اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اوج اختلافات در دولت مستعفی یمن/منصور هادی نخست‌وزیر و معاونش را برکنار کرد



 اخبار بین الملل,خبرهای  بین الملل,منصور هادی

در پی بالا گرفتن اختلافات میان منصور هادی و خالد بحاح، رئیس‌جمهور مستعفی یمن با صدور دستوراتی خالد بحاح را از سمت‌های خود به عنوان نخست وزیر مستعفی و معاون خود برکنار کرد.

به گزارش ایسنا ، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن، خالد بحاح، نخست وزیر مستعفی و معاون خود را برکنار و "احمد عبید بن دغر" را به عنوان نخست وزیر مستعفی جدید و علی محسن الاحمر، سرلشگر فراری ارتش یمن را به عنوان معاون خود و بحاح را به عنوان مشاورش تعیین کرد.

به گزارش شبکه المسیره، تعیین محسن الاحمر تمایل عربستان را برای سلطه بر مزدورانش به ضرر نقش امارات نشان می‌دهد.

علی محسن الاحمر در پی انقلاب 2011 از نظام علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور پیشین یمن جدا شد.

الاحمر که قبلا هادی او را به عنوان معاون فرمانده نیروهای مسلح تعیین کرده بود در راستای کسب حمایت برخی قبایل نزدیک به صنعاء تعیین شده است که همچنان تحت کنترل انصارالله هستند.

سرلشگر الاحمر در سال 2011 در کودتا علیه علی عبدالله صالح نقش اساسی داشت.

شبکه الجزیره اعلام کرد که احتمالا این تغییرات در راستای حل و فصل سیاسی با نزدیک شدن به برگزاری دور جدید مذاکرات در کویت است.

روزنامه رای الیوم در این باره نوشت: بعد از اختلافات گسترده بین این دو، آنها کاملا با هم قطع رابطه کرده و اصلا با هم حرف نمی‌زدند. این اقدام هادی یعنی دور ساختن بحاح از قدرت در حالی که او رقیب قوی برای هادی قلمداد می‌شود.

رای الیوم نوشت که تلاش‌های عربستان طی ماه‌های گذشته برای نزدیک کردن دیدگاه‌های آنها راه به جایی نبرد و هادی اصرار بر عزل معاون خود و نخست‌وزیر دولت مستعفی از پستش داشت.

به نوشته رای الیوم، اختلافات زمانی به اوج خود رسید که منصور هادی بدون مشورت با بحاح، عبدالملک المخلافی را به عنوان معاون نخست وزیر و وزیر خارجه تعیین کرد. هادی همچنین بدون هماهنگی با بحاح اعضا و رئیس هیات دولت را برای مذاکرات ژنو تعیین کرد.

در پی دستور هادی، خالد بحاح در فیسبوک نوشت: وقتی رئیس جمهور فقط حرف بزند نمی‌تواند عمل کند و به این دلیل ما شاهد شکست‌هایی در میدان جنگ هستیم.

بحاح در واکنش به برکناری‌اش گفت: عشق به وطن حق قانونی همه است و ما باید هر آنچه می‌توانیم برای کشور انجام دهیم.

ریاست جمهوری مستعفی یمن نیز نوشت که از دلایل برکناری بحاح شکست دولت در کاهش رنج ملت یمن و حل مشکلات آنها به ویژه در رسیدگی به وضعیت زخمی‌شدگان و خانواده‌های کشته‌شده‌ها در جنگ است.

هادی به بحاح انتقاد کرده بود که دولتش نتوانسته حمایت لازم را از ائتلاف عربی و در راس آن عربستان داشته باشد تا امنیت را در کشور برقرار سازد.

هادی در حالی این برکناری را انجام داده که دیگر اعضای دولت بحاح به وظایف خود عمل می‌کنند و دولت به کار خود ادامه می‌دهد.

برکناری بحاح و تعیین احمد بن دغر یک هفته قبل از زمان آغاز اجرای آتش‌بس بین نیروهای هادی و انصارالله صورت گرفت.

اجرای آتش‌بس در دهم ماه آوریل جاری آغاز می‌شود در حالی که 18 ماه جاری نیز مذاکرات در کویت بین دو طرف از سر گرفته می‌شود.


اخبار بین الملل  -  ایسنا    


ویدیو مرتبط :
مخالفت دولت مستعفی یمن با طرح سازمان ملل

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وزیر مستعفی نیروهای مسلح بریتانیا : چون با حمله به ایران مخالف بودم برکنار شدم



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

وزیر مستعفی نیروهای مسلح بریتانیا : چون با حمله به ایران مخالف بودم برکنار شدم

آنتونی کردزمن کارشناس ایران در مرکز مطالعات بین المللی و استراتژیک در واشنگتن گفت که بریتانیا و آمریکا در حال حاضر نزدیک ترین همکاری های اطلاعاتی را درباره مساله هسته ای ایران دارند.وزیر برکنار شده نیروهای مسلح بریتانیا گفت به خاطر صدمه نزدن به ائتلاف حاکم بر بریتانیا بر سر اختلاف با حمله احتمالی به ایران از سمتش برکنار شده است.

به گزارش عصر ایران به نقل از " دیلی میل "  نیک هاروی  وزیر مستعفی نیروهای مسلح بریتانیا ضمن اعلام خصوصی این مطلب به جمعی از دوستان خود گفته است که دلیل اصلی اخراجش از کابینه بریتانیا مخالفت های او با طرح احتمالی آمریکایی – اسراییلی برای حمله به تاسیسات هسته ای ایران بوده است.

بنا بر این گزارش " نیک کلگ " معاون دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس و رهبر حزب " لیبرال دموکرات " که شریک دولت ائتلافی حاکم بر بریتانیا است ، درعوض استعفای نیک هاروی ، موافقت کرده برای بقای ائتلاف حاکم ،اداره وزارت خانه های دیگر به جز وزارت نیروهای مسلح در اختیار وزیرانی از این حزب باشد ، و در مقابل وزیر جدید نیروهای مسلح بریتانیا  از حزب حاکم محافظه کار انتخاب شده است.

منابع نزدیک به نیک کلگ رهبر حزب لیبرال دموکرات بریتانیا این مساله را که برکناری وزیر نیروهای مسلح بریتانیا به مساله طرح حمله احتمالی به ایران ارتباط داشته است را تکذیب کرده اند ، اما "مالکوم چالمرز " از موسسه خدمات متحده سلطنتی بریتانیا در گفتگو با دیلی میل می گوید استعفای وزیر نیروهای مسلح بریتانیا چیزی از مسئولیت های حزب لیبرال دموکرات در قبال شرکت در ائتلاف احتمالی حمله به ایران نمی کاهد.

وی افزود نیک کلگ به عنوان یکی از اعضای ارشد ائتلاف حاکم در جریان تمامی تصمیات راجع به حمله احتمالی به ایران خواهد بود و حزب لیبرال دموکرات با این استعفا نمی تواند از زیر بار مسئولیت شانه خالی کند.

همزمان آنتونی کردزمن کارشناس ایران در مرکز مطالعات بین المللی و استراتژیک در واشنگتن گفت که بریتانیا و آمریکا در حال حاضر نزدیک ترین همکاری های اطلاعاتی را درباره مساله هسته ای ایران دارند.

بنابر گزارش دیلی میل بر اساس همین همکاری های نزدیک اطلاعاتی بریتانیاتعدادی از واحدهای ناوگان دریایی خود را برای تمرین مقابله با انسداد احتمالی تنگه هرمز به این منطقه اعزام کرده است.اعزام این ناوگان در قالب مانور مشترک 25 کشور متحد آمریکا در منطقه تنگه هرمز و خلیج فارس که از روز یکشنبه (امروز) مانور 12 روزه ای را برای مقابله با انسداد تنگه هرمز برگزار خواهند کرد ، صورت می گیرد./عصرایران