اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

انزجار از ورود زنان به ورزشگاه در تشییع شهدا


مراسم تشییع پیکر ۲۷۰ شهید تازه تفحص شده با حضور چهره‌های لشکری و کشوری و جمع بسیاری از مردم شهیدپرور تهران در میدان بهارستان و خیابان‌های اطراف برگزاری شد.

پایگاه خبری انتخاب: مراسم تشییع پیکرهای 270 شهید تازه تفحص شده با حضور جمع بسیاری از مردم شهید پرور تهران در میدان بهارستان و خیابان‌های اطراف برگزار شد.

حرکت تشییع‌ کنندگان از میدان بهارستان آغاز و پس از گذر از خیابان جمهوری،خیابان فردوسی،خیابان امام،خیابان سی‌تیر،خیابان فیاض‌بخش و خیابان وحدت اسلامی وارد خیابان بهشت،کوچه معراج و ستاد مرکزی معراج الشهدای تهران خواهند شد.

این در حالی است که بر روی برخی اتوبوس‌ها و خودروها، عباراتی مانند «تجمع امت حزب‌الله برای اعلام انزجار از حضور زنان در ورزشگاه ها» نقش بسته است.

همچنین برخی شعارهای «لبیک یا حسین»، «هیهات من الذله»، «مرگ بر منافق» و ... سر می‌دهند.

سیل جمعیت از سمت خیابان‌های منتهی به سمت میدان بهارستان در حال پیاده‌روی هستند. مغازه‌های اطراف خیابان جمهوری نیز پرچم‌هایی قرمز رنگ را بر فراز مغازه‌های خود بر افراشته‌اند که از سوی برگزار کنندگان در میان آنها توزیع شده است.

در ادامه این مراسم از پشت تریبون مراسم این جمله امام خمینی(ره) که «کسی تصور نکند که ما راه سازش با جهانخواران را نمی‌‏دانیم، ولی هیهات که خادمان اسلام به ملت خود خیانت کنند!...» قرائت و با اشاره به مذاکرات هسته‌ای گفته شد: «اگر همه ما را به اسارت ببرند هیهات که نامه شرک و نفاق را امضا کنیم».

همچنین سرود «برخیزید ای شهیدان راه خدا» از بلندگوهای تعبیه شده در مراسم پخش شد و مردم نیز با آن همراهی کردند.


ویدیو مرتبط :
امضای مجوز ورود زنان به ورزشگاه ها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دیدگاه فائزه هاشمی درباره علت ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها




 اخبار اجتماعی - دیدگاه فائزه هاشمی درباره علت ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها

یک کاری را از ابتدا اشتباه انجام دادند و الان در آن مانده‌اند و نمی‌خواهند کم بیاورند، به همین علت بدون هیچ دلیل و منطقی روی این قضیه پافشاری می‌کنند. بنا است که هر چیزی که ملت را شاد کند، مانع شوند.

برای حضور نداشتن زنان در ورزشگاه‌ها هر مسئولی دلیلی را ذکر می‌کند که هیچ کدام قانع‌کننده و منطقی نیست. دلایل ذکر شده آنقدر کلی هستند که نمی‌توان با استناد به آنها برای از میان برداشتن موانع قدمی برداشت. در آستانه بازی‌های لیگ جهانی والیبال که در تهران دنبال می‌شود، پایگاه خبری تحلیلی پویش در گفتگو  با فائزه هاشمی رفسنجانی مدیرمسئول سابق روزنامه زن، نماینده مجلس شورای اسلامی در دوره پنجم و رئیس فدراسیون اسلامی ورزش زنان دلایل حضور نداشتن زنان در ورزشگاه‌ها را بررسی کرده است.

اخبار,اخبار اجتماعی, حضور زنان در ورزشگاه‌ها


خانم هاشمی آیا ضرورتی برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها احساس می‌شود؟
به نظر من برعکس باید سوال کرد و پرسید که چرا باید زنان وارد ورزشگاه‌ها نشوند. چراکه حضور زنان در ورزشگاه یک مساله طبیعی است. جامعه از زن و مرد تشکیل شده و به طور طبیعی زن و مرد باید همه جا حضور داشته باشند. اینکه مانع حضور یک بخش از جامعه در ورزشگاه‌ها شویم جای سوال دارد نه برعکس آن.

چرا در حال حاضر زنان امکان ورود به ورزشگاه‌ها را ندارند؟
من فکر می‌کنم برخورد با این قضیه برخورد سیاسی است تا برخورد مذهبی یا منع شرعی. یک کاری را از ابتدا اشتباه انجام دادند و الان در آن مانده‌اند و نمی‌خواهند کم بیاورند. به همین علت بدون هیچ دلیل و منطقی روی این قضیه پافشاری می‌کنند. اگر توجیه شرعی برای آن اعلام کنند هم نمی‌تواند درست باشد. هیچ یک از کشورهای اسلامی منعی برای این قضیه ندارند و نمی‌شود که فقط ما اسلام را بفهمیم و هیچ کشور دیگری قضیه را متوجه نشود. دومین موضوع این است که اگر تیمی از کشور ما در مسابقاتی حضور داشته باشد. به طور مثال هنگام حضور تیم فوتبال ایران در برزیل، معمولاً سفارت ایران در آن کشور، ایرانیان حاضر را برای تشویق تیم ساماندهی می‌کند و زنان را نیز به ورزشگاه می‌برند. بنابراین اگر منع شرعی دارد چگونه است که در یک کشور دیگر این منع وجود ندارد و فقط در ایران چنین مانعی وجود دارد و این برنامه‌ای است که از طرف سفارت همیشه و در همه دوران‌ها انجام می‌شود. اگر مشکل فرهنگی-اجتماعی است،

 

با توجه به حرف‌های بد گفته شده در ورزشگاه‌ها، بی‌اخلاقی‌ها و درگیری‌هایی که صورت می‌گیرد حضور زنان باعث می‌شود محیط تلطیف شود و مردانی که در ورزشگاه‌ها هستند خیلی از مسائل را رعایت خواهند کرد و اینجا حضور زنان در ورزشگاه‌ها اثر مثبت نیز دارد. کاری که نیروی انتظامی و بخش‌های مختلف حکومت نتوانسته‌اند انجام دهند و استادیوم‌ها را آرام کنند، حضور خانم‌ها این کار را انجام خواهد داد. یک دلیل دیگری که من شنیده‌ام این است که سرویس‌های بهداشتی آماده نیست، مگر خود آقایان از این سرویس‌های بهداشتی استفاده نمی‌کنند. ضمن اینکه می‌توانند سرویس‌های بهداشتی را آماده کنند.

 

30 سال از انقلاب گذشته است ما هنوز نتوانسته‌ایم سرویس بهداشتی ورزشگاه‌ها را آماده کنیم تا زنان بتوانند وارد ورزشگاه‌ها شوند؟! من فکر می‌کنم بیشتر این حرف‌ها بهانه‌جویی است و دلیل خاصی وجود ندارد. همچنین قرار است جام جهانی را در سینماها پخش کنند، اما اجازه حضوز زنان را نمی‌دهند. اگر دلیل آخر را مدنظر قرار دهیم یعنی در سینماها نیز سرویس بهداشتی‌ها آماده نیست؟! یا اینکه خانم‌ها و آقایان با هم تا به حال به سینما نرفته‌اند که ما می‌خواهیم این قضیه را برای جام جهانی متوقف کنیم؟ بنابراین کلیه دلایل برای ورود پیدا نکردن زنان به ورزشگاه‌ها بی‌منطق است.

چرا در مقطعی زنان توانستند وارد ورزشگاه‌ها برای تماشای والیبال شوند و اکنون این اجازه را ندارند؟
تصمیم‌گیری برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها از جمله مسابقات والیبال دست مجموعه دولت یا فدراسیون‌ها نیست. جای دیگری یا شاید شورای تامین است که برای چنین موضوعی تصمیم می‌گیرد. وقتی منطق درست و اصولی برای تصمیمات نباشد اینطور می‌شود که یک‌بار اجازه داده می‌شود و چند بار مانع می‌شوند. به هر حال بنا است که هر چیزی که ملت را شاد کند، مانع شوند و این هم از همین موارد است، انگار بقای آنها به اینگونه چیزهاست.

چه نهادی مانع حضور زنان در ورزشگاه‌ می‌شود و برای رفع این موضوع باید چه اقدامی انجام داد؟
تا جایی که می‌دانم دولت و تشکیلات ورزش نقش تعیین‌کننده ندارند. شاید یکی از آنها همان شورای فوق باشد. بنابراین احتمال می‌دهم شورای تامین استان علی‌رغم اینکه در استانداری شکل می‌گیرد اما دلیل آنکه بخش عمده اعضای آن از بخش‌های دیگر حاکمیت غیر از دولت هستند این تصمیمات را بگیرد. در این زمینه منع قانونی برای حضور زنان نداریم و حتی مصلحت حضور زنان در ورزشگاه‌ها مثبت است و اگر تصمیم‌گیری درستی صورت گیرد و عقلا تصمیم‌گیری  کنند حضور آنها تائید بر مصلحت است نه خلاف مصلحت. به نظر من تنگ‌نظری است و این قضیه معمولاً برای مخالفت با دولت‌هاست.
اخبار  اجتماعی - سلام نو