اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اولین تصاویر 360 درجه "كنجكاوی" از مریخ


كاوشگر «كنجكاوی» در نخستین روزهای حضور در سیاره مریخ مجموعه‌ای از تصاویر پانارومای 360 درجه را از خود و سطح دهانه گیل كه برای بررسی امكان وجود حیات میكروبی در گذشته یا آینده این سیاره در آن فرود آمده به زمین ارسال كرده است.

خبرگزاری ایسنا: كاوشگر «كنجكاوی» در نخستین روزهای حضور در سیاره مریخ مجموعه‌ای از تصاویر پانارومای 360 درجه را از خود و سطح دهانه گیل كه برای بررسی امكان وجود حیات میكروبی در گذشته یا آینده این سیاره در آن فرود آمده به زمین ارسال كرده است.

در این تصاویر سیاره مریخ از شباهت بسیار زیادی با زمین برخوردار است و دانشمندان آن را تا حد زیادی شبیه به صحرای موجاوه در آمریكا خوانده‌اند.

نخستین تصویر دقیق و گسترده كنجكاوی از محل فرود آن در دهانه گیل به شكل سیاه‌ و سفید بوده و از سمت شمال به طرف لبه این دهانه 154 كیلومتری است.



اولین تصاویر 360 درجه پانارومای سیاه و سفید كاوشگر كنجكاوی

این تصویر از تركیب دو تصویر به ثبت رسیده با دوربین‌های جهت‌یابی كنجكاوی به دست آمده است.


همچنین مریخ‌نورد كنجكاوی، نخستین تصویر پانورامای رنگی را نیز به زمین ارسال كرده كه سطح قرمز رنگ سیاره مریخ به همراه چشم‌انداز كوهستان شارپ را به نمایش گذاشته است.

اگرچه این پاناروما در میان واضح‌ترین تصاویر از محل فرود كاوشگر قرار دارد اما از چسباندن حدود 130 ریز عکس به یكدیگر ایجاد شده و دانشمندان در انتظار دریافت تصاویر با كیفیت بهتر هستند.



اولین تصاویر 360 درجه پانارومای كاوشگر كنجكاوی


از دیگر تصاویر ارسالی از این مریخ‌نورد یك تنی، اولین تصویر پورتره از خود كنجكاوی با استفاده از دوربین‌های جهت‌یاب بوده كه از چسباندن هشت ریز عكس برای به نمایش گذاشتن تصویر بدون اختلالی از آن بر روی سطح سیاره سرخ بوجود آمده است.

در روزهای آینده كنجكاوی به استراحت می پردازد تا رایانه‌های آن بتوانند نرم‌افزار خود را ارتقا دهند.

 این امر چندین روز به طول خواهد انجامید. در این زمان دانلود اطلاعات ادامه خواهد داشت اما این مریخ‌نورد وظیفه تازه‌ای را انجام نخواهد داد.


مریخ نورد كنجكاوی روز دوشنبه(16 مرداد) برای اجرای یك ماموریت دو ساله در جست‌وجوی حیات میكروبی احتمالی در گذشته یا آینده این سیاره بر سطح این سیاره فرود آمد.   



اولین تصویر 360 درجه كاوشگر كنجكاوی از خود




تصویر پیكاسو مانند كاوشگر كنجكاوی در سطح دهانه گیل مریخ


ویدیو مرتبط :
نمای 360 درجه ای از مریخ توسط كاوشگر كنجكاوی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

/فرود تاریخی مریخ‌نورد ناسا در سیاره سرخ/ نخستین تصاویر ارسالی از مریخ نورد «كنجكاوی» به زمین رسید



/فرود تاریخی مریخ‌نورد ناسا در سیاره سرخ/نخستین تصاویر ارسالی از مریخ نورد «كنجكاوی» به زمین رسید

ناسا دقایقی پیش نخستین تصاویر ارسالی از مریخ نورد «كنجكاوی» را منتشر كرد.

 مریخ نورد «كنجكاوی» ناسا پس از هشت ماه سفر در اعماق فضا، صبح امروز دوشنبه ششم آگوست با موفقیت بر سطح سیاره سرخ فرود آمد. بدین ترتیب مأموریت 2.5 میلیارد دلاری ناسا با فرود موفقیت آمیز مریخ نورد «كنجكاوی» تكمیل شد.

«كنجكاوی» با فرود موفق خود كه در ساعت 05:30 دقیقه به وقت گرینویچ (10:01 دقیقه به وقت تهران) رخ داد، مأموریت اكتشافی را به همراه Opportunity دیگر مریخ نورد مستقر در سیاره سرخ آغاز خواهد كرد.

كنجكاوی مجهز به سیستم ارتباطی با فركانس بالا و پر سرعت (UHF) است كه امكان ارسال سیگنال به مدارگردهای مریخ را فراهم می كند؛ همچنین مریخ نورد از طریق شبكه اعماق فضا ناسا (Deep Space Network) با مركز زمینی ارتباط برقرار می‌كند./ایسنا

/فرود تاریخی مریخ‌نورد ناسا در سیاره سرخ/نخستین تصاویر ارسالی از مریخ نورد «كنجكاوی» به زمین رسید