اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

انتقاد صریح ناطق‌ نوری از طلبه‌ های پروازی


حجت‌الاسلام و المسلمین علی‌اکبر ناطق نوری گفت: آن زمان حضور و غیاب و مدرک مطرح نبود، بلکه درس برای علم بود و سطح معلومات بالا و درس جدی بود، اما امروز مثل مدیران پروازی که از آن‌ها صحبت می‌شود طلبه‌های پروازی داریم که از راه دور درس می‌خوانند، این‌که درس خواندن نیست.

خبرگزاری ایسنا: یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: امروز توقع مردم از روحانیت بالاست و ما روحانیون بر اساس اعمال‌مان مورد پرسش واقع می‌شویم.

حجت‌الاسلام و المسلمین علی‌اکبر ناطق نوری در چهارمین اجلاس مدیران حوزه‌های علمیه استان تهران اظهار کرد: نوع نگاه به روحانیت نسبت به قبل از انقلاب عوض شده و امروز توقع مردم از روحانیت بالاست. شرایط ما از نظر روحانیت و حوزه‌های علمیه امروز با شرایطی که قبل از انقلاب داشتیم خیلی با هم متفاوت است و تفاوت فاحشی دارد.

وی افزود: پیش از انقلاب روحانیت به لحاظ این‌که در حکومت نبود و مسئولیت اداره و مدیریت کشور را نداشت و همچنین مسئولیت فرهنگی به معنای رسمی در دستش نبود رسالت محدودی داشت. آن زمان قوه قضاییه، ادارات، وزارتخانه‌ها و نهادهای فرهنگی دست ما نبود و تنها رسالت‌مان هدایت و ارشاد مردم، امر به معروف و نهی از منکر و انتقاد به حکومت و مدیریت‌های غلط آن زمان بود و به معنایی طلبکار بودیم. حیطه مسئولیت‌مان محدود و توقع جامعه هم از ما محدود بود. اگر مردم هم حرفی می‌زدند می‌گفتیم که چیزی دست ما نیست و کسی حرف ما را نمی‌شنود و ما فوقش بتوانیم انتقاد کنیم. آن زمان طلبکار و طرفدار مردم و مقابل حکومت بودیم که چنین جایگاهی در جامعه پایگاه و طرفدار دارد.

وی با بیان این‌که «باید ببینیم در آن شرایط که روحانیت خیلی مسئولیت نداشت حوزه‌های علمیه ما چه خروجی‌هایی داشتند و چه کسانی را تحویل می‌دادند و این مساله را با امروز مقایسه کنید.» ادامه داد: قبل از مقایسه باید بگویم که آن زمان تکنولوژی و علم و صنعت به گسترده‌ای امروز نبود. امروز تکنولوژی با سرعت جلو می‌رود و در عصر ماهواره‌ها فضای مجازی و انفجار اطلاعات قرار داریم که اطلاعات لحظه به لحظه به‌روز می‌شود. امروز با مراجعه به اینترنت که در موبایل‌ها خلاصه شده هر کسی با زدن یک دکمه می‌تواند به هر اطلاعاتی که می‌خواهد اعم از مثبت و منفی دسترسی پیدا کند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین یادآور شد: امروز چیزی به عنوان محرمانه و سری در دنیا نداریم و با پیشرفت علم و تکنولوژی مردم به راحتی به انواع اطلاعات دسترسی پیدا می‌کنند. آن زمان است که می‌توانیم حساب کنیم چقدر سوال و بحث در مسائل دینی پیش می‌آید. زمانی ما منبر می‌رفتیم و از بروکرواسی دولت انتقاد می‌کردیم و می‌گفتیم که با 36 میلیون جمعیت 500 هزار کارمند وجود دارد و غر می‌زدیم. امروز جمعیت دو برابر شده و حقوق‌بگیران چهار برابر شده‌اند. پیش از انقلاب طلبه و روحانی طلبکارانه برخورد می‌کرد اما امروز مردم می‌گویند که حکومت دست خودتان است. حالا باید مقایسه کنیم که حوزه‌ها در آن زمان چطور اداره می‌شدند و خروجی‌شان چه بود و چه بزرگانی تحویل دادند. شاید یکی مثل من که حدود 33 سال است از حوزه دور هستم اما چند سال قبل به خدمت مراجع رسیدم خدمت آیت‌الله مکارم عرض کردم که به ذهن من می‌رسد که سطح حوزه و سطح معلومات طلبه‌ها بسیار پایین آمده است.

وی تاکید کرد: آن زمان حضور و غیاب و مدرک مطرح نبود، بلکه درس برای علم بود و سطح معلومات بالا و درس جدی بود، اما امروز مثل مدیران پروازی که از آن‌ها صحبت می‌شود طلبه‌های پروازی داریم که از راه دور درس می‌خوانند، این‌که درس خواندن نیست.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در آن زمان اساتید، طلبه‌ها را درست انتخاب می‌کردند، مثلا گودرزی رهبر گروه فرقان که خود من او و گروهش را محاکمه کردم نزد مرحوم آیت‌الله مجتهدی رفته بود اما آیت‌الله مجتهدی با دیدن او گفته بود که تو به درد طلبگی نمی‌خوری اما به هر حال در جای دیگری طلبه شد و شد احمد گودرزی.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که «الان طلبگی مدرکی شده است»، افزود: زمانی دغدغه ما این بود که سیستم حوزوی در دانشگاه اعمال شود، اما حالا چه اتفاقی افتاده که حوزه‌ها مثل دانشگاه شده‌ است. امروز طلبه‌ها در سیستم جذب می‌شوند و باید روی تهذیب آن‌ها کار کرد. ما الان باید طلبه‌ها را طوری بار بیاوریم که مثلا بتوانند قاضی شوند یعنی باید عادل، متدین و متقی باشند. از آن طرف مکلاها هم می‌توانند قاضی شوند. توقع مردم از روحانیت بسیار بالاست.

وی تصریح کرد: امروز اگر همه مسئولین مملکت هم مکلا باشند باز به خاطر این‌که ولی فقیه در راس حکومت است، مردم از ما روحانیون توقع دارند. حالا ما باید ببینیم در حوزه‌های علمیه برای اخلاق و تهذیب طلبه‌ها چقدر فعالیت صورت می‌دهیم.

وی با اشاره به این‌که «امروز به درس و اخلاق نیاز زیادی وجود دارد، گفت: من انسان صفر و صدی نیستم و گاهی به آقای معزی که مدیر حوزه امام حسن(ع) است می‌گویم ما اگر بتوانیم 50، 30، 20، 10 یا حتی پنج طلبه حقیقی و فاضل تحویل بدهیم خوشحال خواهیم شد. اصلا همین که یک مشت جوان را جمع کنیم تا به دنبال معصیت نروند برای ما بس است ولی حتما به این مساله قانع نیستیم.

ناطق نوری در پایان اظهار کرد: باید با این امکاناتی که وجود دارد طلبه‌ها را مهذب بار بیاوریم. امروز مردم از روحانیت عمل و اخلاق را با هم می‌خواهند و ما نباید خود را از مردم جدا کنیم. متاسفانه بعضی از ما تا به پستی می‌رسیم زود برای خودمان کلاس می‌گذاریم و مردم نمی‌توانند با ما تماس بگیرند و حتی ما را ببینند.


ویدیو مرتبط :
صحبت های شنیدنی ناطق نوری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

انتقاد بادامچیان از توهین به هاشمی و ناطق نوری / نمی دانم چرا به ما انگ راست بودن می زنند



انتقاد بادامچیان از توهین به هاشمی و ناطق نوری / نمی دانم چرا به ما انگ راست بودن می زنند

همانطور که ما رقیب را به عنوان مثال جبهه مشارکت را لیبرال یا غرب زده نمی‌خوانیم، انتظار داریم که به ما احترام بگذارند...باید با ناراحتی بگویم که جامعه به بداخلاقی عادت کرده است

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

عصر ایران؛ موتلفه اسلامی به عنوان یکی از قدیمی‌ترین گروه‌های سیاسی در حالی فعالیت خود را پیگیری می‌کند که این روز‌ها زیر ذره بین قرار دارد و البته انتقادهایی را هم متوجه خود می‌بیند. با وجود همه حرف و حدیث‌های مطرح شده و با وجود اینکه دو چهره شاخص این مجموعه نتوانستند به همراه سایر جبهه متحدی‌ها به مجلس نهم راه پیدا کنند، اما اسدالله بادامچیان قائم مقام دبیرکل حزب موتلفه اسلامی بر این باور است که باید موتلفه را مهم‌ترین طیف سیاسی در فضای موجود بدانیم.

وی همچنین با اشاره به هجمه‌های وارده به "موتلفه" تصریح دارد «متاسفانه اینکه برخی به بداخلاقی‌های سیاسی دامن می‌زنند، حقیقتی است که هیچ کس نمی‌تواند آن را انکار یا تکذیب کند. گمان می‌کنم همه، چه موافق و چه مخالف معتقد هستند که موتلفه‌ای‌ها چارچوب منطق و اخلاق را رعایت می‌کنند.

بادامچیان متولد۱۳۲۰ در تهران عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی و از پایه گذاران این حزب به شمار می رود.

گفتگوی اسدالله بادامچیان با «عصر ایران» پیرامون شرایط موتلفه و همچنین وضعیت اخلاقی حاکم بر فضای سیاسی آن در پی می آید:

* «موتلفه تشکلی سنتی است» نظرتان درباره این ذهنیتی که به هر حال مطرح می‌شود، چیست؟

من واقعا نمی‌دانم چرا به ما انگ سنتی بودن می‌زنند و ما را منتسب به راست‌ها می‌دانند، این در حالی است که در ادبیات سیاسی «راست»‌ها به آنهایی اطلاق می‌شود که گرایش به غرب دارند. حالا سؤال من این است که موتلفه‌ای‌ها کجای اظهارات و رفتار‌هایشان نشانگر این است که به غرب تمایل دارند؟ این مسایل نشان می‌دهد که نگاه‌های منصفانه‌ای به موتلفه نمی‌شود.

*پس شما موتلفه را مهم‌ترین تشکل و گروه سیاسی می‌دانید؟

نیست؟

*این پرسش من از شماست.

موتلفه در بین همه احزاب فعال از همه قدیمی‌تر است و برنامه ریزی دقیقتری دارد و جلسات مجمع عمومی‌اش به طور منظم برگزار می‌شود. در بیش از ۲۰۰ شهر کشور هم فعال است. همچنین ناگفته پیداست که چنین تشکلی که بر اساس افکار بزرگانی چون شهید بهشتی و مطهری و لاجوردی گردانده می‌شود، باید به راحتی زیر سؤال برود. همانطور که ما رقیب را به عنوان مثال جبهه مشارکت را لیبرال یا غرب زده نمی‌خوانیم، انتظار داریم که به ما احترام بگذارند.

*البته برخی‌ها به راحتی رقیبای خود را فریب خورده یا غرب زده می‌دانند و می‌خوانند.

متاسفانه اینکه برخی به بد اخلاقی‌های سیاسی دامن می‌زنند، حقیقتی است که هیچ کس نمی‌تواند آن را انکار یا تکذیب کند. گمان می‌کنم همه، چه موافق و چه مخالف معتقد هستند که موتلفه‌ای‌ها چارچوب منطق و اخلاق را رعایت می‌کنند، چون معتقدیم که اختلاف نظر طبیعی است و نباید ابزاری برای اهانت باشد.

به عنوان مثال اگر بنده روزنامه شرق را روزنامه وابسته به روشنفکران بدانم، نظرم را گفته‌ام، اما اگر ادعا کنم که این روزنامه وابسته به غرب است حتما خودم را در اذهان عمومی زیر سؤال خواهم برد.

به خوبی به یاد دارم که در زمان مصدق فردی به نام «چلنگر» که وابسته به حزب توده بود، کاریکاتور توهین آمیز از مصدق که یکی از رهبران اصلی ملی شدن نفت بود، می‌کشید یا روزنامه نبرد ملت به شکل دیگری آن خطا را تکرار می‌کرد و یا به عنوان مثال در نشریه‌ای به نام شورش به آیت الله کاشانی را مورد خطاب قرار می‌داد که همین بی‌اخلاقی‌ها باعث انشقاق شد و در نتیجه‌اش کودتای ۲۸ مرداد رخ داد و چلنگر‌ها و کرباسچی‌ها خانه نشین شدند.

آیا عقلانی است که با وجود این سندهای تاریخی اشتباهات را تکرار کنیم. سؤال من از توهین کنندگان به هاشمی رفسنجانی این است که چرا در حالی که که ایشان در راهپیمایی روز قدس شرکت کرده بودند، چنین کارهایی را می‌کنند، آن هم در حالی که ایشان با حکم مقام معظم رهبری رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام هستند یا رفتاری که در شب ۲۳ ماه مبارک با آقای ناطق نوری کردند و حرف‌های ناپسندی زدند. همینطور می‌توانم به روزنامه ایران اشاره کنم که در ستونی به نام «َشیپورچی» به همه فحش می‌دهد، بنده به شخص احمدی‌نژاد هم این مورد را انتقال دادم. برای بستن این بحث معتقدم که همه باید بدانند که نیاز است اظهارات همدیگر را بشنوند تا بتوانیم ضعف‌های موجود را برطرف کرده و از هزینه‌های احتمالی جلوگیری شود.

*به بحث موتلفه برگردیم. کم رنگ شده‌اید؟

اصلا. مساله‌ای که مطرح می‌شود، این است که چرا موتلفه به طور مستقل در انتخابات شرکت نمی‌کند. واقعیت این است که همواره معتقد به فردگرایی نبودیم و جمع گرایی و تعامل با گروه‌های مختلف را مطلوب می‌دانیم. البته طبیعی است که به دلیل اختلاف نظر نتوانیم به عنوان مثال با جبهه مشارکتی‌ها اشتراک نظر داشته باشیم. چون ما معتقد به جامعه اسلامی هستیم و آن‌ها جامعه‌ای را مطالبه می‌کنند که با اسم مدنی به باید‌ها و نبایدهای دین توجه چندانی ندارند. اما آنهایی که اصل ولایت فقیه و نظام اسلامی را قبول دارند همکاری می‌کنیم و حتی در جهت کلان نظام بار‌ها همکاری نزدیکی با اصلاح طلبان داشتیم.

*پرسش بی‌پاسخ ماند. به عنوان مثال چرا در انتخابات لیست مستقل نمی‌دهید؟

ما این توان و پتانسیل را داریم که به عنوان مثال در انتخابات مجلس ۳۰ چهره مورد تایید عموم و شاخص را در قابل لیست موتلفه وارد کارزار انتخاباتی بکنیم اما وقتی در جمع اصولگرایان قرار شد که ۱۰ نفر را معرفی کنیم، اطاعت کردیم که دو نماینده‌مان به مجلس رفتند و من و آقای حبیبی هم با اختلاف کمی در دور دوم از رسیدن به مجلس بازماندیم تا همه از ناکامی محض موتلفه حرف بزنند.

واقعا چرا همه ما را می‌گویند و کسی از ناکامی محض جمعیت ایثارگران حرف نمی‌زنند و کسی نمی‌گوید که فدایی و سروری هم نتوانستند رای لازم را به دست آورند. تاکید من این است که موتلفه حزبی است که مورد توجه مراجع تقلید و مردم است و این نشان می‌دهد که تشکل ما ریشه‌ای است و با ناهنجاری‌های موجود نمی‌توانند خدشه‌ای به آن وارد کنند. در پایان این گفتگو باید با ناراحتی بگویم که جامعه به بداخلاقی عادت کرده است و این اتفاقی تاسف آور است./عصرایران