اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

انتقاد شدید 2 مرجع تقلید از بانک های کشور



 

 

 

انتقاد شدید 2 مرجع تقلید از بانک های کشور

 

آیت الله مکارم شیرازی گفت: برخی بانکها برای کسب درآمد بیشتر ، به راه غیر شرعی متوسل می شوند .

این مرجع تقلید در دیدار رئیس شورای هماهنگی بانکها افزود تنها قید عبارات معاملات شرعی در عقود بانکی کافی نیست بلکه باید به آنها عمل کرد ولی متاسفانه بر خلاف فعالیتهای خوبی که انجام شده ، بانک ها به سمت بانکداری غربی حرکت می کنند و برای درآمد بیشتر از راههای شرعی خارج می شوند .

آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه از عملکرد برخی بانک ها شکایاتی به ما می رسد افزود: عقود شرعی در برخی معاملات بانکی رعایت نمی شود و متاسفانه این روند رو به گسترش است که در صورت رعایت نشدن اصول این عقود ، معاملات عین رباخواری خواهد بود .

وی تصریح کرد: برخی بانک های خصوصی هم با دریافت سودهای زیاد و جریمه های غیرشرعی و حتی جریمه بر جریمه ، ‌خاطرات بدی را در اذهان مردم ایجاد می کنند .

این مرجع تقلید خطاب به مسئولان بانک ها با بیان اینکه از مال مردم باید برای رفاه مردم استفاده شود گفت : بانکها باید قرض الحسنه حساب های جاری را بیشتر کنند .

آیت الله نوری همدانی هم در دیدار رئیس شورای هماهنگی بانک های کشور گفت : حرام خدا هیچ گاه با تغییر الفاظ و نوع بیان ، حلال نخواهد شد .

این مرجع تقلید با انتقاد از شیوه پرداخت و دریافت سود در بانک ها گفت : دریافت جریمه دیرکرد به ازای هر روز تاخیر در پرداخت اقساط و پرداخت سود به سپرده های مردم با این شیوه ای که در بانکها معمول است عین رباخواری است ...../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
انتقاد شدید ارژه ای به بانک مرکزی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

انتقاد شدید یک مرجع تقلید از بانک ها


آیت‌الله مکارم‌شیرازی گفت: بخش عمده‌ای از مشکلات اقتصادی به بانک‌ها ارتباط دارد.

خبرگزاری ایسنا: آیت‌الله مکارم‌شیرازی گفت: بخش عمده‌ای از مشکلات اقتصادی به بانک‌ها ارتباط دارد.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی، در دیدار رئیس و جمعی از مدیران مؤسسه مالی و اعتباری کوثر با بیان این‌که «مسائل بانک و بانکداری در این زمان و کشور بحث‌های زیادی داشته است» گفت: وجود بانک در جوامع فعلی جزو ضرورت‌ها است و نمی‌شود یک کشور از نظر اقتصاد و دیگر جهات بدون بانک باشد.

او گفت: وجود بانک یک ضرورت است، ولی اگر همین ضرورت درست و مطابق موازین عمل نشود به یک آسیب بزرگ تبدیل می‌شود، یعنی می‌تواند منشأ خیرات و زیان‌های عظیمی شوند؛ در صورتی که مطابق موازین شرع عمل شود، قطعا سبب پیشرفت می‌شود؛ چرا که قوانین اسلام قوانینی کار ساز هستند.

این مرجع تقلید با بیان این‌که «سرمایه‌های کوچک در بانک‌ها جمع می‌شود و سبب پیشرفت اقتصاد می‌شود» گفت: بخش قرض‌الحسنه گره‌هایی از مشکلات مردم باز می‌کند، بانک‌ها جایگاهی مطمئن برای حفظ اموال مردم است که این از فواید مهم آن شمار می‌آید، ولی اگر انحرافی پیدا شود ضررهای عظیم به دنبال خواهد داشت.

او گفت: اکنون داد مردم از عده‌ای از بانک‌ها بلند شده است، هم دولت و هم مردم شاکی هستند؛ رئیس محترم کل بانک‌ها می‌گوید مؤسسات بدون مجوز زیادی هستند، اگر هستند، چرا جلوی آنها را نمی‌گیرند.

او گفت: اکنون به برخی از بانک‌ها فشار می‌آورند که چرا اموال خود را به ساختمان‌های مدرن تبدیل کرده‌اند و از گردش مالی بانک خارج شده است و باید این‌ها را بفروشند این نشان می‌دهد که تخلفاتی صورت گرفته است.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با تأکید بر این‌که «باید مسائل مربوط به بانک حل شود» گفت: تا این مسائل حل نشود، مشکلات اقتصادی حل نمی‌شود، بخش عمده‌ای از مشکلات اقتصادی به بانک‌ها ارتباط دارد، عده از مردم نیز مقصر هستند، برخی می‌گویند می‌خواستیم فلان برنامه‌ها را عمل کنیم که مأمور بانک گفت فاکتور صوری بیاورید.

او گفت: هنوز در بانک‌ها مسئولانی هستند که به افراد توصیه می‌کنند فاکتور صوری بیاورید، وقتی پرسیده می‌شود چرا این‌گونه می‌کنید می‌گویند که می‌خواهیم گردش مالی بانک را بیشتر کنیم و از هر طریقی می‌خواهد باشد، این جای تأسف و گله است.

او گفت: باید دولت روی بانک‌ها حساسیت بیشتری به خرج دهد و قاطعیت بیشتری داشته باشد، اخیرا شنیدم عده‌ای از مدیران را برکنار کرده‌اند، واقعا قاطعیت به خرج بدهند، اگر قاطعیت و برنامه نباشد و بانک‌ها اصلاح نشود کار اقتصاد در کشور اصلاح نمی‌شود و مشکلات روزبه روز بیشتر می‌شود.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی گفت: وام قرض الحسنه بدون کارمزد، نگرفتن جریمه تأخیر و رعایت دقیق عقود شرعیه بسیار خوب است که باید در این زمینه اطلاع رسانی و آموزش صورت گیرد و مقید به عمل باشند.

او گفت: اگر بانک‌ها آلوده ربا شوند آثار منفی زیادی خواهد داشت و برکات از جامعه برداشته می‌شود، رباخواری بسیار زیان دارد و قرآن نهی اکید درباره آن دارد.