اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اولین نان تاریخ ۳۰ هزار سال قبل پخته شد!



 

 

اولین نان تاریخ

 

گروهی از باستان شناسان ایتالیایی در منطقه ای واقع در استان توسکانا بقایای اولین نان تاریخ را که انسان مدرن در ۳۰ هزار سال قبل پخته است پیدا کردند.

 

اولین نانی که انسان مدرن تهیه کرده است یک نان برشته خوش طعم و مغذی بوده که روی سنگهای گداخته پخته شده است.

 

تاکنون اعتقاد بر این بود که انسان مدرن از 18 هزار سال قبل شروع به تولید آرد و طبخ نان کرده است.

 

اکنون گروهی از محققان "موسسه ماقبل تاریخ و ابتدای تاریخ"(Iipp) کشف کردند که انسانهای مدرن در دوره بلافاصله پس از دوره انسانهای اولیه در 30 هزار سال قبل طرز تهیه نان را پیدا کرده بودند.

 

همچنین تاکنون تصور می شد که جمعیتهای شکارچی- جمع کننده عصر پارینه سنگی متاخر کاملا گوشتخوار بودند اما این کشف نشان می دهد که این انسانها از یک نان غنی از هیدراتهای کربن تغذیه می کرده اند.

 

این نان به آنها کمک می کرده که انرژی لازم برای زندگی در محیطهای سخت و زمانهای بسیار سرد را تامین کنند. در حقیقت این نان، غذایی ساده برای نگهداری و سبک برای حمل بوده است.

 

از سویی دیگر این کشف پیشنهاد می دهد که خاستگاه اولیه استفاده از غلات اروپا و نه خاورمیانه بوده است. آثار قدیمی ترین نان دنیا در یک سایت باستانی ماقبل تاریخ در استان توسکانا کشف شده است.

 

این محققان در این خصوص توضیح دادند: "ما دو تکه عجیب ماسه سنگ را پیدا کردیم که به نظر می رسید سنگ آسیاب باشند.

 

با بررسی محیط اطراف این سنگها ما نشاسته هایی را کشف کردیم که در لا به لای حفره های دو سنگ آسیاب باقی مانده بودند. ما این نشاسته ها را استخراج کردیم و با میکروسکوپ الکترونیکی مورد بررسی قرار دادیم."

 

این باستان شناسان با مقایسه این نشاسته ها و نشاسته های دیگری که در سایر سایتهای باستان شناسی کشف شده بود توانستند نوع گیاهی که این ماده از آن تهیه شده بود را پیدا کنند.

 

این گیاه، نوعی چغندر قندر مردابی بوده است که ریشه های آن شکلی متورم و بلند داشته و غنی از نشاسته بوده اند.

 

این محققان افزودند: "ما تردیدی نداریم که این اولین آرد تاریخ است."

 

این باستان شناسان مراحل تهیه این نان را بازسازی کردند و دریافتند که انسانهای 30 هزار سال قبل این ریشه ها را جمع آوری کرده، آنها را خشک می کردند، سپس آسیاب کرده و روی یک سنگ تنور گداخته می پختند.

نتایج این بازسازیها تائید کرد که نانهای طبخ شده بسیار خوش طعم بوده اند.

منبع:خبرگزارى مهر


ویدیو مرتبط :
تاریخ دیوار بزرگ چین مربوط به چند هزار سال قبل است.

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

یارانه نقدی در سال آینده ۳۰ هزار تومان می‌شود؟



اخبار,اخبار اقتصادی ,یارانه نقدی

 

با اوضاع پیش آمده در بحث یارانه‌ها، نه تنها مردم سردرگم هستند، بلکه دولت و مجلس نیز دچار نوعی سردرگمی شده و نمی‌توانند تصمیم واحدی در این باره بگیرند؛ اما به نظر می‌رسد با توجه به شرایط موجود، یارانه نقدی در سال آینده نیز تغییری نداشته باشد!

از زمان پرداخت یارانه نقدی، این مسأله به یکی از چالشی‌ترین موضوعات بین مردم و دولت تبدیل شده است؛ هر چند دولت یازدهم تلاش‌های زیادی کرده تا یارانه قشرهای پردرآمد را حذف کند، تا کنون نتوانسته است در این زمینه کاری از پیش ببرد.

به گزارش «تابناک»، مجلس شورای اسلامی نیز در کنار دولت، یکی از نهاد‌هایی بوده که سعی در سازماندهی این موضوع دارد و تا کنون نیز چندین مصوبه برای هموار کردن مسیر دولت در این کار به تصویب نمایندگان مجلس رسیده است؛ از جمله اینکه در سال گذشته، نمایندگان با تصویب قانون بودجه سال ۹۳ دست دولت را در حذف برخی از قشر‌ها بازگذاشتند.

اما با این حال تا کنون هیچ یک از این راهکار‌ها به نتیجه نرسیده است. بالا رفتن تورم و کاهش قدرت خرید، باعث شده تا مردم بیش از گذشته به یارانه نقدی احساس نیاز کنند. از سوی دیگر، کاهش درآمد‌های دولت و تحریم‌های اعمال شده از سوی قدرت‌های خارجی، دست دولت را در پرداخت یارانه محدود کرده است.

بنا بر این گزارش، هم اکنون در جریان بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، چندین طرح در خصوص این موضوع مطرح است؛ عده‌ای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر این باورند که میزان یارانه پرداختی متناسب با نرخ تورم نیست و در اوضاع کنونی پاسخگوی نیاز مردم نیست، ولی نمایندگان دیگری نیز هستند که کمبود منابع دولت را برای پرداخت یارانه نقدی، مبنای سخن خود قرار می‌دهند و بر این باور دارند که دولت نمی‌تواند به همه قشر‌ها یارانه پرداخت کند و برای همین، دو راه بیشتر پیش روی دولت نیست؛ نخست اینکه یارانه قشرهای پردرآمد در کوتاه‌ترین زمان ممکن حذف شود و نکته دوم آنکه یارانه نقدی کاهش یابد.

اما در این بین افرادی هستند که راهکار محافظه کارانه‌ای در پیش گرفته‌اند. آنان نه دوست دارند یارانه افراد قطع شود و نه مبلغ پرداختی تغییر یابد. این عده عموما مسائل سیاسی و عواقبی را که ممکن است پس از اجرای هر گونه تغییر در نحوه پرداخت یارانه‌ها ایجاد شود، مد نظر می‌گیرند.

به همین جهت در روزهای اخیر، چندین پیشنهاد در کمیسون تلفیق مجلس مطرح شده است، از جمله اینکه رجب رحمانی، عضو کمیسیون تلفیق با اشاره به جلسه کمیسیون تلفیق بودجه در روزهای گذشته اظهار داشته است: مهم‌ترین بحث این جلسه، مربوط به موضوع هدفمندی یارانه‌ها بود.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه با اشاره به پیشنهادهای نمایندگان در مورد موضوع هدفمندی یارانه‌ها تصریح کرد: یکی از پیشنهاد‌ها این است که یارانه نقدی خانوار‌ها به ۳۰ هزار تومان کاهش یابد و فقط خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی از یارانه نقدی بیشتری برخوردار شوند؛ اما این موضوعات و نظریات هنوز هیچ نتیجه‌ای نداشته است.

اما جعفرزاده ایمن آبادی نظر دیگری دارد و با اشاره به سه اتفاق در قانون هدفمندی یارانه‌ها، اظهار کرد: امسال ۱۰ هزار میلیارد تومان برای بخش تولید، بهبود حمل و نقل ناوگان عمومی، محیط زیست و... در نظر گرفته شده بود و این مبلغ به ۵۲ هزار میلیارد تومان رسید؛ ضمن اینکه ۴۸ درصد در بخش کمک به واحدهای تولیدی کمتر دیده شده است.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، اعتبارات بخش سلامت در لایحه بودجه سال ۹۴ را بدون تغییر اعلام کرد و افزود: اعتبارات بند «ب» ماده ۳۴، مبلغ ۴۸ هزار میلیارد تومان بدون تغییر نسبت به سال گذشته است و هزینه‌های در حال رشد این بخش مشخص نیست باید از کدام محل تأمین شود.

وی با بیان اینکه دولت در پرداخت نقدی و غیر نقدی ۴۲۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته است، تصریح کرد: دولت ماده واحده‌ای را که برای حذف یارانه مرفهین بود، حذف کرده و تکلیف را از خود برداشته است؛ به این معنا که می‌خواهد یارانه را به همه یکسان پرداخت کند.

همچنین احمد امیرآبادی، عضو کمیسیون تلفیق در یک نشست خبری اظهار داشت: کمیسیون تلفیق تاکنون سه مصوبه داشته که یکی از این مباحث، مصوبات مربوط به هدفمندی یارانه بوده است.

وی تأکید کرد: نمایندگان در مباحث درآمدی تصمیم گرفتند، بنا بر پیشنهاد دولت درآمد هدفمندی یارانه‌ها برای سال آینده تغییری نداشته باشد و همچنین با توجه به بحث شناسایی و یا حذف پردرآمد‌ها ـ که در منابع درآمدی تأثیرگذار است ـ احتمالاً تغییری ایجاد نشود. بحث شناسایی پردرآمد‌ها در بخش هزینه بوده و البته هنوز برای آن تصمیم گیری قطعی نشده و احتمالاً یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی در سال آینده نیز برای همه ادامه خواهد یافت.

حال نکته‌ای که در اینجا نه نمایندگان مجلس و نه مسئولان دولتی توجهی به آن نشان نمی‌دهند، این است که مبلغ یارانه شاید زمانی می‌توانست بخشی از مشکلات و هزینه‌های جاری در یک خانوار را پاسخگو باشد، ولی امروز با گذشت بیش از سه سال از زمان اجرای آن به هیچ عنوان پاسخگو نبوده و حتی حداقل‌ها را نیز کفایت نمی‌کند.

با اوضاع پیش آمده در بحث یارانه‌ها، نه تنها مردم سردرگم هستند، بلکه دولت و مجلس نیز دچار نوعی سردرگمی شده و نمی‌توانند تصمیم واحدی در این باره بگیرند؛ اما به نظر می‌رسد با توجه به شرایط موجود، یارانه نقدی در سال آینده نیز تغییری نداشته باشد!

اخبار اقتصادی - تابناک