اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اوباما: همکاری با روسیه برای فشار بر ایران ضروری است



 

 

اوباما: همکاری با روسیه برای فشار بر ایران ضروری است

 

رئیس جمهور آمریکا گفت: همکاری با روسیه برای ادامه اعمال فشار بر ایران، ضروری است.

به نقل از خبرگزاری رسمی کویت (کونا)، باراک حسین اوباما در پایان نشست ناتو در کنفرانس مطبوعاتی در شهر لیسپون پرتغال اظهار داشت: همکاری با روسیه برای ادامه اعمال فشار بر ایران با هدف بازگشت این کشور به مذاکره درباره روند هسته ای اش، ضروری است.

وی اضافه کرد: زمان برای ارسال پیام دو دستگی کشورهای 5+1 مناسب نیست.

مجموعه 5+1 متشکل از پنج عضو دائم شورای امنیت (آمریکا، چین، روسیه، فرانسه و انگلیس) به علاوه آلمان پیگیری پرونده هسته ای ایران را برعهده دارد.

اشاره اوباما به مخالفت برخی از اعضای کنگره آمریکا با تایید توافقنامه استارت -2 با روسیه برای کاهش حجم زرادخانه هسته ای دو کشور است.

رئیس جمهور آمریکا افزود: ما باید فشارها را بر ایران ادامه دهیم. تحریم ها علیه ایران مجازات شدیدی است که می توان علیه ایران اعمال کرد.

اوباما پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، قرارداد سپر موشکی امضا شده با چک درباره استقرار سامانه ضد موشکی علیه روسیه را لغو کرد.

اوباما پس از آن با همتای روسی خود قرارداد استارت -2 را برای کاهش زرادخانه های هسته ای آمریکا و روسیه را امضا کرد.

روسیه از ابتدای سال جاری ضمن نزدیکی به آمریکا، مواضع خصمانه ای را علیه ایران و پرونده هسته ای آن اتخاذ کرد.

این اظهارات در حالی مطرح می شود که سران ایران و روسیه نیز چند روز پیش از این در باکو باهم دیدار کردند.

ایران و غرب اخیرا برای ازسرگیری مذاکرات میان دو طرف به توافق رسیده بودند ولی درباره محل انجام مذاکرات هنوز رایزنی ها ادامه دارد.

قرار است از طرف ایران، سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی و از طرف 5+1 نیز کاترین آشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد مذاکره شوند.

رئیس جمهور آمریکا همچنین با اشاره به تصمیم اعضای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) درباره استراتژی خروج نیروهای این پیمان از افغانستان نیز گفت: آمریکا از ماه ژوئیه آینده، کاهش نظامیان خود در افغانستان را آغاز خواهد کرد.

وی اضافه کرد: مقامات ناتو با انتقال مسئولیت امنیتی افغانستان به مقامات محلی این کشور از سال 2011 تا 2014 موافقت کردند...../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
امضای 7 سند همکاری میان ایران و روسیه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ایران، روسیه را تهدید کرد: همکاری ها را متوقف می کنیم



 

ایران، روسیه را تهدید کرد: همکاری ها را متوقف می کنیم

 

ایران روسیه را تهدید کرده است که بخشی از همکاری های دو جانبه را متوقف خواهد کرد.یک منبع آگاه که خواست نامش اعلام نشود به خبرنگار عصر ایران گفت: ایران در پی اتفاقات اخیر در روابط تهران - مسکو، تهدید کرده است همکاری ها را با روسیه در زمینه های مبادله اطلاعات برای مبارزه با تروریسم و مبارزه با قاچاق مواد مخدر متوفف می کند.

 

روسیه اخیرا با نادیده گرفتن قرارداد امضا شده با ایران برای فروش سامانه های دفاع موشکی اس 300 به این کشور، از دادن این سامانه ها و پرداخت غرامت نقض قرارداد به ایران خودداری می کند.

روسیه همچنین در کنار آمریکا و اتحادیه اروپا، به صراحت ایران را متهم به تلاش برای تولید بمب اتمی می کند ولی تهران بارها این موضوع را رد کرده است.

این اتفاقات باعث شد تا محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران اخیرا در سخنرانی به صراحت بگوید که روسیه با نقض قراردادهای دو جانبه و توقف فروش سامانه های دفاع موشکی به تهران، "ایران را به آمریکا فروخته" است.

روسیه از جمله تایید کنندگان قطعنامه تشدید تحریم ها علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد است. با این حال چند ماه پس از صدور این قطعنامه، دمتری مدودف رئیس جمهور روسیه با صدور فرمانی، جزئیات اجرایی شدن مواد این قطعنامه را ابلاغ کرد که براساس آن فروش سامانه موشکی اس 300 به ایران کاملا منتفی شد.

علاوه بر این، روسیه از صادرات تانک، زره پوش، جنگنده و کشتی نظامی به ایران نیز خودداری خواهد کرد.

این منبع آگاه ادامه داد: یکی از اتفاقاتی که باعث تاثیرگذاری منفی در روابط با روسیه شد؛ نادیده گرفتن مسکو در روند مذاکرات و رایزنی های مبادله سوخت هسته ای ایران با غرب بود.

وی اضافه کرد: ایران در رایزنی های هسته ای خود با غرب و به ویژه پیشنهاد مبادله سوخت هسته ای، با به صحنه آوردن برزیل و ترکیه، روسیه را به حاشیه راند و مسکو را از کانال ارتباطی خود با غرب حذف کرد که همین موضوع، موضع منفی روسیه را در بر داشت.

ایران در موضوع پیشنهاد مبادله سوخت هسته ای، با میانجیگری و حضور سران ترکیه و برزیل، با انتقال مشروط اورانیوم کم غنی شده به ترکیه و مبادله آن با سوخت هسته ای موافقت کرد اما این توافق با مخالفت و نادیده گرفتن کشورهای 5+1 روبه رو شد.

کشورهای 5+1 متشکل از پنج کشور عضو دائم شورای امنیت به علاوه آلمان پس از توافق تهران، قطعنامه تشدید تحریم ها علیه ایران را تصویب کرد. ترکیه و برزیل به عنوان دو عضو غیردائم شورای امنیت، به این قطعنامه رای مخالف دادند.../عصر ایران