اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ایجاد پژوهش‌سرای دانش‌آموزی در هر منطقه آموزشی تا پایان دولت یازدهم



اخبار,اخباراجتماعی ,فانی

 وزیر آموزش و پرورش از ایجاد حداقل یک پژوهش‌سرا در هر منطقه آموزشی تا پایان دولت یازدهم خبر داد و تاکید کرد: لازم است پژوهش‌سراها با مراکز علمی و صنعتی کشور در ارتباط باشند و وزارت علوم و بنیاد ملی نخبگان از این پژوهش‌سراها حمایت کنند.

فانی، روز سه‌شنبه در هفدهمین جشنواره جوان خوارزمی در دانشگاه شهید بهشتی، ضمن تبریک فرا رسیدن هفته پژوهش به پژوهشگران، پذیرفته‌شدگان جشنواره جوان خوارزمی، دانش‌آموزان و معلمان افزود: در این دوره از جشنواره 7 هزار و 378 طرح پژوهشی در حوزه‌ دانش‌آموزی ارائه شد که از این تعداد هزار و 36 طرح به مرحله کشوری رسید.

وی اظهار داشت: از این تعداد 32 طرح به عنوان طرح‌های منتخب هفدهمین جشنواره جوان خوارزمی انتخاب شده و مورد تقدیر قرار گرفتند.

فانی جشنواره جوان خوارزمی را نهضت علمی برای تولید دانش و نوآوری در کشور دانست و خاطرنشان کرد: پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی نهادهایی برای بسترسازی این نهضت علمی است.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: امروز آموزش و پرورش با فعال‌سازی 500 پژوهش‌سرای دانش‌آموزی در تلاش است تا در میان دانش‌آموزان روحیه‌ی تحقیق و پژوهش را تقویت کند.

فانی یادآور شد: بر این اساس برنامه داریم که تا پایان دولت یازدهم در هر منطقه آموزشی حداقل یک پژوهش‌سرای دانش‌آموزی ایجاد کنیم و امیدواریم تا پایان دولت یازدهم این هدف محقق شود.

فانی با تاکید بر این که در دولت یازدهم حدود 200 پژوهش‌سرا به پژوهش‌سراهای قبلی اضافه شده است، ابراز امیدواری کرد که هدف "هر منطقه، یک پژوهش‌سرا" محقق شود.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر ضرورت تقویت ارتباط میان پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی و مراکز صنعتی تولیدی خاطرنشان کرد:‌ از این طریق پژوهش‌سراها می‌توانند با استفاده از توان علمی و صنعتی در رشد و توسعه کشور موثر باشند که در این راستا لازم است وزارت علوم و بنیاد ملی نخبگان بیش از گذشته نسبت به تقویت امر پژوهش در آموزش و پرورش کمک کنند.

فانی یادآور شد: اگر پژوهش و تحقیق در دوره‌های ابتدایی و سال اول متوسطه نفوذ و توسعه نیابد، در دوره‌های بالاتر یعنی در مقاطع دانشگاه‌ی و سطح جامعه شاهد نوآوری و خلاقیت نخواهیم بود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مراسم تجلیل از معلمان پژوهنده نیز اظهار داشت: یقینا معلمان پژوهنده می‌توانند دانش‌آموزان پرسشگر و پژوهشگر را تربیت کنند.

فانی ادامه داد:‌ در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که مبنای کار ما در برنامه ششم و هفتم توسعه است، در تلاش هستیم که امر پژوهش و ارزشیابی را به عنوان زیر نظام‌های سند تحول، تقویت کنیم.


  اخبار اجتماعی  -  ایسنا 


ویدیو مرتبط :
فعالیتهای پژوهش سرای دانش آموزی آذربایجان ناحیه 3 تبریز

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ایجاد پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی در همه مناطق آموزشی



اخبار,اخبار اجتماعی ,علی‌اصغر فانی

وزیر آموزش و پرورش ضمن تاکید بر اینکه پژوهش در آموزش و پرورش حائز اهمیت بسیار است، گفت: یک تصمیم غلط در این وزارتخانه تبعات بسیاری دارد، به همین خاطر معمولا براساس پژوهش‌ها در نظام تعلیم و تربیت تصمیم‌گیری می‌شود.

به گزارش (ایسنا)، علی‌اصغر فانی در جشنوار تجلیل از برگزیدگان پژوهش و فناوری دانش‌آموزی که در دبیرستان شهدای هفتم تیر برگزار شد، با بیان اینکه در فرآیند تعلیم و تربیت اگر پژوهش حذف شود، تعلیم و تربیت ناقص است، اظهار کرد: تقویت پژوهش و روحیه پرسشگری در دانش‌آموزان به دنبال یافتن پاسخ "چیستی، چرایی و چگونگی فرآیندها باید مدنظر قرار بگیرد.

ایجاد پژوهش‌سرای دانش‌آموزی در هر منطقه آموزشی

وی ادامه داد: پژوهش لازمه تعلیم و تربیت گویاست، بنابراین در آموزش و پرورش که به دنبال اجرای سند تحول و برنامه‌های توسعه هستیم، امر پژوهش یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است و لازمه پژوهش‌محوری در نظام تعلیم و تربیت، وجود معلمان پژوهشگر است که روحیه پرسشگری را در دانش‌آموزان تقویت می‌کنند.

وزیر آموزش و پرورش از وجود 500 پژوهش‌سرای دانش‌آموزی در کشور در مناطق مختلف آموزشی خبر داد و گفت: هدف‌گذاری کرده‌ایم که تا پایان دولت یازدهم هر منطقه آموزشی یک پژوهش‌سرای دانش‌آموزی داشته باشد. پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی میزبان دانش‌آموزان ابتدایی و متوسطه هستند. علاوه بر توسعه پژوهش‌سراها در حال حاضر جشنواره دانش‌آموزی خوارزمی و همچنین جشنواره جابرن‌حیان برای دانش‌آموزان ابتدایی وارد نظام آموزشی شده و فعالیت‌هایی در این خصوص انجام می‌شود.

فانی با تاکید بر اینکه پژوهش در آموزش و پرورش بسیار اهمیت دارد، زیرا یک تصمیم غلط در این وزارتخانه تبعات بسیاری را به همراه خواهد داشت، گفت: نتایج پژوهش‌ها در نظام تعلیم و تربیت مورد استفاده قرار می‌گیرد و براساس آن تصمیم‌گیری می‌شود.

وی افزود: فرهنگ پژوهشگری در دانش‌آموزان و معلمان باید توسعه پیدا کند و نباید بدون پژوهش، بررسی و آینده نگری تصمیم‌گیری شود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تاکید ما در فرآیند تصمیم‌گیری این است که به جای پژوهش‌های مبتنی بر گذشته باید پژوهش‌های آینده‌محور انجام شود، گفت: دستگاهی که نظام تصمیم‌گیری‌اش مبتنی بر آینده است، دستگاهی خواهد بود که نوع‌آور، مبتکر، خلاق و اثربخش است.


اخبار  اجتماعی  - ایسنا