ایدز و علت پیدایش و شیوع این بیماری مرگبار معرفی کردند.

در حال حاضر گرچه هیستری مبارزه با بیماری ایدز کمتر از گذشته شده، اما در بسیاری جوامع تابوهای اجتماعی و باورهای غلط، از مانع‌های بزرگ برای موفقیت‌آمیز بودن برنامه‌های پیشگیری از ایدز به حساب می‌آیند.

ارتباط‌های جنسی ناایمن، ترزیق مواد مخدر از طریق سرنگ‌های آلوده، انتقال ویروس اچ‌آی‌وی از مادر به جنین و همچنین ابتلا از طریق دریافت فرآورده‌های خونی‌ آلوده، از جمله مهم‌ترین راه‌های انتقال ویروس بیماری ایدز هستند.

اما به نوشته بی بی سی براساس گزارش جدید دفتر مبارزه با ایدز سازمان ملل متحد احتمال دارد اپیدمی ایدز تا سال ۲۰۳۰ تحت کنترل درآید.

در این گزارش گفته می شود که شمار مبتلایان به اچ آی وی و مرگ ناشی از ایدز در حال کاهش است.

این گزارش درعین حال خواستار انجام اقدامات بین المللی موثرتری شده چون "با سرعت فعلی نمی توان به این اپیدمی پایان داد."
نهاد خیریه پزشکان بدون مرز نیز هشدار داده است اکثر کسانی که به داروهای مقابله با بیماری ایدز نیاز دارند به این داروها دسترسی ندارند.

براساس آمارهای دفتر مبارزه با ایدز سازمان ملل متحد هم اکنون رقمی حدود ۳۵ میلیون نفر در سراسر جهان به اچ آی وی مبتلا هستند. تعداد موارد ابتلای جدید در سال ۲۰۰۳ حدود ۲.۱ میلیون نفر بوده و این رقم به نسبت سال ۲۰۰۱ که ۳.۴ میلیون نفر بود، حدود ۳۸ درصد کاهش را نشان می دهد.

موارد مرگ و میر ناشی از ابتلا به بیماری ایدز طی سه سال گذشته ۲۰ درصد کاهش یافته و در سال ۲۰۱۳ حدود ۱.۵ میلیون نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست دادند.

عوامل گوناگونی در کاهش میزان ابتلا و میزان مرگ و میر ناشی از ایدز دخیل بوده که یکی از مهمترین آنها دسترسی تعداد بیشتری از بیماران به داروهای مناسب بوده است.

البته آمارها نشان می دهد که کمتر از ۴۰ درصد افراد مبتلا به اچ آی وی درمان لازم را دریافت می کنند.تقریبا ۷۵ درصد از تمام موارد جدید ابتلا فقط در ۱۵ کشور جهان روی می دهد.

در بخشی از گزارش سازمان ملل متحد گفته می شود:"پیشرفتهایی که در پنج سال گذشته صورت گرفته از تمام دوره ۲۳ ساله قبل از آن بیشتر بوده است. اکنون در مورد روشهای موثر و موانع موجود اطلاعات و شواهد بیشتری وجود دارد و این امیدواری هست که می توان به اپیدمی ایدز پایان داد. اما تداوم وضعیت موجود و ادامه اقدامات در گستره و با سرعت فعلی نخواهد توانست به این اپیدمی پایان دهد."

موضوع‌های کنفرانس

یکی از مهم‌ترین موضوع‌های کنفرانس، همبستگی با مبتلایان به بیماری ایدز و مبارزه با منزوی شدن آنها در اجتماع است. برنامه‌ریزان کنفرانس در آغاز برنامه‌ها کمپینی را در این باره در اینترنت به راه انداخته‌اند.

گفته می‌شود در کشورهایی که شمار مبتلایان بسیار بالاست، از هر سه جوان، دو نفر اطلاعی از این بیماری، خطرها و شیوه‌های انتقال آن ندارد. این ناآگاهی جوانان از بیماری ایدز در حالی است که طبق آمار، در کشورهایی چون اوکراین، روسیه، اندونزی و فیلیپین شمار مبتلایان به ایدز افزایش یافته است.

موفقیت‌های مبارزه با ایدز

چندین سال است که پیشرفت‌های وسیعی در سراسر جهان در مبارزه با این بیماری به دست آمده است. این پیشرفت‌ها در حالی هستند که هیچ تحقیق علمی در جهان این همه بودجه نداشته است.

در حال حاضر با داروهای موجود می‌توان از بیماران به خوبی مراقبت کرد و ویروس "اچ‌آی‌وی" (مولد بیماری ایدز) را در خون آنها به کم‌ترین حد خود رساند. بیماران به این ترتیب می‌توانند یک زندگی در مجموع عادی را بگذرانند و این بیماری را به بیماران دیگر منتقل نکنند.

گرچه شرایط کنونی تحقیقات درباره بیماری ایدز بسیار امیدوارکننده است، اما هنوز راهی برای درمان قطعی آن در دست نیست.
سازمان ملل متحد اعلام کرده که شمار بیمارانی که امکان دسترسی به داروهای حیاتی مبارزه با ایدز را به دست آورده‌اند تا کنون به مرز ۱۴ میلیون رسیده که به نسبت گذشته افزایش چشمگیری است.

هدف سازمان بهداشت جهانی (WHO) در ارتباط با ایدز این است که داروهای حیاتی مبارزه با این بیماری را در اختیار ۱۴ میلیون بیمار دیگر نیز قرار دهند.

سازمان ملل متحد اعلام کرده است که تا سال ۲۰۱۵ باید همه مردم جهان امکان دسترسی به دارو و درمان در مقابله با بیماری ایدز را به دست آورند.


ویدیو مرتبط :
بى دانشى، خرافه گرایى و بارقه هاى امید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نخستین بارقه‌های امید در بیداری شوماخر



اخبار,اخبار ورزشی ,امید به بهبودی شوماخر

 

اخبار ورزشی - پس از 2 ماه کمای مطلق
نخستین بارقه‌های امید در بیداری شوماخر

پزشکان فرانسوی از نشانه‌ها و علائم خروج قهرمان افسانه‌ای فرمول یک جهان از کمای دو ماهه خبر دادند.

مایکل شوماخر، قهرمان اتومبیلرانی جهان، چهارشنبه گذشته با بروز نشانه‌های کوچکی مانند لرزش پلک‌های چشم امید به بهبودی‌اش را به اثبات رساند.


دکتر «تیپو عزیز» استاد جراحی مغز و اعصاب دانشگاه آکسفورد درمصاحبه با خبرنگاران محلی اعلام کرد: با این علامت به‌طور کلی روند درمان به شکل مطلوبی تغییر خواهد کرد، پیش‌بینی‌های بعدی حاصل واکنش بیمار به داروها و جراحی‌های مختلف خواهدبود.
وی در ادامه افزود: خارج کردن دستگاه تنفس مصنوعی و ادامه درمان قدم بعدی است که با این واکنش مثبت، امیدواریم این امر تحقق یابد.


شوماخر اسطوره اتومبیلرانی در 29 دسامبر سال‌گذشته در حالی که بر فراز کوه‌های آلپ مشغول اسکی روی برف بود، براثر برخودر با صخره، دچار خونریزی مغزی شد و به کما رفت.

اخبار ورزشی -  روزنامه ایران