اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اوباما خواهان به رسمیت شناختن قتل‌عام ارامنه


رئیس جمهوری آمریکا خواستار اذعان کامل و دقیق حقایق مرتبط با قتل‌عام 5یک و نیم میلیون ارامنه به دست ترک‌های عثمانی در 1915 شده است.

خبرگزاری ایسنا: به نقل از خبرگزاری آسیا، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا علی رغم اظهارات سابق خود مبنی بر قتل‌عام ارامنه در جدیدترین سخنرانی خود کلمه "نسل کشی" را حذف کرده و به جای آن گفته بود که قتل‌عام ارامنه یکی از بدترین جنایات قرن بیستم محسوب می‌شود.

باراک اوباما در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما وحشت خود را از آنچه 99 سال قبل اتفاق افتاد زمانی که یک و نیم میلیون ارامنه توسط ترک‌های عثمانی کشته شدند، ابراز می‌داریم و به شدت از کشته شدن و قتل‌عام این افراد که زنان، کودکان و مردان را شامل می‌شدند، آزرده خاطر هستیم.

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه گفت: من به صورت مداوم دیدگاه خود را از آنچه در سال 1915 رخ داد ابراز می‌دارم و عقیده من در این باره تغییر نکرده است. من خواستار اذعان کامل، دقیق و درست به آنچه که برای ارامنه رخ داد، هستم.

درهمین حال، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه نیز در یک بیانیه که به 9 زبان تدوین شده بود، تسلیت و همدردی خود را نسبت به کشتار ارامنه ابراز داشت. وی اولین رهبر ترکیه محسوب می‌شود که دست به چنین کاری زده است.

در جریان سال‌های 1915 و 1916 ارتش امپراتوری عثمانی بیش از یک و نیم میلیون تن از ارامنه را قتل‌عام کرد. این در حالیست که ترکیه هرگونه کشته شدن ارامنه در این درگیری‌ها را علی رغم شواهد و مدارک مستدل رد کرده و آن را نسل‌کشی نمی‌داند.

اوباما همچنین ادامه داد: تمامی مردم و ملت‌ها باید به صورت هماهنگ و قوی با یکدیگر همکاری کرده و اذعان دارند که مولفه‌های دردناکی در گذشته وجود داشته است که امروزه نیز باید به آن‌ها احترام گذاشت.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین اعلام کرد که ما باید از این مسئله در آمریکا نیز عبرت بگیریم و در مورد برخی از تاریک‌ترین لحظات در تاریخ خود سازش کنیم.

بیش از 20 کشور و 43 ایالت آمریکا به طور رسمی قتل‌عام ارامنه را به رسمیت شناختند.


ویدیو مرتبط :
چنگیز مصطفی اف : قتل عام خوجالی بدست نیروهای جمهوری باکو انجام شده ، نه ارامنه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اولاند خواهان پایان قتل عام در غزه شد


رئیس جمهور فرانسه طی سخنانی گفت که برای پایان قتل عام در نوار غزه باید اقدام شود.

خبرگزاری تسنیم: "فرانسوا اولاند" رئیس جمهور فرانسه کشتار اسرائیل در نوار غزه را "قتل عام" توصیف کرده و خواستار اقدام برای پایان خشونت‌ها شد. رئیس جمهور فرانسه این سخنان را پس از آن مطرح کرد که ارتش اسرائیل به یکی دیگر از مدارس سازمان ملل حمله کرد و طی آن 10 نفر کشته شدند.

اولاند که این سخنان را در مراسم یکصدمین سالگرد شروع جنگ جهانی اول مطرح می‌کرد، گفت: زمانی که آن چیزی که برای مسیحیان در عراق، اقلیت‌ها در سوریه و قتل عامی را که در غزه روی می‌دهد می‌بینیم باید اقدامی انجام شود.

پیشتر نیز "لوران فابیوس" وزیر امور خارجه فرانسه یکی از سنگین‌ترین محکومیت‌ها علیه اسرائیل را مطرح کرد و با اشاره به اسرائیل گفت که نگرانی‌های امنیتی نمی‌تواند "قصابی غیرنظامیان" را توجیه کند.

در حالی که فابیوس این سخنان را در واکنش به حملات روز یکشنبه اسرائیل مطرح می‌کرد، رژیم صهیونیستی یک منزل در  اردوگاه آوارگان در شهر غزه را نابود کرد که طی آن یک دختر هشت ساله کشته و 29 نفر دیگر مجروح شدند. این حمله در زمان آتش‌بس 7 ساعته انجام شد.

فابیوس در ادامه بیانیه خود گفت: تعداد کشته‌ها باید به چه اندازه‌ای برسد تا آن چیزی را که می‌توان قصابی در غزه نامید متوقف شود.

وزیر امور خارجه فرانسه در ادامه سخنانش گفت" رابطه دوستانه سنتی میان اسرائیل و فرانسه قدیمی بوده و حق امنیت برای اسرائیل یک موضوع کلی است اما این حق نمی‌تواند کشتار کودکان و قصابی غیرنظامیان را توجیه کند.

فابیوس گفت که حماس مسئولیت کامل این درگیری را دارد اما وی همچنین کلمات "بان‌کی‌مون" دبیر کل سازمان ملل را تکرار کرد که بمباران مدرسه سازمان ملل در غزه را "اقدامی جنایتکارانه" توصیف کرده بود.

بیست و هشتمین روز تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه در حالی سپری می‌شود که شمار شهدای فلسطینی به 1946 شهید رسیده که 401 نفر از شهدا را کودکان تشکیل می‌دهند.
همچنین شمار مجروحان این حمله به 9370 نفر رسیده است.