اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

انتقاد وزیر اقتصاد از نحوه واگذاری سهام عدالت



علی طیب نیا,انتقاد طیب نیا از نحوه واگذاری سهام عدالت

انتقاد وزیر اقتصاد از نحوه واگذاری سهام عدالت

وزیر امور اقتصادی و دارایی با انتقاد از نحوه واگذاری سهام عدالت، گفت: شیوه اجرا به گونه ای بوده كه نه تنها بنگاهها در بخش مدیریتی با مشكلات متعددی مواجه شدند، بلكه مردم نیز منفعتی بدست نیاوردند، زیرا سهام آنها در رهن است.

علی طیب نیا روز چهارشنبه در مراسم تودیع و معارفه رئیسان كل جدید و قبلی سازمان خصوصی سازی، افزود: سهام عدالت از اولویت هایی است كه باید تكمیل و مدیریت آن به خود مردم واگذار شود، ضمن آن كه باید امكان آزادسازی سهام عدالت نیز فراهم شود.


وی با بیان آن كه، سهم بالای دولت در حوزه تصدی گری ها از مهمترین مشكلات اقتصاد ایران در دوره های متمادی است، اظهار داشت: این موضوع در سال های قبل از انقلاب و انتخاب استراتژی صنعتی ایجاد شد كه بعد از انقلاب نیز شدت گرفت.


به گفته وی، از یكسو نقش دولت در حوزه تصدی گری ها و بنگاهداری بشدت توسعه یافت و از سویی دخالت دولت در امور حاكمیتی كه وظیفه ذاتی اش است، كاهش یافت.


طیب نیا ادامه داد: سهم هزینه های بودجه عمومی دولت در تولید ناخالص ملی در شاخص وظایف حاكمیتی از ۵۰ درصد آستانه انقلاب به ۳۰ درصد در حال حاضر كاهش یافته است.


وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح كرد: در مقابل تولید كالاهایی كه ربطی به دولت ندارند و بخش خصوصی می تواند نقش موثرتری در تولید آنها داشته باشد اكنون بیشتر شده است.
وی گفت: بحث این نیست كه دولت در امور دخالت نكند و بخش خصوصی فعال شود، بلكه هر كدام باید وظایف خود را انجام دهند.


وی با بیان آن كه، دولت باید در حوزه تامین امنیت، بهداشت، درمان و تامین اجتماعی به صورت كارآمد دخالت كند، تاكید كرد كه دولت باید در امر بنگاهداری فعالیت كمتری داشته باشد.


وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به آغاز واگذاری ها از دهه ۷۰، گفت: در این دوران بعلت محدودیت های موجود خصوصی سازی بصورت جدی و گسترده عملی نشد.


وی تصریح كرد: پس از ابلاغ سیاست های كلی اصل ۴۴ توسط مقام معظم رهبری زمینه عرضه به صورت گسترده تر فراهم شد، به نحوی كه ۱۵۰ هزار میلیارد تومان واگذاری تاكنون انجام شده كه این رقم معادل ۵۰ درصد ارزش بنگاههای قابل واگذاری است كه تا به حال واگذار شده است.


طیب نیا با تاكید بر این كه، اهداف مورد انتظار خصوصی سازی تاكنون عملی نشده است، اضافه كرد: هدف از اجرای این برنامه تنها كاهش نقش دولت نبود، بلكه افزایش كارآمدی بخش خصوصی و رقابتی كردن فضای اقتصادی و تولید بود كه هنوز تحقق نیافته است.


وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: مسیر واگذاری ها به دلایل مختلف به سمت و سویی سوق نیافت كه قانونگذار و رهبر معظم انقلاب از آن انتظار داشتند.


طیب نیا معتقد است: سیستم بنگاهداری با پیچیدگی های بغرنج تر از گذشته همراه شده و وضعیت شركت ها از زمانی كه در اختیار وزارتخانه های ذیربط بودند، آشفته تر شده اند.


به گفته وی، بخشی از واگذاری ها به نهادهای شبه دولتی و خصولتی ها واگذار شده است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی از ارزیابی در عملكرد واگذاری ها و آسیب شناسی در این بخش خبر داد و گفت: هدف از این امر پیدا كردن مقصر نیست، بلكه خواستار یافتن مسیری مناسب برای تداوم روند واگذاری ها و خصوصی سازی هستیم.


به گفته وی، همچنین قرار است بخش خصوصی واقعی بعنوان مالك و مدیر بنگاههای تولیدی فعال شوند و فضای كسب و كار نیز بهبود یابد.


وی ادامه داد: مسیر خصوصی سازی به گونه ای هدایت می شود كه شركت های دولتی باقیمانده با روشی شفاف و درست در بورس و فرابورس عرضه شوند، ضمن آن كه واگذاری ها به بخش خصوصی باید واقعی باشد.


طیب نیا تاكید كرد: اگر قرار است واگذاری ها به شبه دولتی ها انجام شود، بهتر است بنگاهها همچنان در اختیار دولتی ها باقی بمانند.


وزیر امور اقتصادی و دارایی اعمال نظارت موثر، ارزیابی شركت های واگذار شده با هدف كسب اطمینان برای اداره مناسب و تمركز واگذاری شركت های گروه یك را از برنامه های عملیاتی منسجم و در اولویت این بخش اعلام كرد.


طیب نیا در پایان اظهار امیدواری كرد با ارزیابی و آسیب شناسی مناسب برنامه های عملیاتی برای سازمان خصوصی سازی تدوین شود. /ایرنا

 


ویدیو مرتبط :
انتقاد رئیس سزمان خصوصی سازی به روند واگذاری سهام عدالت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

معاون وزیر اقتصاد: جامانده‌ها به زودی سهام عدالت دریافت می‌كنند



 

 

 

جامانده‌ها به زودی سهام عدالت دریافت می‌كنند

 

تهران- معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: براساس برنامه های پیش بینی شده،جامانده هایدریافت سهام عدالت به زودی سهام خود را دریافت می كنند .

 

'پیمان نوری' روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با استناد اطلاعات مركز آمار گفت : حدود 75 میلیون نفر جمعیت دركشورزندگی می كنند وقرار است با برگزاری نشست مشترك وزارت امور اقتصادی و دارایی با مسئولان استانی تصمیماتی برای جامانده های سهام عدالت گرفته شود..

 

وی ادامه داد:تاكنون 43 میلیون دعوتنامه و بیش از 37 میلیون سهم در راستای سهام عدالت توزیع شده و در سال 90 فرهنگ سازی و اطلاع رسانی لازم دراین حوزه انجام شود .

 

نوری افزود: براین اساس اقشار مختلف جامعه كه دارای سهام عدالت هستند علاوه بر دریافت اطلاعات مناسب از ارزش سهام آگاهی كاملی درباره انتفاع فردی و همچنین نحوه به كارگیری این سهام در شكوفایی اقتصاد خانوار و اقتصاد كلان پیدا كنند.

 

وی با بیان آنكه، سرمایه های خرد می تواند منشا مناسبی برای شكوفایی اقتصاد كشور باشد، افزود: نزدیك به 50 درصد از واگذاری ها در سال های گذشته در قالب سهام عدالت بوده كه خود از بارزترین واگذاری‌ها به بخش خصوصی (آحاد جامعه) محسوب می‌شود.

نوری تصریح كرد: دارندگان سهام عدالت باید اطلاعات مناسبی را در خصوص تاثیر سهامشان در شكوفایی اقتصاد كشور داشته باشند و برای دستیابی به این هدف در سال آینده سازمان خصوصی سازی به صورت جدی فعال خواهد بود.

 

** امكان خرید و فروش سهام عدالت

 

رییس سازمان خصوصی سازی در پاسخ به پرسشی در خصوص فروش سهام عدالت نیز گفت: به جز ارزش سهام دو دهك اول كه مشمول 50درصد تخفیف می شوند ارزش سهام مابقی دهك ها باید از محل سود آوری و بازدهی تهاتر شود.

 

وی با بیان اینكه ‌ تا زمانی كه این تهاتر انجام نشده سهام در وثیقه است و قابلیت خرید و فروش ندارد ، ادامه داد: این سهام تنها در زمانی قابلیت خرید و فروش می یابد كه یا از محل سود تهاتر شده باشد و یا اینكه با پرداخت وجه آن سهام آزاد شود.

 

نوری با تاكید بر ارزش این سهام به دارندگان آن ،‌گفت: برخی افراد سود جو این سهام را با رقمی ناچیز به صورت وكالتی و یا سایر شیوه‌ها خریداری می‌كنند كه همگی خلاف قانون است و سهامداران این سهام باید مراقب باشند.

 

** توزیع سهام عدالت كارگران ساختمانی تا پایان سال

 

معاون وزیر اقتصاد از عرضه سهام عدالت به كارگران ساختمانی تا پایان سال خبر داد و اظهارداشت: میزان سود سهامی كه در مراحل بعدی پرداخت می شود بستگی به رقم و سود شركت هایی دارد كه سهام آنها واگذار شده است.

 

وی افزود: هر چند كار توزیع و واگذاری سهام عدالت در حجم اصلی آن در سال آینده پایان می یابد،اما فرآیند آن از نظر سازمان خصوصی سازی پایان نمی‌یابد ./ایرنا