اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

انقلابیگری یا آدم ربایی و کیف دزدی؟!



 

 

حکومت غیردموکراتیک اسد , حکومت بشار اسد

 

هر چند حکومت بشار اسد با استانداردهای یک حکومت دموکراتیک بسیار غریبه است و حکمرانی او و پدرش بر سوریه کمابیش به سلطنت موروثی شباهت دارد ، اما عملکرد مخالفان او در مبارزه علیه حکومت غیردمکراتیک اسد نیز فاقد مشخصه های یک انقلاب آزادیخواهانه - مانند آنچه در مصر و تونس افتاد - است.

اگر در کشورهای عربی دیگر ، عموم مردم علیه دیکتاتورهای حاکم بپاخاستند و در روندی انقلابی و دموکراسی خواهانه ، خواسته های خود را پیگیری کردند ، دو اتفاق در سوریه رخ داده که حرکت ضد اسد را زیر سوال برد ؛ هر چند که  این اتفاقات منزه کننده حکومت اسد نیستند:

1 - در هیچ کدام از انقلاب ها ،‌انقلابیون اقدام به آدم ربایی نکردند و شهروندان کشورهای دیگر را نربودند. ولی در سوریه مخالفان اسد ، دستکم در 3 مرحله اقدام به آدم ربایی کردند. یک بار 5 مهندس ایرانی را که در یک نیروگاه برق کار می کردند ربودند ،‌ دفعه بعد 2 نفر دیگر را گرفتند و بار دیگر جلوی یک اتوبوس حامل زائران را در جاده گرفته ، 11 نفر از مسافران را با خود بردند و زنان و سالخوردگان را رها کردند؛ علاوه بر آن به مثابه راهزنان هر چه پول و طلا به همراه مسافران بود دزدیدند.

جالب این که این "‌مثلاً‌ انقلابیون" اعلام کردند افراد ربوده شده نظامیان ایرانی بودند و علتش را نیز چنین اعلام کردند که در گذرنامه آنها امضای یک مقام نیروی انتظامی ایران وجود دارد و این در حالی است که همه گذرنامه ها با امضای مقامات انتظامی اداره گذرنامه - که زیر مجموعه ناجاست - صادر می شوند.

2 - هیچ کدام از انقلاب های مردمی در کشورهای عربی شاهد بمب گذاری های شهری توسط انقلابیون نبودند اما در سوریه ،‌نه علیه اهداف دولتی که در معابر عمومی دمشق بمب گذاری های متعددی توسط مخالفان اسد صورت گرفته که به بمب گذاری های عراق شباهت دارند و طی آن تعداد زیادی از شهروندان عادی کشته و مجروح شده اند.

حال سوال این است که کدام یک از این رفتارهای با استانداردهای یک انقلاب آزادیخواهانه و دموکراسی جویانه همخوانی دارد؟ آیا قرار است انقلاب این افراد با آدم ربایی و راهزنی و خالی کردن جیب پیرمردان و کیف زنان و بمب گذاری در شهرهای به پیروزی برسد؟!

نقدهای وارده بر حکومت تک نفره و تک حزبی بشار اسد ، نباید به معنای حقانیت همه مخالفان او باشد. این یک امر مسلم است که بخش عمده ای از مردم سوریه در گذر زمان به توده های ناراضی تبدیل شده اند و رفتن اسد خواسته بسیاری از آنهاست اما آنچه امروز در عرصه درگیری های روز سوریه می گذرد ، تماماً تقابل خواست مردم با اراده دیکتاتوری نیست و عوامل متعددی در آن دخیل است که بی توجهی به هر کدام از آنها می تواند در ارائه تحلیل و تصویری از آنچه در سوریه امروز می گذرد خلل زا باشد.../عصرایران


ویدیو مرتبط :
آدم ربایی - بچه دزدی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

۵ تجاوز و یک قتل در پرونده باند آدم‌ربایی



 

اعضای باندی که متهم هستند پنج زن را ربوده و مورد تجاوز قرار داده و یکی از آنها را به قتل رسانده‌اند، دیروز برای دومین بار در دادگاه کیفری استان تهران محاکمه شدند. این چهار متهم پیش از این در مجموع به 13 بار اعدام محکوم شده بودند اما دیوان‌عالی کشور تحقیقات صورت‌گرفته را ناقص دانسته و خواستار محاکمه مجدد متهمان شده بود.

 

راننده یک آژانس روز 29 مهر سال 88 در حالی‌که از منطقه‌ای بیابانی در پاکدشت عبور می‌کرد زنی را دید که زخمی و خون‌آلود در گوشه‌ای افتاده بود. او سراغ این زن رفت و از زبان وی شنید چهار مرد به او تعرض کرده‌اند. راننده آژانس زن مجروح را به کلانتری رساند و ماجرا را برای ماموران شرح داد. به این ترتیب زن 28ساله که محبوبه نام داشت به بیمارستان انتقال یافت.
او در حالی‌که به سختی صحبت می‌کرد ماجرا را برای ماموران توضیح داد و گفت: «چند روز قبل پسر جوانی با موبایلم تماس گرفت اما بلافاصله عذرخواهی کرد و گفت شماره را اشتباه گرفته است. او از آن به بعد مرتب مزاحمم می‌شد و به من ابراز علاقه می‌کرد. من متاهل هستم و فرزند دارم و نمی‌خواستم با کارهای این مرد زندگی‌ام از هم بپاشد برای همین وقتی او خواست قرار بگذارد قبول کردم تا ببینم این مزاحم کیست و از جان من چه می‌خواهد. در محل قرار ایستاده بودم که یک پراید طوسی‌رنگ از راه رسید و مردی با تهدید چاقو مرا به زور در صندلی عقب نشاند و خطاب به راننده گفت: «سیاوش راه بیفت.» آن چهار نفر من را به منطقه‌ای بیابانی کشاندند و در حالی‌که التماس می‌کردم رهایم کنند من را مورد تجاوز قرار دادند و با چاقو زخمی‌ام کردند.»
درحالی‌که کارآگاهان تحقیقات خود را برای شناسایی و دستگیری سیاوش و سه همدستش آغاز کرده بودند از بیمارستان خبر رسید محبوبه به علت شدت جراحات وارده جان باخته است. پس از آن تجسس‌ها برای به دام انداختن متهمان وارد مرحله تازه‌ای شد اما باز هم سرنخی از آنها به دست نیامد تا اینکه چهار زن دیگر نیز با مراجعه به پلیس شکایت‌های مشابهی را مطرح کردند و گفتند توسط سرنشینان یک پراید طوسی‌رنگ، ربوده شده و مورد تجاوز قرار گرفته‌اند.
اطلاعات این شکات به پلیس در ردیابی پرایدسواران کمک کرد و ماموران ابتدا سیاوش را بازداشت کردند. این جوان 22ساله به‌سرقت، آدم‌ربایی و تجاوز اعتراف کرد و قتل محبوبه را گردن یکی از دوستانش به نام کریم انداخت. او گفت: «ما زنان را می‌ربودیم و به آنها تجاوز می‌کردیم و برای اینکه بترسند و شکایت نکنند آنها را مورد شکنجه هم قرار می‌دادیم. روزی که محبوبه را طعمه قرار دادیم او در برابرمان به سختی مقاومت کرد به همین دلیل کریم عصبانی شد و با چاقو او را زد. ما بعد از تعرض به این زن وی را در بیابان رها کردیم اما چند ساعت بعد وقتی به محل حادثه برگشتیم کسی آنجا نبود و ما فقط قطرات خون را دیدیم.»
کارآگاهان بعد از ثبت اعترافات این جوان، همدستان او را که 26 تا 31ساله هستند، دستگیر کردند و پرونده آنها به اتهام قتل و تجاوز در اختیار قضات شعبه 71 دادگاه کیفری استان تهران قرار گرفت. در جلسه اول محاکمه نماینده دادستان خواستار مجازات متهمان درخصوص قتل شد و اولیای دم محبوبه نیز اعلام کردند خواسته‌شان قصاص قاتلان است.
در نهایت هیات قضات وارد شور شدند و سیاوش را به اتهام پنج‌فقره تجاوز، شرکت در آدم‌ربایی و سرقت، به پنج بار اعدام، 25 سال حبس و تحمل 74 ضربه شلاق محکوم، محمود، عضو دیگر باند را به اتهام چهار فقره تجاوز، شرکت در آدم‌ربایی و سرقت، به چهار بار اعدام، 25 سال حبس و تحمل 74 ضربه شلاق، علی، سومین متهم را به اتهام سه فقره تجاوز، شرکت در آدم‌ربایی و سرقت، به سه بار اعدام، 25‌سال حبس و تحمل 74 ضربه شلاق و کریم را به اتهام یک فقره تجاوز، مباشرت در قتل و مشارکت در سرقت و آدم‌ربایی، به یک ‌بار قصاص، یک‌ بار اعدام، هفت سال حبس و 74 ضربه شلاق محکوم کردند. بعد از آن پرونده با اعتراض متهمان در اختیار قضات دیوان عالی کشور قرار گرفت. در دیوان‌عالی رای دادگاه درباره سرقت و آدم‌ربایی تایید اما تحقیقات درخصوص سایر اتهامات متهمان ناقص اعلام شد به این ترتیب متهمان دیروز بار دیگر پای میز محاکمه رفتند.

در این جلسه روشن نماینده دادستان تهران برای چهار مرد تبهکار درخواست مجازات قانونی کرد. در ادامه شوهر مقتول به عنوان قیم فرزند صغیر خود خواستار قصاص متهمان شد و گفت: «همسرم برای اینکه زندگی خانوادگی‌مان به هم نریزد بدون اطلاع من با پسر مزاحم قرار گذاشت تا او را از خودش براند اما ربوده شد و زمانی که در برابر متجاوزان مقاومت کرد توسط آنها به قتل رسید و حالا متهمان باید مجازات شوند.»... / روزنامه شرق