اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

انتقال سازمان هدفمندی به سازمان مدیریت/ حذف یارانه پردرآمدها؛ افزایش یارانه کم‌درآمدها



احتمال حذف یارانه دو دهک بالا , فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها

رشد اقتصادی منفی 5.4 درصد اعلام شد؛
انتقال سازمان هدفمندی به سازمان مدیریت/ حذف یارانه پردرآمدها؛ افزایش یارانه کم‌درآمدها

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور از انتقال سازمان هدفمندی یارانه‌ها به سازمان مدیریت پس از احیای آن خبر داد و با تشریح برنامه های 100 روزه دولت برای بهبود معیشت مردم، گفت: ضمن زمینه‌سازی برای پرداخت فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در سال آینده، به احتمال زیاد به دو دهک بالا یارانه پرداخت نخواهد شد اما یارانه دهک‌های پائین افزایش خواهد یافت.

به گزارش مهر، محمدباقر نوبخت شب گذشته در برنامه تلویزیونی پایش با بیان اینکه سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور احیا می شود، گفت: با تلاش و مساعدت دو کمیسیون اجتماعی و برنامه ریزی مجلس شورای اسلامی، احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در دستور کار هیئت دولت قرار گرفت.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور از انتقال سازمان هدفمندی یارانه‌ها به سازمان مدیریت پس از احیای آن خبر داد و گفت: در صورت احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سازمان هدفمندی‌ یارانه‌ها به این حوزه اضافه خواهد شد که بار سنگینی را بر دوش این سازمان قرار می‌دهد اما من مطمئنم که در صورت به کارگیری نیروهای کارشناسی مسئله‌ای دراین مورد ایجاد نمی‌شود.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری با بیان اینکه به رغم محدودیت منابع مالی در مدت باقیمانده سال جاری تلاش دولت بر اتمام طرح های نیمه تمام دولت دهم معطوف است، میزان نقدینگی بخش خصوصی را ۴۵۰ هزار میلیارد تومان اعلام كرد و گفت: تلاش می شود این حجم نقدینگی به برنامه های هدفمند و افزایش سرمایه در گردش واحدهای تولیدی منجر شود.

نوبخت ایجاد سازمان هدفمندی یارانه ها را یكی دیگر از برنامه های دولت در یكصد روز آینده برشمرد و گفت: با استفاده از توان كارشناسی مجموعه سازمان مدیریت و برنامه ریزی، ضمن زمینه سازی برای پرداخت فاز دوم هدفمندی یارانه ها در سال آینده، به احتمال زیاد به دو دهک بالا یارانه پرداخت نخواهد شد اما یارانه دهک های پایین افزایش خواهد یافت.

وی گفت: با سرمایه گذاری در واحدهای تولیدی به دهک های قطع شده، یارانه غیر مستقیم پرداخت خواهد شد و با سرمایه گذاری در زیرساخت ها و طرح های صنعتی، ركود اقتصادی احیا و طرح های علمی و صنعتی به اجرا در می آید.

معاون رئیس جمهوری در پاسخ به سؤالات مطروحه مردمی درخصوص طرح مهر آفرین اظهار داشت: توقف طرح مهرآفرین كه در روزهای پایانی دولت دهم با هدف گزینش تعداد زیادی از افراد در سیستم و دستگاه دولتی در قالب استخدام انجام شد، به این دلیل بود كه این طرح بار مالی حدود ۱۱ هزار میلیارد تومانی برای دولت داشت كه در شرایط كنونی منابع دولت برای تأمین این اعتبارات، ناكافی است.

وی گفت: دولت فعلاً این طرح ر ا متوقف كرده تا بازبینی و بررسی های لازم را انجام دهد. به هر حال اگر تعداد كاركنان دولت كمتر بشود، می توانیم درآمد بیشتری را برای كارمندان اختصاص بدهیم.

نوبخت افزود: اصلاح قانون بودجه امسال در دستور کار قرار گرفته و در برنامه 100 روزه اقتصادی دولت عملیاتی می‌شود. در بودجه اصلاح نشده امسال میزان درآمدها بیش از هزینه‌ها بوده و باید به دنبال ایجاد تعادل در بودجه باشیم.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری گفت: متأسفانه در دولت گذشته از ظرفیت کارشناسی موجود در کشور در حوزه های برنامه ریزی و تنظیم بودجه استفاده نشد و بودجه به صورت غیر علمی تنظیم می‌شد.

وی افزود : بر اساس گزارش مرکز آمار، رشد اقتصادی کشور در سال 1391 معادل منفی 5.4 درصد بوده در حالی که این رقم باید 8 درصد می‌بود. تورم نقطه به نقطه تیر ماه امسال 44 درصد و تورم 12 ماهه منتهی به تیر 37.5 درصد بوده است.

وی با تشریح برنامه‌های 100 روزه دولت برای بهبود معیشت در پاسخ به این پرس که با توجه به تورم کنونی آیا حقوق ها افزایش می یابد؟ گفت: ما در گام اول به دنبال افزایش قدرت خرید مرم هستیم.

نوبخت افزود: ما در ارتباط با هدفی که تعیین کردیم و به آن وفاداریم در صدد بهبود وضعیت معیشت مردم هستیم، همانطور که قبلا در برنامه های دولت تدبیر و امید آمده بود ، از طریق افزایش قدرت خرید مردم درصدد بهبود وضعیت معیشتی هستیم.

وی افزود: افزایش قدرت خرید خانوار صرفاً به معنی افزایش حقوق نیست، حقوق می تواند افزایش یابد ولی از سوی دیگر اگر تورم مهار نشود این افزایش حقوق نیز منجر به بهبود وضعیت معیشتی نمی شود. ما باید در مرحله اول تلاش کنیم که  تورم را مهار و آن را کاهش دهیم، البته نمی توانیم حقوق ها را هم ثابت نگه داریم.

نوبخت گفت: شاید در گامهای نخست نتوانیم این فاصله 44 درصدی را که نرخ تورم دارد به نوعی از طریق افزایش حقوق جبران بکنیم ولی می بایست حقوق ها را در بودجه 93 متناسباً بالا ببریم و از طرف دیگر تلاش کنیم تا سلسه فعالیت هایی را که برای افزایش تولید هست را به سرانجام برسانیم.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور خاطرنشان کرد: رئیس جمهور کارگروه ویژه ای را انتخاب کردند که این کارگروه از وزرای دولت و بخش خصوصی و تعاونی تشکیل شده است، این کارگروه موظف است که در حداکثر 15 روز موانع تولید را شناسایی کند تا در برنامه 100 روزه تک تک موانعی که در راه تولید وجود دارد را برداریم./خبر گزاری مهر

 


ویدیو مرتبط :
تحقیق و تفحص از سازمان هدفمندی یارانه‌ها در مجلس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

احیای سازمان مدیریت در مرحله نهایی/ چگونگی حذف یارانه سه دهک ثروتمند



حذف یارانه سه دهک ثروتمند ,مفاسد اقتصادی

دولت یازدهم چگونه جلوی فساد را می‌گیرد؛/احیای سازمان مدیریت در مرحله نهایی/ چگونگی حذف یارانه سه دهک ثروتمند

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با اعلام نحوه چگونگی حذف سه دهک از فهرست دریافت یارانه نقدی، آخرین وضعیت احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی را تشریح کرد و گفت: در جلسه دیشب مبارزه با مفاسد اقتصادی، مقرر شد با جلوگیری از بی نظمی‌های مالی زمینه فساد گرفته شود.

احیای سازمان مدیریت در مرحله نهایی
محمد باقر نوبخت امروز در حاشیه همایش بزرگداشت روز ملی آمار درجمع خبرنگاران در پاسخ به سئوال در مورد احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: پیش از این کارگروهی برای احیای سازمان مدیریت تعیین شده بود که در حال حاضر در حال جمع آوری نظرات کارشناسی است تا بتوانیم با احیای این سازمان در شرایط جدید بتوانیم این سازمان را به نحوی تشکیل دهیم که سازمان قبلی نباشد بلکه یک سازمان کارآمد، چابک و مناسب با ماموریت‌هایی که برای آن تعریف خواهیم کرد، باشد.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با اشاره به اینکه در حال حاضر در مراحل رایزنی هستیم، تصریح کرد: هم اکنون یک طرح فوریتی در مجلس در این زمینه در حال رسیدگی است که در آن چگونگی ماموریت‌ها، ساختارها و شرح وظایف این سازمان تشریح شده اما این قانون هنوز به تصویب نرسیده و نهایی نشده است.

دولت یازدهم چگونه جلوی فساد را می‌گیرد
وی در پاسخ به سئوال دیگر در مورد جلسه دیشب ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: در این جلسه هر سه قوه حضور داشتند و گزارشاتی در مورد عملکرد نظام بانکی کشور ارائه شد، همچنین در این جلسه به نحوی تقسیم کار شد که بتوانیم جلوی بی نظمی های مالی که زمینه ساز فساد است را بگیریم.

نوبخت در پاسخ به این سئوال که انتقاداتی به دولت مبنی بر اینکه برنامه منسجمی برای کاهش نرخ تورم ندارد، مطرح می شود؟ گفت: بر اساس قانون برنامه پنجم، تکالیفی برای نرخ تورم برای دولت تعیین شده که این تکالیف در دستور کار اجرا است.

نحوه مهار تورم توسط دولت
معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور افزود: دولت لایحه ای با سقف 210 هزار میلیارد تومان به مجلس تقدیم کرده بود که آن را به 150 هزار میلیارد تومان تقلیل داده و همین امر نشان از تلاش دولت برای مهار تورم است، زیرا اگر منابع کافی برای هزینه کرد 210 هزار میلیارد تومان نداشته باشیم و بخواهیم چنین برنامه ای را اجرا کنیم، حتما باید از بانک مرکزی استقراض کنیم که این استقراض از بانک مرکزی به مثابه تزریق پول پرفشار به اقتصاد است و نهایتا موجب تورم می شود.

وی خاطرنشان کرد: برای اینکه جلوی تورم گرفته شود، یکی از اقدامات انضباط مالی در بودجه است. همین قانون دلیل بر این است که دولت مقرر است رقم فعلی تورم را که نگران کننده است را مهار کرده و تقلیل دهد و در عین حال، در برنامه های سال 93 نرخ تورم پائین تر از سطح فعلی در نظر گرفته شده است.

کسری بودجه نداریم
نوبخت در مورد  اصلاحیه بودجه سال 92 کل کشور گفت: با توجه به لایحه اصلاحیه قانون بودجه 92 که در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به تصویب رسید، با همکاری و واقع بینی اعضای کمیسیون توانستیم سقف بودجه را در حد واقعی تقلیل دهیم و تا پایان سال جاری هیچ کسری بودجه ای نخواهیم داشت.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در مورد قیمت نفت در لایحه بودجه سال آینده نیز گفت: قیمت نفت براساس میزان پیش بینی شده در قانون خواهد بود؛ هر چند که اکنون میزان درآمد نفتی و مالیاتی کمتر از مصوب بودجه است اما از آنجایی که کمیسیون برنامه و بودجه پیشنهاد دولت در لایحه را پذیرفته است، برای ارقام جدید مشکلی نخواهیم داشت.

وی در مورد حذف سه دهک از دریافت یارانه های نقدی گفت: در این زمینه در حال بررسی هستیم. اطلاعات موجود در این زمینه ناکافی است و باید اطلاعات‌مان تقویت و پردازش شود. دولت معتقد است نباید هیچ گونه تنش و چالشی در این راستا برای جامعه ایجاد شود.

اصلاحیه هدفمندی در بودجه 93
وی گفت: دولت نهایت تلاش خود را برای اجرای قانون هدفمندی یارانه ها انجام خواهد داد اما قبل از مطالعه و کار کارشناسی کافی هیچ اقدامی انجام نمی شود. در حال حاضر اطلاعات موجود هر چند که در برخی موارد وجود دارد اما کافی نیست و باید پردازش کافی شود و نسبت به اطلاعات موجود پردازش بیشتری صورت گیرد تا بتوانیم تکالیف را انجام دهیم، چرا که اقدامات ناآگاهانه برای مردم مزاحمت ایجاد خواهد کرد.

نوبخت ادامه داد: با توجه به واقعیت‌ها نسبت به اصلاح و روند اجرای قانون هدفمندی یارانه ها تا پایان سال 92 عمل خواهیم کرد و آنچه که برای سال 93 در لایحه وجود دارد، قطعا یک روند اصلاح شده خواهد بود.

وی در مورد مرحله دوم هدفمندی یارانه ها عنوان کرد: دولت در جایگاه قوه مجریه باید قوانین و مصوبات مجلس را رعایت کند و اکنون با توجه به اصلاحی که در اجرای هدفمندی یارانه ها عمل شده به گونه ای اقدام خواهد شد که کمترین چالش و تنش برای مردم و خانواده ها ایجاد شود.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در مورد نرخ ارز در سال آینده عنوان کرد: هنوز به جمع بندی لازم در این زمینه نرسیده ایم و پس از اینکه ستاد بودجه جمع بندی نهایی را در مورد نرخ ارز، میزان فروش نفت، نرخ فروش هر بشکه نفت و ... انجام دهد، نتایج مشخص خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در این زمینه سه مولفه اصلی یعنی میزان فروش نفت، قیمت فروش هر بشکه نفت و نرخ تسعیر ارز تعیین کننده خواهد بود، همچنین واگذاری‌های سرمایه ای نیز مدنظر خواهد بود.

نوبخت گفت: اکنون در مرحله جمع آوری اطلاعات در مورد میزان فروش نفت، نرخ تسعیر، قیمت هر بشکه نفت و ... هستیم و پس از اینکه ستاد تلفیق و بودجه آن را تعیین کند، اعلام خواهد شد.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در مورد سقف بودجه 93 نیز گفت: در سال جاری سقف بودجه 210 هزار میلیارد تومان بود که در لایحه تقدیمی به مجلس به 150 هزار میلیارد تومان تقلیل داده شد، بنابراین نسبت به همین میزان در قانون بودجه سال 93 تعیین خواهد شد و نسبت به این میزان رشد خواهد داشت./مهر