اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

انتقاد شدید مطهری از رئیس قوه قضائیه و نحوه برخورد قوه قضائیه با موسوی و کروبی



اخبار,اعلی مطهری,انتقاد تند مطهری از رئیس قوه قضائیه

 

اخبار سیاسی - در نطق میان دستور مطرح شد:
انتقاد مطهری از نحوه برخورد قوه قضائیه با موسوی و کروبی/ حل مساله فتنه نیازمند قوه قضاییه مستقل است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جای تاسف است که پس از گذشت چهار سال از فتننه 88 هنوز مسئله فتنه حل نشده و ورد زبانهاست، گفت: بهتر است رئیس محترم قوه قضائیه به جای شعار دادن در باره فتنه، به حل آن بپردازد و حل آن مستلزم وجود یک قوه قضائیه مستقل است نه قوه ای که از این نهاد وآن دفتر و از دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی تاثیر بپذیرد .

به گزارش مهر، علی مطهری نماینده مردم تهران در نطق میان دستور خود در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی با گرامیداشت روز 9 دی گفت: راه پیمایی خودجوش اقشار مختلف ملت ایران اعم از هواداران کاندیدای پیروز و معترضان به نتیجه انتخابات در این روز، نشانه رشد اجتماعی و سیاسی ملت ایران بود که قطع نظر از تخلفات دو طرف فتنه ، به دفاع از اصل نظام جمهوری اسلامی پرداختند.

وی با بیان اینکه جای تاسف است که پس از گذشت چهار سال از آن ماجرا هنوز مسئله فتنه حل نشده و  ورد زبانهاست، اظهار داشت: بهتر است رئیس محترم قوه قضائیه به جای شعار دادن در باره فتنه، به حل آن بپردازد و حل آن مستلزم وجود یک قوه قضائیه مستقل است نه قوه ای که از این نهاد و آن دفتر  و از دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی تاثیر بپذیرد . قوه قضائیه مستققل، قوه ای است که بتواند همه مقامات کشور را بدون استثنا در موارد لازم به دادگاه بکشاند و حکم عادلانه صادر کند.  این در حالی است که قوه قضائیه ما پس از گذشت بیش از چهار سال هنوز نتوانسته است تکلیف معاون اول رئیس جمهور سابق را در پرونده بیمه ایران مشخص کند.

 مطهری با اشاره به اینکه این راه حل که آقایان موسوی و کروبی باید توبه و عذر خواهی کنند تا مسئله تمام شود، به نتیجه نمی رسد،ادامه داد: چون آنها اگرچه ممکن است به برخی خطاهای خود اعتراف کنند اما مجرم اصلی را طرف مقابل می دانند. توبه و عذرخواهی باید با اختیار و میل قلبی باشد.

نماینده مردم تهران اضافه کرد: بارها گفته ام که اگر قرار بر گذشت طرفین از تخلفات یکدیگر نیست، تنها راه پایان دادن به فتنه سال 88 محاکمه علنی و همزمان آقایان موسوی، کروبی  و احمدی نژاد است، بدون آنکه اتهامات آنها را در یک حد بدانم. تا زمانی که یک طرف قضیه حق سخن گفتن و دفاع از خود نداشته باشد و طرف دیگر هر چه می خواهد اتهام می زند و تحلیل می کند،  این بحران حل نخواهد شد. این سه نفر را که یکی هیزم فتنه را آورد و دوتای دیگر آن را شعله ور کردند محاکمه علنی کنید تا حقیقت ماجرا برای مردم آشکار شود.

وی افزود: آنگاه هر حکمی صادر شود کسی اعتراض نخواهد داشت. حصر خانگی طولانی مدت، بدون محاکمه ، توجیه قانونی و شرعی ندارد. قرآن کریم می فرماید" لایجرمنکم شنآن قوم علی أن لاتعدلوا، اعدلوا هو اقرب للتقوی". دشمنی با قومی شما را از جاده عدالت خارج نکند. عدالت بورزید که به تقوا نزدیک تر است.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه احکام سختگیرانه زندانیان سیاسی سال 88 نیز مطلب دیگری است که قوه قضائیه باید پاسخگو باشد،گفت: آیا این احکام توسط قضات عادل و مستقل صادر شده است یا قضاتی که تحت فرمان بازجوها و عناصر اطلاعاتی بوده اند. بسیاری از این احکام در دوره مدیریت قبلی قوه قضائیه و در فضای احساسی سال 88 صادر شده است ، لذا نیاز به باز بینی دارد.

مطهری گفت:رئیس قوه قضائیه پاسخ دهد که مثلا  جرم  آقایان مصطفی تاجزاده و بهزاد نبوی غیر از انتقاد به نظام چه بوده است؟ این در حالی است که امام علی علیه السلام خوارج را تا زمانی که دست به سلاح نبرده بودند آزاد گذاشت و حتی حقوق آنها را از بیت المال قطع نکرد. در این زمینه ، روحانیت ، خصوصا مراجع تقلید قم و دانشگاهیان نسبت به سایر اقشار وظیفه مضاعف دارند و نباید از جو رعب و وحشتی که در چند سال اخیر حاکم شده است بهراسند. باید برای سکوت خود ، در مقابل خداوند پاسخ داشته باشند.

وی ادامه داد: نخبگان جامعه باید قوه قضائیه را یاری کنند تا بتواند با هدایت مقام رهبری برفضای رعب و تفرقه ای که عده ای به خاطر منافع خود خواهان ادامه آن هستند فائق آید و مسئله فتنه را به نقطه پایان برساند. وحدت ملی ما پشتوانه ای برای مذاکرات هسته ای و حل مشکلات اقتصادی خواهد بود.

مطهری در بخش دیگری از نطق خود اظهار داشت: اینجانب به عنوان نماینده قوه مقننه در هیات نظارت بر مطبوعات ، به روزنامه ها تذکر می دهم که جای نقد احکام مسلم اسلام روزنامه نیست.کاری نکنید که بهانه به دست عده ای برای محدود کردن فضای آزادی بیان بیفتد. این گونه مباحث می تواند در نشریات تخصصی، همراه با پاسخ آن از سوی اسلام شناسان مطرح شود و از قضا همیشه این مباحثات باعث آشکارتر شدن گوهر اسلام شده است.

وی افزود: به قول شهید آیت الله مطهری  امثال کسروی با نقدهایشان بر احکام اسلام  به اسلام خدمت کردند چون باعث شدند که علما به تکاپو بیفتند و درباره فلسفه احکام بحث کنند و برتری اسلام آشکار گردد.  ضمنا مرجع قانونی رسیدگی به این امور هیات نظارت بر مطبوعات است و قوه قضائیه  نباید رأسا اقدام کند.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به مذاکرات هسته ای ایران با غرب گفت: نباید در باره نتیجه این مذاکرات عجولانه قضاوت کرد که همه چیز از دست رفت یا همه چیز به دست آمد، بلکه همه چیز در اختیار ماست و به مذاکرات آینده بستگی دارد. دوم این که مقاومت مردم و قدرت منطقه ای ایران، غرب را پای میز مذاکره کشاند. روزنامه لس آنجلس تایمز چند روز بعد از مذاکرات ژنو نوشت: تحریم بیشتر ایران امکان پذیر نبود. اگر توافق ژنو را انجام نمی دادیم آنوقت تحریمها شروع به ضعیف شدن می کرد.

مطهری با بیان اینکه مذاکرات راه ارتباط ایران با دنیا را باز کرد، گفت: چیزی که کشورهایی مثل عربستان یا کشور نامشروعی مثل اسرائیل به شدت مخالف آن بوده و هستند. فلسفه انقلاب اسلامی ابلاغ پیام اسلام به دنیاست، ما حرف های زیادی با دنیا داریم درباره نظام خانوادگی، نظام جزایی، حقوق بشر، سبک زندگی و غیره، ابلاغ این پیام ها نیازمند ارتباط با دنیا و شرکت فعالتر در مجامع جهانی است.

وی باتاکید بر اینکه  مسئله اصلی ما با غرب مسئله فلسطین است، اظهار داشت: اگر این مسئله نبود غربیها به مسئله انرژی هسته ای ما هم کاری نداشتند. لذا ما همواره باید روحیه مقاومت و حماسه و مجاهدت خود را حفظ کنیم و آینده خود را صرفا به نتیجه مذاکرات پیوند نزنیم، مذاکرات را یک امر حاشیه ای بدانیم که نتیجه آن هر چه باشد، ما به دنبال تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی از جمله آزادی قدس شریف و سرزمین اسلامی فلسطین هستیم.

به بیان دیگر مذاکرات هسته ای صرفا یک اتمام حجت با دنیا و با مردم خودمان است که ما حسن نیت خود را نشان دادیم ، حال اگر آنها کارشکنی کردند و حتی جنگی رخ داد آنگاه مردم ما مقاومتر و دنیا نیز با ما همراه تر خواهد بود.

مطهری از  وزیر کشور خواست که پاسخ دهد چرا نسبت به پدیده بانوان ساپورت پوش در سطح تهران و برخی شهرها بی تفاوت است و اظهار داشت:  این چه نوع پوششی است که تا سی چهل سانت بالای زانو آشکار است. از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی حجاب استاندارد ، گذشته از چادر ، عبارت بوده است از شلوار ، مانتو تا زانو و روسری یا مقنعه . دولت اسلامی موظف است آن بخش از امر به معروف و نهی از منکر را که مستلزم اعمال قانون است و کار مردم نیست انجام دهد. بدیهی است که اگر این وضعیت ادامه پیدا کند مجلس به وظیفه خود عمل خواهد کرد.

وی در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد:  اتفاقی که در سفر هیات پارلمانی اروپا به تهران افتاد نوعی تحقیر ملت ایران بود. اینجانب به سختگیری قوه قضائیه در باره خانم ستوده، که به خاطر مصاحبه با بی بی سی به دلیل محدود بودن رسانه های داخلی مدتی در زندان بود، انتقاد داشته ام ولی این سختگیری مجوز نمی شود برای یک گروه پارلمانی غربی که دزدانه در خاک ایران به این گونه افراد جایزه مبارزه با نقض حقوق شهروندی بدهند. آیا آنها چنین اجازه ای به ما می دهند؟ 

اخبار سیاسی - مهر

 


ویدیو مرتبط :
گفتگوی تلویزیونی رئیس قوه قضائیه (قسمت سوم)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

انتقاد شدید جوانفکر از عملکرد قوه قضائیه در ماجرای موسسه ایران



 

 

 

انتقاد شدید جوانفکر از عملکرد قوه قضائیه در ماجرای موسسه ایران

 

 

علی اکبر جوانفکر مشاور مطبوعاتی رئیس جمهور با اشاره به حوادث رخ داده در موسسه ایران، آن را حاصل بی تدبیری مسئولان دادستانی تهران و نیروی انتظامی دانست و در سرمقاله روزنامه ایران نوشت:

 

عوامل دادستانی هیچ حکمی برای بازداشت مشاور مطبوعاتی رئیس جمهور به همراه نداشتند و می گفتند ما خودمان به مثابه حکم هستیم و در صحنه (کنفرانس مطبوعاتی) شاهد وقوع جرم بوده ایم. جوانفکر در ادامه تلاش می کند پای رئیس جمهور را هم به واقعه باز کند و نشان دهد که عدم همراهی با نماینده های دادستان به دلیل حمایت رئیس جمهور از وی بوده است.

سرپرست موسسه ایران در پایان با متهم کردن مسئولان قضائی و انتظامی به بی تدبیری و خود رایی افزود: حادثه مذبور را باید صرفا اقدامی برآمده از بی تدبیری، خود رایی و عدم درک صحیح از قوانین و جایگاه مطبوعات و خبرنگاران در نظر گرفت و امیدوارم که یک بار برای همیشه، جلوی اینگونه رفتارهای غلط و آسیب های غیر قابل جبران گرفته شود ..../نقد : روزنامه ایران