اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اوباما دفعه ی اولش نیست؛ او چندین بار دیگر نتایناهو را تحقیر کرده



 

 

 

اوباما دفعه ی اولش نیست؛ او چندین بار دیگر نتایناهو را تحقیر کرده

 

روزنامه یدیعوت آحارنوت نوشت: سیاست های اخیر باراک اوباما رییس جمهور امریکا نشان داده است که وی نمی تواند خود را به عنوان دوست اسراییل معرفی کند و رای دهندگان یهودی در امریکا دیگر نمی توانند به وی اعتماد کنند.

این روزنامه نوشت: در حال حاضر همه از جزییات گفتگوی اخیر باراک اوباما رییس جمهور امریکا و نیکلا سارکوزی رییس جمهور فرانسه درباره بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل و مسخره کردن وی خبر دارند.

سارکوزی در این مکالمه می گوید دیگر نمی تواند نتانیاهو را تحمل کند و او را یک دروغگو توصیف می کند و اوباما نیز در پاسخ می گوید تو از نتانیاهو خسته شده ای اما من مجبورم هر روز با او صحبت کنم. حضور مستقیم اوباما در ترور شخصیت نتانیاهو که از متحدان نزدیک وی به شمار می رود و خودداری وی از تکذیب این گفتگو، احتمالا موجب کاهش حمایت رای دهندگان یهودی امریکا خواهد شد زیرا آنها به این نتیجه رسیده اند که اوباما به رغم تلاشهای اخیرش برای نزدیک شدن به اسراییل دوست تل آویو نیست.

به نظر می رسد استراتژی اخیر اوباما این است که به طور علنی سیاست هایی در حمایت از اسراییل اتخاذ کند و از رویارویی علنی با نخست وزیر اسراییل خودداری کند.

با این حال به نظر می رسد این استراتژی تنها با هدف حفظ رای دهندگان یهودی و نیز حفظ حمایت های انتخاباتی از وی خواهد بود.

اوباما در حالیکه به طور علنی از تعهد خود برای تضمین امنیت اسراییل و همکاری نزدیک با اسراییل سخن می گوید در محافل خصوصی با اظهار نظر سران اروپایی درباره این مسئله که نتانیاهو عامل اصلی بن بست در فرایند صلح خاورمیانه است موافقت می کند که این اقدام وی در واقع تضعیف جایگاه نخست وزیر اسراییل است.

بررسی حقایق موجود نشان می دهد دیدگاه اوباما درباره نتانیاهو در واقع دیدگاهی منفی است حال این دیدگاه می تواند ناشی از تجربه شخصی وی و یا براساس تجربیات گذشته باشد. اما در مقابل نتانیاهو بارها براساس میل اوباما عمل کرده است.

نتانیاهو برای نخستین بار در تاریخ حزب لیکود با پذیرش فلسطین به عنوان یک کشور مستقل موافقت کرد و حتی شهرک سازی در کرانه باختری رود اردن و نیز شرق بیت المقدس را به حال تعلیق درآورد.

این درحالی است که دیگر نخست وزیران اسراییلی حتی پرز و اسحاق رابین نیز با این مسئله موافقت نکرده بودند.

نتانیاهو حتی دهها ایست بازرسی جاده ای و حتی ساخت و سازهای غیرقانونی در کرانه باختری را براساس مرزهای پیشنهادی اوباما برچید.

به علاوه نتانیاهو درخواست گروه چهارجانبه خاورمیانه برای بازگشت بدون شرط به مذاکرات با تشکیلات خودگردان را پذیرفت.

این درحالی بود که محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی درخواست های اوباما مبنی بر عدم ارائه طرح تشکیل کشور فلسطینی در سازمان ملل را رد کرد.

اوباما طی حدود سه سال گذشته چندین بار با نتانیاهو درگیر شده، وی را تحقیر کرده و اقدامات وی را محکوم کرده است.

این درحالی است که نتانیاهو سکوت کرده است و در برابر اقدامات تحریک آمیز محمود عباس در رسانه ها سکوت کرده است.

طرفداران یهودی اوباما اگر باور کنند اوباما دوست اسراییل است خود را گول زده اند.

اوباما باید نتانیاهو را به عنوان یک رهبر منتخب بپذیرد در غیر این صورت هر اقدام وی سیلی محکمی به رای دهندگان اسراییلی خواهد بود. اوباما همچنین از طرف دیگر رابطه دوستی شخصی بسیار نزدیکی با رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه برقرار کرده است.

به گفته رسانه های ترکیه، باراک اوباما در پی مرگ مادر اردوغان از جمله سرانی بود که تلفنی به اردوغان تسلیت گفت و دو طرف در این تماس تلفنی چهل و پنج دقیقه با یکدیگر گفتگو کردند.

واشنگتن پست اخیرا در گزارشی نوشت از تابستان گذشته تاکنون سران امریکا و ترکیه اغلب با یکدیگر گفتگو می کنند و درباره سیاست های خاورمیانه به توافقی کلی رسیده اند.

دانستن این مسئله بسیار جالب خواهد بود که آیا اوباما و اردوغان درباره اسراییل نیز توافق نظر دارند.

از تابستان گذشته تاکنون ترکیه و اسراییل مناسبات بسیار تیره ای داشته اند.

ترکیه سفیر اسراییل را اخراج کرده است و مناسبات دیپلماتیک خود را کاهش داده است و توافقنامه های نظامی دراز مدت دو کشور را به حال تعلیق درآورده است.

این کشور همچنین در ماه سپتامبر تهدید کرد کشتی های جنگی ترکیه کاروان بعدی کشتیهای امداد رسان به غزه را همراهی خواهند کرد.

تنها افراد نادان این نشانه های هشدار دهنده را که همگی از خصومت اوباما با اسراییل حکایت دارند نادیده می گیرند و به طور حتم یهودیان از جمله این افراد نیستند.

هر یک از رای دهندگان یهودی باید تصمیم بگیرد که آیا می تواند برای چهار سال دیگر به اوباما به عنوان دوست اسراییل اعتماد کند یا خیر..../انتخاب


ویدیو مرتبط :
این دفعه اوباما استایل

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اوباما: به زودی هشداری جدی به ایران خواهم داد! / ایران ملتی قدیمی است، نمی خواهم این کشور را تحقیر کنم!



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

اوباما: به زودی هشداری جدی به ایران خواهم داد! / ایران ملتی قدیمی است، نمی خواهم این کشور را تحقیر کنم!

باراک اوباما تصریح کرد که ایران ملتی قدیمی است و ایالات متحد آمریکا قصد تحقیر کردن این کشور را ندارد و می کوشد برای حل بحران اتمی ایران، راه خروجی را پیش روی رهبران ایران بگشاید!

انتخاب :  باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، در دیدار با رؤسای انجمن‌های یهودی آمریکایی اظهار داشت که او قصد ندارد برسر برنامۀ اتمی ایران با ایران وارد رویارویی شود، اما در جریان سفرش به اسرائیل و خاورمیانه در هفته‌های آینده هشدار صریحی به رهبران تهران خواهد داد!

رییس جمهوری آمریکا در ادامه ی اظهارات تکراری خود تأکید کرد که او قصد حل دیپلماتیک بحران اتمی ایران را دارد، اما برای رسیدن به این منظور از هیچ گزینه ای، حتی گزینۀ نظامی چشم پوشی نمی کند.

در اوایل هفتۀ جاری، جو بایدن، معاون رییس جمهوری آمریکا، خطاب به تهران اعلام کرد که جامعۀ جهانی از جمله رییس جمهوری آمریکا در خصوص جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی بلوف نمی زنند.

در ملاقات دیروزش با رهبران جامعۀ یهودی آمریکا، باراک اوباما اذعان کرد که ایران ملتی قدیمی است و ایالات متحد آمریکا قصد تحقیر کردن این کشور را ندارد و می کوشد برای حل بحران اتمی ایران، راه خروجی را پیش روی رهبران ایران بگشاید!

رییس جمهوری آمریکا، از اظهار نظر در مورد طرح پیشنهادی‌اش برای حل منازعه اسرائیل و فلسطین خودداری کرد. قرار است او در جریان سفرش به منطقه، به کرانۀ غربی رود اردن و امان نیز سفر کند.

رییس جمهوری آمریکا در ملاقات با نمایندگان یهودیان این کشور، تأکید کرد که هدف او از سفر به خاورمیانه، تأکید بر استواری پیوندهای آمریکا و رژیم صهیونیستی در مقابل چالش های مختلف از جمله چالش اتمی ایران و بحران سوریه است./انتخاب