اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اوباما به سمت كيش و مات شدن



 

 

اوباما به سمت كيش و مات شدن

 

 

متكي در جمع خبرنگاران:

اوباما به سمت كيش و مات شدن پيش خواهد رفت


روز گذشته براي جويا شدن وضعيت و شرايط معصومي‌نژاد در زندان با او تماس گرفته و جوياي احوال او شدم و امروز قرار است با آقاي دميرچي ديگر زنداني ما در ميلان اين گفت‌وگو تلفني انجام شود.

وزير امور خارجه با اشاره به اظهارات اخير رئيس جمهور آمريكا گفت:سخنان اخير اوباما كاملاً نادرست و ناپخته و نوعي بازي با آتش بود.
به گزارش خبرنگار ايلنا منوچهر متكي در حاشيه جلسه هيات دولت در جمع خبرنگاران در خصوص اخرين وضعيت پرونده‌هاي ايرانيان بازداشت شده خارج از كشور گفت: روز گذشته براي جويا شدن وضعيت و شرايط معصومي‌نژاد در زندان با او تماس گرفته و جوياي احوال او شدم و امروز قرار است با آقاي دميرچي ديگر زنداني ما در ميلان اين گفت‌وگو تلفني انجام شود.
وي افزود:همانگونه كه با كاكاوند مكاتباتي در پاريس صورت گرفت براي بررسي وضعيت از زبان خودشان و پيگيري جدي‌تر از دستگاه ذيربط خصوصا وزارت خارجه سفارتخانه ما در رم و كنسولگري ما در ميلان به طور جدي وضعيت اين دو هموطنان را پيگيري مي‌كنند.
متكي خاطرنشان كرد: معصومي‌نژاد سال‌هاي طولاني به كار خبرنگاري مشغول بوده و من از ابراز همراهي جامعه خبرنگار كشور صميمانه تشكر مي‌كنم و اميدوارم مجموعه تلاش‌هاي سياسي، ‌رسانه و اجتماعي در كشور منجر به آزادي هر چه زودتر آنها و بازگشت‌شان به آغوش خانواده شود.
وي در پاسخ به به اين پرسش كه با توجه به نامه خزاعي به شوراي امنيت و اينكه تمهيدات اخير آمريكا را باج‌گيري اتمي دانسته بود و با توجه به تاكيدات رهبري در اين زمينه تهميدات وزارت امور خارجه چه خواهد بود و آيا به همين نامه نگاري‌ها اكتفا خواهد شد؟ اظهار داشت: آقاي اوباما در آغاز كار به نظر مي‌رسيد در عرصه شطرنج بين‌المللي با جا به‌ جايي مهره‌اي تغيير و اعلام اينكه مهره تغيير را مي‌خواهد در صحنه به حركت درآورد فضاي مثبتي را ايجاد كرد اما متاسفانه سخنان اخير او كاملاً نادرست و ناپخته و نوعي بازي با آتش بود.
وي ادامه داد: اوباما متاسفانه در اين حركات جديد در شطرنج محيط بين‌المللي به سمت كيش و مات شدن پيش خواهد رفت.
وزير امور خارجه همچنين با اشاره به برگزاري كنفرانس خلع سلاح در تهران گفت:روز شنبه حركت متناسب با برگزاري كنفرانس خلع سلاح در تهران انجام خواهيم داد و اراده جدي جامعه جهاني به خلع سلاح به نمايش در خواهد آمد.
وزير امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار ايلنا مبني بر اينكه آيا نامه اخير رئيس‌جمهور به اوباما در خصوص تهديدات اخير آمريكا بوده است گفت: انشاء‌الله از سوي رياست جمهورري در موقع مناسب پيرامون محتواي مكاتباتي كه رئيس‌جمهور در محيط بين‌المللي با سران كشورها دارند اطلاعات لازم به مردم داده خواهد شد...../تحلیل:ایلنا


ویدیو مرتبط :
مفهوم حدیث من مات بلا امام مات میته جاهلیه چیست؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گمانه‌زنی‌های رویترز درباره دیدار اوباما و روحانی/ اوباما دست خود را به سمت روحانی جلو می‌برد و...



دیدار اوباما و روحانی, همراهان روحانی به نیویورک

 گزارش گاردین از همراهان روحانی به نیویورک

روزنامه انگلیسی گاردین در تحلیلی نوشت: یکی از نکات جالب سفر رییس جمهور ایران به نیویورک در هفته آینده، همراهی تنها نماینده کلیمی مجلس این کشور است.

به گزارش ایسنا، روزنامه‌ی گاردین در تحلیلی درباره‌ی افرادی که حسن روحانی رییس‌جمهور ایران را در سفر به نیویورک برای شرکت در شصت و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل همراهی می‌کنند، نوشت: در میان همراهان روحانی سیامک مره صدق، تنها نماینده‌ کلیمی ایران نیز حضور دارد.

این تصمیم روحانی می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد زیرا این نماینده کلیمی می‌تواند در بهبود تصویر ایران در جامعه‌ بین‌الملل کمک کند.

روحانی پیش از بر سر کار آمدن در دولت و در دوران رقابت انتخاباتی اعلام کرده بود که برای تحقق حقوق شهروندی اقلیت‌های ایرانی تمام تلاش خود را انجام خواهد داد و این اقدام اخیر روحانی نیز در همین راستا است.

چندی پیش در همین راستا محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه‌ی کشورمان در توییتر نیز سال نو را به کلیمیان تبریک گفته بود.

 

 

گمانه‌زنی‌های رویترز درباره دیدار اوباما و روحانی

خبرگزاری رویترز در گزارشی در گفت‌وگو با کارشناسان به گمانه‌زنی‌ در مورد نحوه‌ دیدار حسن روحانی و باراک اوباما روسای جمهور ایران و آمریکا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل پرداخت.

به گزارش ایسنا، بر اساس این گزارش یکی از گمانه زنی‌ها این است که اوباما دست خود را به سمت روحانی جلو می‌برد و به هنگام دست دادن دو طرف تحت‌اللفظی و سمبلیک با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند.

یکی از مقامات آمریکایی در این باره گفت: کاخ سفید امیدوار است که بتواند دست دادن و خوش و بش کردن دو رییس‌جمهور را مهندسی کرده اما این به معنای دیدار کامل و دو جانبه نیست.

همچنین یک مقام دیگر آمریکایی دراین باره اعلام کرد که دو رییس‌جمهور با یکدیگر دست داده و گفت و گو می‌کنند در حالی که هر دو اعلام می‌کنند برنامه‌یی برای دیدار دو جانبه تنظیم نشده است.

در ادامه این گزارش آمده است: با وجود امکان دست دادن اوباما و روحانی با یکدیگر سوال اصلی این است که آیا دو کشور آمادگی لازم برای گفت‌وگوی مستقیم دو جانبه را دارند؟

یکی از نکات قابل توجه این است که در سه‌شنبه‌ی آینده در سازمان ملل سخنرانی‌های اوباما و روحانی در یک روز انجام می‌شود.

الیوت آبرامز یکی از جمهوری‌خواهان سابق در دولت جرج بوش و یکی از اعضای اندیشکده‌ی شورای روابط خارجی آمریکا گفت: اوباما حق دارد که تمایل ایران برای گفت و گو را بسنجد اما باید از مواجهه‌ی مستقیم و شخصی با روحانی خودداری کند.

وی ادامه می‌دهد: دو طرف با یکدیگر مساوی نیستند زیرا روحانی پیرو رهبری ایران است.چنین دیداری ممکن است در تهران این گونه تلقی شود که اوباما بسیار نگران است و نیاز به مذاکره با ایران دارد که باید از این مساله دوری شود.

یک مقام دیگر آمریکایی با اشاره به احتمال دیدار آمریکا و ایران در سطوح پایین، گفت: معمولا این گونه دیدارها بدین شکل آغاز می‌شود.

آمریکا برای دیدار در سطح پایین کاندیداهایی دارد که می توان به وندی شرمن که در حال حاضر نماینده‌ی آمریکا در مذاکرات 1+5 با ایران است و بیل برنز مذاکره کننده‌ی پیشین با ایران و کارشناس خاورمیانه ، اشاره کرد.

دنیز روس از مقامات پیشین کاخ سفید در این باره گفت: سطح گفت‌وگو و انتخاب مذاکره کننده با ایران کار مشکلی نیست. آمریکایی‌ها‌ می‌توانند از عهده‌ی آن برآیند.

وی ادامه داد: اگر تصمیم لازم درباره‌ی گفت‌وگو گرفته شده باشد در این صورت انجام این کار مشکل نخواهد بود اما اگر هنوز تصمیمی در این باره اتخاذ نشده باشد این مساله نشان می‌دهد که آمادگی لازم برای انجام گفت‌وگو وجود ندارد.

کریم سجاد‌پور کارشناس ایرانی می‌گوید: رویکرد اخیر آمریکا و ایران و احتمال دست دادن اوباما با روحانی می‌تواند مسیری را برای سازش میان دو کشور فراهم کند.


ایسنا