اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

انتقاد لاریجانی از پیش‌شرط آمریکا برای شرکت ایران در مذاکرات ژنو 2



انتقاد لاریجانی از پیش‌شرط آمریکا,پیش‌شرط آمریکا برای شرکت ایران در مذاکرات ژنو 2

انتقاد لاریجانی از پیش‌شرط آمریکا برای شرکت ایران در مذاکرات ژنو 2

علی لاریجانی همچنین صحبت‌های مربوط به معرفی سه وزیر پیشنهادی باقی‌مانده دولت دهم و ارتباط آن با نظر مقام معظم رهبری را مردود دانست و تاکید کرد: این مسایل به رهبری مربوط نیست بلکه به تصمیم قوه مجریه و مقننه مربوط است.

به گزارش ایسنا رییس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود ضمن اشاره به عید غدیر و مبعث و تاکید بر پیوند ولایت فقیه با نظام اسلامی از پیش‌شرط برخی مقامات آمریکا برای شرکت ایران در مذاکرات ژنو 2 انتقاد کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در چنین کنفرانسی شیفتگی ندارد.

لاریجانی با اشاره به عید غدیر خم و تبریک آن، عنوان کرد: غدیر صرفا یک واقعه تاریخی نیست یک صراط و مسیر روشن برای هدایت جامعه اسلامی در طول تاریخ است که مسلمانان راه زندگی اجتماعی و ساختار حکومت را دریابند.

رییس مجلس شورای اسلامی به تعبیر امام (ره) از غدیر اشاره و تاکید کرد: در این کلام به خوبی بیان شده است که با حادثه غدیر راهی برای مسلمانان مشخص شد که رسالت پیامبر در طول تاریخ با پشتوانه ولایت ریشه‌دار گردد و مسلمانان با روشنی دریابند که سیاست و داشتن حکومت بخش مهمی از تحقق اسلام است. لذا آیات مبعث و آیات غدیر هم‌جهت و هم‌معنا هستند.

او ادامه داد: در آیه مبعث آمده است خداوند به مومنان نعمت داد که در میان آنان رسولی برانگیخت و در آیه غدیر آمده است امروز دین شما را کامل کردم و نعمت خویش را بر شما تمام نمودم؛ ملاحظه می‌کنید در قرآن کریم حضور پیامبر در میان امت نعمت است و تداوم حضور او به وسیله حضور وصی نیز نعمت است و اتمام و اکمال نعمت.

لاریجانی تاکید کرد: این اوج تفکر اسلامی است که ساختار سیاسی جامعه که مهم‌ترین بخش حیات اجتماعی انسان را شکل می‌دهد بر اساس مدل ولایت تنظیم شود که انسان‌های معصوم هدایت جامعه را بر عهده گیرند. یعنی در مکتب اهل بیت (ع) عموم انسان‌ها به وسیله تمسک به راهنمایی انسان هادی به سعادت می‌رسد

 

که انسان هادی در این مکتب یا انسان مبعثی است و برانگیخته از سوی خداوند است و یا انسان غدیری است که معرفی گشته و منصوب گشته به وسیله پیامبر خدا یعنی وصی پیامبر و جانشین او است. این گونه است که رشته ولایت الهی مهمترین تکیه‌گاه رشد و کمال از نظر فردی و اجتماعی می‌گردد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی به نقش امام(ره) در انقلاب اسلامی در طراحی این مدل الهی در قانون اساسی اشاره کرد و گفت: کار بزرگ امام در انقلاب اسلامی در طراحی و تحقق این مدل در زمان غیبت بود که در ساختار قانون اساسی ما به عنوان ولایت فقیه تجلی یافت.

 

همان گونه که غدیر ولایت علوی را در ادامه رسالت حضرت رسول موفق نمود ولایت فقیه غدیر را در نبود ولی معصوم تداوم بخشید و عزت‌بخشی جمهوری اسلامی در تمامی فراز و نشیب سیاسی و امنیتی و داخلی و خارجی مرهون این جایگاه ارزشمند است.

وی افزود: طی سال‌های اخیر و انقلاب‌های منطقه مشاهده نمودیم که با همه هیجانات و شورانگیزی که در حرکت ملل مسلمان وجود داشت به خاطر فقدان یک نظام متقن معنوی و سیاسی دچار آسیب‌هایی شدند اما در تئوری ولایت فقیه در سخت‌ترین شرایطی که شرق و غرب علیه ملت ایران بسیج شده‌اند

 

این نظریه و پیوند عمیق دینی مردم با نظام باعث استواری ملت گردید که از برکات آن عزت‌مندی ملت در این شرایط است که منطقه در غلیان بحران‌هاست اما ایران اسلامی از جایگاهی برخوردار است که حتی دشمنان کینه‌توز ما نمی‌توانند عظمت ملی‌مان را نادیده بگیرند./ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
برنده مذاکرات ژنو از دیدگاه کارشناسان صدای آمریکا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آغاز مذاکرات ایران با غول‌های نفتی جهان/ شرط بازگشت شرکت‌های نفتی آمریکا



مذاکرات ایران با شرکتهای بزرگ نفتی جهان,شرکت‌های نفتی آمریکا

آغاز مذاکرات ایران با غول‌های نفتی جهان/ شرط بازگشت شرکت‌های نفتی آمریکا

معاون وزیر نفت با اشاره به آغاز مذاکرات ایران با شرکت‌های بزرگ نفت و گاز جهان (همچون شل و توتال) شروط مشارکت نفتی ایران و شرکت‌های آمریکایی را تشریح کرد و گفت: ایران از هر گونه مشارکت نفتی حتی با شرکت‌های آمریکایی مطابق با یک قرارداد "برد- برد" استقبال می‌کند.

منصور معظمی در گفتگو با مهر درباره اعلام آمادگی برخی از شرکت‌های بزرگ نفت و گاز جهان همچون شل انگلیس و توتال فرانسه به منظور بازگشت به صنعت نفت ایران، گفت: مذاکرات با شرکت‌های بزرگ نفت و گاز جهان آغاز شده است اما قطعا این مذاکرات یک روزه به نتیجه نخواهد رسید.

سرپرست معاونت امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت با تاکید بر اینکه مذاکره با شرکت‌های بزرگ نفتی خارجی قطعا باید یک فرآیندی را پشت سر بگذارد، تصریح کرد: در این بین در چند هفته گذشته با بهبود روابط دیپلماتیک و خارجی ایران، درخواست‌های متعددی از سوی شرکت‌های خارجی برای بازگشت به صنعت نفت مطرح شده است.

معاون وزیر نفت در پاسخ به این سوال مهر که شروط ایران برای مذاکره و بازگشت احتمالی شرکت‌های بزرگ خارجی به صنعت نفت چیست؟ اظهار داشت: آن دسته از شرکت های بزرگ خارجی و بین المللی که علاقه مند به سرمایه گذاری و مشارکت در صنعت نفت و گاز ایران را داشته باشند می تواند در قالب یک مشارکت " برد – برد" با ایران همکاری داشته باشند.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه وزارت نفت از هرگونه مشارکت خارجی در طرح‌ها و پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی در چارچوب ظوابط و قوانین کشور استقبال می کند، تاکید کرد: محدودیتی برای مشارکت خارجی در صنعت نفت وجود ندارد.

شروط بازگشت شرکت‌های نفتی آمریکا

معظمی همچنین در پاسخ به سوال دیگر مهر مبنی بر اعلام آمادگی شرکت‌های بزرگ نفتی آمریکا برای بازگشت به صنعت نفت هم توضیح داد: وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران مشکلی با شرکت های نفتی آمریکایی ندارد.

سرپرست معاونت امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت با بیان اینکه هر شرکت خارجی حتی آمریکایی که بر اساس قاعده تجارت جهانی بخواهد با ایران همکاری کند از این مشارکت استقبال می کنیم، تبیین کرد: قطعا در این مشارکت باید یک همکاری " برد – برد" در دستور کار دو طرف هم قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه صنعت نفت جمهوری اسلامی ایران به جز یک کشور اشغالگر با تمامی کشورهای جهان آمادگی مشارکت و همکاری دو جانبه را دارد، یادآور شد: کشورها و شرکت های بزرگ نفت و گاز جهان بادی به قوانین و ظوابط ایران احترام بگذارند و منعی هم برای امضای قراردادهای برد – برد بین دو طرف وجود ندارد.

به گزارش مهر، همزمان با نشانه‌هایی از آب شدن یخ روابط دیپلماتیک تهران – واشنگتن، پس از شل و توتال فرانسه، شرکت‌های بزرگ نفت و گاز آمریکا هم برای بازگشت به صنعت نفت ایران اعلام آمادگی کرده‌اند.

بیژن زنگنه وزیر نفت ایران اخیرا در گفتگوهایی تاکید کرده است که درهای سرمایه‌گذاری صنعت نفت و گاز ایران بر روی تمامی شرکت‌های صاحب صلاحیت خارجی و بخش خصوصی داخلی باز است.

از سوی دیگر در کنار این اظهار نظر دیپلماتیک، وزارت نفت اقدامات جدیدی را به منظور آماده‌سازی زیرساخت‌های مشارکت‌های بزرگ خارجی در صنعت نفت و گاز ایران فراهم کرده تا امکان ایجاد یک مشارکت " برد – برد" برای هر دو طرف فراهم شود.

بیژن زنگنه وزیر نفت ایران که در دقیقه 90 از سفر به نیویورک به همراه رئیس جمهور باز ماند، اخیرا دستوراتی را به‌منظور اصلاح قراردادهای نفتی بیع متقابل صادر کرده و حتی هم اکنون تیم ویژه‌ای بر روی این نسل جدید قراردادهای نفتی فعالیت می‌کنند.

سیدمهدی حسینی رئیس کارگروه اصلاح قراردادهای نفتی اخیرا در گفتگو با مهر با بیان اینکه هم اکنون اصلاح قراردادهای بیع متقابل آغاز شده از پرداخت حتی پاداش به پیمانکاران خارجی و بین‌المللی در صورت افزایش ضریب بازیافت مخازن با استخراج بیشتر نفت و گاز خبر داده است.

تکمیل و هماهنگی بین زنجیره اکتشاف، توسعه و بهره‌برداری، افزایش انگیزه سرمایه گذاران داخلی و خارجی و حتی امکان رقابت بیشتر پیمانکاران ایرانی و خارجی به منظور صادرات خدمات فنی و مهندسی از مهمترین ویژگی‌های قراردادهای نفتی ایران خواهد بود.

وزیر نفت ایران هم با یادآوری اینکه اجرای یک قرارداد "بیع متقابل توسعه یافته" به عنوان یک اولویت در دستور کار وزارت نفت خواهد بود، تاکید کرده است: این رو با حفظ مالکیت و حاکمیت ملی دولت و نظام بر میادین نفت و گاز، از ظرفیت‌های نسل جدید قراردادهای به منظور افزایش جذب سرمایه شرکت‌های بزرک نفت و گاز جهان و بخش خصوصی داخلی استفاده خواهیم کرد.

علاوه بر افزایش جذابیت اقتصادی اجرای طرح‌ها در صورت اصلاح قراردادهای نفتی، صنعت نفت و گاز ایران با در اختیار داشتن بیش از 155 میلیارد بشکه نفت خام و 34 تریلیون مترمکعب ذخایر گاز طبیعی از مزیت‌های طبیعی و کم ریسک هم برای توسعه برخوردار است./مهر